Toon posts:

[BACK-UP] Programma en hardware

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar back-up- en restoresoftware en de bijbenodigde hardware. Dagelijks werk ik met een iMac G5 en een iBook G4. Via iCal en Mail houd ik mijn 'administratie' bij op mijn laptop. De iMac is het werkstation. Inmiddels staan er op mijn iBook meer dan 10.000 e-mailberichten. Op het werkstation staan veel bestanden die ik natuurlijk met een crash niet kwijt wil raken - dat geldt natuurlijk ook voor de e-mailberichten.

Ik zoek dus een programma voor beide systemen waarmee ik fatsoenlijk een back-up kan maken en deze, mits nodig, ook terug kan zetten. Het liefst zou ik ook nog in deze back-up kunnen bladeren/zoeken om slechts bepaalde bestanden terug te zetten. Tot slot zou het helemaal prachtig zijn als ik e-mailberichten ook in een back-up kan stoppen en ook hierin kan zoeken en dergelijke - dit mag natuurlijk ook via een apart stukje software.

Vanzelfsprekend heb ik zelf ook al enig zoekwerk verricht. Ik stuitte op het programma iBackup, echter vraag ik mij af hoe betrouwbaar dit is en hoe de ervaringen met dit programma zijn. Suggesties voor andere programma's hoor ik natuurlijk ook graag.

Qua hardware kwam ik de Maxtor One Touch tegen. Echter is dit, aangezien ik nog studeer, wel erg boven mijn budget. Ik hoor dus ook graag welke adviezen jullie voor mij hebben op het gebied van hardware cq. een externe harde schijf. Het zou natuurlijk prachtig zijn als deze ook nog enkele back-up en restore mogelijkheden biedt, maar als dat met software opgelost kan worden ben ik ook tevreden.

Helemaal ideaal zou het zijn als de iBook en de iMac tegelijkertijd de hardware kunnen benaderen - dit is overigens geen eis.

Alvast bedankt!

• kim72
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 18:12
Ik zit met een vergelijkbaar probleem, alleen dan met een Macbook en een linux server. Mijn keuze is gevallen op een externe usb2 harde schijf en backuppen met rsync.
Nou is er nog een issue met rsync in osx en de metadata van apple bestanden, dus nog niet perfect.
In elk geval wel een standaard die al jaren in de unix wereld wordt gebruikt.

Verwijderd

Ik gebruik zelf iBackup om de boel tot 1 gecomprimeerd archief te maken (documenten, iCal en instellingen van de programma's die iBackup ondersteund) en ik gebruik rsync om de boel vervolgens te syncen met m'n servers.

iBackup is een heel aardig programma!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:35

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb met iBackup ook prima ervaringen. Doet precies wat het moet doen, werkt snel en overzichtelijk. Je krijgt netjes te zien waar het programma mee bezig is en er wordt een log bestand gemaakt. Een echt goed automatisch sync programma ben ik nog niet tegen gekomen, dan moet je inderdaad zelf met rsync aan de gang.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Werkt iBackup ook goed wat betreft back-ups van Mail?

Heeft iemand daarnaast een goede suggestie voor de hardware?

• breinonline

breinonline

Ja, Mail backuppen is niet meer dan een mapje en wat instellingen. Wat dat betreft kan ieder backup programma dat wel.

Hardware: externe FireWire schijf. Ik had een 80GB externe schijf met FireWire en USB2. FireWire is echt stukken sneller. Helaas is het prijsverschil vaak behoorlijk groot. Ik heb nu dan ook een 250GB USB2 schijf erbij. Merk maakt niet zoveel uit volgens mij.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
En kan ik dan ook zoeken in e-mailberichten die ik in een back-up heb gestopt en dus uit Mail heb gegooid?

Ik neem dan wel aan dat ik de harde schijf niet tegelijk kan benaderen met zowel de iBook als de iMac?

• breinonline

breinonline

Zo te zien kan je ook losse berichten zo weer openen. Zie de map ~/Library/Mail/<mailaccountnaam>/INBOX.mbox/Messages/, daar staan gewoon alle berichten als losse bestanden in.

Tegelijk benaderen kan niet. Maar ben je dan wel op zoek naar een echte backup mogelijkheid? Je praat nu meer over een server die van alle kanten te benaderen is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het even geprobeerd op de iBook zelf. Helaas kan je dan niet zoeken op bijvoorbeeld een e-mailadres. Wellicht dat MailSteward dan toch een betere oplossing is wat betreft Mail.

Wat betreft de hardware zou ik natuurlijk het liefste de harddisk vanuit beide benaderen. Maar ik ben absoluut niet opzoek naar een server. Ik denk dat mijn budget daarvoor ook te beperkt is. Kortom, als het niet anders kan dan met een server dan ga ik maar gewoon voor het omwisselen van een kabeltje.

• breinonline

breinonline

Kan je met spotlight niet gewoon op e-mailadres zoeken?

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan, bij mijn weten en zoals ik het geprobeerd heb, alleen maar als het bericht in Mail staat.

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 23:28
Koop een externe HDD en een licentie van SuperDuper!. Werkt gemakkelijk en foutloos :)

Verwijderd

Topicstarter
En die maakt ook een back-up van je Mail-, iCal- en Adresboekgegevens?
Pagina: 1