Toon posts:

Fans draaien terwijl computer uit...oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik post deze maar in overig aangezien ik zelf geen idee meer heb wat het probleem is,
vandaar ook de wat vage topic title.

Het probleem is het volgende, het bestaat sinds deze week. In de afgelopen twee maanden is er geen "bijzondere" software geinstalleerd of aan de hardware gerommeld.

Wanneer de computer draait en gewoon via windows of de powerknop wordt uitgezet schakelt hij netjes uit om na een korte periode <30 sec weer aan te slaan. Dit betreft echter alleen de fans in de kast die dan op volle snelheid draaien, dit doen ze anders nooit of heel kort. Wanneer er niets aan gedaan wordt gaat dit onbeperkt door. Soms is er een start/stop reactie, zeg maar aan/uit binnen een seconde en dat verscheidene malen achtereen (ik heb niet gekeken of het vanzelf stopt...lijkt me erg slecht voor de onderdelen om het door te laten gaan).
Deze enige manier om de computer echt uit te zetten is via de switch op de power supply.
Wanneer deze echter weer wordt aangezet komt er onmiddellijk stroom op de fans die dan doen als hiervoor omschreven.
Het kost ook verscheidene malen rommelen met de powerswitch om de computer normaal te laten opstarten. Tijdens het rommelen met de powerswitch blijven power en HD led continu aan en stoppen ook de fans niet. De enige indicatie dat hij even "uit" gaat is een korte tik gevolgd door start-up geluiden (waarbij dus de start-up procedure) lang niet altijd wordt voltooid.
Op het moment dat de computer eenmaal draait, zeg maar de BIOS splash weergeeft loopt hij in principe prima (tot je hem weer uit wilt zetten)

Ik heb de kast gecontroleerd op losliggende draden, schroefjes en meer van dat soort dingen (niets gevonden).
Ik heb alles losgehad van het moederbord en weer vastgemaakt.
Ik heb geprobeerd op minimale hardware te draaien (cpu, video en ram).
Ik heb de powersupply uit de kast en open gehad. Alles lijkt op de goede plaats en vast te zitten.
Ik heb de CMOS gereset.
Ik heb in de BIOS harware monitor geruime tijd de voltages zitten bekijken. Deze blijven volstrekt normaal en stabiel. Hetzelfde blijkt uit speedfan (v4.28)

De hardware is een ASUS A8V-E SE (5 maanden oud)
en een Huntkey 550W greenstar voeding (5 maanden oud)
de rest lijkt me niet relevant omdat het probleem omtreed voordat er verder iets "aangaat", maar zal ik posten op het moment dat erom gevraagd wordt.

Op dit moment lijkt me de voeding niet her probleem, voltages kloppen en computer draait stabiel als ie eenmaal aan is, maar wat het wel kan zijn (moederbord lijkt vreemd, net nieuw en niks geks mee gedaan) geen idee...

groet,

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2006 10:13 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou eens kijken bij het powermanagement in je bios, daar zou je eens kunnen kijken of er niet nog ergens een of andere wake-on ding aanstaat (wake on lan, wake on ring etc).

Verwijderd

Topicstarter
Das een goede. Ik heb het gecontroleerd. Alle wake-up dingen staan in de BIOS uitgeschakeld.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:08
Als ik mijn powerknop deels indruk dan gaan bij mij ook alleen de fans aan de rest niet. Misschien bij jou een powerknop die deels blijft hangen intern?

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:33
Probeer ten eerste een BIOS-update. Probeer het evt. daarna eens met je setup buiten de kast. Minimale config naast je kast leggen, aansluiten en dan kijken wat er gebeurt. Probeer ook even een andere voeding.
Cave_Boy schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 10:57:
Als ik mijn powerknop deels indruk dan gaan bij mij ook alleen de fans aan de rest niet. Misschien bij jou een powerknop die deels blijft hangen intern?
Da's een goeie. :)

[ Voor 40% gewijzigd door Z-Dragon op 11-11-2006 11:00 ]

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft een bios update zin...ik heb de allerlaatste al geinstalleerd.
Moet zometeen op familiebezoek dus hele computer uitbouwen en laten draaien wordt morgen denk ik.
Die powerknop...zou niet moeten...hij reageer goed met power off via button, maar ik zal het nakijken.

Ik kom er op terug

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:07
Ik zou denken dat je moederbord of voeding niet helemaal in orde is. Probeer eens met een andere voeding en me tje huidige voeding op een ander moederbord.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
Zou een van die twee moeten zijn ja.

Probleem is dat mijn huidige moederbord en voeding atxXpwr zijn (4 extra pinnen op de main connector)
en mijn oude spul niet. Voor zover ik kan zien is die hele connector ook anders bedraad dus gewoon insteken en vier over laten hangen lijkt niet een optie.

Geheel uitbouwen alle hardware lijkt niet te hebben geholpen,
maar ik ga morgen nog eens alles losmaken en opnieuw doen (weer buiten de kast).

Voor pogingen met kruislings wisselen voedingen etc moet ik ff iemand vinden om me te helpen.

thx voor de adviezen so far

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt er steeds meer op dat de voeding niet helemaal lekker meer is. Met wat moeite mijn voeding aangesloten op mijn oude moederbord (24->20 pins) en ook daar verscheiden power off/on's nodig om tot volledige bootup te komen.

Edit: nee, na wat bios gehannes op het andere bord loop die prima met de voeding.
weer aan mijn huidige bord gehangen, meteen weer fout.

Advies winkel: BIOSupdate (lijkt weinig zin te hebben, laatste zit erin, reset al uitgevoerd).
anders RMA.

Dus tenzij jullie nog flitsende ideeen krijgen wat je zou kunnen doen om dat moederbord te fixen zit ik weer 3+ week zonder compu.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2006 17:01 ]

Pagina: 1