Excel - Bestand openen op vaste positie

Pagina: 1
Acties:
  • 3.470 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:01
Wanneer je een Excel bestand opent,
opent deze altijd op het punt waar de cursor (geselecteerde cel) zich bevond op het moment van opslaan.

Nu heb ik een flink Excel document, met een hoop tabbladen en posities daarin.
Ik heb een Index-werkblad gemaakt, vanwaar gelinkt word naar de verschillende andere mogelijkheden (en van daaruit weer terug klikbaar naar de index).

Mocht er nu iets aangepast en opgeslagen worden, opent het bestand op de plek waar het de laatste keer is opgeslagen. Terwijl ik eigenlijk wil dat het (gewoon) weer op de index-pagina opent.

Dus in het kort:
Weet iemand of (en hoe) je een Excel-bestand in een vooraf bepaald werkblad/veld kan laten openen?

Leeg - Sinds 20180907

Verwijderd

handmatig: de cursor op de gewenste cel plaatsen voor je opslaat.
anders kan je in het open event van de werkmap het juiste tabblad en cel activeren. plaats de volgende code in de thisworkbook module:
Visual Basic:
1
2
3
4
Private Sub Workbook_Open()
  ThisWorkbook.Sheets("index").Activate
  Range("a1").Select
End Sub

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:01
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:15:
handmatig: de cursor op de gewenste cel plaatsen voor je opslaat.
Da's logisch.
Maar ik zal niet de enige gebruiker van het bestand gaan worden.
Het komt op een netwerkschijf met toegang voor meerdere gebruikers, welke allen van tijd-tot-tijd aanpassingen zullen gaan aanbrengen.
anders kan je in het open event van de werkmap het juiste tabblad en cel activeren. plaats de volgende code in de thisworkbook module:
Visual Basic:
1
2
3
4
Private Sub Workbook_Open()
  ThisWorkbook.Sheets("index").Activate
  Range("a1").Select
End Sub
Het werkt!
Bedankt zo ver...

Maar... kan het alleen via Visual Basic?

Er is geen instelling voor het bestand,
of parameter voor een opdrachtcommando op te geven toevallig?

Wanneer ik het toepas in mijn bestand krijg ik in eerste instantie de melding dat de macro niet uitgevoerd kan worden. Namelijk: het Beveiligingsniveau staat standaard op Hoog.

Nu is dat voor mij niet zo'n probleem, want ik zet het niveau een stukje omlaag en alles werkt zoals ik zou willen... voor mij

Maar zoals gezegd, er gaan meerdere mensen van het bestand gebruik maken.
Hierbij zijn een aantal verschillende configuraties (ook reborne), waarvan ik niet kan verwachten dat deze allemaal het beveiligingsniveau omlaag zetten (en dat het ook vast zo blijft ingesteld dan).

Leeg - Sinds 20180907

Verwijderd

misschien eens proberen de index in een apart excelbestand te plaatsen (dat dus maar 1 werkblad heeft) en van daaruit te linken naar de diverse werkbladen. anders zal je moeten terugvallen op de vba oplossing. het is ook mogelijk het bestand via een losttaand vbscriptje (eventueel eerst via een batch) te openen op de gewenste plaats, als vbscript niet is uitgeschakeld tenminste.