Toon posts:

streepjes puntjes en kleurtjes, nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nieuw systeem gebouwd, asrock conroe xfire sataII mobo met een E6400 en 2x1024 Gskill 5400 geheugen, Galaxy 7900 GS 256 MB.

Nu krijg ik NA het installeren van windows dit, vanaf het moment dat ik mn comp opstart (eigenlijk het 2de scherm, dat ie de bios laadt enzo):

Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/7291/photo3ht6.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/3024/photo5mt9.th.jpg

en dat worden soms nog veel meer andere puntjes en kleurtjes, in windows, bij het opstartscherm ziet het er weer anders uit.

Wat heb ik tot zover gedaan? Een hoop gezocht, niets echt gevonden wat op dit lijkt. Alle drivers geinstalleerd, en oudere drivers voor mn videokaart ook. Apparaatbeheer ziet geen fouten, op een PCI apparaat na, mn netwerkkaart waarschijnlijk die ik nog niet geinstalleerd heb.

Heeft iemand suggesties ?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:41

Outerspace

Admin General Chat
Hmmm, als je fouten in de bios hebt heeft dat niet zoveel te maken met Windows. Zou je eens kunnen kijken als je kaart er goed inzit, dus even aandrukken. En kijk als er een laagje stof op het slot zit.

Wauw, een sig!

Verwijderd

Ik heb nagenoeg dezelfde verschijnselen gehad met mijn wijlen 9700 Pro. Geheugen rot. Ziet er naar uit dat dit bij jou ook het geval is.

Verwijderd

Topicstarter
Outerspace schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 02:13:
Hmmm, als je fouten in de bios hebt heeft dat niet zoveel te maken met Windows. Zou je eens kunnen kijken als je kaart er goed inzit, dus even aandrukken. En kijk als er een laagje stof op het slot zit.
de kaart is nieuw, heb even gekeken, maar zie geen stof of andere deeltjes die zouden kunnen hinderen. De kaart zit zo vast als het maar zitten kan.
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 02:14:
Ik heb nagenoeg dezelfde verschijnselen gehad met mijn wijlen 9700 Pro. Geheugen rot. Ziet er naar uit dat dit bij jou ook het geval is.
Heb het nu 1 voor 1 met 1 strip geprobeerd, heeft geen ander effect. Het zou kunnen dat ze allebei rot zijn natuurlijk, maar ja, is dit te testen op een andere manier ?

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-03 19:52

DrumandBass

Less is more!

L0L, hij bedoelt het geheugen op je videokaart. Heb ik ook gehad met een x850xt zo uit de doos en ram naar zijn grootje. Zelfde lijnen ook al in de bios, die blokken op gebouwt uit puntjes zijn meestal het geheugen. Wanneer je rare lijnen dwars over je scherm krijgt is het je gpu die dwars ligt.

Denk dat dit een RMA'tje wordt O-)

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:41

Outerspace

Admin General Chat
Wat je ook even kan testen is als het inderdaad aan je videokaart ligt. Als je toevallig een andere PCI-E of PCI kaartje hebt, moet je die even gebruiken.

Wauw, een sig!

Verwijderd

idd, videokaart! heb het laatst ook meegemaakt dat het normale ram naar de klote was, maar dat ging over een geintergreerde GPU, die dus gebruik maakt van het normale ram in de pc... zulke strepen enzo zijn echt videokaart-ram probleem

Verwijderd

Sorry .. even ter verduidelijking inderdaad: ik doel op je videogeheugen dat mogelijk rot is.
Test het zo mogelijk inderdaad even met een andere kaart.

Hoewel de oorzaak zeer waarschijnlijk daar niet ligt: zorg wel dat je een fatsoenlijke voeding hebt.

Verwijderd

Topicstarter
DrumandBass schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 02:33:
L0L, hij bedoelt het geheugen op je videokaart. Heb ik ook gehad met een x850xt zo uit de doos en ram naar zijn grootje. Zelfde lijnen ook al in de bios, die blokken op gebouwt uit puntjes zijn meestal het geheugen. Wanneer je rare lijnen dwars over je scherm krijgt is het je gpu die dwars ligt.

Denk dat dit een RMA'tje wordt O-)
Oh okee :) Daar had ik idd niet aan gedacht. Ik heb helaas geen oude PCI grakas liggen, dus wat outerspace zegt kan ik helaas niet testen.

Is er een andere test methode waarmee ik uitsluitsel kan krijgen ? Of is het echt al voor 99% zeker dat het hieraan moet liggen ?

edit: voeding lijkt 100% in orde, 480W LC power scorpio, komt uit een ander systeem waarin hij al tijden goed werkt. Ik heb wel een andere voeding liggen, maar ik moet mn halve kast verbouwen om de huidige eruit te pulken. Is dit de moeite waard om te testen ?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2006 02:42 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 02:39:
[...]

Oh okee :) Daar had ik idd niet aan gedacht. Ik heb helaas geen oude PCI grakas liggen, dus wat outerspace zegt kan ik helaas niet testen.

Is er een andere test methode waarmee ik uitsluitsel kan krijgen ? Of is het echt al voor 99% zeker dat het hieraan moet liggen ?
ja ff memtest86+ draaien om je pc-geheugen te testen en uit te sluiten, maar daar blijft het ook bij denk ik... voedingsprobleem lijkt me niet... maar is ook altijd nog te proberen. (ff wat overbodige hardware ontkoppelen... cd-drives, extra hd, insteekkaartjes, enz enz)

verschijnselen lijken iig echt te duiden op een video-ram probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2006 02:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 02:42:
[...]
ja ff memtest86+ draaien om je pc-geheugen te testen en uit te sluiten, maar daar blijft het ook bij denk ik... voedingsprobleem lijkt me niet... maar is ook altijd nog te proberen. (ff wat overbodige hardware ontkoppelen... cd-drives, extra hd, insteekkaartjes, enz enz)

verschijnselen lijken iig echt te duiden op een video-ram probleem.
memtest geeft een foutmelding:

You cannot run memtest86+ if the system is already in protected mode. (en voor zover ik weet zit ik niet in safe modus te booten ofzo :s)

edit: het kan niet aan de controllers liggen neem ik aan, alles wat op de case front zit, resetknop, leds, usb en onboard sound zooi, want dat was een groot twijfelgeval tijdens het bouwen. Ik heb hele rare connectors standaard in de kast zitten, (LC power Pro-line kast) en zelfs op hun site is geen handleiding te vinden. Dat was dus allemaal een beetje op de goede gok erin geplugd.

Ik heb inmiddels alles losgekoppeld wat ik los kan koppelen (op de vorige alinea na) en het probleem houdt helaas aan.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2006 03:08 ]

Verwijderd

Memtest moet je draaien vanaf een floppy of een CD/stick bij boot. Niet vanuit Windows.

Wbt je vraag over de voeding: het is niet waarschijnlijk. Maar als je het wilt uitsluiten kun je het altijd nog eens proberen.

Die blokjes zijn helaas echter vrij typerende voor rot videogeheugen.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 02:39:
[...]
Ik heb helaas geen oude PCI grakas liggen, dus wat outerspace zegt kan ik helaas niet testen.

Is er een andere test methode waarmee ik uitsluitsel kan krijgen ?
Ja, het tegenovergestelde: de betreffende videokaart in een ander systeem testen. ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 03:16:
Memtest moet je draaien vanaf een floppy of een CD/stick bij boot. Niet vanuit Windows.

Wbt je vraag over de voeding: het is niet waarschijnlijk. Maar als je het wilt uitsluiten kun je het altijd nog eens proberen.

Die blokjes zijn helaas echter vrij typerende voor rot videogeheugen.
Pff ik zal er een nachtje over slapen.. op mijn tempo duurt die voeding wisselen ongeveer 2 uur :D

Komt dat vaak voor dan dat het videogeheugen al rot is bij aanschaf ? Het is een Galaxy btw.

In ieder geval hartelijk bedankt voor de hulp. Ik zal binnenkort even posten of dit ook daadwerkelijk het probleem was.
r00n schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 03:26:
[...]
Ja, het tegenovergestelde: de betreffende videokaart in een ander systeem testen. ;)
Ah ik ben eindelijk van die AGP shit af zeg :) ............... |:( lol

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2006 03:32 ]

Verwijderd

Kan ook zijn dat je bijzonder statisch bezig bent geweest. Ik ken verhalen van mensen die hun kakelverse hardware gezapt hebben door nét op de verkeerde manier wat vast te houden. Wollen sokken, tapijt, verzin maar wat. Het is helaas goed mogelijk. Geluk bij een ongeluk is dat je een RMA kunt doen maarja je zit wel een tijdje zonder videokaart dan. Sowieso is een DOA altijd mogelijk.

Verwijderd

Heb hetzelfde gehad met een Club3d 9800Pro. Kaart buiten garantie en weggegooid. Inderdaad, zoals gezegd, kan het door statische electriciteit komen. Een polsbandje dragen tijdens het bouwen van een pc is een must.

Het kan ook gewoon zijn dat hij fabrieks af niet goed is geweest, dus gewoon omruien die videokaart en een polsbandje dragen tijdens inbouwen, beter voorkomen dan genezen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb elke keer voordat ik een onderdeel vastpakte de aarde van het stopcontact een paar seconde aangeraakt. (Stuk of 30 keer tijdens het bouwen) Dat moet toch genoeg zijn lijkt me. Ik zal eens contact opnemen met de winkel.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ja, kans dat 'ie kapot gaat door ESD is nihiel hoor. Je kaart is gewoon stuk, direct RMA'en.
Pagina: 1