Toon posts:

USB harddisk kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden van school een USB harddisk gekregen. Een Lacie 40gb USB 2.0. Zo'n laptop formaat harddisk.

Nou lijkt het of bepaalde delen op de schijf beschadigt zijn. Ik kan er wel iets op schrijven, maar dit duurd heel lang. Ik heb gewoon USB 2.0 op mijn pc, dus daar ligt het niet aan. En het is ook niet altijd. Het lijkt echt of bepaalde delen op de schijf gaar zijn want sommige delen werken wel gewoon snel en sommige delen zijn erg traag. Dit heb ik ondervonden na het maken van 4 partities.

Alle data die erg lang duurd voor het er op staat is ook corrupt als ik deze er weer af haal en probeer uit te lezen. Zo heb ik er een film op gehad die zo om de zoveel minuten stopte en dan moest je hem een stukje verder spoelen.

Ik heb de schijf al meerdere malen geformatteerd en gepartitioneerd, maar het probleem blijft. Nu vraag ik me af of de schijf kapot is. Kan ik dat ergens mee testen?

Ik heb al wel chkdsk geprobeerd, maar die lijkt geen problemen te kunnen vinden op de schijf. Zijn er mischien schijf diagnostic tools voor usb?

Er zit een Seagate ST9402115A harddisk in. Ik heb SeaTools Enterprise Edition edition gedownload en geinstalleerd, maar deze ziet de usb harddisk niet. Is de enige mogelijkhijd de harddisk er uit halen en hem dmv een laptop>ide convertor aansluiten? Of zijn er nog andere tooltjes? Ik zag namelijk hier: http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 dat Western Digital wel support heeft voor usb schijven. Zou het tooltje van Western Digital ook werken op Seagate schijven? Of kan ik dan wat slopen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt dat WD tooltje natuurlijk altijd proberen :) In het ergste geval zegth ij dat er geen WD hdd gevonden kan worden.

Persoonlijk zou ik het ding in de PC hangen met een 2.5" naar 3.5" IDE converter en vervolgens dmv fdisk, format en scandisk het ding formatteren. deze ietwat oldskool manier geeft namelijk wel duidelijk aan als er wat mis is (Fdisk die continu blijft herstarten bij het checken van de drive integrety of format die poogt om allocation units te recoveren).

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:24:
Je kunt dat WD tooltje natuurlijk altijd proberen :) In het ergste geval zegth ij dat er geen WD hdd gevonden kan worden.

Persoonlijk zou ik het ding in de PC hangen met een 2.5" naar 3.5" IDE converter en vervolgens dmv fdisk, format en scandisk het ding formatteren. deze ietwat oldskool manier geeft namelijk wel duidelijk aan als er wat mis is (Fdisk die continu blijft herstarten bij het checken van de drive integrety of format die poogt om allocation units te recoveren).
Ok, ik heb net de WD Data LifeGuard Diagnostics geinstalleerd, en tot mijn verbazing wil hij gewoon netjes de schijf testen. Mocht hier niet veel bruikbaars uitkomen dan ga ik het op de "old skool" methode proberen. Maar zou de schijf nog te redden zijn? Of zou hij weer bruikbaar zijn na een format op de old skool manier? Want deed format.com niet de bad sectors markeren zodat deze niet beschreven worden?

Mocht het ding nou niet te redden zijn, ik ben zo slim geweest om een of ander stickertje met een nummertje er op er af te halen op de behuizing van de schijf en nu heb ik dus geen garantie meer op het geheel. Zou ik nog wel RMA kunnen aanvragen bij Seagate? Of staat de harddisk zeg maar geregistreerd als zijnde van dat ie in een behuizing zit en dat ik er dan geen garantie op krijg bij Seagate zelf?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:33:
[...]

Ok, ik heb net de WD Data LifeGuard Diagnostics geinstalleerd, en tot mijn verbazing wil hij gewoon netjes de schijf testen. Mocht hier niet veel bruikbaars uitkomen dan ga ik het op de "old skool" methode proberen. Maar zou de schijf nog te redden zijn? Of zou hij weer bruikbaar zijn na een format op de old skool manier? Want deed format.com niet de bad sectors markeren zodat deze niet beschreven worden?
mochten er echt bad sectors op zitten dan zou ik de schijf gewoon wegdoen, immers het is een teken dat het ding dood aan het gaan is en dat is natuurlijk nooit goed.
Mocht het ding nou niet te redden zijn, ik ben zo slim geweest om een of ander stickertje met een nummertje er op er af te halen op de behuizing van de schijf en nu heb ik dus geen garantie meer op het geheel. Zou ik nog wel RMA kunnen aanvragen bij Seagate? Of staat de harddisk zeg maar geregistreerd als zijnde van dat ie in een behuizing zit en dat ik er dan geen garantie op krijg bij Seagate zelf?
Waarschijnlijk staat er op de disk iets als "manufactured by seagate for OEM distribution". Dit betekent dat je schijf wel door Seagate gemaakt is, maar dat de garantie helemaal via Lacie loopt en dat zij de garantie afgekocht hebben bij Seagate.

Als je je garantie sticker verwijdert hebt dan gaat het denk ik lastig worden.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dat is minder..

Heb de schijf in mijn laptop gebouwt net, en hij boot nu van een Windows 98 opstart floppy. Laten we hopen dat het gewoon een kapot file system was en dat ie weer levend word.

Edit:

Damn, ik kan dus totaal nix in fdisk. fdisk geeft aan dat de volledige schijf 1 grote EXT_DOS partitie is. Er ztten geen Logical partities in. Als ik aangeeft dat ie de EXT_DOS partitie moet verwijderen dan zegt ie dat dat niet kan omdat er geen logical partitie in zit. Als ik een logical partitie wil maken zegt ie dat alle ruimte al toegewezen is aan logical drives :?

Partition magic eens proberen....

Edit2:

Partition magic 8.0 start niet op, geeft een foutmelding dat ie niet kan lezen bij het opstarten. De dos versie is het. Dan krijg je zo'n keuze tussen Abort, Retry, Ignore. Als je 3x op I drukt dan hangt mijn laptop vast.

Thuis maar een proberen met een laptop naar ide convertor.

Ow, en het is dus idd een OEM schijf zag ik er op staan.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2006 16:19 ]