Toon posts:

SPA3000 aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik kom er niet helemaal uit, en de helpdesk van Abel is nog trager dan...

Ik wil dus mijn nieuwe SPA3000 Voip boxje aansluiten. Mijn huidige situatie is deze:

PSTN -----splitter-----------telefoon
|
|
Zyxel 650 R31 modem ---------- WRT54G router

Volgens Abel moet de SPA3000 tussen de PSTN en de modem. Elders op internet las ik ook dat die geplaatst kan worden tussen de modem en router of zelfs na de router. Probleem met de Abel-oplossing is dat mijn modem slechts 1 ethernet poort heeft, en ik daardoor mijjn router niet meer kan aansluiten.
Volgens het boekje gaat de PSTN lijn in de SPA en gaat de lijn naar de telefoon en een ethernetverbinding eruit. Waar moet die ethernetverbinding dan heen? Kan die gewoon in de WAN poort van mijn router en is alles daarmee opgelost? Of moet ik een modem/router combo hebben? :?

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ik heb (nog) geen SPA3000 maar ik heb er al wel wat over gelezen. Misschien dat ik iets zinnigs kan zeggen.
je hebt op het apparaatje gok ik
1- telefoon toestel aansluiting
2- netwerk aansluiting
3- telefoon aansluiting (backup land line)

1, zal geen probleem zijn.
2, het is een kleine computer die in je thuisnetwerk aangesloten wordt. Je thuisnetwerk begint bij je router. m.a.w. je prikt aansluiting 2 in op een van de netwerk poorten van je router (niet WAN dus).
Het 'rottige' is dat men van buitenaf naar binnen moet om je te bellen. Je zal in je router dus poorten open moeten zetten. Die poort info kan de helpdesk je geven. Hoe je die moet opgeven in je router moet je zelf weten.
Het is makkelijker voor de helpdesk om je te vertellen dat de router maar (even) vergeten moet worden.
3, het is als een telefoon toestel dus die prik je in op je telefoon splitter als die meerdere poorten heeft anders split je verder.

Ik zou de draad van het aansluitpunt naar je adsl modem niet onderbreken, splitten of doorlussen.

[ Voor 19% gewijzigd door arnob op 10-11-2006 17:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
arnob schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 17:06:
ik heb (nog) geen SPA3000 maar ik heb er al wel wat over gelezen. Misschien dat ik iets zinnigs kan zeggen.
je hebt op het apparaatje gok ik
1- telefoon toestel aansluiting
2- netwerk aansluiting
3- telefoon aansluiting (backup land line)

1, zal geen probleem zijn.
2, het is een kleine computer die in je thuisnetwerk aangesloten wordt. Je thuisnetwerk begint bij je router. m.a.w. je prikt aansluiting 2 in op een van de netwerk poorten van je router (niet WAN dus).
Het 'rottige' is dat men van buitenaf naar binnen moet om je te bellen. Je zal in je router dus poorten open moeten zetten. Die poort info kan de helpdesk je geven. Hoe je die moet opgeven in je router moet je zelf weten.
Het is makkelijker voor de helpdesk om je te vertellen dat de router maar (even) vergeten moet worden.
3, het is als een telefoon toestel dus die prik je in op je telefoon splitter als die meerdere poorten heeft anders split je verder.

Ik zou de draad van het aansluitpunt naar je adsl modem niet onderbreken, splitten of doorlussen.
1. is gedaan, 2. ook. De poorten staan open in mijn router, maar wat bedoel je met 3?
Nu heb ik het zo:

Van PSTN naar splitter naar SPA3000 (landline)
van splitter naar modem naar router naar SPA3000 naar telefoon

Ik kan me nu echter niet aanmelden bij Abel omdat het kastje niet als zodanig wordt herkend. Wel kan ik naar buiten bellen met mijn KPN nummer (landline dus?). Iets gaat er niet goed. Wat??
:?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2006 18:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind net dat ik alles goed heb aangesloten volgens de richtlijnen van Abel
(http://www.abeltelecom.nl...nternetbellen_analoge.pdf) maar ik kan me niet aanmelden bij Abel, noch kan ik de SP3000 via het ip-adres benaderen... Toch iets fout?

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ik heb er net ook 2 gekocht. eentje gaf ook geen sjoege. wel te pingen maar geen webinterface.
systeem menu werkte wel (**** bellen, 110# voor ip adres opvragen)
ik heb deze gereset, toen kwam er leven in. zie de spa3000 voipbuster thread
Alleen geen Abel telecom profiel meer. Je kan het beter aan de helpdesk voorleggen dan.

[ Voor 14% gewijzigd door arnob op 11-11-2006 01:00 . Reden: url toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb uiteindelijk iemand van de TD van Abel te pakken gekregen. Ze schijnen de Linksys kastjes meer geblokkeerd te hebben nadat teveel van die gesponsorde kastjes werden geflashed door tweakers en buitenlui :+ . De webinterface is uitgeschakeld. Dus als er gepinged kan worden is het kastje goed aangesloten.
Ze gaan nu op afstand het kastje activeren en inregelen. Dank voor jullie hulp iig! _/-\o_
Pagina: 1