[XP] Image maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik wil graag een image maken van mijn windows xp op mijn c-schijf. Heb echter geen idee hoe dit moet. Wat ik begrepen heb is dat bij een eventuele computercrash ik de image van cd terug kan zetten op de c-schijf en vandaaruit weer verder kan computeren. Ik heb weinig verstand (lees: geen) van dit soort zaken, maar ik wil het volgende:

1. een image maken en op cd branden
2. in staat zijn deze cd als opstart cd te gebruiken om de image terug te zetten

Mijn vraag: hoe krijg ik dit voor elkaar?
Alvast bedankt voor de moeite.

Groet,

Err

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1. gebruik programmas als Acronis Trueimage of Norton Ghost.
2. ja, je kunt gewoon een bootdiskje maken die je kunt gebruiken om je image terug te zetten, dat is bij die progs er gewoon bij.

[edit]
Heej, outerspace, jij ook hier :D

[ Voor 10% gewijzigd door TERW_DAN op 10-11-2006 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan met Norton Ghost een image maken van je complete schijf :) Hiermee kan je een bootable CD/DVD maken.

offtopic:
serieus, dit is niet grappig meer Terw_Dan :Z :P

[ Voor 22% gewijzigd door Outerspace op 10-11-2006 20:48 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank. Volstaat het om een trialversie te downloaden van Norton Ghost of kom ik dan in problemen als ik de image wil terugzetten nadat de trialperiode voorbij is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

The Software will only operate for a finite period of time prior to Software activation by You. During activation, You will provide Your unique product key accompanying the Software and computer configuration in the form of an alphanumeric code over the Internet to verify the authenticity of the Software. If You do not complete the activation within the finite period of time set forth in the documentation, or as prompted by the Software, the Software will cease to function until activation is complete, which will restore Software functionality. In the event that You are not able to activate the Software over the Internet, or through any other method specified during the activation process, You may contact Symantec Customer Support using the information provided by Symantec during activation, or as may be set forth in the documentation
Ik heb het gevoel als je binnen die trial periode niet geregistreerd raakt, het niet meer werkt. Ik zal het ook even installeren (trail van versie 10) en kijken wat er uit rolt.

[edit]
Er wordt bij mij gesproken over een 15 daagse trial. Het zou best kunnen zijn dat je image nog steeds geldig na 150 dagen alleen dat je na 15 dagen niet meer een nieuwe image kan maken. Kwestie van testen of zorgen voor een complete versie ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Outerspace op 10-11-2006 21:22 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

:w

Acronis is gewoon een perfect programma. Eenmalig een full image maken en daarna incremental. Ik doe dit op een andere HD op een hidden partition die Acronis aanmaakt.

Crasht de bootpartitie dan staat deze met een Acronis restore zo weer terug. En dat voor < € 50,=

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik snap er nog niet veel van.
Heb met Norton Ghost een Image gemaakt. Er staat nu een bestand van ongeveer 0,6 MB op een cd. Kan het bestand echter niet openen en vraag me af hoe ik de cd bootable kan maken? Kan iemand me helpen want dit gaat niet goed zo? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor een bestand heb je dan op de cd staan en waarmee probeer je die te openen?
Een imagefile zou .gho als extensie moeten hebben en zeker groter zijn dan 0,6MB.

Wat heb je precies gedaan om dat bestand op cd te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 14:48
Zowiezo lukt het je niet om een Windows Xp installatie op een CD te branden. (normaal gesproken)
Daarvoor is de CD veel te klein.

Je zult hier een DVD voor moeten gebruiken.
Hier staat ook een soort manual over GHOST:
http://ghost.radified.com/

[ Voor 22% gewijzigd door Hoyden op 11-11-2006 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een complete system backup gemaakt van de c-schijf. Het bestand heeft .v2i als extensie.

Ik wilde het in eerste instantie op DVD branden, maar volgens het programma bestaat mij DVD-brander niet eens.

Dit schiet niet op natuurlijk. Wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ghost 8 gebruiken. Je hebt 9 gebruikt en daar zitten/zaten? nogal wat bugs in.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 12:22:
Ghost 8 gebruiken. Je hebt 9 gebruikt en daar zitten/zaten? nogal wat bugs in.
Sterker nog, ik heb Ghost 10 gebruikt. Zal Ghost 8 vanavond downloaden en kijken of dat meer succes heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Vanaf 9 zijn er wat, imho, ongemakkelijke extra's bijgekomen en toen ben ik maar afgehaakt en heb Acronis gekocht. Daar kun je ook een proefversie van downloaden bij volgens mij www.easycomputing.nl

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Hier nog een voorstander van True Image (Acronis). Ik heb jáááren Ghost gebruikt maar Acronis levert toch wel een érg mooi programma.

3 partities gemaakt:
1) Windowspartitie van 20 GB
2) 'Restpartitie' van zo'n 80 GB
3) Acronisparttiie van 34 MB

Op de acronispartitie heb ik True Image staan en verder niet. Op de Windowspartitie staat.... doh. En op de 'Restpartitie' al m'n normale bestanden, muziekbestanden, drivers én de images. Ik heb de images bewust niet in de verborgen Acronispartitie staan. Die is lastig te bereiken in Windows dus even een partitie verwijderen gaat niet zo best. Waarom zou je dat willen? Simpel: de eerder genoemde incremental backup is geweldig. Voor een complete installatie heb ik in totaal 7 images gemaakt. Eerst een kale XP installatie, daarna 1 met de nodige drivers, dan 1 met standaard programmas, dan 1 waarbij ik de instellingen ingevoerd heb van diverse programma's etc. Als je dan bij de laatst gemaakte image een fout gemaakt hebt, wil je die laatste image graag weer kunnen verwijderen. Dat ging nogal lastig met die verborgen Acronispartitie.

Waarom geen Ghost maar True Image?
Met Ghost heb ik ook diverse images gemaakt. Daarbij kwam ik uit op 9 GB aan images. Met True Image is dat maar de helft: 4,5 GB aan images. Komt dus door die 'incremental image' mogelijkheid. HIj maakt alleen een image van de wijzigingen ten opzichte van de vorige image. Bijvoorbeeld als ik de stap met instellen van programma's een image draaide, kreeg ik met Ghost een complete image van ruim 1 GB terwijl met True Image dat een image is van maar iets van 20 MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Guardian Angel schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 13:51:
Vanaf 9 zijn er wat, imho, ongemakkelijke extra's bijgekomen en toen ben ik maar afgehaakt en heb Acronis gekocht. Daar kun je ook een proefversie van downloaden bij volgens mij www.easycomputing.nl
De DOS versie van Ghost 8 is nog altijd mijn favouriet. Dat windows gedoe hoeft van mij niet zo.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 14:06:
De DOS versie van Ghost 8 is nog altijd mijn favouriet. Dat windows gedoe hoeft van mij niet zo.
Zelfde ervaring hier.

Incremental images heb je IMHO niks aan, en verder is TrueImage traag, heel traag. Hij slaagt er wel in om de omvang vaak een stuk kleiner te maken, maar de tijd die hij erovor nodig heeft soms... Pffffff...

Nee geef mij maar Ghost. Plain, simpel, en werkt al jaren naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 14:12:
[...]
Incremental images heb je IMHO niks aan, en verder is TrueImage traag, heel traag.
Waarom heb je daar niets aan?

Voorbeeld, ik ben veranderd van HD's qua grootte (1,2 TB). Dankzij de 1e volledige image en de daarna dagelijks gemaakte backups had ik direct alles weer in de oude staat maar wel op andere HD's.

Een eerste image (C=60GB) duurde 21 minuten mét verificatie. Dagelijkse incremental ongeveer 4 minuten incl. verficatie. Trouwens, dit gaat automatisch terwijl ik door kan werken. Eens in de maand is er ook nog een nieuwe volledige backup die na controle van het bestand mijn PC ook nog eens uitzet. Start automatisch om 00.00 uur.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 14:12:
Zelfde ervaring hier.

Incremental images heb je IMHO niks aan, en verder is TrueImage traag, heel traag. Hij slaagt er wel in om de omvang vaak een stuk kleiner te maken, maar de tijd die hij erovor nodig heeft soms... Pffffff...

Nee geef mij maar Ghost. Plain, simpel, en werkt al jaren naar behoren.
Pardon? Ik heb de indruk dat ik met True Image véél sneller ben dan voorheen met Norton Ghost (DOS-versies).

Die incremental images zijn juist berehandig; véél efficiënter met je schijfruimte én sneller. Voorheen moest ik na bijvoorbeeld installeren van de drivers weer een image maken van de complete schijf met Norton. Nu maakt hij een kleine image erbij met alleen de wijzigingen. Daarmee wil ik wel een wedstrijdje mee doen met Ghost. Ik weet wel wie winnen gaat: True Image en niet met een neuslengte voorsprong maar echt een méga voorsprong.
Als je het hebt over images maken is True Image véél sneller (met mijn manier van werken; meerdere images maken in het proces van het compleet inrichten van het systeem). Met terugzetten is True Image ook zéker niet traag. Ik heb de indruk (weet ik dus niet zeker!!) dat hij ook daar naar de verschillen kijkt en alleen de verschillen terug zet (wat tijd scheelt)

[edit]
Met stom VVV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
WFvN schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 15:09:
Als je het hebt over images maken is True Image véél sneller (met mijn manier van werken; meerdere images maken in het proces van het compleet inrichten van het systeem). Met terugzetten is True Image ook zéker niet traag. Ik heb de indruk (weet ik dus niet zeker!!) dat hij ook daar naar de verschillen kijkt en alleen de verschillen terug zet (wat tijd scheelt)
Ik gebruik Acronis TI een jaar of twee. Heeft mij nog nooit in de steek gelaten en werkt snel. Mijn c-partitie (waar Windows op staat) is gebackupt in een minuut of 2 (volledige backup dus geen incremental), restore duurt ook ca. 2 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:14

grimson

domeingrommer

Misschien kan je het ook aan iets anders denken dan aan een monolitisch iets als een 'ghost image'.
Verdiep jezelf eens in het 'unattended installeren' van Windows en merk dat je daarmee eigenlijk veel flexibeler bent kwa nieuwe stuurprogramma's en updates.

Voordeel unattended installeren -> altijd nieuwste drivers en programma's (mits je deze toevoegd in je installatie) en je bent flexibel met je partities.

Nadeel van ghost image's vind ik dat je altijd gebonden bent aan dezelfde partitie, installatie verouderd (drivers, software etc.)

Je bent wel iets sneller klaar met een ghost image terugzetten maar als je een goede unattended installatie maakt / tweakt dan heb je daar meer voordeel aan.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed, Norton Ghost vergeet ik voorlopig even. Heb nu Acronis 10.0 gedownload. Dit ziet er al een stuk beter uit. Heb een back up van de c-schijf gemaakt. Een bestand van 10GB met tib-extensie.

Dit kan ik dus onmogelijk op een DVD branden. Heb hier niet zoveel aan dus.

Ik wil een image van Windows XP. Iets wat ik kan gebruiken als er zich een computercrash voordoet. Wat moet ik nu doen?

Ik moet een bootdiskette hebben toch? Daarmee kan ik via DOS naar mijn DVDspeler waar ik de XP backup/image kan installeren. Dat is wat ik wil. Is dat uberhaupt mogelijk? Ik ben de draad inmiddels kwijtgeraakt. Iemand????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Volgens mij kun je direct de image op DVD branden waarbij het netjes wordt opgesplits, daarnaast twijfel ik op dit moment of je ook kunt kiezen voor het op HD opslaan in delen waardoor je later deze op DVD kunt zetten.

Eerst slapen, morgen weg, dus dat wordt Maandag even kijken.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 22:03:
Goed, Norton Ghost vergeet ik voorlopig even. Heb nu Acronis 10.0 gedownload. Dit ziet er al een stuk beter uit. Heb een back up van de c-schijf gemaakt. Een bestand van 10GB met tib-extensie.

Dit kan ik dus onmogelijk op een DVD branden. Heb hier niet zoveel aan dus.

Ik wil een image van Windows XP. Iets wat ik kan gebruiken als er zich een computercrash voordoet. Wat moet ik nu doen?

Ik moet een bootdiskette hebben toch? Daarmee kan ik via DOS naar mijn DVDspeler waar ik de XP backup/image kan installeren. Dat is wat ik wil. Is dat uberhaupt mogelijk? Ik ben de draad inmiddels kwijtgeraakt. Iemand????
Ik bewaar mijn images altijd op een tweede (externe) hard disk (250 G) met USB-aansluiting. Zorg er wel voor dat de start up recovery manager altijd 'aan' staat want als je een crash hebt kan je altijd met TI je systeem weer recoveren.

Je hebt geen bootdiskettes nodig om TI je systeem te laten recoveren.

[ Voor 11% gewijzigd door Haaglander op 12-11-2006 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fractal
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 22:03:
Heb nu Acronis 10.0 gedownload. Dit ziet er al een stuk beter uit. Heb een back up van de c-schijf gemaakt. Een bestand van 10GB met tib-extensie.Dit kan ik dus onmogelijk op een DVD branden. Heb hier niet zoveel aan dus.

Ik moet een bootdiskette hebben toch?
Je kunt in True Image aangeven dat de backup opgesplitst moet worden in brokken (niet de default options gebruiken maar die even aanpassen) en dan kies je de maat geschikt om op dvd te branden. Ik zet overigens de images op een 2e fysieke hd en/of op een externe USB drive en/of op de netwerk server hier.

Maak, voordat je systeem crashed >:) en dat is dus zo vlot mogelijk, een rescue disk. Gwoon onder Start Programma's / Acronis / Bootable Rescue Media Builder
Schijfje bewaren en hopen dat je 'm nooit nodig hebt. Zowel, even booten van de disk, je backup files opzoeken en image terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:17
grimson schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 20:17:
Misschien kan je het ook aan iets anders denken dan aan een monolitisch iets als een 'ghost image'.
Verdiep jezelf eens in het 'unattended installeren' van Windows en merk dat je daarmee eigenlijk veel flexibeler bent kwa nieuwe stuurprogramma's en updates.
Eensch en oneensch :)

Eensch, in dat het een geweldige oplossing is voor niet alleen het terugzetten van je OS, programma's, drivers etc, maar ook voor het veel simpeler kunnen deployen van die dingen op meerdere pc's met verschillende hardware. Ik heb voor mezelf een RIS gemaakt op m'n server, in combinatie met active directory is het een kwestie van een PC aan het netwerk hangen, even inloggen en laten ratelen, en een uurtje later is'ie netjes precies zo geinstalleerd als ik het wil hebben. Zelfs geen gezeur met SATA harde schijven die niet herkend worden dankzij meegeslipstreamde drivers etc. Perfect voor een situatie met verschillende PC's die niet allemaal een floppy-drive hebben :)

Oneensch, in dat het nog erg lastig is om een goede geslipstreamde install te maken inclusief al je programma's en settings. Het kan wel, maar het kost een berg tijd om uit te zoeken in mijn ervaring. Als ik het nivo van de TS een beetje goed kan inschatten gaat hem dit ver boven z'n pet.

Iets meer ontopic: als de TS zich echt zoveel zorgen maakt over dataverlies is het wellicht een beter idee een externe HD te kopen en vervolgens met incremental images werken? Vaak worden deze al geleverd met backup software, al met al een veilige, snelle en simpele oplossing. Bovendien gaan DVD's nog wel eens stuk / verminderen ze in kwaliteit na enkele jaren.

Overigens zie ik het nut van software / OS backuppen niet zo, na een jaartje is er van bijna alles toch wel een nieuwe versie uit, uiteindelijk ben je vaak meer tijd kwijt aan het backuppen en restoren dan wat je kwijt zou zijn als je even de nieuwste versie's overal van download en installeert. Het enige wat ik backup zijn m'n documenten, en die gaan netjes naar een dmv RAID1 gemirrorde netwerkschijf :) HD stuk? Uitzetten, nieuwe HD erin, aanzetten, klaar! :Y) ('k ben maar een arme student, geen geld voor hotswapbrackets :+)

[ Voor 29% gewijzigd door FragFrog op 12-11-2006 13:06 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Pagina: 1