Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

D-Link DI-604 gaar?...wat juist?

Pagina: 1
Acties:

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:14
Het is misschien een hele stomme vraag...maar ik vroeg het me toch af... :)
Ik heb hier een D-Link DI-604 routertje die opeens geen netwerkactiviteit meer wil doen...
Nu heb ik die als goede tweaker, direct opengevezen om rond te kijken wat er kan schelen.
Alles lijkt in orde, ledjes branden/flikkeren, en de chipset met koelblok wordt lekker heet...

Maar hij doet het dus niet meer, vandaar dat ik me afvroeg... wat is hier de reden van?
Is het intern de chips die kapot gegaan zijn door de hitte, of is het iets anders?
Waar gaat electronica dus zonder schade van stuk (door ouderdom)
:?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Als er geen echte dingen stuk zijn, dan zijn het doorgaans de elco's die gaar worden, elco's zijn het meest aan veroudering onderhevig (vooral als ze goed warm worden drogen ze snel uit).

Echte fouten zijn bijvoorbeeld dat er een statische ontlading op een van de chip's is geweest, waardoor deze nét niet kapot ging (en dus een tijdlang goed heeft gewerkt), maar dan toch na een te korte tijd overlijd. Ook té warm worden, doordat de koeling standaard al niet goed was, en met wat stof en dergerlijke na lang ingeschakeld zijn de temperatuur toch te hoog oploopt, komt vaak voor bij dergerlijke apparatuur (heb je em al getest nadat hij goed is afgekoeld?).

Verder gaan IC's langzaamaan kapot omdat de transistoren binnenin uit verschillend gedopeerde ("vervuilde") lagen silicium bestaan, en na verloop van tijd door elektronenmigratie de vervuiling zich uitspreid, waardoor geen laagjes meer bestaan, en dus de transistoren niet meer werken (hier spreken we wel over honderden jaren voor het zover is). Daarnaast heb je nog allerhande kosmische straling die los door de aarde heen gaan (neutrino's enzo) en die nu en dan eens botsen, komt zo'n deeltje in botsing met een atoom in je IC dan heb je kans dat ie niet meer werkt (hoe kleiner de transitoren zijn gemaakt, hoe gevoeliger), om de zoveel jaar is er een storm van zonnewind en dus extra veel van die storingen vanaf de zon die communicatie wereldwijd verstoort. Die laatsten zijn nogal exemplarisch, daar komt erg weinig voor.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.