bootproblemen met twee verschillende moederborden

Pagina: 1
Acties:

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 01:35
ik heb een asus a7n8x-e moederbord met athlon processor in een antec 3700BQE kast met 350 Watt voeding.
Op een dag kwam ik thuis (de pc stond aan), maar hij deed het niet meer (zwart scherm). Daarna opnieuw opstarten gaf (af en toe) de fout 'system failed cpu test'. Ik vond dit een mooi moment om een upgrade te doen want ik verdacht het moederbord of de cpu.
Vervolgens een A8N-SLI moederbord gekocht en deze net ingebouwd.
Helaas hetzelfde probleem: bij het opstarten draaien de fans en de harde schijven. De verlossende piep van het moederbord blijft echter uit en het scherm blijft zwart.
Ik begin nu de voeding te verdenken. Wat namelijk opvallend is dat als ik de voedingskabels van de harde schijven los maak de pc heel kort aan gaat maar direct weer uit.
zou dit kunnen komen omdat de voeding zichzelf uitzet als hij onbelast is? Hij zou onbelast kunnen zijn als de voeding naar het moederbord niet goed functioneert (12 volt of zo?). Ik speculeer maar wat, als een expert mij verder kan helpen graag!
Nog wat info: het moederbord is aangesloten op 3 manieren: een 20pins kabel in een 24pins socket, zo'n standaard molex-aansluiting een een vierpolige vierkante aansluiting.
Help!

Verwijderd

Kan zoveel zijn... CPU, voeding, videokaart. Kwestie van prikken en uitproberen..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit probleem kan eigenlijk aan vanalles liggen.
neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door om de onderdelen uit te sluiten die het probleem kunenn veroorzaken.

• maxtrash
vergeten te melden maar de videokaart is ook nieuw (immers van agp naar pci-e). Met nieuw moederbord, cpu en videokaart blijft er niet zoveel over.
opstart FAQ heb ik uiteraard doorgenomen.
Het feit dat de pc met losgekoppelde harde schijven meteen na aanzetten weer uitgaat: heeft dat nog iets te betekenen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

maxtrash schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 22:53:
Het feit dat de pc met losgekoppelde harde schijven meteen na aanzetten weer uitgaat: heeft dat nog iets te betekenen?
Dat kan door kortsluiting komen.
Hoe dan ook, post eens stap voor stap de uitkomsten van de troubleshooter, daarmee kunnen we je vast al een stuk verder helpen :)

• maxtrash
stap voor stap de troubleshooter faq:
ik heb alles een voor een los zitten koppelen.Het probleem is nu dat hij heel even aan gaat en dan weer uit.

moederbord:
- de fans gaan kort draaien
- de cpu fan is voorzien van toerentalsensor. Geen gele draad, maar het is een normale athlon 3700+ boxed
- het moederbord ligt los van de kast op een stuk karton
- als ik de groene en zwarte draad verbindt blijft de fan draaien maar start hij nog steeds niet op.
dit snap ik niet helemaal overigens. Als ik de verbinding weghaal stopt hij weer, maar de powerbutton is toch een puls-contact denk ik?
wat nu,multimeter opzoeken?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

maxtrash schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 00:09:
stap voor stap de troubleshooter faq:
ik heb alles een voor een los zitten koppelen.Het probleem is nu dat hij heel even aan gaat en dan weer uit.

moederbord:
- de fans gaan kort draaien
- de cpu fan is voorzien van toerentalsensor. Geen gele draad, maar het is een normale athlon 3700+ boxed
- het moederbord ligt los van de kast op een stuk karton
- als ik de groene en zwarte draad verbindt blijft de fan draaien maar start hij nog steeds niet op.
dit snap ik niet helemaal overigens. Als ik de verbinding weghaal stopt hij weer, maar de powerbutton is toch een puls-contact denk ik?
wat nu,multimeter opzoeken?
de Ps-on op je mobo is idd een pulse schakelaar, als je echter de voeding wil kortsluiten op de groen en zwarte draad moet deze permanent verbonden zijn.

Zo te merken slaat je voeding nu wel aan, maar post het systeem nog niet. Dit kan aan de voeding liggen (levert te weinig voltage), vervang die eens (wat voor voeding is het precies?).

Mocht een andere voeding niet werken dan zou je alle andere onderdelen eens moeten vervangen (cpu, mem, mobo, vidkaart).

• maxtrash
langsgeweest bij de computerwinkel. Daar een nieuwe voeding aangesloten. Hij kwam nu verder want hij geen lange pieiptonen produceren. Echter nog geen beeld.
Heb hem nu maar achtergelaten bij de winkel want anders blijft het klungelen. Kost me minimaal 35 euro wat ik nog niet zo heel erg vind, als er straks maar niet uitkomt dat het nieuwe moederbord of zo kapot is. Kan ik ook daar weer mee terug...

• maxtrash
eureka (denk ik). Nog maar eens opgezocht wat de piepcodes betekene (via search op GOT ). Het schijnt dat achter elkaar piepen een geheugen probleem is. Ik had zoveel mogelijk onderdelen eruit gehaald waaronder een van de twee geheugenmodules. Deze hoort echter volgens de handleiding in bank b1 te zitten en bij mij zit de overgebleven module in a1!
Als het een beetje meezit is het dus toch alleen de voeding. Straks terug naar de winkel :-)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

maxtrash schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 11:21:
eureka (denk ik). Nog maar eens opgezocht wat de piepcodes betekene (via search op GOT ). Het schijnt dat achter elkaar piepen een geheugen probleem is. Ik had zoveel mogelijk onderdelen eruit gehaald waaronder een van de twee geheugenmodules. Deze hoort echter volgens de handleiding in bank b1 te zitten en bij mij zit de overgebleven module in a1!
Als het een beetje meezit is het dus toch alleen de voeding. Straks terug naar de winkel :-)
Het zou ook kunnen zijn dat je mobo gewoon niet overweg kan met de dimmen die je erin probeert te zetten. Asus planken zijn vaak erg kieskeurig voor wat betreft het geheugen dat je erin stopt, dus wellicht dat het een compatibility issue is. Heb je misschien nog een andere dimm. Kijk iig even op de QVL van het bord, dan weet je zeker of die dimm getest is en werkend is bevonden.

• maxtrash
het is twinmos 512MB en wordt genoemd in de QVL(en ook in het grote A8N-sli topic)
bedankt voor het meedenken

• maxtrash
hij werkt. Het was inderdaad een defecte voeding en een dimm-module die verkeerd geplaatst was.

Heb nu een zalman 360B. Mooi dingetje, krimpkousen om de kabels, klitteband, 120mm fan. Maakt een chique indruk. Verkoper vond een sweex voeding ook wel prima, maar ik wilde niet gaan bezuinigen op 20 euro voor een computer die straks 24/7 aan staat.
Goed geholpen verder (com4 in tilburg)
Pagina: 1