Toon posts:

Vraagen over 32 vs 64 bit en geheugensnelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een nieuwe computer te gaan kopen, helemaal aangepast aan m'n wensen. Ik heb zo'n 2500 euro te verpatsen en wil een up to date systeem dat minstens een maandje mee moet kunnen (in ieder geval met een 8800GTX). Dat lukt redelijk, denk ik, als ik niet van alles het allerbeste wil. Zo denk ik aan een Intel Core 2 Duo 6600 i.p.v. een 6700 want het verschil in snelheid is te klein om het verschil in prijs waaar te maken.

Waar ik even helemaal niets van snap is het 32 vs 64 bit verhaal. Ik dacht dat 64 bit de toekomst was maar klopt het dat alleen AMD een 64 bit CPU heeft? Of is de Core 2 Duo ook 64 bits...? Is het hele 32 vs 64 bit verhaal nog interessant om in te duiken of moet ik daar niet op letten en gewoon de 6600 kopen? Of maakt deze vraag duidelijk dat ik het totaal niet begrepen heb?

Volgende punt betreft het geheugen: daar valt denk ik ook op te besparen als je 4300 neemt i.p.v. 6400 (toch?), vooral omdat ik het liefst 4 Gb wil, maar ik denk dat ik dan toch te ver over m'n budget heen kom. Ik begrijp dus dat ik de keuze heb tussen DDR2-533 (PC2-4300) en DDR2-800 (PC2-6400) geheugen. Nu las ik ergens dat het geheugen op een snelheid van 2x draait en dat je dus beter 533 geheugen kan nemen omdat dat dan het dichts bij de FSB komt (die rond de 1000 ligt?). 800 is overkill omdat je dan ver over de FSB komt en je dus veel 'weggooit'. Klopda? Of praat ik complete wartaal?
Never mind: ik ben er nét achter dat 566 tegenwoordig achterhaald en traag is en dat ik dus gewoon 800 moet hebben.

In ieder geval: beide vragen kon ik niet goed beantwoord krijgen via de diverse mogelijkheden. Hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen.

En nu ik toch bezig ben... ;) wat het mobo betreft: is een 975X chipset (een oudere aangepaste, als ik me niet vergis) veel minder dan de P965?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2006 11:07 ]

Verwijderd

Alle processors die je nu überhaupt zou willen kopen (AMD x2/Intel core 2 duo) zijn 64 bits. Maak je daar dus geen zorgen over. Voor windows XP is de 64 bit editie niet zo interessant, omdat er heel matige ondersteuning voor is. Met Vista lijkt dat verholpen te zijn, dus dan is 64 bit waarschijnlijk wel interessant.
De 975X chipset is inderdaad iets ouder dan de 965, maar wel uitgebreider. Het ligt er maar net aan of er functies zijn in één van beide chipsets die je zou willen gebruiken. Qua snelheid en stabiliteit doen ze vrijwel niets voor elkaar onder.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn vraag aan jou: denk je dat je uberhaupt 64-bit extensies/mogelijkheden/capaciteit gaat gebruiken als je op dit moment nog kon kiezen tussen een 32-bitter of 64-bitter in CPU-smaak?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Aha, okay. Maar zijn er dan veel lui die ondanks hun nieuwe 64 bit CPU alsnog Vista 32 bit gaan kopen (je moet toch een aparte versie kopen voor 64 bit)? Of ben je gek als je met een 64 bit CPU Vista 32 bit neemt?

Wat mijn te verwachten 64 bit gebruik betreft: het moge duidelijk zijn dat ik daar geen idee van heb. Maar... ik weet wel dat mijn favoriete muziekprogramma Cakewalk Sonar nu ook 64 bits is (ik heb echter nu nog versie 4 die alleen 32 bit is, dacht ik), dus die zou in ieder geval sneller werken, begrijp ik. Rest mijn vraag of 32 bit programma's gewoon goed draaien op een 64 bit systeem. Kan je simpel zeggen dat als geld niet echt een probleem is dat je dan net zo makkelijk alles 64 bit kan 'maken', of kleven er toch nadelen aan?

• MAX3400

MAX3400

Als je ervanuit gaat dat bepaalde pakketten die je wil draaien 64-bit zijn, zal je geheid een OS moeten hebben dat dat ook is. Je kan daarbij gewoon 32-bit software draaien onder een 64-bits OS maar onder de motorkap willen er wel eens wat kunstgrepen plaatsvinden om het zooitje aan de praat te krijgen.

Hopelijk zal men met de release van Vista beter/sneller aan 64-bit drivers en software sleutelen; tot op heden was dat voor XP64 soms een drama.

Verwijderd

Topicstarter
Eh... kunstgrepen...? Hoe zit dat dan met games en zo? (Een van de hoofdredenen om een snelle computer te kopen! ;)) Als je over kunstgrepen begint denk ik van 'dan maar 'gewoon' 32 bit. Een 64 bit OS heeft dus ook echt (alleen) 64 software nodig? Wordt 64 bit ooit standaard of eh...?

• MAX3400

MAX3400

Tip: ga alsjeblieft even lezen op de site van Microsoft (want we hebben het hier volgens mij over Windows) wat er nou precies anders is tussen 32 en 64 bit. Men kan hier wel alles gaan papagaaien maar het info is vrijelijk voorhanden ergens anders.

64-bit is allemaal niet zo eng als je denkt/ziet maar er kunnen soms wat nadelen aan kleven.

Verwijderd

Topicstarter
Is goed. Mijn eigenlijk vragen zijn al beantwoord, dus... ;)

Ik vond deze conclusie op Paul Thurrott's SuperSite for Windows:
As with Windows XP Professional x64 Edition, the various Windows Vista x64 versions represent a serious compromise and are, thus, not necessarily a clear choice for many Windows users. On the positive side, the x64 versions of Windows Vista are far more secure and reliable than the 32-bit versions. The also support enormous amounts of system memory, which can be important in markets such as digital content creation, engineering, and even gaming. On the other hand, the x64 versions are also far less compatible than their predecessors, with both hardware devices and software, and these incompatibilities will ultimately make the x64 Vista versions less attractive to most users. Within the next few years, the majority of Windows users will almost certainly move to x64-based PCs. But I'm guessing that the 32-bit versions of Vista will dominate throughout this product's lifetime because of compatibility issues. Think of Vista as the "line in the sand" for the x64 platform on the client: Post-Vista, it's likely that most compatibility issues will be resolved or rendered moot by new hardware and software versions that are more x64-savvy. By that time, migrating to x64 will be a no-brainer, and hopefully Microsoft will support upgrading 32-bit Vista versions to future 64-bit Windows versions.
Dat wordt dan denk ik toch maar gewoon Vista 32 bit... Meer security is fijn en grote hoeveelheden RAM ook, maar die heb ik toch niet (zal we 2 Gb worden met mijn budget), dus ik neem lekker de makkelijke 32 bits weg. ;)

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2006 11:54 ]

Pagina: 1