Linux Review (Fedora Core 6)

Pagina: 1
Acties:

• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Hey,

Ik gebruik nu Fedora core 6 sinds die uit is en ik moet zeggen dat het me allemaal erg goed bevalt. dit topic zal dan ook gaan over mijn persoonlijke ervaringen en over hoe ik denk dat linux veel en veel beter kan zijn. Dit topic moet je zeker niet zien als een linux klaag topic!! ik ben zelf echt gigantisch PRO linux en PRO opensource en probeer het oko zoveel mogelijk te gebruiken. Deze review zal ook niet alleen over fedora gaan, maar ook over linux in het algemeen (dan wel de grafische versie voor gebruikers).

de positieve dingen in fedora core 6
Al bij het installeren van Fedora Core 6 ging alles eigenlijk vrij vlot.. alles komt voor mij logisch over en je zit in no time in de installatie zelf.

anaconda krijgt van mij dus een 8 voor gemak.

anaconda zou een 10 hebben gekregen als ze daar bij fedora nou eindelijk eens een normaal pakket selecteer systeem in anaconda gooien.. wat er ovirgens in het verleden WEL in zat... waarom het eruit is weet ik niet.. handig is de huidige manier iniedergeval niet.

Na de installatie krijg je bij fedora een net first run wizzard geval... dat is echt perfect voor het aanmaken van gebruikers e.d. en moeten ze er ook zeker in laten. ziet er goed uit en is erg functioneel. nadat die wizzard is doorlopen kom je (standaart) in gnome wat er waarschijnlijk voor iemand die net voor het eerst in zijn leven in linux zit erg mooi uit ziet.. alleen stopt daar bij mij wel het goede deel van fedora.. lees maar snel door ;)

onee nog 1 goed punt :)
zodra er updates beschikbaar zijn komt er nu dan eindelijk ook in linux een popupje wat je de keuze geeft de updates te installeren of te negeren.. dat ding is echt heel goed!!

nu de slechte/minder goede dingen

... het menu

zodra je in gnome zit lijkt alles koek en ei.. maar zie maar eens als een leek de beeldscherminstellingen te vinden.. of het netwerk.. je komt er uiteindelijk wel alleen is het allemaal zo "verstopt" in linux.. ik denk echt dat het gele gnome menu idee helemaal vanaf het begin af aan opnieuw moet worden opgebouwd.. op een veel betere "user friendly" manier. en dan dus ook met bijvoorbeeld een configuratiescherm alleen dan in linux.. op deze manier wordt het in linux veel handiger om bepaalde instellingen aan te passen. een voorbeeldje van het onhandige gnome menu: in het menu Systeem heb je: "Preferences" en "Administration" en raad nu eens waar je moet zijn om het logon screen te veranderen... je zou denken in Preferences toch? (ik wel) het staat dus in Administration daarnaast is het gewoon een te grote zoektocht in linux naar die configuratie dingen.. en die dubbele dingen moeten er al helemaal snel uit zoals: "System -> Administration -> Display" en "System -> Preferences -> Screen Resolution (EN) Screensaver" verder vind ik ook dat je gewoon alle dingen moet zien die in je rechten vallen en dus niet dat je bij 90% van alle programma`s die in het menu staan niet eens bij kan omdat e de rechten niet heb.

Nog een laatste minpunt bij het menu is de zeer lage edit mogelijkheden.. is gewoon te weinig. (dat is vooral zo voor KDE al kan gnome er ook wat van)

... het installeren van software

tjah.. dis was volgens mij echt 1 van de paradepaartjes van Fedora Core 6 en ik ga m toch echt niet positief beoordelen.. eerder zwaar negetief.

De voordelen van het Add/Remove Software paneel zijn eigenlijk maar klein... je heb een grafische schil om yum heen en je kan pakketten zoeken, installeren en weggooien... dat is het dan ook wel.. kijk opzich vind ik een grafische schil voor yum ook weer iets wat echt geweldig is.. doe het dan alleen wel goed. yum en de grafische versie zijn nu bijde zo ontzettend traag!! en dat is dan vooral bij het controleren van de headers. hoe ik eigenlijk vind dat ze dit hadden moeten doen is met behulp van een database (nee geen SQlite, maar MySQL of postgresql) daar hadden ze dan alle headers alvast in moeten zetten via een rpm pakket en alle updates gewoon via incrementele header pakketten erin toevoegen. op die anier is yum waarschijnlijk echt minimaal 100x SNELLER met de headers!! maargoed.. ik ga binnenkort zelf beginnen aan dit idee met mysql gewoon om te zien of ik zoiets allemaal kan maken in mysql met php.. wanneer dat lukt probeer ik het steeds een stapje verder totdat ik me eigen update systeem heb... (klinkt leuk maar kan nog wel eens jaren duren) een andwer deel wat ik ook echt mis in de grafische yum is dat het allemaal zo ontzettend krom door de bocht is.. er is van alles wel wat uitleg, maar het is nou niet echt veel.. en ik mis icoontjes per pakket!! kortom.. het hele grafische yum deel kan veel mooien en sneller!! en ik hoop echt dat ze dat bij fedora nou ook eens door gaan krijgen aangezien dit yum deel toch wel 1 van de dingen is waar beginnende gebruikers op staan of vallen.. en nu waarschijnlijk vallen omdat het gewoon allemaal nog steeds zoveel zoek werk is.. er zit geen "natural feeling" in..

..... nog 1 puntje dan, het installeren van pakketten die niet in de repository staan

ja.. als een gebruiker dit wil heeft ie eigenlijk maar 1 keus.. format de hdd en gooi windows erop omdat dit gewoon voor beginnende gebruikers niet te doen is. ik krijg dit allemaal wel voor elkaar, maar dat komt doordat ik geen beginner meer ben in linux.. ik kan die rpm`s zelf maken en compilieren mar andere kunnen dat niet en die haken hier gewoon af.. bijvoorbeeld als ze firefox 2 willen.

... allerlaatste.. om het af te leren

videokaart installeren..
tjah.. elke beginner haakt hier al af.. ATI werkt 9 van de 10 keer niet en nvidia kan je niet installeren omdat er build errors komen.. nu is nvidia wel weer te installeren via de livna pakketten, maar ik vind dit deel echt te triest voor woorden... een driver installatie pakket moet gewoon geinstalleerd kunnen worden en het is niet aan nvidia om dit probleem op te lossen, maar aan het fedora team.

De conclusie

Fedora Core 6 is een erg mooi operating systeem wat ik nu al ongeveer 2 weken met pijn en plezier gebruik. en toch blijf ik het draaien om de simpele reden dat ik linux gewoon leuk vind en die kleine tegenslagen verhelp ik meestal zelf of diir hier in dit forum er een vraag over te stellen.

Voor beginners is Fedora core echt zeker aan te raden mits de kleurenkaart gelijk goed werkt.. als die niet werkt is ubuntu, opensuse of mandriva een betere oplossing

wat ik erg jammer vind in alle linux versies is dat QT en KDE respectievelijk KDE en GNOME bijde met hun ontwikkel omgeving zo ontzettend veel mogelijkheden hebben en er in die pakketten (neem de grafische yum als voorbeeld) gewoon vrijwel niets van wordt gebruikt.. het kan allemaal zo veel beter in linux, maar waarom is dat nog niet gedaan!! dat vind ik echt jammer.. maarja ik weet ook dat het allemaal door vrijwiligers wordt gemaakt en daar krijgen ze dan ook zeker mijn dank voor.. het kan alleen zo veel beter.

mochten linux ontwikkelars dit lezen: Ga vooral zo door met linux verbeter alles zo veel mogelijk!! jullie zijn echt goed bezig.

en ik heb dit allemaal geschreven met zo`n 2 weken fedora core 6 ervaring met met het idee van hoe beginners ertegenaan zouden kijken... ikzelf ben al een tijdje geen beginner meer (zeker 2 jaar)

ik hoop dat er veel reacties komen op deze "review" met jullie mening over linux.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

... het menu

zodra je in gnome zit lijkt alles koek en ei.. maar zie maar eens als een leek de beeldscherminstellingen te vinden.. of het netwerk.. je komt er uiteindelijk wel alleen is het allemaal zo "verstopt" in linux.. ik denk echt dat het gele gnome menu idee helemaal vanaf het begin af aan opnieuw moet worden opgebouwd.. op een veel betere "user friendly" manier. en dan dus ook met bijvoorbeeld een configuratiescherm alleen dan in linux.. op deze manier wordt het in linux veel handiger om bepaalde instellingen aan te passen. een voorbeeldje van het onhandige gnome menu: in het menu Systeem heb je: "Preferences" en "Administration" en raad nu eens waar je moet zijn om het logon screen te veranderen... je zou denken in Preferences toch? (ik wel) het staat dus in Administration daarnaast is het gewoon een te grote zoektocht in linux naar die configuratie dingen.. en die dubbele dingen moeten er al helemaal snel uit zoals: "System -> Administration -> Display" en "System -> Preferences -> Screen Resolution (EN) Screensaver" verder vind ik ook dat je gewoon alle dingen moet zien die in je rechten vallen en dus niet dat je bij 90% van alle programma`s die in het menu staan niet eens bij kan omdat e de rechten niet heb.
Ik heb nooit last gehad van het Gnome Menu, ik vond het een verademing in vergelijking met het Windows start menu (kijk bijvoorbeeld eens hoeveel menu's en schermen je moet doorcrossen voordat je in Windows bij een instelling bent). Ook mijn ouder (DE computer-leken van Nederland) vinden dit makkelijker om mee te werken.
Nog een laatste minpunt bij het menu is de zeer lage edit mogelijkheden.. is gewoon te weinig. (dat is vooral zo voor KDE al kan gnome er ook wat van)
Daar heb je alacarte voor.
... het installeren van software

tjah.. dis was volgens mij echt 1 van de paradepaartjes van Fedora Core 6 en ik ga m toch echt niet positief beoordelen.. eerder zwaar negetief.

De voordelen van het Add/Remove Software paneel zijn eigenlijk maar klein... je heb een grafische schil om yum heen en je kan pakketten zoeken, installeren en weggooien... dat is het dan ook wel.. kijk opzich vind ik een grafische schil voor yum ook weer iets wat echt geweldig is.. doe het dan alleen wel goed. yum en de grafische versie zijn nu bijde zo ontzettend traag!! en dat is dan vooral bij het controleren van de headers. hoe ik eigenlijk vind dat ze dit hadden moeten doen is met behulp van een database (nee geen SQlite, maar MySQL of postgresql) daar hadden ze dan alle headers alvast in moeten zetten via een rpm pakket en alle updates gewoon via incrementele header pakketten erin toevoegen. op die anier is yum waarschijnlijk echt minimaal 100x SNELLER met de headers!! maargoed.. ik ga binnenkort zelf beginnen aan dit idee met mysql gewoon om te zien of ik zoiets allemaal kan maken in mysql met php.. wanneer dat lukt probeer ik het steeds een stapje verder totdat ik me eigen update systeem heb... (klinkt leuk maar kan nog wel eens jaren duren) een andwer deel wat ik ook echt mis in de grafische yum is dat het allemaal zo ontzettend krom door de bocht is.. er is van alles wel wat uitleg, maar het is nou niet echt veel.. en ik mis icoontjes per pakket!! kortom.. het hele grafische yum deel kan veel mooien en sneller!! en ik hoop echt dat ze dat bij fedora nou ook eens door gaan krijgen aangezien dit yum deel toch wel 1 van de dingen is waar beginnende gebruikers op staan of vallen.. en nu waarschijnlijk vallen omdat het gewoon allemaal nog steeds zoveel zoek werk is.. er zit geen "natural feeling" in..
Niets tegen in te brengen. Bagger-systeem.
..... nog 1 puntje dan, het installeren van pakketten die niet in de repository staan

ja.. als een gebruiker dit wil heeft ie eigenlijk maar 1 keus.. format de hdd en gooi windows erop omdat dit gewoon voor beginnende gebruikers niet te doen is. ik krijg dit allemaal wel voor elkaar, maar dat komt doordat ik geen beginner meer ben in linux.. ik kan die rpm`s zelf maken en compilieren mar andere kunnen dat niet en die haken hier gewoon af.. bijvoorbeeld als ze firefox 2 willen.
RPM is zowieso verouderd.
... allerlaatste.. om het af te leren

videokaart installeren..
tjah.. elke beginner haakt hier al af.. ATI werkt 9 van de 10 keer niet en nvidia kan je niet installeren omdat er build errors komen.. nu is nvidia wel weer te installeren via de livna pakketten, maar ik vind dit deel echt te triest voor woorden... een driver installatie pakket moet gewoon geinstalleerd kunnen worden en het is niet aan nvidia om dit probleem op te lossen, maar aan het fedora team.
Echt blij ben je overigens ook niet met de performance als je de ATI-driver geïnstalleerd hebt (open source of fglrx), ik gebruik daarom nu geen linux meer op mijn desktop. Ik vind namelijk dat ik mag verwachten dat alles dat metacity op mijn beeld gooit een beetje vloeiend gaat, maar nee hoor. Firefox is bijvoorbeeld traag en zsnes op een resolutie hoger dan 640 x 480 kan ik ook wel vergeten (640 x 480 met een filter erop ook , terwijl ik onder Windows Vista (!!!) makkelijk een hq4x-filter eroverheen trek op 1280 x 1024). Even de videokaart vervangen is geen optie (en die voldoet zowieso prima) aangezien mijn desktop een laptop is. Ook handig om te vermelden is dat ik prima weet hoe ik mijn machines moet instellen (zowel onder linux als windows).

0.0

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:31

zAo

GPLv2 Fanboy

Jungian schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 11:03:
[...]

Echt blij ben je overigens ook niet met de performance als je de ATI-driver geïnstalleerd hebt (open source of fglrx), ik gebruik daarom nu geen linux meer op mijn desktop. Ik vind namelijk dat ik mag verwachten dat alles dat metacity op mijn beeld gooit een beetje vloeiend gaat, maar nee hoor. Firefox is bijvoorbeeld traag en zsnes op een resolutie hoger dan 640 x 480 kan ik ook wel vergeten (640 x 480 met een filter erop ook , terwijl ik onder Windows Vista (!!!) makkelijk een hq4x-filter eroverheen trek op 1280 x 1024). Even de videokaart vervangen is geen optie (en die voldoet zowieso prima) aangezien mijn desktop een laptop is. Ook handig om te vermelden is dat ik prima weet hoe ik mijn machines moet instellen (zowel onder linux als windows).
Dit ligt meer aan Metacity dan aan de driver hoor. Ook met de nvidia driver is dit niet erg lekker te doen. Als je Xorg 7.1< met compiz draait is dit een totaal ander verhaal.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:45

Cyphax

Moderator LNX
Misschien is het sowieso wel leuk om wat meer reviews te plaatsen tussendoor van verschillende ervaringen met distro's. Daar is ook wel interessante informatie uit te halen voor mensen die zich afvragen welke distro ze het beste kunnen gebruiken, vooral voor mensen die nieuw zijn met Linux.
Er zijn nu echt verouderde reviews in de sticky in NOS, de laatste is zowat 5 jaar oud.

(Moet je wel zorgen dat, en ik bedoel dit niet onaardig ofzo, de kwaliteit van je review iets hoger ligt. Minder taalfouten en een wat duidelijkere structuur.)

Afgaande op deze review concludeer ik voor mezelf dat FC6 waarschijnlijk mij niet heel blij gaat maken. Een distro van het type "gebruiksvriendelijk en makkelijk" waar je veel moet sleutelen boeit mij niet zo. De mindere support van ATi-kaarten zal mij ook niet in de weg zitten op dit moment (hoewel ik een tijd lang goed heb gedraaid met een ATi 9800 Pro, en dat is lang geleden al... maar niet met Fedora). Ik ben wel stiekem benieuwd naar het installatiesysteem, maar dat is na 1 keer ook wel leuk geweest. :+

Saved by the buoyancy of citrus

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

zAo schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 11:32:
[...]

Dit ligt meer aan Metacity dan aan de driver hoor. Ook met de nvidia driver is dit niet erg lekker te doen. Als je Xorg 7.1< met compiz draait is dit een totaal ander verhaal.
Metacity was natuurlijk maar een voorbeeld. Alles draait crap met die ati-drivers (ook onder fluxbox bijvoorbeeld). Met de pc die ik aan m'n ouders heb gegeven is er natuurlijk niets aan de hand, aangezien daar een Nvidia-videokaart inzit. Nog even voor de duidelijkheid : onder Windows is er geen wolkje aan de lucht (ook Vista met Aero niet).

[ Voor 9% gewijzigd door Jungian op 10-11-2006 11:40 . Reden: te snel geklikt ]

0.0

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

markg85 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 01:02:
...
Dit topic moet je zeker niet zien als een linux klaag topic!!
...
alleen stopt daar bij mij wel het goede deel van fedora.. lees maar snel door ....
Sorry, maar als ik je verhaal lees dan lijkt het toch echt op een klaagtopic, waar je onder het mom van een review nog snel wat positieve puntjes boven hebt gezet. (want we hebben toch allemaal netjes op school geleerd dat je eerst wat positieve punten moet noemen voordat je kritiek kan leveren.... >:) ).
...maar zie maar eens als een leek de beeldscherminstellingen te vinden.. of het netwerk..
De gemiddelde leek zal dat een bal wezen. Die wil alleen weten hoe die op internet komt en een tekstdocumentje kan typen. Laat die nou net "1-click-away" in het gnome-panel staan.
...en dan dus ook met bijvoorbeeld een configuratiescherm alleen dan in linux..
Dit is natuurlijk een nogal persoonlijke mening. Maar je hebt bijvoorbeeld gnome-control-panel of -center oid. Die geeft het gewoon de applicaties uit het menu in een venster weer. Als je echt een windows-style control-panel wilt, dat moet je eens bij SuSe kijken. Die hadden iets dergelijks toen ik het voor de laatste keer probeerde. (ongeveer 5 jaar terug)

Fedora staat er juist om bekend dat het erg veel pakketten in haar repositories heeft. Daar komt nog bij dat er verscheidene goed gevulde 3rd party repositories zijn. De meeste mensen zullen zich niet druk maken dat ze niet direct firefox 2 kunnen draaien maar 'opgescheept' zitten firefox 1.5.08. Het niet hebben van firefox 2 is gewoon een besluit waar je het wel of niet meer eens kunt zijn. Mocht je toch echt willen dan zijn er genoeg mensen die al een rpm voor fedora hebben klaarstaan.
videokaart installeren..
tjah.. elke beginner haakt hier al af.. ATI werkt 9 van de 10 keer niet en nvidia kan je niet installeren omdat er build errors komen..
Ik heb net op een pc'tje, met een radeon 9200, fc6 geinstalleerd. Alles werkt 'out of the box', zelfs de 3d-desktops. Waarom? omdat deze kaart door de opensource drivers wordt ondersteund en die derhalve meegeleverd kunnen worden.

Ja, maar nu hoor ik je zeggen er is geen (goede) opensource-driver voor mijn XYZ videokaart. Ik ben er de laatste tijd meer van overtuigd geraakt dat je voor opensource-drivers moet 'stemmen met je portemonnee'. Dus geen nvidia maar een intel bijvoorbeeld die hun drivers open hebben gegooid.
...een driver installatie pakket moet gewoon geinstalleerd kunnen worden en het is niet aan nvidia om dit probleem op te lossen, maar aan het fedora team.
Sorry hoor maar Fedora moet probelemen in de software gaan oplossen voor nVidia? Dat is toch echt de omgekeerde wereld. Als de drivers opensource waren konden ze wat oplossen, maar de binary pakketten van nvdia en ati mogen ze toch echt zelf fixen.
De conclusie
Ik mis eigenlijk wat in je verhaal. Wat heb je eigenlijk gedaan om deze 'fouten' onder de aandacht van de developers te brengen? Ga er niet van uit dat de developers alle forum's van de aardbol afstruinen om dit soort reviews te lezen. Of zoals ik het eens in een van de fedora-mailinglists las:

"if there isn't a BZ # there isn't a problem"

Kortom raporteer je bugs en 'feature requests' in bugzila, zodat de ontwikkelaars er weet van hebben. Dat wil niet zeggen dat zodra je een bug hebt gerapporteerd het wordt opgelost, in tegen deel, met veel van je voorstellen zullen de developers het misschien niet eens zijn. Maar daar kun je dan over discussieren op de mailing-lists.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik wou ook een poging doen met FC6 op VMware workstation maar hij herkend de schijven niet eens, zelfs niet als ik een custom machine aanmaak en voor ide/scsi kies.
Schijnbaar ondersteunen ze het niet, zwaar kansloos dus.

Alle proemn in n drek

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:45

Cyphax

Moderator LNX
Bierkameel schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:58:
Ik wou ook een poging doen met FC6 op VMware workstation maar hij herkend de schijven niet eens, zelfs niet als ik een custom machine aanmaak en voor ide/scsi kies.
Ondersteunen ze het niet? Wie?

Hier heb je een voorgeinstalleerde VMWare-image:
Torrent
HTTP (traag)
Dan kun je het eens gebruiken zonder je druk te maken over de installatie.

En als je een andere distro zou willen gebruiken kun je hier eens kijken. Ook op vmware.com staan er een hoop.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 10-11-2006 15:18 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:31

zAo

GPLv2 Fanboy

Jungian schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 11:37:
[...]
Metacity was natuurlijk maar een voorbeeld. Alles draait crap met die ati-drivers (ook onder fluxbox bijvoorbeeld). Met de pc die ik aan m'n ouders heb gegeven is er natuurlijk niets aan de hand, aangezien daar een Nvidia-videokaart inzit. Nog even voor de duidelijkheid : onder Windows is er geen wolkje aan de lucht (ook Vista met Aero niet).
Probeer dan eens AIGLX (Xorg 7.1< dus) te draaien i.c.m. Compiz/Beryl. Dan is dit allemaal over.

• markg85
ja.. voor die nvidia driver... die werkt gewoon goed op andere distro`s maar niet op fedora.. dus lijkt me een probleem van fedora..

voor de bugs.. ik rapporteer ook bugs in de fedora bugzilla.. alleen niet alles wat ik tegenkom.

voor het controle paneel deel.. ik zou graag iets als dit in fedora zien: http://shots.osdir.com/sl....php?release=723&slide=37

• Bbfreak
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 10:03
Bierkameel schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:58:
Ik heb FC6 wel aan de praat gekregen. Zag de schijven eerst ook niet.
Geef bij je VMWare aan dat het een Linux 2.6.x kernel is en laat de schijven van te voren
aanmaken ipv groeien tijdens de installatie. Dan is de VMWare al aangemaakt.
Bij mij was dit het en zag je het in anaconda.

Ik wilde de VMWare tools alleen installeren en kreeg gelijk een Transaction Lock error :S
Moest ik in var/lock een rpm dir aanmaken ofzo. Slecht verhaal.

Twitter @cmeerbeek / Halo Waypoint Profile

• markg85
gnome-control-panel

dat is dus ook weer zoiets.. je heb tig programma`s in linux en net het controle paneel zelf staat niet in de menu`s!!! hoe zou een leek dat nou moeten vinden.. ikzelf wist niet eens dat het er was maar effe gnome-control-panel typen in een console of een run prompt en je heb m.. maar een leek komt daar niet achter.. en als die dat wel komt is ie geen leek meer :P

Verwijderd

TS in ieder geval bedankt voor je review. Momenteel ben ik een beetje uitgekeken op opensuse,
daarom ga ik FC6 maar eens proberen.

Er valt nog wel te leven met de negatieve punten die je hebt opgenoemd.

• markg85
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 17:16:
TS in ieder geval bedankt voor je review. Momenteel ben ik een beetje uitgekeken op opensuse,
daarom ga ik FC6 maar eens proberen.

Er valt nog wel te leven met de negatieve punten die je hebt opgenoemd.
hehe je moet fedora core 6 echt zelf ervaren voordat je pas echt kan zeggen of je het goed of slecht vind.. FC6 is goed op weg.. maar om te zeggen dat het goed is.. persoonlijk zou ik denk ik voor mandriva gaan als je het doet om gebruikersgemak (of linspire/freespire)

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

zAo schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:25:
[...]

Probeer dan eens AIGLX (Xorg 7.1< dus) te draaien i.c.m. Compiz/Beryl. Dan is dit allemaal over.
:D _/-\o_ Een dikke interface met allemaal 3D-effecten word mijn videokaart onder linux al helemaal niet blij van. Ik kan niet eens normaal een potje Mario Karten, laat staan dat Beryl dan goed draait :+ Toen ik Gentoo op m'n laptop had staan heb ik het even gebruikt en zelfs met alle effecten uit was het zo traag als dikke stront. Aero doet hij dan weer niet moeilijk over. Het ligt alleen maar aan de brakke ati-driver(s) die er op dit moment zijn voor linux (en ik heb er ook opgelet dat de videokaart niet in powersave-stand stond). Volgens mij geeft de interne SiS-videochip in mijn server zelfs nog betere performance.

0.0

• markg85
Jungian schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 18:10:
[...]

:D _/-\o_ Een dikke interface met allemaal 3D-effecten word mijn videokaart onder linux al helemaal niet blij van. Ik kan niet eens normaal een potje Mario Karten, laat staan dat Beryl dan goed draait :+ Toen ik Gentoo op m'n laptop had staan heb ik het even gebruikt en zelfs met alle effecten uit was het zo traag als dikke stront. Aero doet hij dan weer niet moeilijk over. Het ligt alleen maar aan de brakke ati-driver(s) die er op dit moment zijn voor linux (en ik heb er ook opgelet dat de videokaart niet in powersave-stand stond). Volgens mij geeft de interne SiS-videochip in mijn server zelfs nog betere performance.
das wel balen als je zo`n performance heb.. bij mij werkt beryl juist 1000x sneller, leuker en beter dan aero :) en nog veel minder geheigenverbruik ook.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:20

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

markg85 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:53:
gnome-control-panel

dat is dus ook weer zoiets.. je heb tig programma`s in linux en net het controle paneel zelf staat niet in de menu`s!!! hoe zou een leek dat nou moeten vinden.. ikzelf wist niet eens dat het er was maar effe gnome-control-panel typen in een console of een run prompt en je heb m.. maar een leek komt daar niet achter.. en als die dat wel komt is ie geen leek meer :P
^ met stom :)

Daar zat ie dus ... en ik maar zoeken! :+

Ik draai FC5 en geef mij KDE maar, overbodige dingen kun je desnoods uit het menu gooien, maar wat je zoekt staat er iig gewoon in. Verder doe ik vrij weinig met dat menu. Heb wat snelstarticonen op de 'startbalk' en nog wat op me desktop. Transparante startbalk en een strakke achtergrond, op elk van de 4 desktops een andere, CLI onder de rechtermuisknop, ati driver juist geïnstalleerd en dan is het helemaal perfect! :)

en toch heb ik daarnet een filecopy gemaakt van me OS en heb ik daarnet de FC6 upgrade gedaan. Nu rebooten en eens kijken wat dat geworden is. Als het niet bevalt doe ik een volledige frisse installatie, maar eerst zo maar eens proberen :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

markg85 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 22:26:
[...]

das wel balen als je zo`n performance heb.. bij mij werkt beryl juist 1000x sneller, leuker en beter dan aero :) en nog veel minder geheigenverbruik ook.
Over het geheugengebruik ben ik het helemaal met je eens (maar met linux werd die GB RAM bijna niet aangetast, best zonde eigenlijk :P), maar (sneller en) leuker ? Het is misschien erg persoonlijk maar het enige wat ik nog heb is precies wat Aero mij biedt (wobbly-crap etc. krijg ik jeuk van). Het is dat mijn laptop geen Nvidia-kaart heeft, anders had er nu nog linux opgestaan (alhoewel het wel erg handig is dat er nu een vorm van Windows opstaat, aangezien ik op mijn opleiding alleen maar handleidingen krijg die er vanuit gaan dat je windows gebruikt en ik die nu zo mind-blank kan opvolgen 8) ).

Ik heb trouwens ook nog even gekeken en die crappy interne sis-chip geeft me ongeveer gelijke / betere performance op zwaar inferieure hardware _/-\o_

[edit] Ik heb nu last van een soort linux cold-turkey-afkickverschijnselen, ik installeer morgen wel even FC6 (is weer eens wat anders).

[ Voor 6% gewijzigd door Jungian op 12-11-2006 00:55 ]

0.0

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik installeer toevallig net vrijdag FC6.

Anaconda is absoluut een topper, maar wat ik mis is een samenvatting van je keuzes wat je tenslotte bevestigd om te beginnen met installeren. Dat doet SUSE beter. Bij partitioneren koos ik om de bestaande linux partities te gebruiken en daarop de standaard partitionering toe te passen. Die functie is echt super, (kan Ubuntu e.v.a. nog wat van leren,) maar laat me alsjeblieft even zien wat je dan tenslotte van plan bent met mijn kostbare data. Redhat stelde mijn vertrouwen gelukkig niet teleur.

Wat ik ook een beetje typisch vind is dat je aan Grub niets kan kiezen. Nu krijg je default een 'binnen 3 sec word FC gestart', en om dat te wijzigen moet je zelf grub.conf in. Dat is verder supersimpel, maar net niet zoals het imho zou moeten.

De installatie van software updates vond ik in verhouding met SUSE qua snelheid meevallen, en vergeleken met Debian/Ubuntu vond ik het niet overdreven langzaam.

Ik ben btw van plan binnenkort ook Mandriva eens (net als Fedora voor het eerst) uit te proberen.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:20

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Nah, de update van FC5 naar FC6 is achter de rug. :)

Wat ben ik tegengekomen? Eigenaardigheden, kleine bugjes die ik eerst had, heb ik nog.
Voorbeeldje, mijn wifi van mijn laptop deed het niet en die had ik niet juist aan de praat weten te krijgen. Precies dezelfde foutmelding heb ik nu nog! En wifi werkt ook nu niet. Wellicht had een frisse installatie wel gewerkt, maargoed, dit is ook wel eens spannend om te beleven :)

Wat verder, mijn ATI versnelling is om zeep! glxgears en fgl_glxgears draaien nu beroerd waar ze hiervoor supersnel gingen! Vrij logisch om dan te concluderen dat mijn Unreal Tourbament 2004 nu ook niet zal werken, en inderdaad. Deze draaide hiervoor met 1680x1050 op onwaarschijnlijk hoge framerate! :9~
Ik zal eens kijken of ik de ATI driver opnieuw kan activeren ..

Van alle 3D geintjes ben ik nog niets tegengekomen, maar zonder 3D versnelling is dat wellicht ook logisch :P

An sich lijkt de update niets geheel schokkends te hebben geproduceerd. De bootloader is nog prima in orde en vernieuwd, en ook mijn mount naar een Windows Fat32 partitie wordt gewoon gemount. Alle geïnstalleerde programma's zoals Gaim, Vnc, Xmms, Xine werken nog prima! :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Pagina: 1