Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fan schakelen na Fancontroller

Pagina: 1
Acties:
  • 428 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MarICube
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-02-2024
Na het gebruik van de zoekfunctie heb ik wel een hoop gevonden over het aan en uit schakelen van fans, maar niet over het aan en uit schakelen nadat hij een fancontroller is gepasseerd.

Mijn vraag is nu of het mogelijk is om fans aan te sluiten op de zalman MFC1 en deze aan en uit te schakelen? Dit gaat niet via de draaiknoppen. Mijn idee was om het zwarte draad, dat van de zalman af komt, te pakken deze te onderbreken en hier een tuimelschakelaar tussen te zetten. Denk ik nu te simpel of denk ik er te lang over na? Twijfel namelijk of mijn idee klopt.

There's no limitation to ones imagination.

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:19
dit mag toch geen probleem zijn? als je de zwarte of rode draad onderbreekt en er een schakelaar tussen zet moet dat zeker lukken ;)

• MarICube
Allereerst bedankt voor je snelle reply!

Maar....
Dat leek mij ook, maar las in een aantal andere topics dingen over relais enzo. Nu is mijn elektronische kennis dusdanig laag dat ik een stopcontact kan aansluiten en de theoretische kennis bezit van iemand met een Havo diploma, maar niet weet hoe je zoiets doet. En wil er niet een voeding/fan/fan controller mee verniel.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat jij wil is dus dat je gewoon je fan aan - en uitzetten? Dan hoef je er zelfs geen relais voor gebruiken. Een gewone schakelaar ertussen gaat net zo goed.

• Llouizzz
ik heb in m'n beste paint een schema gemaakt met fan 4 als voorbeeld. je kan dit doen bij alle fans(1-4)

Afbeeldingslocatie: http://www.louisvermeulen.be/naamloos.JPG

• MarICube
Jou beste paint is geweldig. Dat is precies wat ik wil en als dat met een simpele schakelaar kan dan ben ik dik tevreden!

Bedankt!

Ben nu wel beniewd voor wat voor schakeling je een relais wel gebruikt....

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ben nu wel beniewd voor wat voor schakeling je een relais wel gebruikt....
Een relais kan heel handig zijn om iets automatisch aan te zetten als je PC aan gaat. Bij een waterpomp voor waterkoeling is het super omdat je dan nooit de pomp aan en uit hoeft te zetten. Als je PC aan gaat komt er stoom op het relais te staan die vervolgens de pomp aan zet.

• MarICube
Denk ik nou te simpel of kan je dan net zo goed gewoon een draadje van je voeding naar je pomp trekken? Werkt dan toch hetzelfde? Of begrijp ik het begrip relais verkeerd? Wat ik weet van een relais(and correct me if i'm wrong) is dat hij schakkelt op het moment dat er spanning op komt...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Ook voor allerhande aansturingen van machine's werden vroeger enorm veel relais gebruikt, bijvoorbeeld een motor die naar links en naar rechts kan draaien, waarbij je een knopje "links", "stop" en "rechts" hebt, als hij naar links draait en je duwt op "rechts" moet hij uitschakelen, even wachten, en dan pas naar rechts beginnen te draaien, dat kan allemaal met een paar relais.
Ook de eerste werkende computer was opgebouwd met relais (de duitser konrad zuse had die gemaakt, paar jaar voor de geallieerden een computer hadden).
MarICube schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 21:14:
Denk ik nou te simpel of kan je dan net zo goed gewoon een draadje van je voeding naar je pomp trekken? Werkt dan toch hetzelfde? Of begrijp ik het begrip relais verkeerd? Wat ik weet van een relais(and correct me if i'm wrong) is dat hij schakkelt op het moment dat er spanning op komt...
Je voeding heeft altijd spanning, pas als je op de startknop van je PC drukt start de computer op. Door een relais aan de 12V te hangen van de computer (die wordt ingeschakeld als de PC aangaat) kan je de pomp aanschakelen als de PC draait.

Een relais kan met een lage spanning een hoge spanning schakelen (zodat je een simpel knopje kan gebruiken om 380V te schakelen, dat knopje schakelt dan bijvoorbeeld 12V, dat kan je veilig aanraken), zorgt voor een galvanische scheiding (de stuurkant en de gestuurde kant zijn volledig los van elkaar, geen elektrische koppeling, wat handig is als je hoge (dus gevaarlijke) spanningen schakelt).

[ Voor 49% gewijzigd door naftebakje op 10-11-2006 21:21 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MarICube
Zoiets had ik inderdaad zelf al bedacht alleen de toepasbaarheid in hoogspanning niet. Gekloot met hoogspanning heb ik gewoon een mannetje voor ;) . Bedankt voor de duidelijk uitleg leer een hoop basis zo in een paar seconde. Heb je misschien een website met wat basis elektronica voor mij? Ben wel benieuwd wat er nog meer mogelijk is.

[ Voor 137% gewijzigd door MarICube op 10-11-2006 21:26 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Elektronica FAQ , bij links naar EL-gerelateerde site's. Daar staat ws www.circuitsonline.net bij, daar op het forum kan je ook veel vinden. Beetje rondzoeken overal en veel afkijken van anderen, daar heb ik zelf veel van bijgeleerd.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Llouizzz
elektuur heeft ook een boek van basis elektronica

http://www.elektuur.nl/de...x?tabid=30&ProductID=1878

• MarICube
Bedankt voor de reply's ga dit eens allemaal nauwkeurig lezen en als ikw eer wat te vragen heb zien jullie me vanzelf wel verschijnen.

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Het is wel wat netter om de positieve draad te onderbreken en niet de min. (Zwart)
En ook kan het wel veiliger zijn, in het geval dat er drie draden aan de Fan zitten.
Waarom?
Via de ventilator zou het kunnen gebeuren, dat er 12V op de extra draad komt.
En soms kan een uitgang daar dan niet tegen.

Guus Assmann

• MarICube
En op welke wijze kan het dan veiliger? Of is het onderbreken van de positieve het veiligst?

Pagina: 1