Mobo overleden

Pagina: 1
Acties:

• cubuz
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 16:34
Mijn moederbord, asus a8n sli, is overleden (ben niet de enige die problemen heeft zag ik al).

Ik heb meeste al geprobeerd, hardware verwijderen, opnieuw opbouwen (ook buiten de kast), cmos reset etc. maar hij is denk ik zeker stuk, ik krijg namelijk zelfs de standaard piepjes niet te horen bij het opstarten.

Nu kwam ik er wel achter dat er een minimale stroom op mijn kast staat, waarschijnlijk via mijn voeding (tagan 480 watt).

Zou dat de oorzaak kunnen zijn, of is dat uberhaupt een probleem ??? :? Het mobo gaat terug naar de leverancier binnen de garantie, dus als ik hem werkend terug krijg wil ik niet hetzelfde probleem krijgen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:27

Croga

The Unreasonable Man

cubuz schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 10:28:
Nu kwam ik er wel achter dat er een minimale stroom op mijn kast staat, waarschijnlijk via mijn voeding (tagan 480 watt).
Tsja.... Simpel op te lossen natuurlijk: Geaard stopcontact gebruiken......

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Croga schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 10:29:
[...]

Gebeurt wel vaker, die lekstroom, maar is volgens mij zelden de oorzaak van een moederbord dat het niet haalt.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-05 11:14
Croga schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 10:29:
[...]

De kans dat ie hierdoor overleden is is ongeveer net zo groot als bliksem wat 2x op dezelfde plek inslaat. m.a.w, ik gebruik al jaren pc's op niet geaarde stopcontacten, en heeft werkelijk nog nooit voor problemen gezorgd.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Visgek24 schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 23:16:
[...]

De kans dat ie hierdoor overleden is is ongeveer net zo groot als bliksem wat 2x op dezelfde plek inslaat. m.a.w, ik gebruik al jaren pc's op niet geaarde stopcontacten, en heeft werkelijk nog nooit voor problemen gezorgd.
Ok, maar ik ga er dan ook even niet vanuit dat jouw kast onder stroom staat. Het is toch ergens een aardingsprobleem als er een (lek)stroom op de kast komt te staan. Echt goed voor hardware is dat natuurlijk niet.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Nou, nee, ongeaard staat er altijd 115V op je behuizing..

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

BèR schreef op zondag 12 november 2006 @ 00:14:
Die mag je me even uitleggen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:11
Mij ook, want dit is dus echte grote kul...
115V voel je echt wel hoor, als je een kast aanraakt, en ik zit hier dus ook met een ongeaard stopcontact en kan je verzekeren dat hier echt geen 115V op de kast staat. Dat zou echt levensgevaarlijk zijn en zou dus ook niet moeten mogen, als het waar zou zijn!

Je hebt waarschijnlijk niet zitten opletten toen ze wisselstroom behandelden op school en wat aarde nou precies betekend....

[ Voor 11% gewijzigd door R.E. op 12-11-2006 00:39 ]

Vette shit!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat lijkt me wel heel erg sterk niet. Dat zou betekenen dat iedere pc die ik hier aanraak mij een optater geeft, gezien ik hier geen randaarde heb op mijn kamer. En ik durf mijn pctjes gewoon aan te raken hoor (daarbij, als er 115V op je behuizing zou staan klappen je zekeringen eruit).

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:58
Had ook wel eens stroom op mijn kast staan vroeger, heb toen een aardedraad van een ander stopcontact gepakt, en op de stekker aangesloten, en toen was de stroom eraf.

• R.E.
Het is trouwens niet stroom, maar spanning, maar dat geeft verder niks.... En inderdaad, er kan wel is wat op staan, maar dan heb je ook een probleem met lekstroom.

Het gaat om potentiaal en vaak hebben aarde en nul ongeveer dezelfde potentiaal (ONGEVEER!!!!), dit hoeft echter lang niet altijd zo te zijn en gezien je kast geaard zou moeten zijn (net zoals alle apparaten met een metalen omhulsel), zit die dus ook doorverbonden met de aarde. Is de aarde in je pc nou meer richting nul en minder richting aarde (als in huis-aarde), dan voel je een potentiaal verschil = voltage, maar dat is echt geen 115V, tenzij je natuurlijk een foute aansluiting hebt, dan kan er tot 230V op je behuizing komen te staan. Het is dan ook aan te bevelen ALTIJD te aarden, voor de veiligheid....

[ Voor 12% gewijzigd door R.E. op 12-11-2006 00:45 ]

Vette shit!

Verwijderd

en ik heb ook een tijdje stroom op mn behuizing gehad... en ik ben de enige (en de keuken) in dit huis die aarde heeft op t stopcontact...
leg mij dan maar eens uit hoe ik een paar jaar geleden (volges mij) stroom kreeg van mn kast, die op een geaard stopcontact zat ;)
denk niet dat het zozeer aan t stopcontact ligt, eerder aan een foute voeding/mobo/iets anders waar stroom op staat en in contact staat met je pc :P
een geaard stopcontact is sowieso wel veilig, aangezien dan de lekstroom via de kortste weg naar de aarde gaat (aardlek draad) ipv jouw lichaam ;)

• R.E.
Ooit gehoord van statische elektriciteit? Jij kunt een andere potentiaal hebben als aarde, waardoor er potentiaal verschil ontstaat. Waarschijnlijk lag het niet aan je pc, maar meer aan jou en zou je het ook hebben gehad als je de wasmachine had aangeraakt....

btw, geaard stopcontact wil niet altijd zeggen dat het stopcontact ook werkelijk geaard is. Moet natuurlijk wel een draadje lopen naar de aardpin....

[ Voor 22% gewijzigd door R.E. op 12-11-2006 00:47 ]

Vette shit!

• cubuz
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 16:34
Het is inderdaad een hele lage spanning (tnx R.E.), ik heb de kast even op een gaarde stekker gezet en de spanning is inderdaad verdwenen.

Nu las ik wel in de handleiding van de voeding (tagan tg480-u22) dat je een RTN/GND (aard stekkertje dus) aan 1 van de schroeven moet verbinden waarmee je moederbord aan de kast wordt vastgezet. Maar wel met een dikke waarschuwing dat je moet oppassen voor kortsluiting... Nu heb ik deze dus nooit gebruik dus vraag ik me af of je het nu wel moet gebruiken. Misschien alleen als je geen aarde stekker gebruikt...ik heb zeker geen zin om straks mijn gemaakte moederbord weer terug te moeten brengen.

• R.E.
Ik kan het zelf niet nalezen, maar als je dit wilt doen, dan zou ik het aan je backplate maken, dus niet direct aan het moederbord. Het heeft hetzelfde effect, alleen minder kans dat je mobo wordt beschadigd. Zolang het draadje maar aan hetzelfde metalen deel zit als je moederbord. Ook zou ik even controleren met een weerstandsmeter of dat draadje contact maakt met een ander schroefje dat wel aan je mobo zit. Ik betwijfel wel of het echt heel hard nodig is, maar ik heb geen ervaring met je voeding, dus het zou kunnen....

Vette shit!

Pagina: 1