Hallo,
Zo nu en dan zie ik een BBG voorbij komen op Tweakers. Deze geeft een mooi overzicht van verschillende systemen voor verschillende doeleinden en budgetten. Meestal kan ik me wel vinden in de samengestelde configuraties, maar toch zijn er veel reacties van mensen die het er niet mee eens zijn. De kritieken zijn grofweg te reduceren tot twee soorten:
1. Component X is een slechte keus, er is sinds kort een nieuw product Y gelanceerd of product Z is dusdanig afgeprijsd dat deze de voorkeur verdient enz...
Nou begrijp ik dat er tijdens het samenstellen van de BBG andere producten en andere prijzen zijn dan tijdens het daadwerkelijk releasen van de BBG. Zo is de Geforce 7950GX2 alweer een achterhaalde keuze, nu de 8800GTS voor hetzelfde geld gekocht kan worden. Ik begrijp dat het moeilijk is om dit actueel te houden. Dit vind ik dus ook niet zo erg, een updateje af en toe lost dit prima op.
2. Randapparatuur. Dat licht ik hieronder even toe (copy-paste van mijn post bij de BBG
)
Voorbeeldje:
Zo nu en dan zie ik een BBG voorbij komen op Tweakers. Deze geeft een mooi overzicht van verschillende systemen voor verschillende doeleinden en budgetten. Meestal kan ik me wel vinden in de samengestelde configuraties, maar toch zijn er veel reacties van mensen die het er niet mee eens zijn. De kritieken zijn grofweg te reduceren tot twee soorten:
1. Component X is een slechte keus, er is sinds kort een nieuw product Y gelanceerd of product Z is dusdanig afgeprijsd dat deze de voorkeur verdient enz...
Nou begrijp ik dat er tijdens het samenstellen van de BBG andere producten en andere prijzen zijn dan tijdens het daadwerkelijk releasen van de BBG. Zo is de Geforce 7950GX2 alweer een achterhaalde keuze, nu de 8800GTS voor hetzelfde geld gekocht kan worden. Ik begrijp dat het moeilijk is om dit actueel te houden. Dit vind ik dus ook niet zo erg, een updateje af en toe lost dit prima op.
2. Randapparatuur. Dat licht ik hieronder even toe (copy-paste van mijn post bij de BBG
Is het niet een beter idee om in het vervolg systemen te configureren en de randapparatuur te vervangen voor een apart ''randapparatuurbudget'' dat naar eigen wens in te vullen is? Dat maakt het voor de gebruiker ook wat transparanter om te zien wat de prijs excl. randapparatuur is, zodat een onderling vergelijk tussen verschillende systemen makkelijker te maken is,Ik denk dat we in het vervolg de BBG moeten baseren op kale computersystemen zonder randapparatuur. De wensen voor randapparatuur zijn zo uiteenlopend, dat het moeilijk aan te passen is aan ieders wensen. De een wil een 24 inch TFT, de ander vindt 19'' genoeg. Sommigen zweren nog bij CRT of hebben nog randapparatuur van een oud systeem staan dat prima werkt. Dan is het zonde om een hele zooi randapparaten te kopen. De een wil een toetsenbord met laptoptoetsen, de ander een gaming-keyboard. Hetzelfde geldt voor muis en geluid, het is zo subjectief dat je er moeilijk iets uit kunt kiezen.
Met puur de hardware die in de kast zit kunnen de meeste het wel eens worden, de enige wensen zijn tenslotte snelheid en stabiliteit, en daar valt wel goed een gemiddelde uit te destilleren. Iedereen zal het ermee eens zijn dat een 8800GTS/GTX in de categorie gamesysteem de beste keus is. Ook de Core 2 Duo E6600 is voor de meeste mensen een voor de hand liggende keuze. Enz..
Wat ik kort wil zeggen: Een BBG gebaseerd op een kaal systeem zal beter aansluiten bij de wensen van de potentiele koper. Ze kunnen immers zelf hun spulletjes er omheen hangen.
Voorbeeldje:
| Basiscomponenten | €... |
| Basiscomponenten | €.... |
| Basiscomponenten | €.... |
| Totaal kaal systeem | €.... |
| Randapparatuur budget | €.... |
| Totaal incl randapparatuur | €.... |
[ Voor 19% gewijzigd door frankknopers op 11-11-2006 13:19 ]
Goud is geen geld