NAND Flash RAID0 voor normaal gebruik

Pagina: 1
Acties:

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-02 16:01

DaWaN

'r you wicked ??

Topicstarter
Ik zit er sterk over na te denken om mijn C: schijf te vervangen door een RAID0 van 2 compact flash kaartjes.
Mijn idee was om 2 snelle 2GB compact flash kaartjes te kopen á la 40e en daar vervolgens 2 CF -> IDE convertertjes bij om die vervolgens weer te converten naar SATA en om dat dan weer met mn mobo in RAID0 te zetten.

In principe zou dit superieure prestaties moeten geven ivm een hardeschijf, immers als je snelle CF kaarten neemt haal je Read 40MB/s en write 30MB/s maar het grote voordeel is natuurlijk de seektime.

Mijn vraag nu is, is dit haalbaar of is het af te raden en heeft eigenlijk iemand zoiets al eens geprobeerd ?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wat is superieur? Bij het booten een seconde, twee seconden 'winst'?

Zoek eens op Google trouwens. http://www.google.nl/sear...q=raid+with+compact+flash :)

Het eerste nadeel wat je tegenkomt is de toch tegenvallende snelheid, de beperkte read/write mogelijkheden (levensduur) en CF-kaarten die niet overweg kunnen met RAID of een OS.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 11-11-2006 00:02 ]

ARME AOW’er

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Topicstarter
Mja die eerste hit die ik daar zie is van 4 jaar geleden, inmiddels kunnen wij nu 4GB kaarten kopen voor het geld waarvoor hun niet eens 256mb kaarten konden krijgen en de snelheid van die kaartjes is ook omhoog gegaan natuurlijk.

Voordeel is dat je natuurlijk geen seektime meer hebt, iets wat toch enorm veel uitmaakt voor de prestaties is het niet ?

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
CF - ATA - SATA Is misschien iets teveel van het goede met converteren...
Kan je beter een IDE raid controllertje kopen ofzo..

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Topicstarter
_AuToMaTiC_ schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 00:09:
CF - ATA - SATA Is misschien iets teveel van het goede met converteren...
Kan je beter een IDE raid controllertje kopen ofzo..
Waarom zou dit niet werken, CF is gewoon IDE en ik heb zelf nog geen problemen gehad met IDE -> Sata convertertjes, bovendien heb ik geen plaats meer voor PCI kaarten (CPU koeler @ VGA neemt teveel ruimte in beslag >:) )

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Tja, jullie brengen me wel weer op ideen :D
Zelf heb ik niet hele fantastische ervaringen met IDE -> Sata converters..

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik vraag me af of een RAID-Bios überhaupt wel CF-kaarten herkent en of de ARRAY dan bootable gemaakt kan worden.

Een test hoeft niet duur te zijn. Twee kleine kaartjes is in principe al voldoende lijkt me voor wat opstartbestanden. De rest kan voor de proef van HD worden gelezen.

ARME AOW’er

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-02 08:09
Ik ben toevallig net met eenzelfde experiment bezig. Ik heb 4x een 2GB TwinMOS 140x CompactFlash kaart gehaald en 2 dual CF2IDE female adapters. Als RAID heb ik een NVRaid moederbord (MSI Neo2 Platinum) en een X2 als CPU.

Helaas is de 1e tegenvaller de beperkte doorvoersnelheid van de CF2IDE kaart. Met deze CF flash kaart haal ik max 13MB/s. Ook als ik er 2 op 1 IDE poort zet, blijft het met een RAID0 stripe maximaal 13MB/s. Pas als ik 2 CF2IDE kaarten pak en ze op 2 poorten zet, dan gaat het naar 26MB/s. Dit alleen met een blocksize van 4kb overigens, bij grote stripe blokken dan valt de snelheid weer terug naar 13 MB/s.

Verder, bootable kan ik hem dus maken door de RAID bios, maar twijfel nog of ik verder ga met dit experiment. Heb nog 2 2GB kaarten ingepakt liggen, denk dat ik die zo laat en het afblaas. Ik kan iig proberen om XP op die 4GB stripe te plaatsen, ik weet namelijk niet of ik kan kiezen hoe de stripe over de verschillende schijven opgebouwd moet gaan worden als ik alle 4 de kaartjes zou gebruiken.

• xdcx
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-04-2021
hmm,

waren DaWaN en ik al bang voor.
Toch maar wachten op solidstate disks dan... 8)7

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Topicstarter
DaCoTa schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 14:38:
Ik ben toevallig net met eenzelfde experiment bezig. Ik heb 4x een 2GB TwinMOS 140x CompactFlash kaart gehaald en 2 dual CF2IDE female adapters. Als RAID heb ik een NVRaid moederbord (MSI Neo2 Platinum) en een X2 als CPU.

Helaas is de 1e tegenvaller de beperkte doorvoersnelheid van de CF2IDE kaart. Met deze CF flash kaart haal ik max 13MB/s. Ook als ik er 2 op 1 IDE poort zet, blijft het met een RAID0 stripe maximaal 13MB/s. Pas als ik 2 CF2IDE kaarten pak en ze op 2 poorten zet, dan gaat het naar 26MB/s. Dit alleen met een blocksize van 4kb overigens, bij grote stripe blokken dan valt de snelheid weer terug naar 13 MB/s.

Verder, bootable kan ik hem dus maken door de RAID bios, maar twijfel nog of ik verder ga met dit experiment. Heb nog 2 2GB kaarten ingepakt liggen, denk dat ik die zo laat en het afblaas. Ik kan iig proberen om XP op die 4GB stripe te plaatsen, ik weet namelijk niet of ik kan kiezen hoe de stripe over de verschillende schijven opgebouwd moet gaan worden als ik alle 4 de kaartjes zou gebruiken.
Vreemd, in principe doet zo'n CF2IDE kaart helemaal niets, CF is immers gewoon IDE, zo'n convertertje is niets anders dan een fysiek verloopje, zit geen chips ofzo op..

Pagina: 1