Toon posts:

Enkele switcherprobleempjes!

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zelf heb bijna een jaar een mac en aangezien mijn broer zoveel problemen had met zijn pc en de virussen en spyware zat was besloot hij om een iMac te kopen op voorwaarde dat ik hem bij de hele switch zou helpen.

De eerste dag bij de installatie stootten we al op enkele probleempjes aan. Het eerste probleem was IM met ondersteuning voor audio en video. Nu gebruik is zelf nooit een webcam en toen ik wat googlede bleek dat dit helemaal niet ondersteund werd door Apple! Of toch niet helemaal. Na wat apps te hebben geinstalleerd die beweerden deze functie te ondersteunen, maar wat zo niet bleek te zijn (wel video maar geen audio), besloten we dan parallels te installeren en het te proberen via MSN messenger voor windows. Via bootcamp vond men broer te omslachtig.

Hier stootten we op het tweede probleem nl. elke keer als ik de virtualizatie wilde starten (groen playknop drukte) kreeg ik iets wat ik voordien nooit had gezien nl. een kernel panic! Je kan je de gezichtsuitdrukking al inbeelden van mijn die zijn enkele uren oude mac "die nooit crasht" ziet crashen. Na enkele keren zo'n kernel panic te hebben veroorzaakt ben ik er maar mee gestopt en keken we verder.

Het derde probleem was ivm met wmv-streams (in de browser). Velen wilden niet laden of freezden. Na een lange tijd op "connecting to media..." te staan kregen we dan de melding "Cannot op the file. Verify that the path and filename are correct and try again."
Soms lukt het wel maar dan werd er om de paar seconden gebuffert of dan bevroor het beeld en kregen we alleen klank. Dit gebeurt zowel in safari als in opera en firefox. Flip4mac en windows media player waren reeds geinstalleerd.

Een vierde probleem hadden we met avi's en ondertitels terwijl we het programma VLC gebruikte. Bij sommig films werd de ondertiteling (.srt) niet geladen of kon niet geladen worden (ondertiteling-spoor kon ik dan niet aanklikken)

Een vijfde probleem was er met de sluimerfunctie; het schem wilde wel sluimeren maar de iMac zelf niet. Ik heb alle instellingen nagekeken en er was niets verkeerd op te merken. Handmatig kon je de iMac wel laten sluimeren.

Het laatste probleem was er ivm bestanden delen. Op de iMac zijn er 2 gebruikers nl; mijn broer en zijn vrouw. Mijn broer zou graag willen dat hij aan alle bestanden van zijn vrouw kan en omgekeerd. We hebben wat zitten proberen muziek te delen in iTunes maar dan krijgt de ander gewoon een playlist met de muziek van de een en kan men die muziek alleen beluisteren. Ik weet niet hoe dit juist werkt onder OSX omdat ik de enige gebruiker ben van mijn iBook :)

Om alles nog eens op een rijtje te zetten. Dit is wat mijn broer graag met zijn nieuwe iMac zou willen kunnen:
1) chatten met cam en geluid
2) parallels gebruiken
3) wmv-streams kunnen afspelen
4) af en toe een divx MET ondertiteling kunnen zien
5) zijn iMac niet telkens handmoatig moeten laten sluimeren
6) zijn bestanden delen met zijn vrouw

Wie kan hem een stap verder helpen? Alvast bedankt!

• WFG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:35

WFG

Op de iMac zijn er 2 gebruikers nl; mijn broer en zijn vrouw. Mijn broer zou graag willen dat hij aan alle bestanden van zijn vrouw kan en omgekeerd.
Mag ik vragen wat dan de noodzaak nog is van 2 gebruikers accounts als je toch bij elkaars bestanden e.d. wilt kunnen kijken.

Via /Users/<accountnaam> zou je toch gewoon bij de bestanden van andere accounts moeten kunnen.

Spin, magic wheel of bullshit! Spin!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:35

Cybje

First Post!

WFG schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 00:43:
Mag ik vragen wat dan de noodzaak nog is van 2 gebruikers accounts als je toch bij elkaars bestanden e.d. wilt kunnen kijken.
Mijn vriendin mag ook bij mijn bestanden kijken, maar ik wil wel mijn eigen instellingen hebben en bijvoorbeeld mijn eigen bookmarks in Firefox. Ook heb ik eigen programma's en een totaal andere indeling van mijn bureaublad.

Wat ruist er door het struikgewas

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wordt in de officiele MSN Messenger van Microsoft niet ondersteund, zoals je al hebt gemerkt. Er zijn clients zoals Mercury en aMSN die een zekere mate van webcam support hebben, maar wat betreft MSN is er geen fool-proof oplossing die goed werkt. Het enige wat wel goed werkt, is iChat/AIM, maar dat wordt hier in Nederland nauwelijks gebruikt.
2) parallels gebruiken
Hier heb ik geen ervaring mee, dus hier kan ik je helaas niet meer verder helpen.
De officiele support voor Windows Media vanuit Microsoft is gestopt. De enige manier om Windows Media (en dus wmv-streams) te kunnen afspelen is via Flip4Mac. Support voor Windows Media is beter dan die van Microsoft, maar niet volledig. Er WMV's met DRM worden niet ondersteund en er zijn ook bepaalde streams die dus niet werken. Zo werkt bijvoorbeeld uitzendinggemist.nl niet. Dit heeft te maken met een bug in Flip4Mac en er wordt aangewerkt.
4) af en toe een divx MET ondertiteling kunnen zien
Je kunt in VLC apart de .srt aangeven als je "Open File..." i.p.v. "Quick Open File...". Vinkje bij "Load subtitles file:" en bij "Settings" de .srt kiezen. VLC probeert nl. zelf aan de hand van de filename van de video de srt te laden, maar dat lukt dus niet altijd.
5) zijn iMac niet telkens handmoatig moeten laten sluimeren
Wat zijn de instelling van het voorkeurenpaneel "Energiestand"? Je kunt eventueel ook kijken in Systeemprofiel (Programma's -> Hulpprogramma's -> Systeemprofiel) wat er onder "Voeding" allemaal staat.
6) zijn bestanden delen met zijn vrouw
Er is in de folder "Gebruikers" (Macintosh HD -> Gebruikers) een folder "Gedeeld". Je zou daar eventueel alle muziek neer kunnen zetten en iTunes daar z'n bibliotheek bij kunnen laten houden. Anders moet je met de rechten van de Muziek folder gaan zitten klooien en dat lijkt me niet de juiste manier. Bestanden die op het ene account staan en die je toegangkelijk wilt maken voor het andere account, kun je ook in de folder "Publiek" zetten in Thuismap.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:26

breinonline

Are you afraid to be known?

Parallels zou geen kernel panic mogen veroorzaken. Het is nog beta software, dus het hoeft natuurlijk niet altijd vlekkeloos te werken. Draai eens Apple Hardware test (meegeleverd op cd/dvd) om uit te vinden of er niks mis is met het geheugen oid. Als Parallels net een ander gedeelte van het geheugen aanspreekt kan het zijn dat je alleen bij dat programma wat merkt.
Mochten er geen problemen zijn dan kan je natuurlijk eens aan de Parallels ontwikkelaars om advies vragen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Mbt Parellels: je hebt waarschijnlijk een Core2Duo. Je moet dan de (oudere) versie hebben die ook werkt voor de MacPro. Zie het topic over Parellels in dit forum, pagina 10 geloof ik.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:19
mercury werkt wel bij mijn logitech quicam stx,,, heb wel het programma macam gedownload eb zoon bestandje in de quicktime library gezet,,, gaat bij mij heel langzaam maar ik heb een half opgeblazen g3 350;)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:46
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 11:00:
Mbt Parellels: je hebt waarschijnlijk een Core2Duo. Je moet dan de (oudere) versie hebben die ook werkt voor de MacPro. Zie het topic over Parellels in dit forum, pagina 10 geloof ik.
Laatste versie downloaden

En het zijn eigenlijk allemaal "problemen" die je met een beetje Google zo had kunnen vinden als je het ingevoerd had, deze dingen lees je redelijk vaak namelijk :)

[ Voor 16% gewijzigd door Uberprutser op 12-11-2006 12:38 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 18:51
Over die wmv's en uitzendinggemist: Ik doe als workaround gewoon in de bron kijken en de url naar de asf copy pasten. Deze kun je dan gewoon met vlc afspelen.

Verwijderd

Hoi. ik had ook een vraag als switcher. hoe werkt de admin share bij mac os x ? bij windows tik je in bij uitvoeren bijvoorbeeld \\10.0.0.150\c$ of admin e.d. maar hoe werkt dat bij de mac ? apple K en dan het ip adres opgeven werkt hier niet.

• gebradenkip
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 11:50
Dit is een bekende bug in de laatste versie van Flip4Mac. Oplossing: Zorg dat WMP geinstalleerd is, en zet bij de Systeemvoorkeuren, bij Flip4Mac het vinkje bij "Use Flip4Mac WMV Internet plug-in" uit.
WMV-streams worden nu in de browser afgespeeld met WMP. Als er een nieuwe versie van Flip4Mac uitkomt waar die bug niet meer in zit kan je het vinkje weer aanzetten.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 13:33:
Hoi. ik had ook een vraag als switcher. hoe werkt de admin share bij mac os x ? bij windows tik je in bij uitvoeren bijvoorbeeld \\10.0.0.150\c$ of admin e.d. maar hoe werkt dat bij de mac ? apple K en dan het ip adres opgeven werkt hier niet.
smb://10.0.0.150/c$

Maar dat had je ook gemakkelijk in de Mac Help (Finder -> Help -> Mac Help, zoeken "verbinden windows") kunnen vinden.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik bedacht net een andere 'hack' om snel bestanden uit een andere gebruikersaccount te kopiëren zonder dat je toegangsrechten hoeft aan te aanpassen:

Als admin gebruiker in de Terminal:
sudo /System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/MacOS/Finder

Als non-admin kan het ook, maar dan moet je eerst su'en naar admin. Het werkt handiger als je een root wachtwoord hebt aangemaakt:
su
<wachtwoord root>
/System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/MacOS/Finder

Je draait dan een instantie van de Finder onder root (vergelijkbaar met 'run as' in andere systemen) en daardoor loop je niet meer tegen stop-bordjes op in andermans mappen. Het ziet er wel een beetje maf uit omdat je bureaublad dubbel is. Om verwarring te voorkomen kun je het beste binnen het venster blijven bij het kopieren of verslepen van bestanden.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

benoni schreef op zondag 12 november 2006 @ 15:44:
Ik bedacht net een andere 'hack' om snel bestanden uit een andere gebruikersaccount te kopiëren zonder dat je toegangsrechten hoeft aan te aanpassen:

Als admin gebruiker in de Terminal:
sudo /System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/MacOS/Finder

Als non-admin kan het ook, maar dan moet je eerst su'en naar admin. Het werkt handiger als je een root wachtwoord hebt aangemaakt:
su
<wachtwoord root>
/System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/MacOS/Finder

Je draait dan een instantie van de Finder onder root (vergelijkbaar met 'run as' in andere systemen) en daardoor loop je niet meer tegen stop-bordjes op in andermans mappen. Het ziet er wel een beetje maf uit omdat je bureaublad dubbel is. Om verwarring te voorkomen kun je het beste binnen het venster blijven bij het kopieren of verslepen van bestanden.
Dat is best wel een beetje heel erg ranzig, met alle security nadelen van een FInder als admin draaien inbegrepen. Dan lijkt het me een minder vuile hack om voor de eerder genoemde oplossing van het group read/writable maken van de library te gaan.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
m-m schreef op zondag 12 november 2006 @ 15:55:
Dat is best wel een beetje heel erg ranzig...
Ik geef je helemaal gelijk :D Maar ja 't werkt wel lekker handig...
Het veiligheidsrisico is minimaal als je de privileged Finder alleen gebruikt om te kopiëren wat je wilde kopiëren, en de rechten van de kopie aan te passen aan de gebruiker. Daarna weer snel afsluiten met ctrl-c in de Terminal.

Als je regelmatig elkaars bestanden wilt gebruiken is het idd raadzaam om een permanente oplossing te maken, ik zou de Shared folder in /Users gebruiken (en het icoon naar de linkerbalk van de Finder view slepen) of een partitie maken waarop de lees/schrijfrechten niet gelden (zie Schijfbeheer).
Pagina: 1