WLM en UPNP

Pagina: 1
Acties:

• daanski82
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
Ik kan mij niet herineren dat windows live messenger aan UPNP doet.
en toch zie ik in mijn NAT tabel een poort open staan met een verwijzing naar svchost met poort 4268.
ik vond in google wat termen over WLM.

weet iemand of WLM zelf poorten open zet en zo ja hoe ik WLM die rechten kan ontnemen ?
want ik ben daar niet blij mij omdat ik niet kan zien wat er op die poort gebeurd.

Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.

Verwijderd

daanski82 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 17:48:
want ik ben daar niet blij mij omdat ik niet kan zien wat er op die poort gebeurd.
Dat is dus de reden om GEEN UPnP te gebruiken, dit is een van de meest onveilige systemen op een netwerk en wil je als netwerkbeheerder ALTIJD uitschakelen. Leuk voor onwetende consumentjes, maar het is echt super onveilig.

Stel ik maak een stukje spyware, infecteer jou computer, open een poort naar binnen toe zodat de spyware kan luisteren naar commando's van buiten. Met UPnP geef je ieder stukje software toegang tot beheer van je netwerk, je kan dus niets in de gaten houden.

1) Zet UPnP op je router uit.
2) Zet de service "Universal Plug and Play Device Host" uit onder Windows (vanuit services.msc).

Hierdoor krijg je zelf controle wat er op je netwerk gebeurt, en virussen/spyware en andere vage applicaties kunnen geen netwerk veranderingen doorvoeren.