Het grote oude hardware ruiltopic deel XX: heeft het nog zin

Pagina: 1
Acties:
  • 1.614 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-04 19:17

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik lees regelmatig het "Het grote oude hardware ruiltopic deel XX" (deel 14 inmiddels), maar wat mij opvalt is dat de meeste posts alsvolgt beginnen:

Ik heb [VEEL MEUK, veelal (oer)oud of nutteloos en soms maar interressant]

dat is nog niet zo erg, maar dan:

Ik zoek [bijna niets / het nieuwste van het nieuwste / zeer unieke hardware (voodoo 4 kaarten e.d.)]

Ik vind het best leuk om te ruilen, heb zelf ook het een en ander aan spullen liggen, maar als ik dan iets zie ik graag wil hebben dan wil de ruilende persoon echt iets onmogelijks, of iets dermate courants dat we het eigenlijk niet meer over "ruilen van oude hardware" hebben maar over betalen in nieuwe hardware i.p.v. in euro's...

Dit effect wordt nog eens versterkt doordat mensen meuk blijven aanbieden die niet geruild wordt (waardoor dat komt laat ik in het midden), maar als ik de foto van de draagbare radio met ingebouwde zwart-wit tv weer zie langskomen (volgers van het topic weten ongetwijfelt waar ik het over heb) vraag ik mij af waarom het niet loopt, waarom ruilt hij hem niets voor iets...? (die radio-tv wordt volgens mij al meer dan een jaar aangeboden namelijk...)

Het topic heeft voor mij op deze manier weinig zin, ik vraag mij af of er niet meer mensen zijn die zo denken...?

Om niet alleen in problemen maar ook in oplossingen te denken heb ik gedacht: hoe kan dit dan eventueel anders/beter (gezien het aantal posts in het topic is er wel intresse in een dergelijk topic dus sluiten is geen optie)? Moeilijk om te zeggen, ik heb een aantal mogelijkheden bedacht die niet zaligmakend, compleet of wat dan ook zijn, maar misschien een aanzetje geven tot discussie, teneinde het "Het grote oude hardware ruiltopic deel XX" weer zin te laten hebben (als meer mensen mijn mening delen tenminste, als "men" er blij mee is zoals het topic is dan bekijk ik het waarschijnlijk niet helemaal goed ;)).

Opties die ik bedacht heb:

- Regel instellen dat je wel bereid moet zijn om te ruilen tegen iets vergelijkbaars, dus niet 200 artikelen aanbieden en alleen op zoek zijn naar het super unieke niet te vinden speciaal gekleurde moeilijk-te-vinden item (hoe te kwantificeren zal besproken moeten worden, heb ik geen duidelijke mening in)
- Regel in stellen dat er geen zeer courante hardware gevraagd moet worden. Wie doet er nou zijn moderne videokaart ter waarde van >100 euro weg om een leuk tweak-projectje van wat simmetjes te voorzien... dat is toch niet realistisch...? Het aanbieden van dit soort hele nieuwe dingen mag ook niet geloof ik... (en terecht ;))
- Speciefiek per aangeboden product aangeven wat (voor iets) je er (ongeveer) voor wilt hebben... Niet 100 dingen aanbieden en vragen "iets waarvan ik niet wist dat ik het nodig had"... is namelijk een loze zin en geeft geen "vraagprijs" (in natura) aan, iets wat ook niet mag in V&A (geen vraagprijs aangeven)

Ik besef mij dat deze regels niet "de oplossing" zijn, maar deze post maak ik omdat ik het jammer vind dat het "Het grote oude hardware ruiltopic deel XX" voor mijn gevoel "niet werkt" en ik graag zou zien dat het wel werkt en hoop dat er meer mensen ook zo over denken en willen meedenken :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-04 01:56

JHS

Splitting the thaum.

Of het werkt of niet kan ik niet direct zo beoordelen, maar met de eerste zie ik iniedergeval een probleem met betrekking tot de scheidslijn :) . Wat is iets "vergelijkbaars"? Wat is de waarde van iets? Ik denk dat dat het modereren van zo'n topic véél intensiever maakt, tot misschien wel te intensief :) . De tweede en de derde suggestie lijken mij een stuk levensvatbaarder en effectiever.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ben het op zekere hoogte wel eens met Empie, ook al ben ik juist degene die het ruiltopic toch een van de leukere topics vind (mag ook wel als topicstarter ervan). Het valt idd op dat bepaalde zooi wel vaak aangeboden wordt, maar aan de andere kant is het zo dat ik nog wel regelmatig wat leuks weet te vinden en weet te ruilen, dus wat dat betreft heeft het topic nog wel waarde vind ik.

Het is wel jammer dat er een stuk minder mensen komen dan een jaar of 2 jaar terug, toen was het er een stuk drukker, vond je meer verschillende hardware en werd er ook niet veel belachelijk nieuw spul aangeboden.

Om even op je regels terug te komen, de eerste is niet echt haalbaar en eerlijk vind ik. Het grootste gedeelte van de dingen die ik geruild heb was een 1 op veel of veel op 1 ruil, die dan bij elkaar ongeveer dezelfde waarde had. Dat lijkt me iets dat niet verkeerd is op zich.

Het aanbieden en vragen van hele nieuwe hardware vind ik op zich niets mis mee, alleen is het zo dat het in 90% van de gevallen weinig zin heeft. Ik denk dat een nuance op jouw regel echt wel interessant is om mee te nemen (en dat is iets dat ik waarschijnlijk wel mee wil nemen in de rgels voor het volgende deel :P), namelijk dat je niet alleen maar om spiksplinternieuwe hardware moet gaan vragen of aan mag gaan bieden. Als je tussen je bergen oude zooi toevallig een spiksplinternieuwe videokaart hebt zitten, waarom er dan niet gewoon bijzetten. als het echter alleen maar gaat om een zut nieuwe hardware dan is het denk ik beter dit soort gein in V&A te doen.

Verder is het aangeven per item wat je er voor terug wilt hebben, dus iets vergelijkbaars, denk ik niet te doen. Zeker omdat het veelal om oude meuk gaat waarvan de waarde vaak niet alleen rationeel te bepalen is. Als ik een pc heb waar ik toevallig 1 onderdeel van mis, dan wil ik voor dat ene onderdeel misschien wel 3x zoveel uitgeven als dat het nu misschien nog waard is. andersom geldt dat natuurlijk ook, als je iets hebt dat niet veel waard is op zich, maar wel zeldzaam, dan wil je er msischien toch nog wel veel voor hebben.

Verder ben ik het natuurlijk met je eens dat bij gevraagde hardware te stellen "dingen waarvan ik niet wist dat ik het wilde hebben" nogal loos is, en ik moet zeggen dat ik daar ook niet echt vrolijk van wordt. Maar als je 20 items hebt en daaronder de regel, als je nog wat leuks hebt, laat maar weten dan kan dat prima. Dat is juist het leuke van het ruiltopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-04 19:17

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Hebben er nog mensen andere ideeën om het topic wat beter werkend te maken?

Wat van een regel als "een product maximaal een maand aanbieden (en dan minimaal een maand wachten voordat je het weer aanbied)"? Op die manier zorg je ervoor dat sommige totaal oninterressante dingen niet continu worden aangeboden (zoals de draagbare radio met zwartwit crt TV, zie zwerft nu al dik een maand rond ofzo ;)).

Ik zie dat de reacties (in dit topic) tot nu toe vooral reageren op mijn ideeën (en dat mag ook), maar ik hoop niet dat het uitdraait op dat ik de enige ben die iets voorstelt, zijn er nog mee ideeën?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Empie schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:24:

Wat van een regel als "een product maximaal een maand aanbieden (en dan minimaal een maand wachten voordat je het weer aanbied)"? Op die manier zorg je ervoor dat sommige totaal oninterressante dingen niet continu worden aangeboden (zoals de draagbare radio met zwartwit crt TV, zie zwerft nu al dik een maand rond ofzo ;)).

Ik zie dat de reacties (in dit topic) tot nu toe vooral reageren op mijn ideeën (en dat mag ook), maar ik hoop niet dat het uitdraait op dat ik de enige ben die iets voorstelt, zijn er nog mee ideeën?
Tja, wat het is Empie, als topicstarter en 'crewvriendje' overleg ik wel eens met de HAmodjes over dingen die misschien anders kunnen.
Zo zijn er in de loop der jaren al de nodige dingen verandert (zoals het eens per 4 dagen aanbieden, realistische tegenboden, niet vragen om euros dat soort dingen).

Graag hoor ik natuurlijk ook van andere users wat zij vinden van dit topic en hoe het te verbeteren is, want hoe meer mensen het leuk vinden, hoe meer mensen er zullen komen, hoe leuker het weer wordt.

* TERW_DAN gaat ook even linkje in TS dumpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoewel ik persoonlijk wel wat zie in je suggesties, ben ik bang dat nog meer regeltjes invoeren niet gaat helpen. Dat topic heeft nu al meer topic policy dan vrijwel elk andere "grote" topic en nu al kom je tegen dat het teveel gevraagd is voor velen om de hele lijst aan regels door te lezen :z

Persoonlijk zou ik willen verplichten dat men exacte specs van onderdelen noemt, dus niet "oud videokaartje 4MB", maar "STB NitroDVD PCI met 4MB RDRAM" - maar ook hier geldt dat dit gewoon niet haalbaar is, dit vergt een niveau van kennis en betrokkenheid die je ook op GoT moeilijk kunt eisen

Grap is dat ik denk dat je het te pessimistisch inziet. Ik ben zelf aardig actief in de ruiltopic (al ben ik een lui aarsch als het aankomt op m'n lijstje updaten) en er wordt wel degelijk zat geruild, ik zou zeggen gemiddeld een onderdeel per een a twee weken door mij alleen al.

Waarom er dan zoveel spul in de lijsten onveranderd lijkt te zijn - tja, er zijn inderdaad mensen die een zwik aan oude troep willen ruilen tegen een enkel nieuw ding (waarbij mogelijkerwijs de waarde wel ongeveer overeenkomt, maar de kans dat iemand met geil nieuw ding X een stapel van 30 stuks oud A, B en C wil minimaal). Maar veel relevanter is dat er een aantal mensen gewoon erg grote verzamelingen spullen heeft die redelijk obscuur zijn en dus kans dat iemand een bepaald onderdeel wil is klein, maar nonzero. Kijk maar naar mijn eigen lijsten met troep - het verandert misschien niet overduidelijk, maar als je die van een jaar geleden vergelijkt met die nu is toch zeker 3/4 anders :z

Als er al iets zou moeten veranderen is het gewoon wat strenger modden op de regel dat je duidelijk moet zijn in wat je wilt. Die "verras me maar met iets wat ik nog niet heb" dingen zijn ook vrij loos :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-04 22:58

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Weinig aan te merken op het verhaal van dion_b, behalve misschien dat men IMHO best elkaar kan aanspreken in dat topic.
Dus, als iemand zegt 'ruilen tegen iets verrassends', kun je IMHO best vragen om een duidelijk tegenbod.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Oscar the Grouch schreef op woensdag 15 november 2006 @ 16:57:
Weinig aan te merken op het verhaal van dion_b, behalve misschien dat men IMHO best elkaar kan aanspreken in dat topic.
Dus, als iemand zegt 'ruilen tegen iets verrassends', kun je IMHO best vragen om een duidelijk tegenbod.
Daar ben ik het wel een beetje mee eens.
Het punt dat deze regel is ingevoerd (ten tijde dat Lopez het topic nog draaiende hield) was dat er ongelovelijk veel overloos gelul in het topic zat en er dus veel tijd kwijt was voor de moderators om onzin eruit te halen, op een gegeven moment was het toch moeilijk om de ruilzaken tussen de onzin uit te halen.

Op zich is het nu wel weer wat rustiger in het topic heb ik het idee, waar voornamelijk door vaste personen gepost wordt, dus wie weet kunnen we het een keertje proberen en kijken hoe het loopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb kortgeleden mijn oude shit in het topic gezet, totaal nutteloos had ik al het idee maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om werkende hardware weg te gooien. Ik heb daarom ook veel dingen op gratis staan (zelfs dan haalt NIEMAND het op).

Ik wil wel ruilen maar ik wil niet dezelfde meuk als ik al had. Ik wil niet een 2mb videokaart ruilen tegen 2 1mb videokaarten. De drie waardevolle spullen die ik wel heb lopen als een trein, als in.. ik krijg 6 mailtjes over die miroVideo DC30+ kaart, ik gebruik hem al jaren niet meer maar hij was 1500 gulden dus hij is diep van binnen nog veel waard voor me. Ik krijg constant mailtjes "kijk maar naar de lijst die ik te bieden heb" als ik vervolgens kijk zie ik 10mbit nics die ik zelf al kwijt wil. Ik wil iemand ontzettend blij maken met een dooie mus ben ik bang. Ik ben realistisch genoeg, ik vraag er niet veel voor terug, als iemand mij er een 1gbit netwerkkaartje voor kan geven kost het hem 20 euro, op marktplaats doen ze het dubbele... veeleisend ben ik dus niet want daar komen de gegadigde en ik niks verder mee.

Ik kom misschien het topic in met de verkeerde intenties, ik wil namelijk geen oude hardware meer, ik wil er alleen maar vanaf komen. Maar hoe kom ik er anders vanaf zonder het weg te gooien? Een 17" crt, niemand moet het... weggooien??

Verder is het ook totaal onoverzichtelijk, niet dat mijn manier het beste is maar bij zo'n lijst met rj-45 stekkers, telefoonsnoeren en een nullmodem kabels ben ik erg snel mijn aandacht kwijt. Is het niet handiger als we een soort zoeksysteem maken? Een site los van tweakers met een database van oude hardware, als je dan toch een 17" crt in prima staat zoekt kan je hem tenminste vinden, nu moet je maar net op de goede pagina komen.

Ik zal nooit meer die oude 10gb schijfjes gaan gebruiken, wat kost een nieuwe harddisk nou helemaal :? Of een thuisservertje/routertje met 450mhz, waarom is die nog niet opgehaald. Ik hoef er echt niet veel voor te hebben. Ik heb drie keuzes.

staat in de weg - niemand heeft er plezier van
gooi het weg - niemand heeft er plezier van
ruilen tegen iets symbolisch maar niet waardeloos en nutteloos - iemand heeft er wel plezier van

[ Voor 6% gewijzigd door Pixal op 15-11-2006 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

¿Öngyilkos Vasarnap - ellAse

Ben het helemaal eens :-)

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-04 01:56

JHS

Splitting the thaum.

Met wie :) ? Daarnaast voegt het meer toe als je beargumenteerd wáárom je het er mee eens bent :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verder is het ook totaal onoverzichtelijk, niet dat mijn manier het beste is maar bij zo'n lijst met rj-45 stekkers, telefoonsnoeren en een nullmodem kabels ben ik erg snel mijn aandacht kwijt. Is het niet handiger als we een soort zoeksysteem maken? Een site los van tweakers met een database van oude hardware, als je dan toch een 17" crt in prima staat zoekt kan je hem tenminste vinden, nu moet je maar net op de goede pagina komen.
Dat lijkt mij ook wel een goed idee. Een soort webshop, maar dan met oude zooi. Klik je op een stukje hardware, dan ga je *dan* naar het lijstje van de gebruiker om te zien wat zijn voorwaarden zijn.

Nu heb ik vaak ook geen zin om zo'n veel te lange posting door te ploeteren, terwijl ik zo misschien wel iets interessants mis.

Zou natuurlijk mooi zijn als onderdeel binnen tweakers, maar gezien het feit dat daar commercieel 0,niets aan te verdienen valt (sja, misschien wat webads?), gok ik dat daar weinig interesse voor is. Dus dan moet er iemand rondlopen waar je van op aan kunt en die teveel vrije tijd en zin heeft.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pixal schreef op woensdag 15 november 2006 @ 18:32:
Ik heb kortgeleden mijn oude shit in het topic gezet, totaal nutteloos had ik al het idee maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om werkende hardware weg te gooien. Ik heb daarom ook veel dingen op gratis staan (zelfs dan haalt NIEMAND het op).
Klopt. Of ze vragen je van alles en nogwat op te sturen en zijn hoogst ondankbaar als je dan zegt dat je niet zonder tegenprestatie dingen op gaat sturen. Ook een keer last van gehad, iemand die me zowaar begon uit te schelden over de mail omdat ik -ook als hij de verzendkosten betaalde- het vertikte om de moeite te doen om naar postkantoor te gaan als ik er geen ruilonderdeel (al was het maar iets symbolisch) voor terug zou krijgen :r
Ik wil wel ruilen maar ik wil niet dezelfde meuk als ik al had. Ik wil niet een 2mb videokaart ruilen tegen 2 1mb videokaarten. De drie waardevolle spullen die ik wel heb lopen als een trein, als in.. ik krijg 6 mailtjes over die miroVideo DC30+ kaart, ik gebruik hem al jaren niet meer maar hij was 1500 gulden dus hij is diep van binnen nog veel waard voor me. Ik krijg constant mailtjes "kijk maar naar de lijst die ik te bieden heb" als ik vervolgens kijk zie ik 10mbit nics die ik zelf al kwijt wil. Ik wil iemand ontzettend blij maken met een dooie mus ben ik bang. Ik ben realistisch genoeg, ik vraag er niet veel voor terug, als iemand mij er een 1gbit netwerkkaartje voor kan geven kost het hem 20 euro, op marktplaats doen ze het dubbele... veeleisend ben ik dus niet want daar komen de gegadigde en ik niks verder mee.
Tja, een Gbit NIC en nog geld erbij vragen voor een stokoud ding dat ooit duur was is toch redelijk veeleisend hoor...

Het is een ruiltopic. Als er klaarblijkelijk niemand bereid is om te ruilen, dan vraag je blijkbaar teveel voor het apparaat. Emotionele waarde is leuk, maar zoals een of andere Romein al zei: alles is slechts zoveel waard als een ander ervoor bereid is te geven. :z
Ik kom misschien het topic in met de verkeerde intenties, ik wil namelijk geen oude hardware meer, ik wil er alleen maar vanaf komen. Maar hoe kom ik er anders vanaf zonder het weg te gooien? Een 17" crt, niemand moet het... weggooien??
Wat dacht je van de vele kringloopwinkels die blij zijn met dit soort spul? :z
Iemand heeft zoiets al geprobeerd, flexruilen.nl oid. Tenzij ik iets gemist heb is dat een stille dood gestorven. Maar zoeken... GoT staat nog altijd toe in topics te searchen ;)
Ik zal nooit meer die oude 10gb schijfjes gaan gebruiken, wat kost een nieuwe harddisk nou helemaal :? Of een thuisservertje/routertje met 450mhz, waarom is die nog niet opgehaald. Ik hoef er echt niet veel voor te hebben. Ik heb drie keuzes.

staat in de weg - niemand heeft er plezier van
gooi het weg - niemand heeft er plezier van
ruilen tegen iets symbolisch maar niet waardeloos en nutteloos - iemand heeft er wel plezier van
Kijk, en dat is wel een mooie houding :)

* dion_b heeft al een aantal mensen blij gemaakt met een of ander klein ding tegen een biertje ofzo >:)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47826

Ben zo iemand die vaak moderne spullen heeft en daar vaak erg weinig voor terug wil veel mensen op dit topic weten dit van mij en zoeken mij al rechtstreeks op als zie iets wat nieuwers zoeken, wat ik bewust wel doe is eens in de 2 a 3 maanden pas weer te posten omdat je met quicksearch al veel kunt terug halen als je iets zoekt.

Ook doe ik juist veel naar iemand die iets zoekt mailen voor wat aan te bieden en dan kijk ik even in zijn lijst wat hij heeft wat ik denk dat ik of weer verder kan ruilen of zelf kan gebruiken.

Qua gelijke waarde kan ik je zeggen dat ik op alles toeleg wat ik binnen krijg tegen wat ik weg doe. Maar dat is de intentie van ruilen, samen tevreden zijn met de dingen.

wat wel storend is zijn de foto's van standaard dingen die blijven terug komen bv die radio/zw tv maar ook bv foto's van slot 1 proc en sdram en daaronder of boven nog eens de beschrijving.

Iedereen die op dit topic terecht komt weet echt wel hoe een slot 1 pros eruit ziet. Zet van bv bijzondere dingen wel een foto of link maar laat de standaard dingen gewoon achterwege. scheelt ploeter werk als je de site opent op bv last want dan scroll je al naar beneden en denk je er te zijn zit je weer midden in omdat er een berg foto's is geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Anoniem: 47826 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 19:52:
Iedereen die op dit topic terecht komt weet echt wel hoe een slot 1 pros eruit ziet. Zet van bv bijzondere dingen wel een foto of link maar laat de standaard dingen gewoon achterwege. scheelt ploeter werk als je de site opent op bv last want dan scroll je al naar beneden en denk je er te zijn zit je weer midden in omdat er een berg foto's is geopend.
Ik vind de foto's juist erg handig omdat je in 1 opslag ziet wat het grofweg is. Dat is ook best te doen (als de poster die moeite er in wil steken om er foto's van te maken) als je er dan voor zorgt dat het kleine thumbnailtjes zjin, met een korte omschrijving ernaast o.i.d.

Dat hoeft uiteraard niet voor elk los jumpertje of serieel kabeltje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evienna
  • Laatst online: 07-07-2024
ik vond die site flexruilen eigenlijk overzichtelijker en makkelijker
helaas had het weinig steun

de regel van "geen zeer courante hardware aanbieden" vind ik geen optie

een goede zoek ik nog lijst is wel een erg prettige optie
persoonlijk wil ik nooit geld voor de spullen die ik aanbied daar hebben we een veilingsite voor vind ik

foto's vind ik alleen nuttig bij zeer incourante hardware

17 seconds of compasion,17 seconds of peace,17 seconds to remember love is the energy behind wich all is created (smashing pumpkins -17)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Wat misschien ook helpt, is een standaard template met een vaste categorie-indeling. Iedereen formatteert zijn post op een geheel eigen manier, wat de overzichtelijkheid niet ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Ik volg het grote oude hardware topic eigenlijk niet zo nauw. Vroeger heb ik er wel eens in gekeken maar nooit periodiek en aandachtig. Tegenwoordig blader ik het soms vlug door (enkel de laatste posts) om te kijken of alles op rolletjes loopt. Daarbij let ik niet zozeer op de inhoud van de posts (alsin, wát voor hardware er aangeboden wordt).

Niettemin toch mijn visie op het ruiltopic: Ik zou in het topic enkel oude (liefst de minder voorkomende) hardware zien met relevante specs. Geen notebook met een AMD Sempron 3000+ erin die weg wordt gedaan omdat er een model met één van de laatste Intel Core 2 Duo processoren op de werkplek staat. Dat soort dingen mogen wat mij betreft in de Tweakers.net - Vraag & Aanbod.

Om de quotes uit de TS beantwoorden vanaf mijn kant:
- Regel instellen dat je wel bereid moet zijn om te ruilen tegen iets vergelijkbaars, dus niet 200 artikelen aanbieden en alleen op zoek zijn naar het super unieke niet te vinden speciaal gekleurde moeilijk-te-vinden item (hoe te kwantificeren zal besproken moeten worden, heb ik geen duidelijke mening in)
Iets ruilen tegen iets vergelijkbaars. Persé vergelijkbaar (en hoe weet je wat vergelijkbaar is) lijkt mij niet nodig. Als iemand een 3Dfx Voodoo II 6MB (waar er volgens mij vier van bekend zijn) zoekt en ik geef zou hem die kaart geven en een GeForce 6600GT weer terug nemen dan zou dat prima kunnen zijn mits ik met die GeForce 6600GT blij ben :). Het moge dan wel duidelijk zijn dat vanuit het 3dfx-collector perspectief die 3Dfx Voodoo II 6MB véél meer waarde heeft dan die GeForce 6600GT.

Wát is vergelijkbaar is dus moeilijk. Gewoon onderling wat afspreken, niet te knieperig zijn en klaar is kees ;)
Regel in stellen dat er geen zeer courante hardware gevraagd moet worden. Wie doet er nou zijn moderne videokaart ter waarde van >100 euro weg om een leuk tweak-projectje van wat simmetjes te voorzien... dat is toch niet realistisch...? Het aanbieden van dit soort hele nieuwe dingen mag ook niet geloof ik... (en terecht ;))
Mee eens, geen nieuwe of courante hardware. Een Intel 440BX mobo met een ATi Radeon 8500 mag dan wel oud zijn, het is standaard hardware die wat mij betreft prima in de Tweakers.net - Vraag & Aanbod thuis kan.
Speciefiek per aangeboden product aangeven wat (voor iets) je er (ongeveer) voor wilt hebben... Niet 100 dingen aanbieden en vragen "iets waarvan ik niet wist dat ik het nodig had"... is namelijk een loze zin en geeft geen "vraagprijs" (in natura) aan, iets wat ook niet mag in V&A (geen vraagprijs aangeven)
Inderdaad, geen zinnen zoals 'doe maar iets leuks'. Dat is wat mij betreft een loze zin. Hoe weet die éne persoon wat die ander dan interessant vindt?
dion_b schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:59:
Persoonlijk zou ik willen verplichten dat men exacte specs van onderdelen noemt, dus niet "oud videokaartje 4MB", maar "STB NitroDVD PCI met 4MB RDRAM" - maar ook hier geldt dat dit gewoon niet haalbaar is, dit vergt een niveau van kennis en betrokkenheid die je ook op GoT moeilijk kunt eisen
Wat mij betreft lijkt mij dat geen probleem. Niet alles op GoT hoeft even flexibel te zijn. Zeker niet in geval van eventuele onbekende hardware waarbij een duidelijke omschrijving méér dan gewenst is :).

Overigens is het een ruiltopic. Diegene die op zoek zijn naar een leuk, moeilijk vindbaar onderdeel zouden op dit topic af komen. Iemand die een 'oud videokaartje 4MB' aanbiedt zal waarschijnlijk niet op zoek zijn naar een obscuur ISA kaartje met 4 specifieke chipjes met een paars gestipte sticker op zoek zijn :z

Hierbij laat ik het even. Ik ben geen die-hard 'oude ruiltopic'-bezoeker en heb mogelijk een ietwat verkeerd beeld van de realiteit. Afijn, mijn mening over het topic staat in de tekst hierboven wel wat beschreven. Globaal komt het er voor mij op neer:
"Oude en evt. minder voorkomende hardware kan in dit topic. Alles wat niet bij de vorige zin past kan in de Tweakers.net - Vraag & Aanbod. (In het topic dus geen nieuwerwetse zooi of oude dingen die eigenlijk voor het oprapen liggen (veelvoorkomende oude dingen)."

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

brama schreef op woensdag 15 november 2006 @ 19:57:
[...]

Ik vind de foto's juist erg handig omdat je in 1 opslag ziet wat het grofweg is. Dat is ook best te doen (als de poster die moeite er in wil steken om er foto's van te maken) als je er dan voor zorgt dat het kleine thumbnailtjes zjin, met een korte omschrijving ernaast o.i.d.

Dat hoeft uiteraard niet voor elk los jumpertje of serieel kabeltje :)
Mwoeah, juist de vagere kabels kunnen soms beter in beelden gevat worden, maar als je met een simpele Google image search op het onderdeel een pic kunt vinden is de meerwaarde van een pic in de ruiltopic minimaal. Post gewoon correct en nauwkeurig de naam van het beestje, dan is het makkelijk zat zelf pics zoeken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-04 13:10

Aapje

Opel-beun
Is 't geen optie dat er een 3th party site(of onderdeel op t.net? :?) gemaakt word, en het grote ruil topic alleen gebruikt word om successvolle ruilen te bespreken.

Ik vind persoonlijk 't topic te onduidelijk, heb wel eens een keer zitten kijken maar toen verveelde ik behoorlijk hard.

Denk dat 't handiger is als een site zou bestaan die bij houd welke ruil onderdelen erzijn, en wat men ervoor wil. Als er dan iemand een onderdeel aanbied wat iemand anders wil, gelijk laten ruilen via de site?! :)

(Naja tis maar een idee :+ vast niet iets wat bij t.net past maar goed)
Dit vind ik dus een betere optie dan het topic :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BaBoOn schreef op woensdag 15 november 2006 @ 23:42:
Is 't geen optie dat er een 3th party site(of onderdeel op t.net? :?) gemaakt word, en het grote ruil topic alleen gebruikt word om successvolle ruilen te bespreken.

Ik vind persoonlijk 't topic te onduidelijk, heb wel eens een keer zitten kijken maar toen verveelde ik behoorlijk hard.

Denk dat 't handiger is als een site zou bestaan die bij houd welke ruil onderdelen erzijn, en wat men ervoor wil. Als er dan iemand een onderdeel aanbied wat iemand anders wil, gelijk laten ruilen via de site?! :)

(Naja tis maar een idee :+ vast niet iets wat bij t.net past maar goed)
Dit vind ik dus een betere optie dan het topic :)
Je bedoelt Flexruilen.nl dus. Dat is ooit bedacht maar nooit echt een succes geworden, zie oa [ruiltopic] discussie over flexruilen.nl dit topic erover.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

dion_b schreef op woensdag 15 november 2006 @ 19:36:
[...]

Tja, een Gbit NIC en nog geld erbij vragen voor een stokoud ding dat ooit duur was is toch redelijk veeleisend hoor...
Nee je begrijpt me verkeerd, ik bedoelde dat een 1gb nic ongeveer 20 euro kost in de winkel. Als iemand dus een 1gb nic over heeft en die kaart van mij wil kost het hem dus in feite 20 euro. Dat is de helft van de marktplaats waarde.

Ik bedoelde niet een 1gb nic en 20 euro samen.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:39

polthemol

Moderator General Chat
kan het misschien niet zo zijn dat het maar lijkt of die topic achteruit gaat op het gebied van kwaliteit ;) Als ik hem eens vanaf halverwege zowat doorlees dan staan er toch veel dingen tussen die boeiend zijn. Jammere blijft wel dat sommige dingen echt onder de noemer zooi vallen, maar ik denk dat echte moderatie niet te doen is.

Beste oplossing zou nog die ene pagina zijn die in de topicstart staat. Of misschien dat Femme nog wel zoiets wilt maken bij wijze van vingeroefening ;)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evienna
  • Laatst online: 07-07-2024
"Wat misschien ook helpt, is een standaard template met een vaste categorie-indeling. Iedereen formatteert zijn post op een geheel eigen manier, wat de overzichtelijkheid niet ten goede komt."

dit zou de overzichtelijkheid wel enorm te goede komen

17 seconds of compasion,17 seconds of peace,17 seconds to remember love is the energy behind wich all is created (smashing pumpkins -17)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-04 21:40

neanderthaler

Are friends electric?

Empie schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:24:

Anoniem: 47826 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 19:52:
Ben zo iemand die vaak moderne spullen heeft en daar vaak erg weinig voor terug wil veel mensen op dit topic weten dit van mij en zoeken mij al rechtstreeks op als zie iets wat nieuwers zoeken, wat ik bewust wel doe is eens in de 2 a 3 maanden pas weer te posten omdat je met quicksearch al veel kunt terug halen als je iets zoekt.

Ook doe ik juist veel naar iemand die iets zoekt mailen voor wat aan te bieden en dan kijk ik even in zijn lijst wat hij heeft wat ik denk dat ik of weer verder kan ruilen of zelf kan gebruiken.

Qua gelijke waarde kan ik je zeggen dat ik op alles toeleg wat ik binnen krijg tegen wat ik weg doe. Maar dat is de intentie van ruilen, samen tevreden zijn met de dingen.

wat wel storend is zijn de foto's van standaard dingen die blijven terug komen bv die radio/zw tv maar ook bv foto's van slot 1 proc en sdram en daaronder of boven nog eens de beschrijving.

*Proest*

Ik wist niet dat mijn radio met ingebouwde tv de gemoederen zo bezighield Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/schater.gif

(Hij is trouwens nog beschikbaar hoor!)

Maar zonder gekheid; ik zal er geen plaatjes meer van posten :+

Ik vind zelf dat het topic prima voldoet, ik heb de nodige dingen met mensen geruild en slechts 2 maal ben ik ermee het schip in gegaan omdat ik van mensen baggerspul heb gekregen waarvan ik ze verdenk dat ze dat van te voren wisten of hadden kunnen weten.

Waar ik me wel eens aan stoor zijn de mensen die spul aan bieden waar dus echt niks bijzit, bijv. 486 processors, EDO ram en brackets en kabels en vervolgens te ruil vragen Athlon64 processors, 17" flatscreens (liefst twee dezelfde) en DDR2 geheugen. Maar de meeste mensen bieden en vragen hier naar mijn mening wel realistisch. En dat er soms vrij recente spullen tussenstaan hoeft toch geen probleem te zijn? Er zijn nu eenmaal mensen die naast een liefde voor oude hardware ook graag van sommige dingen altijd het allernieuwste willen?

Trouwens, ik zie ook geregeld mailtjes van beginnende tweakertjes die ook graag met computerspul willen rommelen maar voor wie een tientje zakgeld nu eenmaal niet zo snel een snelle pc oplevert (je moet tenslotte ook nog SMS'en) en wie dus een Pentium2 peeceetje wél graag in- en uitelkaar sleuten.

Ik moet trouwens ook iedere keer weer lachen als ik dat 'niet roken bordje' en dat Suske en Wiske album weer voorbij zie komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad - ik heb bijvoorbeeld afgelopen weekend een student uit Eindhoven blij kunnen maken met letterlijk tientallen kilo's oude PC dingen - alles van wat P1 spul tot een P3 met Asus P3B-F moederbord, met bijbehorende videokaarten, geheugens, CDRom spelers, NICs etc... etc...

Zelf had ik er niets aan, verkopen voor echt geld was onzinnig geweest (die P3+mobo had EUR 15 kunnen opbrengen - dat vind ik moeite van postkantoorgang voor verzending niet echt waard), weggooien was zonde, maar dankzij dit topic heb ik iemand blij kunnen maken :)

Veel van de mensen die zich storen aan het "oude meuk" kunnen zich niet inbeelden dat mensen daar nog wat aan hebben - maar als iemand die zowel kilo's ervan van de hand doet maar ook nog tientallen stuks echt oud meuk op de "gezocht" lijst heeft staan kan ik melden dat dat meevalt. Gewoon mensen in hun waarde laten.

Ik zit er trouwens wel aan te denken om "op te treden" (iets te zware bewoording) tegen volstrekt onrealistische dingen zoals je hierboven beschrijft. Oude meuk tegen oude meuk vind ik best, nieuw spul tegen nieuw spul vind ik ook best, maar tien stuks oud meuk dat samen misschien EUR 25 waard is willen ruilen tegen TFTs en A64/C2D, dat is zinloos :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb van het weekend hetzelfde gedaan, ik weet z'n nick op got niet maar hij leek er behoorlijk blij mee. Spullen zoals jij opnoemt, zelfs 2 17inch crt monitors. Je komt er niet meer vanaf en om nou serieus 20 man aan de deur te krijgen die even komen "kijken" naar een monitor van 10 euro. Hoppa, alles in de achterbak geflikkerd.

Ik heb er geen spijt van gehad, het lag al jaren onaangeraakt, en dan komt er opeens iemand die er echt wat aan heeft (die het notabene netjes in antistatische zakjes wil stoppen _/-\o_ ). Een oude ford sierra die compleet afgeladen was, achterbak, achterbank, alles vol. Kan je nagaan wat voor kastruimte ik nu heb, daar ben ik nu weer heel blij mee.

Ik heb er alleen spijt van dat ik die 5 harddisks niet heb leeggegooid, het kan nooit dat er iets privé's opstond maar toch, stel je voor dat m'n chatlogs nu toch op straat liggen :/

Nu ben ik wel blij dat mensen op mijn kamer kunnen komen en niet in eerste instantie denken dat ik een nerd ben :D

[ Voor 23% gewijzigd door Pixal op 29-11-2006 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-04 22:58

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

dion_b schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:44:
Ik zit er trouwens wel aan te denken om "op te treden" (iets te zware bewoording) tegen volstrekt onrealistische dingen zoals je hierboven beschrijft. Oude meuk tegen oude meuk vind ik best, nieuw spul tegen nieuw spul vind ik ook best, maar tien stuks oud meuk dat samen misschien EUR 25 waard is willen ruilen tegen TFTs en A64/C2D, dat is zinloos :z
Het lijkt mij ook prima dat mensen elkaar daarop aanspreken, of anders iig een TR aanmaken, zodat een Mod er wat van kan zeggen bijv.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Wat me ook een hele verbetering lijkt, is de herhalingsfrequentie opschroeven naar minstens eens per veertien dagen.

4 Dagen vind ik extreem kort. Wordt er echt zoveel geschoven dat dit verantwoord is? Mocht je wat kwijtraken waar alsnog veel mensen op gaan reageren binnen die 14 dagen, streep het dan door in je originele posting, en/of post een korte addendum later in het topic.

Ik vind het zelf erg irritant om, elke keer als het topic geupdate is, weer voor 99% dezelfde meuk tegen te komen. Bij mijn idee van een vaste template past overigens ook mooi een vaste manier om dan ook wijzigingen t.o.v. de vorige posting duidelijker aan te geven. Evt. als alternatief kun je ook een vaste categorie-indeling maken en een standaard notatie voor wijzigingen (bold met ander kleur/groter font oid, voor zover mogelijk).

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-04 21:40

neanderthaler

Are friends electric?

brama schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 21:38:
Wat me ook een hele verbetering lijkt, is de herhalingsfrequentie opschroeven naar minstens eens per veertien dagen.

4 Dagen vind ik extreem kort. Wordt er echt zoveel geschoven dat dit verantwoord is? Mocht je wat kwijtraken waar alsnog veel mensen op gaan reageren binnen die 14 dagen, streep het dan door in je originele posting, en/of post een korte addendum later in het topic.

Ik vind het zelf erg irritant om, elke keer als het topic geupdate is, weer voor 99% dezelfde meuk tegen te komen. Bij mijn idee van een vaste template past overigens ook mooi een vaste manier om dan ook wijzigingen t.o.v. de vorige posting duidelijker aan te geven. Evt. als alternatief kun je ook een vaste categorie-indeling maken en een standaard notatie voor wijzigingen (bold met ander kleur/groter font oid, voor zover mogelijk).
Klinkt goed!
Pixal schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:59:
Ik heb er geen spijt van gehad, het lag al jaren onaangeraakt, en dan komt er opeens iemand die er echt wat aan heeft (die het notabene netjes in antistatische zakjes wil stoppen _/-\o_ ). Een oude ford sierra die compleet afgeladen was, achterbak, achterbank, alles vol. Kan je nagaan wat voor kastruimte ik nu heb, daar ben ik nu weer heel blij mee.
Klinkt als Schuumert :)
Pagina: 1