Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

zelf luidsprekertje bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik moet voor mijn profielwerkstuk een klein speakertje bouwen (alleen spoel magneetje met een conus) kwaliteit maakt niet uit gaat er om dat er een beetje redelijk geluid uit komt zonder er ziekelijk veel vermogen op te zetten dat de spoel begint te roken, wat bij mij dus gebeurde.(er kwam wel een zacht geluid uit)
Er hoeft ook geen kast om en het gaat alleen om het principe dat we kunnen laten zien hoe een speaker werkt

weet iemand misschien hoe groot de spoel moet zijn (wikkelingen,dikte draad) en hoe het er ongeveer uit moet zien?

p.s kheb al op internet naar zoiets gezocht maar niets gevonden

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:16

lier

MikroTik nerd

Even de vraag omdraaien:

Welke opleiding doe je (dit ook in verband met het hoge "huiswerk dumpen" gehalte) ?
Wat weet je van spoelen ?
Wat is de bedoeling van het project ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:08
ik denk dat je moet uitzoeken hoe de verhouding is tussen de kracht van de magneet en het vermogen dat door de spoel gaat bij een normale speaker.
Als je dit weet kun je het ongeveer nabouwen.
Als je nl een superlicht magneetje hebt en een giga spoel, dan werkt dat niet zo lekker, en anders om nog minder.

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Je kan ook een luidspreker bouwen zonder conus. Het is de resonantie van een object wat geluid voortbrengt, niet 'de luidspreker' zoals we die kennen. Kijk maar eens naar kristaltweeters en de 'luidsprekers' in bijv. een rekenmachine die de piepgeluidjes voortbrengt. Op het eerste gezicht is de laatstgenoemde nl. niet meer dan een plaatje metaal met een witte sticker ;)

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:16
In feite komt het niet zo heel precies

Ik kan me herinneren dat ik dit in de brugklas Havo (was in 1999) ook het moeten doen met papier, een magneetje en wat koperdraad. Klonk nog best redelijk ook :D

Verwijderd

Ik heb dat ook eens gedaan in de 3e klas. Conusje geknipt van papier (maak dat zo licht mogelijk!), mooie ronde koker, iets van 50 windingen dun koperdraad er om heen en dan op een magneet zetten. Ging nog aardig hard hoor!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 10:58:
...
p.s kheb al op internet naar zoiets gezocht maar niets gevonden
Hoe verklaar je dan dat, als ik "make your own speaker" in google intik (het bedenken van die zoekterm lijkt me geen quantumfysica, eerder het soort engels dat een 12-jarige tegenwoordig al kent), ik dan met de eerste hit al deze site vind, waar er erg duidelijk staat hoe je alles moet maken?
Je hoeft het zelfs zo moeilijk niet te maken (misschien wel van je leraar), een gewone HDD (even lief in de ogen van je lokale PC boer kijken, of aan de ICTverantwoordelijke van je school vragen ofzo) is genoeg, zie deze site voor de aansluitingen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
@ lier, ik zit in 5havo, en ik moet een profielwerkstuk maken en voldoende afsluiten om mijn examen te mogen maken.

er kwam op school ook best geluid uit maar de leraar was er niet mee tevreden omdat het niet hard genoeg was in vergelijking met het vermogen wat er op stond.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2006 19:29 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Luidsprekers zijn ook ontzettend inefficient, als je veel geluid wilt dan moet je het oppervlak zo groot mogelijk maken, de bewegende onderdelen zo licht mogelijk maken en zorgen dat je een heel sterk magnetisch veld hebt.

Wat je eens kunt proberen is een toeter maken van papier en die tegen je spoel aanhouden.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
ik moet eigenlijk nog de zeer uitgebreidde documentatie hebben van hoe een speaker werkt, want ik moet kunnen verklaren waarom mijn zelfgebouwde speaker een laag rendement heeft en welke factoren er allemaal meespelen 8)7

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-11 10:12

SilentSimon

Have you been hopped?

Wiki? :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 21:55:
ik moet eigenlijk nog de zeer uitgebreide documentatie hebben van hoe een speaker werkt, want ik moet kunnen verklaren waarom mijn zelfgebouwde speaker een laag rendement heeft en welke factoren er allemaal meespelen 8)7
Laat ons weten wat je allemaal gevonden hebt, en waar je dan exact problemen mee hebt. Je kan volgens mij in het audiogedeelte heel wat kennis vinden over luidsprekers (in de zelfbouw speaker scene), weet wel dat het niet zo simpel is. De elektronische kant van de zaak kan hier besproken worden (hoe het exact zit met die spoel enzo), maar hou het op niveau (dus de simpele zaken zoek je zelf).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
@naftebakje

zeer impliciete informatie over wat de sterkte van de magneet invloed heeft op het geheel, en wat gangbaar is. Want ik probeer voor mijn profielwerkstuk een speaker te maken met wat huis tuin en keuken spul. en het doel is om het steeds te verbeteren. zodat ik geen ventilator onder de spoel moet plaatsen omdat de boel anders te heet wordt.

Verwijderd

denk na over de grootte van het magnetisch veld, het aantal windingen op je spoel, de stroom door je spoel, de krachten die plaatsvinden,....

als je dat gedaan hebt sta je al een gans stuk verder. Wees er je van bewust: Jij bent t die je examen moet maken. Denkwerk dat je zelf doet, doe je beter ;)
Pagina: 1