Mobo Dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gxpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-04 21:53
Hey Tweakers,

Ik heb sinds vanmiddag een nieuw moederbord + Videokaart (een Asus K8N4 E SE + Sapphire Radeon x1950 Pro) Maar je kunt het al raden... Hij doet het niet...

Hij start simpelweg gewoon niet op... Licht het misschien aan de Power draadjes of de Reset draadjes? Ik denk het zelf wel want geen enkele fan gaat draaien... maar het standby ledje op het moederbord brand wel... En de lichtjes voor de lan verbinding ook...

Of is het misschien zo dat op mijn oude moederbord zit een aansluiting vanaf de voeding met 20 pins terwijl er op dit moederbord 24 zitten?? 8)7 Maar ik las in het boekje als je de ATX 12 v. aansluit dat dat dan niks uit zo maken... Maar is dat ook zo?

Wat zou er anders kunnen zijn? Voeding kapot? Mobo kapot? Dan meot ik een RMA DOen 8)7

Afbeeldingslocatie: http://file02.uploaddump.nl/thumbs/kkdokmeacwopd-IMGP2057.JPG

Specs Systeem:

2 x 512 MB PC 3200 Geheugen
AMD Athlon 64 3200 +
Sapphire X1950 PRO
K8N-E SE

Guus |:(

[ Voor 5% gewijzigd door gxpower op 10-11-2006 16:25 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter neem deze eerst eens door.
Dat je maar een 20 pins voeding en 24 pins op je mobo hebt maakt niets uit, je mobo zal dan wel gewono op moeten starten.

test in elk geval de onderdelen eens en kijk welk onderdeel het probleem geeft.

• gxpower
Terw_Dan schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:28:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter neem deze eerst eens door.
Dat je maar een 20 pins voeding en 24 pins op je mobo hebt maakt niets uit, je mobo zal dan wel gewono op moeten starten.

test in elk geval de onderdelen eens en kijk welk onderdeel het probleem geeft.
Hardeschijf Werkt
Processor Werkt
Videokaart Werkt
Voeding werkt

*Offtopic
Ik Heb nog een moederbord liggen :)

• gxpower
Hmm.. Raar...

Ik heb de ATX Test gedaan en daar gaan alle fans draaien dus ik denk niet dat de voeding kapot is... Kunnen de Power on en Reset knopjes dan kapot zijn ofzo? want ze gaan niet aan...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

gxpower schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:44:
Hmm.. Raar...

Ik heb de ATX Test gedaan en daar gaan alle fans draaien dus ik denk niet dat de voeding kapot is... Kunnen de Power on en Reset knopjes dan kapot zijn ofzo? want ze gaan niet aan...
die knopjes kunnen natuurlijk wel stuk zijn.
Maar probeer het gewoon met een schroevedraaier.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je hebt toch wel het 4 polige stekkertje vlak naast de CPU aangesloten naar ik aanneem?

ARME AOW’er

• gxpower
Nope Werkt niet... Mobo kapot dan?

• gxpower
Guardian Angel schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:49:
Je hebt toch wel het 4 polige stekkertje vlak naast de CPU aangesloten naar ik aanneem?
Ja... Die stekkertjes zijn toch alleen Zwart met geel?

[ Voor 10% gewijzigd door gxpower op 10-11-2006 15:52 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

gxpower schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:50:
Nope Werkt niet... Mobo kapot dan?
Of hij maakt kortsluiting.
Haal het ding eens uit de kast en probeer eens of hij dan werkt. Start hij wel op als je de groene en zwarte pin kortsluit op de voeding

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Heb je het gehegen wel in de juiste sloten zitten? Heb zelf de ervaring dat als het geheugen in een verkeerd slot zit dat je moederbord wel aangaat etc (lampjes, fans) maar dat je geen beeld krijgt.
Kijk eens goed in het boekje en druk ze eens in een ander slot.

Verwijderd

tip: gebruik de edit-knop ;)

Heb je toevallig een andere voeding liggen?

• gxpower
Terw_Dan schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:52:
[...]

Of hij maakt kortsluiting.
Haal het ding eens uit de kast en probeer eens of hij dan werkt. Start hij wel op als je de groene en zwarte pin kortsluit op de voeding
Dan werkt het !!! :)

Probleem 2: In krijg geen beeld op me scherm... Het scherm krijgt No Signal

[ Voor 3% gewijzigd door gxpower op 10-11-2006 16:10 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

gxpower schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:09:
[...]

Dan werkt het !!! :)

Probleem 2: In krijg geen beeld op me scherm... Het scherm krijgt No Signal
Dan werkt het dus niet :P
geeft het ding wel iets van een postbeep of een teken van leven. Dat de PS-on het doet wil namelijk nog niet zeggen dat de plank werkt.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c4f260f79ea3ace6e33a19b9c1b24465/thumb.jpg clickable

ARME AOW’er

• gxpower
Alle fans gaan draaien ook die van de videokaart dus.. Daar zal het niet aan liggen... Kan het zijn dat ik een kapot moederbord heb en tsja.. hij maakt het geluid dat hij normaal maakt als hij opstart.. maar ik krijg niks op me scherm alleen No signal

En Guardian Angel

Dat moederbord heb ik niet en daar heb ik iid wel de atx aansluiting in gedaan

• gxpower
Iemand een idee? Anders gaan ze zometeen nog op de post terug naar Cool-Prices 8)7

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
is je voeding zwaar genoeg voor dit systeem ???

• gxpower
400 wat.. Lijkt me genoeg

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

400W zegt niets. Wat voor voeding is het? een deugdelijk merk of een wokkietokkie ding?
gxpower schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:18:
Alle fans gaan draaien ook die van de videokaart dus.. Daar zal het niet aan liggen... Kan het zijn dat ik een kapot moederbord heb en tsja.. hij maakt het geluid dat hij normaal maakt als hij opstart.. maar ik krijg niks op me scherm alleen No signal
tja, als hij wel gewoon postbeeps geeft kan het ook je videokaart zijn. Probeer eens een andere.

• monterey
heeft je video kaart ook niet een aparte voeding nodig ????
heb net gekeken en dat is dus het geval.

maar je hebt het over een nieuw systeem maar dit is een socket 754 plank dus loop je met je nieuwe systeem 2 generaties achter ???

[ Voor 59% gewijzigd door monterey op 10-11-2006 16:47 ]

• SOEFuture
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
monterey schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:43:
heeft je video kaart ook niet een aparte voeding nodig ????
heb net gekeken en dat is dus het geval.
hier moet je nog een stekker vanaf je voeding aansluiten.

edit: imageshack is een beetje traag vandaag. Het is in ieder geval een stekker met 6 pinnen.

[ Voor 12% gewijzigd door SOEFuture op 10-11-2006 16:52 ]

• gxpower
Ik Zit dus met 2 problemen...

1: Mobo Start Niet op met De Power Knop wel met groene en zwarte draad... Dus moet ik die iig retouren...

2: Ik krijg geen beeld oftewel No signal... Ik kan de videokaart niet in een ander systeem testen dus dat is wel wat minder... Maar ik heb wel een voedingskabeltje in mijn videokaart gedaan en die op het 12 v. aangesloten en de fan die draait dus...

En ik heb nergens gezegt dat dit een nieuw Systeem is...

Ik heb een X-Gear 400 Wat

[ Voor 3% gewijzigd door gxpower op 10-11-2006 16:54 ]

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-05 23:24
gxpower schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:22:
Hey Tweakers,

Ik heb sinds vanmiddag een nieuw moederbord + Videokaart (een Asus K8N4 E SE + Sapphire Radeon x1950 Pro) Maar je kunt het al raden... Hij doet het niet...
Sorry.

• monterey
ik zie in de handleiding dat dit board wel degelijk de vierkante 12 volt stekker nodig heeft voor je processor.

Verwijderd

en Wat als je er een PCI kaartje in steekt van laten we zeggen 2MB doet ie het dan wel???

Ik denk dat je voeding niet genoeg ampere kan leveren voor het opstarten van je X1950.....
monterey schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 17:00:
ik zie in de handleiding dat dit board wel degelijk de vierkante 12 volt stekker nodig heeft voor je processor.
Anders zou die er ook wel niet op zitten 8)7

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2006 17:01 ]

• monterey
ja alleen geeft de poster aan dat ie op dit board het stekkertje niet heeft zitten wat dus wel het geval is,ook heeft ie een atx 1.0 voeding en is de kans aanwezig dat ie de vierkante stekker niet aan zn voeding heeft zitten en de speciale voedings stekker voor zn videokaart kan zelfs ontbreken.

net even gekeken zo'n xgear geval kost met kast samen 42,95 en heeft geen 6 polige stekker voor je video kaart dus zul je een verloop moeten gebruiken.

als ik de prijs al zie dan is het op zeker niet veel soeps en zou het mij verbazen als ie het ooit gaat doen en een stabiel systeem zou op leveren.

[ Voor 34% gewijzigd door monterey op 10-11-2006 17:10 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

gxpower schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:53:
Ik Zit dus met 2 problemen...

1: Mobo Start Niet op met De Power Knop wel met groene en zwarte draad... Dus moet ik die iig retouren...

2: Ik krijg geen beeld oftewel No signal... Ik kan de videokaart niet in een ander systeem testen dus dat is wel wat minder... Maar ik heb wel een voedingskabeltje in mijn videokaart gedaan en die op het 12 v. aangesloten en de fan die draait dus...

En ik heb nergens gezegt dat dit een nieuw Systeem is...

Ik heb een X-Gear 400 Wat
Dat je geen beeld krijgt is waarschijnlijk niet de oorzaak van je probleem, maar een gevolg. De vraag is dus of je plank uberhaupt wil booten, en dat is nog steeds niet echt duidelijk moet ik zeggen.

• gxpower
Ik weet idd niet of hij boot... maar er zit wel degelijk een 12 volt stekkertje uit mijn voeding en die heb ik ook in mijn moederbord gepluged... Maar kan het aan de voeding liggen?

• gxpower
Dit kreeg ik terug van Cool-Prices:

Goedemiddag,

Ik heb de topic gelezen, wat belangrijk is dat u de aparte 12 volts connector aan heeft gesloten en het liefst ook alle 24 pinnen, het kan anders zijn dat het moederbord niet genoeg voltage krijgt.

Ook heeft deze videokaart hoogstwaarschijnlijk extra stroom nodig, dit zou u ook even na moeten kijken.

Het is ook zowieso zo dat deze videokaart het liefst minimaal een 450watt voeding nodig heeft om goed te kunnen draaien en ik begrijp dat u maar een 400watt heeft.

Waarschijnlijk zit dus het probleem in te weinig watt en de 24 pins connector is toch wel nodig.

Oftewel probeer als het kan van een virend/collega/familielid een goede kwaliteit voeding van toch wel 500watt met een 24 pins connector te lenen en sluit dan alles goed aan, dus de 24pins, de 4 pins en de stroom voor de videokaart.

Veel succes ermee!!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

gxpower schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 19:18:
Ik weet idd niet of hij boot... maar er zit wel degelijk een 12 volt stekkertje uit mijn voeding en die heb ik ook in mijn moederbord gepluged... Maar kan het aan de voeding liggen?
Als je voeding niet voldoende spanning levert dan kan het idd zijn dat je systeem niet boot. Heb je een andere voeding waarmee je het kunt testen? En heb je evt een multimeter om het ding mee door te meten om te kijken als het ding aanslaat, er wel voldoende spanning staat (niet dat je 12V lijn maar op 10.5 staat bijv).

• gxpower
Maar kan het ook daardoor zijn dat ik mijn Computer niet normaal aan kan zetten met de Power Knop of is dat gewoon van het kapotte Mobo?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

gxpower schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 20:26:
Maar kan het ook daardoor zijn dat ik mijn Computer niet normaal aan kan zetten met de Power Knop of is dat gewoon van het kapotte Mobo?
Het kan ook zijn dat die knopjes in je kast niet meer goed zijn, of dat ze wellicht niet goed aangesloten zijn.

Verwijderd

Als ik de rest van dit topic zo doorlees komt het in me op dat je niet beister veel verstand van pc's hebt, en met eht gevolgt dat het daardoor mis gaat...

Misschien dat je een vriend/familie kan vragen om je er mee te helpen?? :?

En misschien kun je wat duidelijker antwoorden...?
En er bestaat ook nog een Edit knop.... :o
Terw_Dan schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 20:29:
[...]

Het kan ook zijn dat die knopjes in je kast niet meer goed zijn, of dat ze wellicht niet goed aangesloten zijn.
Misschien kun je het met een schroevendraaier proberen tussen de 2 powerswitch pinnentjes?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2006 20:36 ]

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:35
als het aan de knopjes ligt en de voeding is niet goed genoeg deugt die kast gewoon niet...

• gxpower
Ik heb het al geprobeerd met de schroevendraaier... Dat heb ik al eerder verteld zonder resultaat... Dus moet het haast wel aan het moederbord liggen als je groene draad + zwarte doed start hij wel op alleen zonder beeld...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

gxpower schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 21:08:
Ik heb het al geprobeerd met de schroevendraaier... Dat heb ik al eerder verteld zonder resultaat... Dus moet het haast wel aan het moederbord liggen als je groene draad + zwarte doed start hij wel op alleen zonder beeld...
Ik denk niet dat je systeem opstart.
Waarschijnlijk heb je nu alleen een poweron, dat zegt werkelijk niets over het wel of niet starten van je systeem. Ik kan zelfs het meest dode bord dat ik hier aan de muur heb wel een poweron laten forceren, zelfs zonder dat er ook maar een cpu, geheugen of videokaartje aanzit.

Dat je een poweron voor elkaar betekent niet meer dat je voeding aanspringt.

Je systeem start echter niet op. Als je systeem opstart moet je een post krijgen met postbeeps en beeld.
En dat je systeem niet opstart kan aan meerdere dingen liggen, mobo, voeding, cpu etc. Vervang dus al deze onderdelen eens om te kijken waar het probleem ligt.

dus kun je aangeven of je systeem post of niet?

Verwijderd

dat mobo doet het hoogstwaarschijnlijk wel goed. probeer eens met een betere en deftige voeding.
400w zou inderdaad genoeg moeten zijn als het van een goed merk is, genre enermax, antec, tagan, seasonic ofzo
Pagina: 1