Toon posts:

[XP] Software wil niet installeren na nieuwe hardware*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een maand geleden bedacht ik dat het tijd was voor een PC-upgrade. Na wat rond te hebben gelezen, besloot ik voor een Core 2 Duo te gaan, icm met een Asus moederbordje, een nieuwe leuke PCI-Express videokaart, en een snelle schijf.
Mijn pc bestaat nu uit de volgende onderdelen:
code:
1
2
3
4
5
6
Asus P5B Deluxe
Core 2 Duo 6400 + Stock cooler
Asus EN7600GT
WD Raptor 36 GB
Tagan 530 watt voeding
NEC ND-4571 16xDL 5xRAM

Toen ik het systeem een maand geleden voor het eerst assembleerde bleek mijn Tagan 480 aan het eind van zijn leven te zijn. Teruggestuurd, en vandaag net een nieuwe terug gekregen (de 530 ipv de 480 dus). Nu heb ik mijn systeem weer geinstalleerd, maar heb ik wéér problemen.
Allereerst probeerde ik Vista RC1 te installeren, deze installatie kwam niet verder dan net ná het 'Loading files' scherm, en daarna freezed de install. Hierna geprobeerd Windows XP te installeren, en deze reboot net voordat ik partities kan aanmaken. Ik kom niet verder, maakt niet uit of ik aan het begin wel of niet de SATA drivers selecteer van een floppy.
Toen Linux geprobeerd, eerst Knoppix 5.0.1, deze begint met laden, maar concludeert halverwege dat hij geen usb input devices meer kan vinden (mijn toetsenbord en muis vallen beide uit), en gooit mij in een beperkte prompt. Daarna de Debian 3.1r1 install geprobeerd. Deze komt iets verder, maar op een gegeven moment herkent hij de CD-Rom drive ineens niet meer, en ik kan alleen nog maar quitten.
Ik ben op het moment Ubuntu aan het downloaden, maar ik verwacht eigenlijk niet dat die wel verder komt. Daarnaast wil ik ook gewoon Windows draaien, dus dat is eigenlijk geen oplossing.

Weet iemand wat dit mogelijk kan zijn? Moet ik de fout in mijn hardware zoeken? Ik heb helaas helemaal geen andere hardware die ik kan proberen, omdat het allemaal nieuwe standaarden zijn (DDR2 / PCI-E, etc).

Owja, mijn WD Raptor schijf is nieuw, dus nog niet geformateerd, maar dat kan de Windows install prima zelf lijkt me? En in mijn bios zie ik 2 CD-Rom spelers, een Atapi CD-ROM en mijn _NEC drive, is dit abnormaal?

EDIT:
Ok, ubuntu ook geprobeerd, loopt ook voordat ik goed en wel in de install ben gewoon vast. Bios ook geupdate naar laatste versie, maar nog steeds dezelfde problemen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2006 14:26 ]

• bartju
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-03 19:35
lijkt mij niet normaal :/
al geprobbeert met een bootflop formattere??
ik denk dat er iets met de cd drive in de bios niet goed staat omdat ie al probleme had met de cd driver.

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-03 17:28
Hoe warm wordt het systeem? Misschien dat hij zichzelf uitschakelt door oververhitting of zo.

Ik heb ooit iets gelijkaardigs gehad, en dat was een probleem met de dvd-rom, als die een lange tijd moest draaien, dan viel de pc uit. Was heel raar. Dvd-rom vervangen en geen problemen meer...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat zelf idd ook al aan de dvd-rom te denken.. Ben nu mijn harde schijf in een ander systeem aan het formateren, dan heb ik dat in ieder geval achter de rug..
Ik gooi in dat systeem ook maar meteen windows erop, het zal dan wel brak draaien in het andere systeem, maar mogelijk kan ik op die manier al het een en ander uitsluiten. Daarna vanavond maar even een andere cdrom speler proberen :), en windows opnieuw native in mijn nieuwe systeempje installeren.
Bedankt iig voor de tips :), hopen dat het helpt

Verwijderd

Topicstarter
DVD speler vervangen had geen enkel effect. Windows installatie reboot nog op hetzelfde moment. Daarna eens geprobeerd met windows voor geinstalleerd op mijn Raptor, en de tekenen leken hoopvol, maar zo gauw ik in Windows kom reboot de handel weer. Ik snap er echt niks van, het moederbord lijkt niet kapot (alles werkt prima tot die reboot), verder lijkt alles ook te werken, alleen dat fucking rebooten. Weet nu ook niet zo goed wat ik moet doen, want heb de onderdelen bij verschillende webshops besteld, en wat als ik nou het moederbord bijvoorbeeld opstuur en zij kunnen de bug niet simuleren. Dan zit ik met een grote kosten post.

Verwijderd

al eens naar je geheugen gekeken ??
ik neem aan dat je dat nieuw gekocht heb, staat die in dual channel heb je 2 dezelfde reepjes ???
draai daar eens een testje over kan je weer wat uitsluiten.

en hoeveel cd(dvd)rom spelers heb jij als je alleen die nec heb is het raar dat je er ook een atapi bij ziet in je bios

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2006 12:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 12:02:
al eens naar je geheugen gekeken ??
ik neem aan dat je dat nieuw gekocht heb, staat die in dual channel heb je 2 dezelfde reepjes ???
draai daar eens een testje over kan je weer wat uitsluiten.

en hoeveel cd(dvd)rom spelers heb jij als je alleen die nec heb is het raar dat je er ook een atapi bij ziet in je bios
Geheugen kan ik helaas niet testen, ik heb maar 1 reepje, en in mn andere PC's zit allemaal DDR ipv DDR2.

Ik heb idd maar 1 cd rom speler tegelijkertijd in mn pc gehad, maar een vriend van me suggereerde dat die atapi cdrom misschien de optie was om 'alle cdrom drives' te selecteren in je boot order ipv per stuk, wat wel aannemelijk klonk.

Zit nu beetje te denken, ga ik het moederbord terug sturen of bestel ik nog een reepje geheugen om te testen (met de kans dat het alsnog niet werkt en ik weer geld heb uitgegeven wat ik eigenlijk nog helemaal niet wíl uitgeven).

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 12:38:
[...]

Geheugen kan ik helaas niet testen, ik heb maar 1 reepje, en in mn andere PC's zit allemaal DDR ipv DDR2.

Ik heb idd maar 1 cd rom speler tegelijkertijd in mn pc gehad, maar een vriend van me suggereerde dat die atapi cdrom misschien de optie was om 'alle cdrom drives' te selecteren in je boot order ipv per stuk, wat wel aannemelijk klonk.

Zit nu beetje te denken, ga ik het moederbord terug sturen of bestel ik nog een reepje geheugen om te testen (met de kans dat het alsnog niet werkt en ik weer geld heb uitgegeven wat ik eigenlijk nog helemaal niet wíl uitgeven).
Je kan je aanwezige geheugen testen met memtest86. Vaak zijn dit soort fouten geheugenfouten dus tis zeker de moeite om even uit te proberen ;)

Verwijderd

wat rodie dus zegt was me net voor ;)

wat ik eigenlijk bedoelde was draai er eens memtest ofzo overheen
dat kan op je huidige moederbord zonder os erop met bijv. ultimate bootcd

dan weet je in ieder geval dat het geheugen goed is en blijven de processor en moederbord over

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2006 12:45 ]

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 12:45:dan weet je in ieder geval dat het geheugen goed is en blijven de processor en moederbord over
En de HD niet te vergeten. Dat je een HD kan formateren, betekend niet dat deze fouten kan bevatten of aan het einde van zn leven is. Controleer naast je geheugen met memtest dus ook even je HD met de datalifeguard tool van WD.

Verwijderd

je geheugen kun je testen met memtest. das een klein zelfstandig dos-programmatje, somminge linux distro kunnen dat direct starten van de cd.

kijk ook eens of dat je bios wel goed staat. ik ga er even vanuit dat je maar 1 DVD-drive hebt en dat je deze als Primaire IDE Master hebt aangesloten. controlleer of je de jumpers goed hebt en zet alle andere ide kanaalen in je bios uit/none. in sommige bios kun je zelfs je complete Secondaire IDE uit zetten.

in sommige biossen wanneer een dvd op primaire IDE Slave en niks op Master, verschijnt het apperraat op zowel Master als Slave, maar slecht eentje werkt dan, en de software raakt dan in de war. waarschijnlijk omdat de bios het apperaat naar Master set terwijl je jumper het apperaat op Slave forceert.

zoek ook eens op dit forum op 'P5B Delux', veel mensen hebben problemen met dit moederbord en ook vele oplossingen zijn al eens aangedragen.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 12:58:
je geheugen kun je testen met memtest. das een klein zelfstandig dos-programmatje, somminge linux distro kunnen dat direct starten van de cd.
Memtest zit in het boot-menu van de Ubuntu-cd die je gedownload hebt.
Anders kan je een ISO'tje downloaden met memtest erop.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• bartju
ik heb vanaf de suse 9.3 cd ook memtest geprobbeert omdat ik er een nieuw reepje van 128 in me ouwe pc heb gdaan.
tijdens het testen ging ik naar school.
hij heeft zo'n 7 uur gedraaid en was egt helemaal niet ver.
en ook had ie een heleboel meldingen. :(
ik heb m niet afgedraaid omdat t veel te lang zou duren.
ik ben een tijd bezig met de xp instalatie.
ik dacht dat het aan een kapot cdtje zou liggen maar kan dus net zo goed aan het memory liggen...
iemand tips??

• Blorgg
  • Niet online
Hehe, lijkt erop dat je niet helemaal door hebt hoe memtest werkt ;)
Als je memtest draait zal ie telkens dezelfde 'pass' maken. Elke pass bestaat uit een aantal tests. Na 7 uur zal memtest zeker wel een aantal passes voltooid hebben, en dit zal je dan ook op het scherm kunnen zien.

Dat memtest een boel meldingen geeft duidt erop dat je geheugen niet in orde is. Geeft memtest geen meldingen na een aantal passes dan is het simpelweg: geen nieuws -> goed nieuws.

Het is een bekend probleem dat als je geheugen niet in orde is, het je niet lukt om Windows normaal te instaleren. Als je meerdere geheugen bankjes hebt, test deze dan 1 voor 1 met memtest. Geheugen dat niet goed door memtest heen komt moet je weg doen, of aanmelden voor garantie voor zover je dat nog hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Zo daar ben ik weer :). Vanmiddag Memtest gedaan, van de ubuntu cd af.. Eerste poging direct een freeze, dus ik opzoeken wat dat mogelijk kon betekenen. De handleiding van memtest raadde aan om USB Legacy mode uit te zetten. Dat dus gedaan, en nu werkte memtest voor een split second (ik zie een van de balkjes nog even heel snel vollopen) en meteen schiet mijn systeem weer in een reboot. Ik heb het zowel gedaan met de harde schijf wel en niet aangesloten, beide de zelfde uitkomst. Volgens mij zijn andere oorzaken dan het geheugen en het moederbord nu wel uitgesloten of niet?
Nu is het ben ik bang dus zaak om óf een lokale computer zaak op te zoeken om (duur) mijn DDR2 te laten testen, óf de gok wagen en mijn moederbord opsturen met de kans dat hij helemaal niet kapot is. Ik weet helaas niemand in mijn omgeving die ook met DDR2 draait, dus dat is geen oplossing.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Een freezende memtest heb ik alleen gehad bij een moederbord wat de spd van het geheugen niet goed uitlas. Verander de geheugen snelheid eens.. (en dan ook echt flink veranderen dmv een veels te lage ras en cas instelling.
en dan nog eens een memtest..Goed resultaat... probeer eens een install.

• Blorgg
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 23:37:Nu is het ben ik bang dus zaak om óf een lokale computer zaak op te zoeken om (duur) mijn DDR2 te laten testen, óf de gok wagen en mijn moederbord opsturen met de kans dat hij helemaal niet kapot is. Ik weet helaas niemand in mijn omgeving die ook met DDR2 draait, dus dat is geen oplossing.
Als je dat bij een betere computershop laat doen rekenen ze alleen de tijd die ze daadwerkelijk met testen bezig zijn. Een PC die een paar uur memtest staat te draaien kost natuurlijk geen uren arbeid ;) Denk dat je zo rond de 15~20 euro uit zou komen om je geheugen en mobo te laten testen.

• bartju
Blorgg schreef op zondag 12 november 2006 @ 22:53:
Hehe, lijkt erop dat je niet helemaal door hebt hoe memtest werkt ;)
Als je memtest draait zal ie telkens dezelfde 'pass' maken. Elke pass bestaat uit een aantal tests. Na 7 uur zal memtest zeker wel een aantal passes voltooid hebben, en dit zal je dan ook op het scherm kunnen zien.

Dat memtest een boel meldingen geeft duidt erop dat je geheugen niet in orde is. Geeft memtest geen meldingen na een aantal passes dan is het simpelweg: geen nieuws -> goed nieuws.

Het is een bekend probleem dat als je geheugen niet in orde is, het je niet lukt om Windows normaal te instaleren. Als je meerdere geheugen bankjes hebt, test deze dan 1 voor 1 met memtest. Geheugen dat niet goed door memtest heen komt moet je weg doen, of aanmelden voor garantie voor zover je dat nog hebt.
haha dank je :P ben idd nog niet zo goed met memtest ;) maar t is geheugen uit een best oude pc die met heel weinig beveiliging draaide 8)7 maar moet ik ze dan allebei weggooien ;( want hij gaf wel een heleboel waarschuwingen bij elke pass....
is er nog een kans om ze te repareren of te formatteren?? net als bij een gwone harde schrijf?

• Blorgg
  • Niet online
Nee, helaas. Geheugen kan niet gerepareerd worden. Als je bij elk bankje afzonderlijk fouten krijgt dan zijn beide bankjes aan vervanging toe.

Ook bij hardeschijven is het zo dat deze niet gerepareerd kunnen worden. In het beste geval kan een cluster 'vervangen' worden door een cluster uit een stukje van de hardeschijf wat als reserve voor dit doeleinde wordt aangehouden. Maar dit is meestal slechts een tijdelijke oplossing want zodra een HD bad clusters heeft is het einde vrijwel altijd nabij.

• bartju
okee dus als het geheugen heel veel fouten bevat kan je ook geen windows instaleren?
mijn computer geeft tijdens de xp instalatie dat er bestanden ontbreken onder het kopieeren voor het opnieuw opstarten.
als ik dan in me andere computer controleer of de bestanden er zijn geeft ie aan dat de bestanden er gewoon inzitten.
in de andere computer waar het geheugen t gwoon deed kan ik daar wel xp overnieuw instaleren??

• Blorgg
  • Niet online
Dit is niet flauw bedoeld hoor. Maar probeer voor jezelf even voor te stellen wat het betekend als je geheugen fouten maakt. En vraag je dan even af of je dat geheugen wel in een PC wilt hebben.

Je geheugen maak kennelijk zoveel fouten dat het de XP setup niet lukt om bestanden correct te kopieren. Wat zal er dan allemaal wel niet gaan gebeuren als je dat geheugen op een verse XP installatie los zou laten? Als je geheugen fouten maakt moet je het vervangen. Het is gewoon einde verhaal helaas.

• bartju
okeey snap t :( wel jammer...
maar nog wel bedankt ;)
Pagina: 1