Toon posts:

[Nikon D1-serie] Sensor cleaning zonder AC adapter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik al enige tijd in bezit ben van een oude D1h ben ik tegen een 'probleem' aangelopen. Het punt is dat je alleen de sensor kan cleanen (spiegel omhoog klappen) als je de camera aansluit op de EH-4 adapter. Deze adapter is wel te koop, maar kost +/- 100 euro en dat vind ik nogal wat voor een dingetje dat je maar zelden nodig hebt. De sensor is nog niet vies, dat scheelt :), maar dat zal echt niet zo blijven...

Nu zat ik even te zoeken naar de specs van de EH-4: 9 V DC, 5.0A. Het zal dus wat lastiger worden om een andere adapter/travo/voeding hiervoor te regelen, i.v.m. de 5.0A. :/

Nu kan ik de sensor natuurlijk ook cleanen met een sluitertijd van 30s of bulb, maar dan staat er (voor zover ik er verstand van heb) wel spanning op de sensor en trekt hij juist stof aan. :/ Iemand ervaringen hiermee?

Heeft er iemand een idee?

Ik heb nog een oude EN-4 accu die wellicht als voeding kan gebruiken, de capaciteit daarvan is na al die jaren niet zo best meer, maar het is maar voor even.

Enne, upgraden naar een D2h is natuurlijk geen oplossing :+

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
ik maak mijn D60 sensor ook met bulb schoon, anders lukt 't ook niet, werkt gewoon goed :)

[ Voor 13% gewijzigd door simon op 10-11-2006 22:38 ]

|>

Verwijderd

Topicstarter
Simon schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 22:38:
ik maak mijn D60 sensor ook met bulb schoon, anders lukt 't ook niet, werkt gewoon goed :)
Alleen met een blaasbalgje of ook met alcohol/swap-spul? Dat laatste lijkt me juist het grootste probleem.

Verwijderd

9v, 5A? lijkt me dat een boormachineaccu dat kan leveren.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Misschien een risico volle manier: Sluitertijd op 30 sec zetten.. en tijdens de shot de batterijen eruit halen? Ik geloof dat dan de spiegel omhoog blijft staan.
Ik heb dat ook eens een keer gehad dat de spiegel gewoon omhoog bleef staan (gaf "error" ook aan in het display .. maar door nog een keer een foto te maken.. sprong de spiegel weer goed.

Verwijderd

henkleerssen schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 08:31:
Misschien een risico volle manier: Sluitertijd op 30 sec zetten.. en tijdens de shot de batterijen eruit halen? Ik geloof dat dan de spiegel omhoog blijft staan.
Ik heb dat ook eens een keer gehad dat de spiegel gewoon omhoog bleef staan (gaf "error" ook aan in het display .. maar door nog een keer een foto te maken.. sprong de spiegel weer goed.
Doe het dan wel met een prutsgeheugenkaartje, dingen kunnen er kennelijk niet tegen als je de batterijen er uit haalt terwijl ie aanstaat.

• simon
Ik gebruik gewoon blaasblagje, met alcohol gaat niet omdat je de knop indrukt

|>

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Draadontspanner erbij?

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, ten eerste zit er geen aansluiting op voor een draadontspanner en ten tweede moet ik dan nog steeds de sensor schoonmaken terwijl ik een foto maak.

Ik ga toch eens proberen om een oude accu als externe voeding te gebruiken, dus accupolen op de DC-in. Hopelijk denkt ie dan dat er een adapter aan zit. :)

• simon
Je kunt gewoon de sensor schoonmaken terwijl je een foto maakt hoor, zo lang je er niet met lasers op gaat mikken gebeurt er niet veel. De sensor trekt niet zo veel stof aan, desnoods doe je 't in je badkamer, even de douche op z'n heetst, stoom laten ontstaan, dat laten neerslaan, en je doet 't dan. Geen problemen dan.

|>

Pagina: 1