Fedora Core 6 Ati 9000 Mobile installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:08
Hallo,

Ik heb een Dell D600 laptop met een Ati 9000 videokaart. Nou probeer ik goede drivers te installeren, zodat ik Compiz kan gaan gebruiken met Desktop Effecten onder Gnome.

Ik krijg het helaas met geen mogelijkheid voor elkaar. Ik heb drivers gedownload van Ati.com, maar als ik deze installeer start Gnome niet meer op en kom ik in de console. Dezelfde driver heb ik geprobeerd te installeren onder Suse 10.1 wat wel werkte, maar zodra in hardware acceleration aanzet crasht Gnome en kan ik alleen nog de console gebruiken.

Mijn vraag is dus of iemand me zou kunnen helpen om een Ati driver te installeren, zodat ik gebruik kan maken van Compiz met desktop effecten. Misschien heeft iemand een goede driver voor me die ik zou kunnen proberen? Ik kom er zelf niet helemaal uit :)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Je kunt beter de OSS drivers nemen, die zijn beter dan die van Ati (in het geval van jouw kaart) en werken wel samen met Compiz, itt die van Ati.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Sonic
Heb je misschien een link waar ik deze kan downloaden?
De OSS drivers die ik kan vinden zijn geluid drivers?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Sonic schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 12:17:
Heb je misschien een link waar ik deze kan downloaden?
De OSS drivers die ik kan vinden zijn geluid drivers?
je hebt ze al. Ze worden standaard meegeleverd met Xorg. In je xorg.conf moet je instellen dat je de "radeon" driver wilt gebruiken. Dat zou overigens automatisch door je distro ingesteld moeten worden.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Sonic
Bedankt voor de tip!

Ik zie dat het al goed staat in de config, maar zodra ik Desktop effecten aanzet werkt het niet helemaal lekker. Ik krijg aan de rechterkant een 'balk' te zien. Net of er een stukje desktop niet opgebouwd wordt. Zal eens kijken of ik er een screenshot van kan maken.

Edit: Het lijkt mij iets van een driver probleem. Dit gebeurd dus alleen als ik desktop effecten aanzet.
Plaatje van desktop :)
Afbeeldingslocatie: http://test.kadavers.nl/desktop.jpg

sorry voor het grote formaat screenshot, maar ik weet nog niet hoe ik het kleiner moet maken onder linux.

[ Voor 34% gewijzigd door Sonic op 11-11-2006 12:55 ]

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Sonic schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 12:28:sorry voor het grote formaat screenshot, maar ik weet nog niet hoe ik het kleiner moet maken onder linux.
Daar kun je bijvoorbeeld The Gimp voor gebruiken ;)

0.0

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Sonic schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 12:28:
Bedankt voor de tip!

Ik zie dat het al goed staat in de config, maar zodra ik Desktop effecten aanzet werkt het niet helemaal lekker. Ik krijg aan de rechterkant een 'balk' te zien. Net of er een stukje desktop niet opgebouwd wordt. Zal eens kijken of ik er een screenshot van kan maken.

Edit: Het lijkt mij iets van een driver probleem. Dit gebeurd dus alleen als ik desktop effecten aanzet.
Plaatje van desktop :)
[afbeelding]

sorry voor het grote formaat screenshot, maar ik weet nog niet hoe ik het kleiner moet maken onder linux.
ik denk ook dat het een driverprobleem is, dit is waarschijnlijk een bug in de radeon driver, maar het zou ook een bug kunnen zijn in compiz. Je kunt natuurlijk wel proberen om de fglrx driver te installeren. Die heeft over het algemeen meer bugs dan de open driver, maar hij is wel sneller, en jij zou natuurlijk best mazzel kunnen hebben dat jij geen last van bugs hebt.

Overigens is Fedora toch wat meer bedoeld is voor mensen die er wat meer verstand van hebben. Er zit veel cutting edge software in, en de boel is niet plat geautomatiseerd. (open)suse, ubuntu en mandriva zijn meer op mensen gericht die niet teveel willen klooien.

Het heeft over het algemeen de voorkeur om zoveel mogelijk via je package manager te installeren, zo ook hier. Past deze http://rpm.livna.org/fedo...-1.2.6.18_1.2798.fc6.html bijvoorbeeld bij jouw kernel?

en heb je al gegoogled? ik kom bijvoorbeeld uit op http://www.phoronix.com/redblog/?p=blog&i=NTU1MA is dat hetzelfde probleem wat jij ook hebt?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Pagina: 1