Toon posts:

Raar geluid uit computerkast

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de vage TT maar dit is ook een vaag probleem...

Ik zal eerst even mijn specs posten:
Asus A8N-SLI Premium = passief gekoeld (zoals vele van jullie weten)
Amd athlon 64 3200+ (gekoeld door zalman CNPS7000cu)
Maxtor 200GB sata (met nexus disktwin)
XFX 7600gt xxx (gekoeld door zalman VF 700cu)
Aopen H600B case
2 nexus casefans
300watt voeding (volgens mijn kennis is die vrijwel onhoorbaar)

Het probleem is dat ik constant een vaag gezoem hoor, het is een beetje lastig te omschrijven maar het stoort me verschrikkelijk. Het zijn in ieder geval niet de fans in de pc want ook al leg ik mijn vinger op elk onderdeel of als ik elke fan van zijn connector haal dan blijft het zoemende geluid, zelfs als ik met een potlood de fan van de voeding tegen hou. Het lijkt wel alsof er ergens spanning op staat, maar zodra ik de voeding uitzet met de knop van de voeding houd het pas op.

Ik had dit echter in mijn vorige kast ook (een chieftec dx blablaba) met een standaard voeding dus ik vermoed dat het probleem bij het moederbord ligt. Ik heb al de search gebruikt maar daar kwam ik geen concrete antwoorden tegen dus ik hoop dat iemand me hier kan helpen. Het geluid komt in ieder geval bij de voeding vandaan. Ik heb al diverse dingen geprobeerd zoals dvd speler loskoppelen en dat soort ongein maar het blijft. Zelfs als me pc uitstaat hoor je die zoem nog.

Weet iemand wat het kan zijn? Ik vind het echt kut, dacht eindelijk een stille pc te hebben, is het weer niet goed :(

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 17:56
dit kan een spoel zijn op het moederbord maar ook in de voeding, ik heb het met een OCZ voeding gehad, die was RMA en deze nieuwe heeft het minder (nog niet helemaal weg, maar minder storend)

reageerd het geluid ook op applicatie gebruik? zoals als je een venster sleept dat het dan verergerd? (dit had ik namelijk wel)

je kan het testen war het vandaan komt om even je voeding af te koppelen en dan handmatig te starten zodat je zeker weet of het uit de voeding komt of ergens anders vandaan..

Verwijderd

Topicstarter
Bulls-NL schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 02:46:
dit kan een spoel zijn op het moederbord maar ook in de voeding, ik heb het met een OCZ voeding gehad, die was RMA en deze nieuwe heeft het minder (nog niet helemaal weg, maar minder storend)

reageerd het geluid ook op applicatie gebruik? zoals als je een venster sleept dat het dan verergerd? (dit had ik namelijk wel)

je kan het testen war het vandaan komt om even je voeding af te koppelen en dan handmatig te starten zodat je zeker weet of het uit de voeding komt of ergens anders vandaan..
Nee, het reageert niet op applicatie gebruik. Ik kan battlefielden, pes6- en winrarren en quickpar draaien maar het maakt geen drol uit, het geluid blijft constant. Ik weet eigenlijk voor 99 procent zeker dat het niet uit de voeding komt omdat ik het zelfde probleem met een vorige voeding ook had. Tevens heb ik de voeding en kast sinds vandaag, des te groter was de teleurstelling dat het geluid bleef :(

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 14:24
Probeer eens een andere voeding waarvan je weet dat die geen geluiden maakt. Dan heb je teminste uitgesloten dat je voeding de boosdoener is.

Verwijderd

Misschien dat je voeding erg belast wordt?
Ik vind 300W een beetje krapjes. Probeer eens om een andere (zwaardere) voeding te lenen, liefst A merk.
Zet de pc eens aan zonder videokaart?

Verder plug de apparaten die lawaai kunnen maken eens uit. HD, dvd en trek de stekker van de speakers er eens uit (power en naar de pc).

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Een goede 300W voeding kan dat systeem zonder problemen trekken, hoor.

Misschien is het de harde schijf? Zet je systeem eens aan zonder HDD.

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Het is dat je het in een andere kast ook al had, maar anders had ik gezegd dat het aan de H600B ligt. Ik heb er zelf ook eentje en die produceert door resonantie de meest maffe geluiden. :+

Maar in dit geval gok ik op het moederbord.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-05 22:12
Ik heb het ook gehad..
ik wist niet waar het vandaan kwam ik heb een nieuwe voeding gekocht maar het bleek me harde schijf te zijn.

iets met de lagers die zijn versleten dacht ik zo.. ik heb hem nu vervangen door een WD 250GB Sataii schijf.. nou ik hoor hem nu niet meer :)

probeer eens je hardeschijf

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ga ik nu even proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
Geprobeerd, maakt geen verschil, het irritante geluid blijft. Ik ga overmorgen een nieuwe voeding halen en dempingsmatten en mocht het geluid blijven vervang ik het moederbord wel, gelijk een goede reden om over te stappen op am2... ook al moet ik dan wel mijn geheugen vervangen en de proc en kost ook weer een berg geld :(

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2006 16:56 ]

Verwijderd

Ik heb het zelf ook gehad, bij mij had het te maken met mijn videokaart, misschien dat het daarmee iets te maken kan hebben...

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
het kan ook resonantie van de harddisks zijn, koppel die eens af en zet je pc dan weer aan

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

lezen is ook een vak he?
is pas 3x genoemd en getest.

al eens je proc-fan bekeken?
of een klein mobo-fannetje?

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 21:01:
lezen is ook een vak he?
is pas 3x genoemd en getest.

al eens je proc-fan bekeken?
of een klein mobo-fannetje?
Het mobo is passief gekoeld (std bij a8n sli prem) en de proc fan is ok, zelfs als ik die uitzet blijft het geluid.
Pagina: 1