Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit op dit moment in VWO6 en wil na dit jaar gaan studeren. Ik zit te denken aan een studie Informatica, daarbij heb ik alleen 1 probleem, ik heb geen Wiskunde B in mijn profiel. Ik heb pas recentelijk besloten dat ik informatica wil gaan doen, dus ik ben eigenlijk wel erg laat om mijn wiskunde nog bij te spijkeren (denk ik)..
Bij bijvoorbeeld het James Boswell instituut in Utrecht bieden ze cursussen aan, maar die kosten wel al gauw 600 euro, en aangezien ik in Apeldoorn woon is dat ook niet echt praktisch. Nu hoorde ik dat het ook op te lossen valt door staatsexamen te doen. Op zich lijkt me dat een leuke optie, alleen nu vraag ik me af of het nog te doen valt om dat nu te doen.
Ik heb nu Wiskunde A2 in mijn profiel, en mijn vraag is eigenlijk, denken jullie dat het nog mogelijk is om dit met voornamelijk zelfstudie op te lossen is, of is het alleen nog te halen met intensieve begeleiding?
Ik sta overigens nu voor wiskunde iets van een 7,7 Ik weet niet of dat van belang is, maar toch...

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-11 17:38
Wiskunde A en B verschillen wel wezelijk, B is vooral abstract denken en veel algebra. Ik denk dat de overgang erg pittig wordt...met zelfstudie is in principe alles mogelijk maar het zal wel zwaar worden. Ken je niet iemand die zelf iets dergelijks doet en misschien iets van bijles nemen?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Bel eens met de uni om te zien of er iets geregeld kan worden met de toelatingseisen. Wellicht dat ze zelf een bijscholingscursus kunnen aanbieden.

Lijkt me trouwens dat je met een beetje bikkelen inhoudelijk in de komende maanden nog best ver moet kunnen komen door het volgen van lessen van VWO5 en VWO6.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Haijo schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 19:24:
Wiskunde A en B verschillen wel wezelijk, B is vooral abstract denken en veel algebra. Ik denk dat de overgang erg pittig wordt...met zelfstudie is in principe alles mogelijk maar het zal wel zwaar worden. Ken je niet iemand die zelf iets dergelijks doet en misschien iets van bijles nemen?
Ik ben het hier wel mee eens.
Mijn ervaring met wiskunde B op mijn oude VWO school is dat eigenlijk iedereen er wel moeite mee had en behoefte had aan duidelijke en goede uitleg. Dingen in je eentje uitvogelen lukte bijna niemand. Nu wil dat nog niet zeggen dat het voor jou ook zo moeilijk zal zijn, maar wiskunde B is zeker niet het makkelijkste vak op het VWO.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de VU gemaild over wat ik het beste kan doen als ik niet aan de toelatingseisen voldoen en als reactie kreeg ik dit:

Beste Gerwin:
Om toegelaten te worden tot informatica is Wiskunde B1 voldoende.
A2 is voldoende om toegelaten te worden tot informatiekunde.
Voor B1 is het het beste om dat vak op het VWO toe te voegen en er
een deelcertificaat voor te halen. Als dat niet lukt dan zijn er instituten
zoals Boswell van de Univ. Utrecht die cursussen B1 geven met een certificaat
dat door ons geaccepteerd wordt. Het is inderdaad ook mogelijk een toets bij mij
af te leggen (in juni met herkansing in augustus) maar wij geven geen cursus
die tot deze toets leidt en de ervaring leert dat zelfstudie doorgaans niet voldoende
is om ervoor te slagen.

Ik ga morgen naar de voorlichtingsdag van de Universiteit Utrecht, dus ik zal daar ook even vragen wat zij aanbevelen, maar ik begrijp dus van zowel bovenstaande reacties als van van de VU dat zelfstudie wel heel zwaar gaat worden, dus ik ben nu op zoek naar de beste manier om Wiskunde B1 te halen.

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-11 17:38
Leraar wiskunde vragen die je misschien wat bijles buiten school wilt geven? Leraren wiskunde zijn redelijk enthousiast over hun vak dus dat moet je wel lukken en anders vraag je je ouders of zij eventueel bijles willen betalen.

Verwijderd

Ik wist niet eens dat er in Nederland aan een bepaald niveau voor wiskunde moet voldaan zijn om te mogen starten.

Vroeger had je in Belgie ook iets in die aard voor sommige richitngen (voor een academische master van een ingenieursopleiding moest je een toelatingsproef wiskunde afleggen). Maar de Belgische regering heeft onder druk van de industrie al deze toelatingstests laten afschaffen waardoor de universiteiten nu in de eerste bachelor massaal meer mensen hebben die het niveau niet aankunnen.

Om dan op uw vraag te antwoorden : Het is zeker nog niet te laat om nu uw niveau wiskunde bij te schaven. Als je nu in uw laatste jaar zit start je pas na de zomer uw universitaire studies. Je hebt dus nog een jaar om uw niveau bij te schaven.
Mogelijkheden zouden kunnen zijn om via uw leraars wiskunde wat bijles te vragen; maar ik ben zeker dat er ook zelfstudiepakketten bestaan, of zelfs de handboeken wiskunde van de laatste jaren secundaire voor het niveau dat je wil. Dan kan je hieruit zelf gaan studeren en kan je altijd uw leraar wiskunde vragen voor wat bijles.
Voor bijles zijn er ook veel WO-studenten die graag eens wat bijles geven om een centje bij te verdienen, maar ze zijn wel goedkoper dan mensen die bijles geven als hoofdberoep. En met wat geluk heb je een vrij knappe kop die alles goed kan uitleggen.

Als je er door extra te werken aan uw wiskunde dit jaar in slaagt om het gepast niveau te halen, dan ben ik er zelfs vrij zeker van dat je probleemloos uw universitaire richitng zal kunnen afwerken. Want als je nu de nodige inspanning kan leveren, dan kan je dat de komende jaren ook.

Als je daarintegen de nodige extra inzet niet zou kunnen opbrengen dit jaar, dan is de kans ook vrij groot dat je aan de universiteit zal falen.

Maar aan de motivatie in uw post te lezen heb ik er een goed oog op dat je het gepaste niveau wiskunde wel zal halen.

Nog een laatste tip, je kan eens opvragen wat je allemaal moet kennen van wiskunde voor dat niveau. Dan kan je voor de komende maanden een planning opstellen over wat je wanneer gaat studeren en daarvoor elk weekend enkele uren reserveren.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:15

Emiel1984

Made in NL

Ik zit zelf op het HBO en heb een doorstroomcursus HBO wiskunde gevolgt op het MBO.
Mijn ervaring is zeer slecht. Van de 60 mensen die zich hadden aangemeld waren er +/- 15 die voor de toets al waren afgehaakt en uiteindelijk hadden 2 leerlingen het voor elkaar gekregen om een voldoende te behalen.

Wiskundeleraren zijn dus niet altijd even serieus met hun vak bezig, wij spraken hem aan en hij vertelde dat de school het niveau zo hoog wou hebben. Ik snapte niet dat hij dat niet gewoon weigerde (gezien het kansloos was) en de school had verteld dat het simpelweg onmogelijk was. Het was namelijk niet het eerste jaar dat het zo mis(te hoog niveau wiskunde) was gegaan.

Toen wij met een 18tal leerlingen uitleg gingen vragen aan de school kregen we simpelweg geen echt antwoord danwel excuus.

Op het HBO heb ik de versnelde leerweg gedaan en had ik geen tekort aan wiskundekennis in het eerste jaar. Nu zit ik inmiddels in de 2e en ga in januarie naar de 3e. Afgelopen blok was echt rampzalig voor velen in mijn klas (welke van het MBO afkwamen) omdat er simpelweg wiskundeinzicht tot een bepaalt niveau ontbrak. Ik baal nu echt ontzettend omdat ik alles in zelfstudie meot zien uit te zoeken. Dit laatste duurt soms zo ontzettend lang dat je gewoonweg geen motivatie meer hebt om verder te gaan.

Ik adviseer je dus iig wel om een cursus te doen en van te voren te vragen hoe de cursus is bevallen bij mensen en wat het percentage is dat het gemiddelt haalt. Mocht je een cursus gevonden hebben en hij bevalt goed wil je dan de "naam+plaats" posten van waar die cursus te volgen is\was. Ik houd dit topic iig goed in de gaten ;) .

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Emiel1984 schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 12:25:
Ik zit zelf op het HBO en heb een doorstroomcursus HBO wiskunde gevolgt op het MBO.
Mijn ervaring is zeer slecht. Van de 60 mensen die zich hadden aangemeld waren er +/- 15 die voor de toets al waren afgehaakt en uiteindelijk hadden 2 leerlingen het voor elkaar gekregen om een voldoende te behalen.

Wiskundeleraren zijn dus niet altijd even serieus met hun vak bezig, wij spraken hem aan en hij vertelde dat de school het niveau zo hoog wou hebben. Ik snapte niet dat hij dat niet gewoon weigerde (gezien het kansloos was) en de school had verteld dat het simpelweg onmogelijk was. Het was namelijk niet het eerste jaar dat het zo mis(te hoog niveau wiskunde) was gegaan.
Ik vind dat een opleiding in het onderwijs waar je moet klaargestoomd worden om universitaire richtingen met een hoog wiskundeniveau te kunnen halen zeker op niveau moeten zijn.

Als op een cursus op niveau slechts 20% slaagt wil dit zeggen dat er waarschijnlijk slechts 20% capabel genoeg is daarvoor. Daarom moet je het niveau niet naar beneden halen maar moeten de mensen die niet slagen kiezen voor een andere richting. En tegenwoordig valt nog niet zozeer te klagen daar naar de laatste jaren in de middelbare school er meer en meer opslitsing komt tussen wiskunde/wetenschappen en daarnaast de rest.

En verder aan de universiteit in een wetenschappelijk richting is hoog niveau op vlak van wiskunde (en andere) van prioritair belang. Ieman die dit aan kan moet de kans krijgen zich maximaal te kunnen scholen. In de industrie is ook nood aan hoogopgeleide mensen en dan is het handig als je weet dat tegenover bepaalde diploma's dergelijke mensen staan zonder dat je het niveau achteraf moet gaan checken.

Natuurlijk moet men in de middelbare school ook niet de grote boeman gaan uithangen en buizen om te buizen, maar er moet wel duidelijk uit de punten kunnen blijken wie het aan kan. Er is een verschil tussen 85% en 55%; beide zijn geslaagd, maar het verschil is groot.

Hoe meer mensen de moeite doen en de capaciteit hebben om hoog opgeleid te worden hoe beter denk ik, wat dat zijn enorme potentielen voor een land. (En ook voor jezelf natuurlijk, want hoe meer opleiding je genoten hebt, hoe makkelijker je normaal aan een job kan geraken)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja, als de kósten van een opleiding bij het JBI te hoog zijn, dan gaat het lastig worden. Een wiskundeleraar inhuren of zelfs maar een wiskundestudent inhuren die je het hele wiskunde B1 curriculum uit gaat leggen gaat ook minimaal 600 euro kosten, waarschijnlijk veel meer. Als je dus werkelijk tegen de kosten aanhikt, dan zal je haast wel zelfstudie moeten doen; eventueel af en toe hulp vragend bij een docent op je school.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:39

defiant

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 21:29:
Om toegelaten te worden tot informatica is Wiskunde B1 voldoende.
A2 is voldoende om toegelaten te worden tot informatiekunde.
Voor B1 is het het beste om dat vak op het VWO toe te voegen en er
een deelcertificaat voor te halen. Als dat niet lukt dan zijn er instituten
zoals Boswell van de Univ. Utrecht die cursussen B1 geven met een certificaat
dat door ons geaccepteerd wordt.
Ik heb ook Wiskunde B (alweer een tijd geleden) gedaan op het Boswell instituut, omdat ik ook een exacte richting op ging. En ik kan het je wel aanraden, ze geven goede begeleiding en de slagings percentages lagen destijds hoog. Zelfstudie is toch af te raden imho, je krijgt op de Universiteit vaak een stevige dosis wiskunde, als de basis niet goed is krijg je daar gegarandeerd moeilijkheden mee.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:15

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 16:38:
[...]

Ik vind dat een opleiding in het onderwijs waar je moet klaargestoomd worden om universitaire richtingen met een hoog wiskundeniveau te kunnen halen zeker op niveau moeten zijn.

Als op een cursus op niveau slechts 20% slaagt wil dit zeggen dat er waarschijnlijk slechts 20% capabel genoeg is daarvoor. Daarom moet je het niveau niet naar beneden halen maar moeten de mensen die niet slagen kiezen voor een andere richting. En tegenwoordig valt nog niet zozeer te klagen daar naar de laatste jaren in de middelbare school er meer en meer opslitsing komt tussen wiskunde/wetenschappen en daarnaast de rest.
Ik ging naar een open dag van de school waar ik nu op zit in die periode en ik merktte toen al op dat we 4e jaars HTS wiskunde toepaste. In dit geval ligt het niveau dus wel te hoog of ze hebben in de opleiding zelf te weinig niveau gestelt aan wiskunde in de opleiding.

Mijn zusje heeft hetzelfde probleem op school en die legde ik elke avonds minimaal een uur vaak uit wat ze nu moest doen met bepaalde opgaves. Zonder mijn extra uurtje 'bijles' elke avond had ze de toets nooit gehaalt want ik moest simpelweg alles uitleggen. Op haar school waren vragen aan de leraren simpelweg 'stom' 8)7 .

Daarbij is 58 van de 60 mensen wel een beetje errug veel. De helft kan ik nog begrijpen maar dat er maar 1,2 % het uiteindelijk haalt is toch wel een stuk minder dan jouw 20% (11 a 12 mensen).

EDIT!:

Het ging ook om een doorstroomcursus om de gemiste wiskunde die je normaal op de havo krijgt in te halen. Het was niet een vak welke je een papiertje opleverde, meer een hulpmiddel om je overstap wat minder groot te maken(zo werd het tenminste uitgelegt want het was neit verplicht).

[ Voor 9% gewijzigd door Emiel1984 op 11-11-2006 18:01 ]

[LTS][MTS][HTS]

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-11 18:50
Ik zit nu ook in VWO 6 (met Wiskunde b1,2 weliswaar) en ik denk dat als jij er zeker van bent dat jij informatica wilt doen en je bereid bent er hard voor te werken het goed mogelijk is. Als het je nu al heel veel tijd kost om goede cijfers te halen voor wiskunde dan moet je voor jezelf afwegen of je de tijd en zelfdiscipline hebt om er echt voor te gaan. Want het zal niet iets zijn dat je even doet. Ik denk dat het toch zeker wel 1 a 2 uren per dag vraagt bovenop je de hoeveelheid tijd die je nu aan wiskunde besteedt.

Overleg ook eens met je decaan of je wiskunde b1 weer kunt laten vallen in het geval je het niet lukt. Meestal kan dit als je maar genoeg uren maakt. Dit is natuurlijk alleen een noodoplossing voor als het absoluut niet wil :9.

Verwijderd

Topicstarter
Ik steek nu niet echt heel veel tijd in wiskunde en toch gaat het prima, dus wat tijd betreft moet het wel goedkomen. Ik ben vandaag bij de opendag van de Universiteit Utrecht geweest. Heb daar een voorlichting van Informatica en Informatiekunde gevolgd. Leek me allebei wel leuk, dus daar ga ik nu ook nog even tussen twijfelen, alleen voor Informatiekunde heb ik geen Wiskunde B nodig...

Het James Boswell Instituut had ook een stand, en de cursus Wiskunde B1 die je daar kan volgen kost 900 euro, of 600nogwat euro als je in Utrecht gaat studeren. Alleen heb je wel 3 keer geloof ik in de week les, dus dan moet ik 3x op en neer. Ik zal maandag eens vragen wat mijn wiskundeleraar de beste optie lijkt. Ik heb hem er vrijdag ook al wel even over gesproken en uit zijn verhaal begreep ik dat als ik staatsexamen doe in Wiskunde B dat ik dan ook gewoon Wiskunde A kan blijven doen op school, als ik dan B niet haal heb ik altijd nog A. Dat geldt ook voor het James Boswell Instituut neem ik aan, en ik vind het toch wel een voordeel dat ik altijd nog terug kan vallen op Wiskunde A, dus echt A inruilen voor B lijkt me niks eigenlijk...

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-11 13:31

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Ik heb wel zeer positieve ervaring met mijn wiskunde cursus die ik heb gevolgd afgelopen zomer,
ik ging van mbo niveau 3 naar hbo (hogeschool utrecht) en heb al enkele jaren gewerkt, dus heb ik van de zomer een wiskunde cursus gedaan, ze geven deze cursus, of een schooljaar lang of een half jaar lang, maar ik moest hem in 5 weken doen!!!!! 4 dagen per week (9:30-12:30) maar er zat ongeveel 5 uren studie per dag bij voor mij, omdat ik dus vanaf les 1 alles moest leren, ik heb er hard aan gewerkt maar ben (ondanks de goede leraar die we hadden) de eerste toets gezakt, we waren gestart met 15 man, er was tussentijds een afgehaakt, en er waren er 2 die binnnen 5 minuten de toetszaal hadden verlaten.
ongeveer de helft van de overgebleven personen had het gehaald.
vervolgens moest ik, 1 dag voor mijn introductie met mijn opleiding, de her toets doen, 2 dagen daarvoor nog even opfris les gehad, (we waren met 2 man) en toen heb ik het gehaald, 6.4 als cijfer.
degene die afgehaakt waren, hadden dus hun zelfvertrouwen verloren, want zij hadden op de eerste toets een beter cijfer dan ik.
ook zaten er verschillende tussen die geen examenverplichting hadden, dus waarschijnlijk hebben die daarom de hertoets niet gedaan (kostte namelijk extra geld)
de totale cursus kostte trouwens niet meer dan 380 euro.
Ik ben zeer tevreden over het verloop van de cursus, we zijn tussentijds nog eens wezen eten met heel de club (was inbegrepen).
en de leraar was ook heel goed.
ik krijg nu wiskunde van een leraar (heb nu vrijstelling eerste blok ivm cursus), maar die geeft het een stuk anders dan de leraar die ik gehad heb, (moeilijker vooral) dus ik denk dat het vooral aan de leraar ligt..
Ik was echt een totale leek wat wiskunde betreft, en nu help ik anderen in mijn les!!!!

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 12:16
Tja,

Wiskunde B. Ik heb hierin zeer veel bijles gegeven (ben nog van voor dat profielen gedoe, gelukkig), en ik moet toch zeggen dat het niveau stukken omlaag is gegaan. Ik heb er op dit moment geen beeld van hoe het niveau op dit moment ligt, maar als je niet echt het inzicht hebt, dan wens ik je heel veel succes met de zelfstudie. Het IS gewoon een zwaar vak, waar je wat aanleg voor moet hebben. Ik zeg niet dat het niet te doen is, maar het is niet zoals geschiedenis of aardrijkskunde, wat dingen uit je kop knallen. Je kunt de formules wel leren, maar als je de achterliggende gedachte//theorie erachter niet snapt, dan heb je nog een moeilijke tijd om het toe te passen.

Als je in de buurt van eindhoven woont, moet je maar een keer mailen, dan ben ik bereid om je bijles te geven.

even voor de goede orde: iedereen die ik bijles heb gegeven is van een 4 of lager naar een voldoende gegaan ;)

Memories of yesterday, will grow, but never die

Verwijderd

Het probleem bij wiskunde is dat je van een goede basis moet vertrekken.
Je moet van begin af aan een sterk wiskundige opleiding volgen, om later op hoog niveau mee te kunnen.
In een later stadium nog snel ff inhaken is misschien mogelijk, maar zal vast en zeker een hele opgave zijn. (possible, not plausible).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal :)

Ik ben afgelopen zaterdag dus bij de opendag van Universiteit Utrecht geweest. Daar heb ik naast een studie informatica ook informatiekunde bekeken. Dat leek me eigenlijk ook wel heel leuk om te doen, en daar hoef ik dus geen Wiskunde B voor te hebben. En omdat het hoe dan ook veel werk gaat worden om dat bij te spijkeren denk ik dat ik daarom informatiekunde ga doen, en dan kies ik in mijn minor eventueel wel extra informaticavakken.

- Gerwin.
Pagina: 1