Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

12 omzetten naar 20v @ 5A

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een schakeling aan het ontwerpen met het volgende doel: een redelijk stabiele spanning hebben van 20v die 5A kan leveren (maximaal, zal in de praktijk maximaal 75 watt dus 3,75A zijn.

De spanningsbron is een auto, en dus niet echt stabiel. Daarom neem ik in de kring een 1F 1kV condensator op (precieze waarde nog even exact uitzoeken), een kleinere elco om HF-spanning te filteren (heb ik al wat voor liggen, die hiervoor gebouwd is), en een spanningsomvormer.

In het 20v komen ook nog wat elco's om verder te stabiliseren, maar ik heb eigenlijk 2 vragen:

1) wat is de inductiespanning van een startmotor van een auto, want de grote condensator moet deze spanning aankunnen
2) wat kan ik als omvormer gebruiken ? Ik heb gegoogled, maar die kunnen alleen van een hoge naar een lagere spanning, zoeken op 12v 20v dc/dc converter levert niet het gewenste resultaat op.

Gezien er hier al wat auto-hobby projecten zijn gedaan is er vast wel iemand die er meer over weet.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:23:
... Daarom neem ik in de kring een 1F 1kV condensator ...
:| Heb je enig idee hoe groot zo'n condensator is? Die past net in je kamer ofzo.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Topicstarter
Ongeveer zo groot als een pringles-bus :P maar dna wel een grote pringles-bus. Alleen die zijn dan 1F / 24v, maargoed...de inductiespanning van een startmotor zal waarschijnlijk ook geen 1kV zijn.

Zoals gezegd, waarde nog exact te bepalen ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2006 16:33 ]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Waarom zou je een elco nemen die 1000V (1KV) aankan, ten eerste bestaan die never nooit niet ter grootte van 1 farad want die zijn echt ter grootte van je kamer, en ten tweede is het ook onzin omdat je voeding niet boven de 20V uitkomt, dus met een elco die 30 volt aankan ofzo heb je al genoeg.

edit: 24volt is al beter ja :P

[ Voor 5% gewijzigd door Widow op 10-11-2006 16:34 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Dit moet geheel buiten het zekeringskastje van de auto omkomen, dus je zult ook de inductiespanning van je startmotor op moeten vangen. Heb ik daarbij genoeg aan een 24v elco ?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
Laptopje in de auto hangen ?

1F elco's is WAANZIN ! zeker hiervoor, je zoekt naar een 5A boost converter, die hebben typisch genoeg aan een 470uF lowesr C-tje aan de uitgang.

Repareren doe je zo.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Ik denk dat je ff moet goed kijken waar je mee bezig bent, 1F/1kV condensator zal extreem groot zijn, past waarschijnlijk niet in een gemiddeld huis, en de prijs zal te vergelijken zijn met de prijs van een gemiddeld zeeschip.

Je gaat een geschakelde voeding gebruiken, die heeft geen probleem met variërende ingangsspanning, daar dient de terugkoppeling voor. Het enige wat de ingangselco moet doen, is de gepiekte stroom die de geschakelde voeding vraagt wat afvlakken, zodat er niet teveel storing rondgeblazen wordt.

De spanning kan variëren tussen 80 en 8V ongeveer, maar dat duurt maar heel kort, daar heeft je condensator niet zoveel last van, met een zenerdiode van 15V of 16 parallel aan de elco kan je je gemoed geruststellen, de draadweerstanden bij de lopende stromen zullen de spanningspieken waarschijnlijk voldoende beperken, en door een spoeltje voor je circuit te zetten (gewoon paar wikkelingen dik draad, moet niet veel zijn) kan je de spanningspieken ook goed tegenhouden (voorkomt ook dat storing van je geschakelde voeding teveel uitgezonden wordt).

Let er wel op dat je nogal ferme stromen gaat vragen, slechte contacten zullen zeker problemen geven, goed op letten dus.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een autoadapter van een HP laptop brengt je naar 19 volt.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

In de elektuur van Januari 2006 staat een 95 W laptop-voeding
van 12 V naar 19 V bij 5 A. Die is eenvoudig aan te passen naar 20 volt.

Als je het zelf wil doen bouw deze dan na. Om het zelf te ontwerpen heb je redelijk veel kennis van elektronica nodig en met wat elco's kom je er niet.

Maar volgens mij zijn er ook voldoende kant en klaar oplossingen te vinden voor een fractie van de zelfbouw prijs.

http://www.elektuur.nl/de...spx?tabid=27&art=91007644

[ Voor 6% gewijzigd door Part op 12-11-2006 15:43 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
memphis schreef op zondag 12 november 2006 @ 14:22:
Een autoadapter van een HP laptop brengt je naar 19 volt.....
mijn autolader van mn laptop doet 24v max ( instelbaar vanaf 15 oid )

tot 20V trekt die 6A 22/24 is 5A

404 Signature not found

Pagina: 1