Toon posts:

Windows vult steeds zelf WEP/WPA in

Pagina: 1
Acties:
  • 820 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een Topcom Skyr@cer WBR 754SG draadloze router. Draadloos verbinden via mijn laptop gaat zonder probleem en de snelheid is ook in orde.

De beveiliging stelde ik eerst in op WEP en vulde mijn key in (128 bit), alsook mijn eiggen ssid.
Als ik dan via het windows icoontje de beschikbare draadloze netwerken weergeef, zie ik de mijne staan en staat er bij dat het beveiligd is. Ik ga dan naar geavanceerde instellingen om mijn key ook onder windows in te vullen. Mijn ssid staat netjes correct ingevuld, bij de WEP-key zie dat er al een sleutel is ingevuld. Ik verander deze sleutel naar degene die ik zonet via de router heb ingesteld en druk op OK. Als ik echter opnieuw op eigenschappen druk, zie ik dat windows opnieuw zijn eigen key heeft ingevuld die er al in het begin stond. Ik mag dus gelijk welke key daar ingeven, windows verandert het dan toch steeds weer naar zijn eigen key.

Als ik klik op mijn ssid om verbinding te maken, dan komt er het kadertje om de netwerksleutel in te voeren, maar deze staat weeral reeds ingevuld door windows, het zijn een 8tal tekens, maar mijn sleutel die op mijn router is ingesteld is veel langer. Ik kan dus ook gewoon connecteren via deze sleutel die windows default invult. Dit kan toch niet ??

Maar als ik bijvoorbeeld mijn sleutel ingeef, dan kan ik ook connecteren.
Als ik mijn router instel op WPA is dit juist hetzelfde.

Ik vraag mij gewoon af wat ik moet veranderen zodat windows mijn key zou aanvaarden. En wanneer ik verbinding wil maken, en als hij de netwerksleutel vraagt, wil ik dat het vakje van de netwerksleutel leeg is zodat ik mijn eigen key kan invoeren!

Wat doe ik verkeerd ?
Wat moet ik aanpassen ?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand een idee ?

grtz

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Dit is standaard Windows gedrag en geeft extra beveiliging. Het klopt dus dat die velden na het klikken op OK ingevuld zijn met veel meer tekens dan jij hebt ingevuld.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-03 15:46
Windows vult niet zijn niet zijn eigen key in. Hij laat altijd een key zien met acht tekens (om niet de lengte kan de gebruikte key te verraden denk ik). Hij gebruikt echter wel de door jouw gekozen key. :+

Verwijderd

Topicstarter
jelmervos schreef op zondag 12 november 2006 @ 10:41:
Dit is standaard Windows gedrag en geeft extra beveiliging. Het klopt dus dat die velden na het klikken op OK ingevuld zijn met veel meer tekens dan jij hebt ingevuld.
Ah, ok, bedankt. Maar eigenlijk voer ik veel meer tekens in en maakt windows er minder tekens van. Ik neem aan dat dit dan ook normaal is? En is het normaal dat de netwerksleutel al ingevuld is als ik probeer te verbinden? Ik zou dit liever niet zo hebben.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-03 11:58

mace

Sapere Aude

De lengte van een WEP key is altijd 64 of 128 bits, dus waarom zou je het extra beveiligen door het te obscureren? Aircrack werkt trouwens toch altijd op de hex key, en die heeft een vaste lengte.

Verwijderd

Topicstarter
MaCe1337 schreef op zondag 12 november 2006 @ 11:10:
De lengte van een WEP key is altijd 64 of 128 bits, dus waarom zou je het extra beveiligen door het te obscureren? Aircrack werkt trouwens toch altijd op de hex key, en die heeft een vaste lengte.
sorry, maar ik kan ff niet volgen in jouw uitleg hier.

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 11:49:
[...]

sorry, maar ik kan ff niet volgen in jouw uitleg hier.
Nou, een WEP/WPA sleutel heeft sowieso al een vaste lengte, namelijk 64 of 128 bits. dus als iemand het wachtwoord gaat kraken, weet hij/zij al hoe lang het wachtwoord is, het wachtwoord wordt namelijk niet gebruikt zoals je het intypt, maar het wordt omgezet naar een hexadecimale code, en die hexadecimale code heeft altijd een vaste lengte. Als iemand dus je wachtwoord gaat kraken is 'ie gek als hij je ingetypte wachtwoord gaat kraken, die is namelijk niet altijd even lang, maar de omgezette hexadecimale code is altijd 128 bits lang, dus hoef je veel minder moeite te doen om de boel te kraken.

snappie? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, nu wel ja ;)

Verwijderd

WPA heeft geen vaste lengte voor een key, alleen minimaal 8 karakters.... En die wordt alleen gebruikt om verbinding te maken, daarna wisselt de key telkens.... (stukje meer veiligheid).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2006 17:38 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 17:35:
[...]

WPA heeft geen vaste lengte voor een key, alleen minimaal 8 karakters.... En die wordt alleen gebruikt om verbinding te maken, daarna wisselt de key telkens.... (stukje meer veiligheid).
Mja, dat ligt er aan of je PSK of wat anders gebruikt...
Pagina: 1