Asus 1600XT probleem: freeze

Pagina: 1
Acties:

• Mangeloos
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Een pctje met de volgende specs:
ASUS A8N-E
AMD64 3800+
2x1024mb Dual Channel
2x Maxtor 160gb SATA2 RAID0
ASUS 1600XT silent
Antec SU-430 (430W) voeding

+/- 4mnd oud

dit alles loopt als een trein. Geen problemen voor zover. WinXP Pro draait, nieuwste drivers geïnstalleerd.

Alleen: bij het 'belasten van de videokaart': 3Dmark/een spel/.. freezed het systeem volledig. Dat wil zeggen: beeld blijft hangen, af en toe spontane reset, 90% van de gevallen blijft het beeld gewoon staan en weigerd alle input.

Wat heb ik geprobeerd:
-Nieuwe firmware voor de maxtor HD's
-Bios updates
-nieuwste drivers (Forceware en Omega/Standaard drivers)
-memtest
-HD op sata1 mode

maar ook:
- nieuw geheugen geprobeerd
- andere IDE harddisk
- alles losgekoppeld behalve reep geheugen en HD's, voeding blijft zelfde voltages geven

ook temps gecheckt van processor, komen niet boven 40 graden (krijgt ook nie de kans warmer te worden)

voltages (volgens BIOS):
+3,23
+4,94
+11,90

met multimeter
+5,08
+12,07

beide blijven hetzelfde als ik minder vermogen vraag, dus minder apparaten er op aangesloten. Dus voeding lijkt prima.

Nu ben ik nog wel steeds op zoek naar de oorzaak, lijkt toch videokaart te zijn. Maar: zie ik nog wat over het hoofd? Zijn er compatibiliteitsproblemen met de 1600XT en ASUS mobo's?

Is het ook mogelijk om de koeling van de GPU af te halen en koelpasta te bekijken zonder dat garantie vervalt?

mijn dank voor iedere medewerking is groot :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:41

Outerspace

Admin General Chat
En de temps van je videokaart? Die kunnen ook nog wel eens te hoog zijn door een defecte koeling.

Wauw, een sig!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-07 10:11

frankknopers

Goud is geen geld

Outerspace schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 12:16:
En de temps van je videokaart? Die kunnen ook nog wel eens te hoog zijn door een defecte koeling.
Hij heeft een Silent versie van de X1600, welke naar mijn weten passief werkt. Daar kan dus niets aan defect gaan. Koelt passief met een heatsink genoeg op dag 1, dan doet ie dat ook nog op dag 500. ;)

Goud is geen geld

• Mangeloos
jups idd..

@update: het is idd de videokaart. Heb er nu een sapphire X1300 in zitten en het draait allemaal als een tierelier.

Vraag ik me nog af of het een probleem met drivers/directX kan zijn of dat de kaart helemaal defect is. Het is namelijk zo vaag dat in windows alles prima draait. Behalve als je dus de videokaart gaat belasten... Of zijn er compatibiliteitsproblemen bekend?

anders moet de kaart naar de garantie en dat zal wel ff duren vrees ik.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:41

Outerspace

Admin General Chat
Kijk eens bij dxdiag als je daar fouten ziet.

Wauw, een sig!

• Mangeloos
het blijft een apart geval.. de videokaart draait wel prima in een ander systeempje:
MSI K8N Neo4-F
1gb RAM

dus lijkt toch iets met compatibiliteit te zijn. Iemand enig idee?

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-07 21:03
Heb ook ooit zoiets gehad, maar dat was met een AGP kaart. Ik heb toen fastwrites uitgezet, dat hielp bij mij (dus als die kaart PCI-E is, kun je dit negeren :P )

• Mangeloos
tis idd een PCI-E kaartje..
Pagina: 1