[XP] Speciale routing met VPN

Pagina: 1
Acties:

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-03 16:49
Sinds ik overdag vaak op de TU/e zit overdag heb ik thuis een VPN-server opgezet. Hiermee kan ik netjes bij alle bestanden hier thuis, en de snelheid valt me allemaal mee :) Nu heb ik alleen nog steeds het probleem dat ik overal een andere SMTP-server heb; op de TU/e loopt alles via Exchange en thuis moet ik mail.home.nl gebruiken. Nou heeft de TU/e vast een mooie SMTP-server, maar ik zat te denken: kan ik niet gewoon zorgen dat mail.home.nl via de VPN gerouteerd wordt?

Als ik bij VPN kies voor 'use default router on remote network' dan gaat ineens al het verkeer via de router thuis, iets dat ik natuurlijk niet wil als in aan bijna-SURFnet hang ;) Eigenlijk wil ik dat dus alleen voor het adres mail.home.nl. Is dat in te stellen? Liefst zo natuurlijk dat als ik de VPN-verbinding verbreek het thuis ook weer gewoon werkt.

Verwijderd

Ik zou een smtp server met authenticatie installeren. Dan kan je in de smtp settings van je mailclient een usercode en password definieren zodat je waar dan ook toch mail kunt relayen via die smtp server. Veel ISP's ondersteunen dit trouwens ook gewoon, xs4all bijvoorbeeld.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Authenticated SMTP is één optie.

Je kunt ook het IP adres van de @home mailserver opnemen in je routetabel, zodat je alleen dat ene IP adres door je VPN routeert.

Stel je krijgt op je VPN sessie het ip adres 1.2.3.4, en de @home mailserver is 4.3.2.1, dan doe je op de msdos prompt;

route add 4.3.2.1 mask 255.255.255.255 1.2.3.4 -p

Edit; de -p voor 'permanent'

[ Voor 4% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 11-11-2006 14:11 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '