CPU veels te warm

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 13:16
Ik heb net voor de eerste keer mijn pc aan gezet nadat ik hem net afgebouwd heb. De processor is een E6600 op een p5b deluxe moederboerd.

Via het faq ben ik op een site gekomen waar staat dat de maximum temp van een e6600 60 graden mag zijn, mijn moederboard gaf in hardware monitoring 78 graden aan. Ik heb direct alles uitgeschakeld. Ik denk dat ik zelf het probleem wel weet, tijdens het monteren van de boxed koeler heb ik de koeler verwijderd nadat ik er 1 pin in had gedrukt, ik kreeg de andere er namelijk niet meer goed in omdat hij niet goed uitgelijnd was, ik denk dat de koelpasta ton beschadigd was.

Dit is meteen een goed excuus om meteen maar een andere koeler te gaan kopen, maar kan deze hoge temperatuur al schade aan mijn processor hebben toegedient? Ik dacht ook dat de p5b het systeem zelf af zou sluiten als de processor te heet werd, dit gebeurde dus niet..

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een nieuwe koeler kopen is toch niet nodig? Gewoon nieuwe koelpasta halen en dat eronder doen. En waarschijnlijk zou je moederbord inderdaad uitgeschakeld zijn bij een nog hogere temperatuur, maar de Core 2 Duo heeft zelf net als de P4 en de P3 een interne sensor en schakelt zelf het voltage en de kloksnelheid terug als hij te warm wordt.

[ Voor 56% gewijzigd door AtleX op 10-11-2006 15:23 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• nils_vdg
In het boekje van de boxed koeler staat dat je geen andere koelpaste er op mag smeren, maar dat mag dus gewoon wel? Moet ik dan eerst gewoon alle oude koelpasta verwijderen en dan de processor zelf van bovenaf volsmeren (en uit smeren met credit card)?

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-05 17:03
nils_vdg schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:32:
In het boekje van de boxed koeler staat dat je geen andere koelpaste er op mag smeren, maar dat mag dus gewoon wel?
in het boekje staat hoogst waarschijnlijk ook dat je de koeler niet mag verwijderen :+

en ipv credit card, kan je ook gewoon stukje karton gebruiken, wat jij het prettigst vind
ik pak meestal gewoon wat voorhanden is

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
nils_vdg schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:21:
Ik denk dat ik zelf het probleem wel weet, tijdens het monteren van de boxed koeler heb ik de koeler verwijderd nadat ik er 1 pin in had gedrukt, ik kreeg de andere er namelijk niet meer goed in omdat hij niet goed uitgelijnd was, ik denk dat de koelpasta ton beschadigd was.
De koeler er af en weer opzetten heeft meestal niet zo'n erg effect op de temperatuur, misschien iets mis met de sensor op het MB? Er hoeft namelijk maar een *heel* dun laagje pasta op de processor om deze goed te laten koelen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Controleer idd in BIOS de temperaturen voordat je overhaaste conclusies trekt - het zou niet de eerste keer zijn dat een app rare waardes geeft.

Verder kun je als duidelijk is dat die CPU echt heet wordt vrij simpel zien waar het probleem zit: als de heatsink heet is, dan is contact tussen CPU en heatsink prima en heb je gewoon een airflowprobleem in de kast. Is de heatsink koel, dan maakt het niet goed contact met de CPU, dan moet je daar wat aan doen.

Overigens is er werkelijk geen enkele reden om zo paniekerig te doen:
- een CPU mag rustig op 90C werken en gaat pas op temperaturen ver daarboven daadwerkelijk kapot
- alle Intel CPUs vanaf de P4-1.3 throttelen automatisch terug als ze te heet worden. Je kunt bij een P4 of Conroe rustig de heatsink er helemaal af trekken. De CPU gaat dan gewoon trager draaien tot temps onder controle komen - dus al zou het flink mis zijn, je hoeft niet te vrezen dat het kapot gaat :z

Oslik blyat! Oslik!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:18

Thandor

SilverStreak

dion_b schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 17:52:
Overigens is er werkelijk geen enkele reden om zo paniekerig te doen:
- een CPU mag rustig op 90C werken en gaat pas op temperaturen ver daarboven daadwerkelijk kapot
Dat zal niet voor elke CPU gelden. Als voorbeeld: De dual-core 'Netburst' processoren (Intel Pentium D, Intel Xeon Paxville, Tulsa, etc..) mogen max. ~63C á 76C worden (afhankelijk van het model). Een graad of 90 is volgens Intel zelf dus te hoog. Wat mij betreft is dat óók te hoog. De reden? De 'die' zit met een bepaald soort tin aan de heatspreader vast. Deze tin wordt zacht bij een graadje of 80C. Bij 85C á 90C zal het vloeibaar worden en dat kan mogelijk negatieve effecten hebben op de verbinding tussen de 'die' en de heatspreader :)
- alle Intel CPUs vanaf de P4-1.3 throttelen automatisch terug als ze te heet worden. Je kunt bij een P4 of Conroe rustig de heatsink er helemaal af trekken. De CPU gaat dan gewoon trager draaien tot temps onder controle komen - dus al zou het flink mis zijn, je hoeft niet te vrezen dat het kapot gaat :z
In theorie kunnen ze allemaal throttlen. In combinatie met bepaalde moederborden zullen ze echter binnen een seconde of twee naar de 90C schieten en vrolijk door blijven draaien (Intel Pentium 4 530 i.c.m. Intel D915GAGL bv.). Pas bij 100+ zal de machine uitgaan.
Uiteraard is dit per moederbord weer verschillend, een ASRock 775Dual-880Pro zal met een Intel Pentium D 'Presler' al bij de ~60C á 65C uitgaan zonder actieve koeling aangsloten op de CPU fan header :)

Wat mij betreft zie ik liever een 90nm of 65nm 'Netburst' CPU die onder de 60C draait. Dit geldt ook voor de Intel Core 2 Duo processoren.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• nils_vdg
Opnieuw koelpasta er op gesmeerd en het probleem was opgelost, sorry voor de late reactie maar ik was te blij dat hij het uiteindelijk deed..

• W1ckeD
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-12-2023

W1ckeD

Lifthill Studio

Misschien een beetje off-topic.

Maar ik ben benieuwd welk geheugen je gebruikt samen met dit bord?
Ik ben van plan hetzelfde aan te schaffen en ben hier en daar opzoek naar goed geheugen.

Thnx alvast. ;)

Life is complicated

• nils_vdg
W1ckeD-GT schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 17:05:
Misschien een beetje off-topic.

Maar ik ben benieuwd welk geheugen je gebruikt samen met dit bord?
Ik ben van plan hetzelfde aan te schaffen en ben hier en daar opzoek naar goed geheugen.

Thnx alvast. ;)
Ik gebruik a-data vitesa ddr2-800 geheugen. Dit staat in de lijst met compatibel geheugen en kon ik EXTREEM goedkoop aankomen (40 euro per 512 mb)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thandor schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 18:41:
[...]

Wat mij betreft zie ik liever een 90nm of 65nm 'Netburst' CPU die onder de 60C draait. Dit geldt ook voor de Intel Core 2 Duo processoren.
Oh, absoluut - ik probeer de mijne sterker nog onder de 50C te houden. Maar het gaat erom dat er geen enkele reden is tot paniek bij een temp van 78C :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1