Toon posts:

Overstap Core 2 Duo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben nieuw hier op het forum, heb wel de FAQ's in acht genomen en daarom zal ik zo uitgebreid mogelijk proberen te zijn(Corrigeer mij waar nodig). Momenteel bezit ik de volgende setup:

Moederbord: S478 ASUS P4P800-E Deluxe
Processor: Intel P4 2,8e Ghz (Prescott)
Geheugen: 2x 512MB DDR PC3200 (Kingston en TwinMOS)
Videokaart: XFX Geforce 7800GS Extreme (natuurlijk AGP)
Voeding: Zalman ZM460-APS

Nu heb ik het een en ander uitgezocht over de videokaart (Google, Tweakers, 3dmark) en ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn processor een bottleneck is. Mijn plan was dan ook om deze te upgraden en wel naar een Intel Core 2 Duo, het liefst de E6600.

Natuurlijk zal ik dan mijn moederbord en geheugen moeten upgraden, maar dat is geen probleem. Ik wil namelijk de overstap naar PCI-Ex nog niet maken gezien in de 7800GS Ext. recentelijk gekocht heb. Mijn oog is daarom op zoek naar een AGP S775 bord en op de ASUS website kwam ik dan ook de volgende tegen

ASUS P5PE-VM

- LGA775 socket for Intel® Core2 Duo/65nm Pentium D/Pentium 4/Celeron CPU
- Intel 865G + Intel ICH5
- 1066(O.C)/800/533 MHz
- Dual-channel DDR400
- Intel® Extreme Graphics 2
- 1 x AGP 8X
- 2 *ATA133 ,2 x SATA
- 10/100/1000 LAN
- 6-Channel audio

Mijn plan was dus om dit bord aan te schaffen gepaard met een E6600 om mijn AGP systeem nog even uit te melken voor de overstap naar PCI-Ex. Als ze out-dated worden verkoop ik de hele zooi, behalve de E6600 en schaf ik een nieuw S775 bord aan, met een degelijke PCI-Ex kaart.

Dan nu de hamvraag: Is dit verstandig? (Hierbij valt te denken aan overkill CPU ten opzichte van mijn videokaart, geheugen kwesties e.d.)

Aangezien jullie de experts zijn op dit gebied _/-\o_ wacht ik op antwoord.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Als ik jou was zou ik je huidige videokaart voor een goede prijs proberen te verkopen, om er vervolgens een PCI-E voor terug te nemen. Ik snap dat dit je extra geld kost, maar ik denk dat je het dan beter meteen groot aan kunt pakken.

But that's just me...

Hoi!

• Dutchneon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01-2024

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

idd, die videokaart verkopen, maak je nu iets meer "verlies" maar over minimaal een jaar wil je toch een nieuwe videokaart met dx10, zonde dat je dan ook weer geld opnieuw uit moet geven aan een bord!
Maarja, met bovenstaand rekening houdend moet je nu dan minimaal 400 uitgeven voor een dx10 8800GTS _/-\o_

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou die 7800GS gewoon verkopen als ik jou was, ze leveren namelijk nog wel wat op, dus zo heel veel verlies zul je er niet op lijden.
Dan gewoon helemaal overstappen naar PCI-E gezien dat toch de toekomst is en je imho beter alles in 1 keer goed kunt doen, anders kun je straks weer niet makkelijk upgraden.
Snelle PCI-E kaartjes zijn over het algemeen wat goedkoper dan AGP kaarten, dus zo heel veel zul je er waarschijnlijk niet op toe hoeven leggen.

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Verkoop je videokaart, bespaar op de cpu door een E6300 te nemen en koop een PCI-E kaart.
Als je een beetje goed bord koopt kan je je cpu makkelijk op 2,4Ghz laten draaien, E6600 speeds met 2MB cache dus.

Dit ga je veel meer merken als wat jij van plan bent, ook als je die E6300 standaard laat draaien heb je nog een goede cpu.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Oké het lijkt me idd een goed plan om hem te verkopen. Toch denk ik wel dat ik voor de E6600 ga, geld is niet zon probleem. Ik bedoel als E6300 @ E6600 kan dan kan E6600 @ kwijl _/-\o_. Extera Ik zie dat je een P5B Deluxe hebt, bevalt dat bord je goed? Overigens neem ik aan dat mijn voeding nog prima is voor de toekomst, er staat SLI-ready op dus..?

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:19
Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 23:54:
Ik bedoel als E6300 @ E6600 kan dan kan E6600 @ kwijl _/-\o_
Dat hoeft niet per se hoor, dezelfde core kan nog steeds stoppen bij maximaal 'E6700' speeds, of je nou de E6300 of de E6600 variant koopt :) Daarom is de E6300 of 6400 prijs/kwaliteit technisch gezien een handigere koop, leuk geheugen erbij en overclocken met die handel :).

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan ga ik denk ik voor de E6400, ze produceren toch minder warmte dus overclocken zal wel goed te doen zijn imo. Wat kwalificeert als "leuk" geheugen i.c.m. E6400(prijs is niet zo heel erg belangrijk..)? Wil natuurlijk minimaal 1GB.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2006 00:24 ]

• Trin1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-01 12:46

Trin1ty

Uhm..

Ik zit ook te denken om naar dual core (E6600) over te stappen (heb nu een P4 2.4) maar vraag me af of het wel overal sneller is. Vooral met games, want wat als games hier niet op voorbereid zijn?
Ik speel voornamelijk WoW en NWN2.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 23:18:
...
Nu heb ik het een en ander uitgezocht over de videokaart (Google, Tweakers, 3dmark) en ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn processor een bottleneck is. Mijn plan was dan ook om deze te upgraden en wel naar een Intel Core 2 Duo, het liefst de E6600.
Wellicht lees ik erover heen, maar waarom is je CPU de bottleneck? Wat doe je met je PC zodat je de CPU verdenkt? Wellicht is het je HD wel. Kan je aangeven wat je met je pc wilt gaan doen en waarom de cpu daar zo belangijk in is?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:42
Trin1ty schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 07:55:
Ik zit ook te denken om naar dual core (E6600) over te stappen (heb nu een P4 2.4) maar vraag me af of het wel overal sneller is. Vooral met games, want wat als games hier niet op voorbereid zijn?
Ik speel voornamelijk WoW en NWN2.
Ik draai een E6400, 2GB DDR667 en een 7900GT en speel enkel WoW. Drukke cities zoals Orgri en IronForge blijven stabiel op 60FPS. In raids in AQ, BWL of MC zakt de FPS wat terug naar 40 a 60 FPS. Maar goed, ik speel dan wel 1280*1024 met alle beschikbare opties op max. De sloot geheugen en goede videokaart helpt er wel bij maar ik vind dat de Core2Duo gewoon erg krachtig is.

• Trin1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-01 12:46

Trin1ty

Uhm..

Kaap schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 07:59:
[...]

Ik draai een E6400, 2GB DDR667 en een 7900GT en speel enkel WoW. Drukke cities zoals Orgri en IronForge blijven stabiel op 60FPS. In raids in AQ, BWL of MC zakt de FPS wat terug naar 40 a 60 FPS. Maar goed, ik speel dan wel 1280*1024 met alle beschikbare opties op max. De sloot geheugen en goede videokaart helpt er wel bij maar ik vind dat de Core2Duo gewoon erg krachtig is.
Ok, want ik zit qua videokaart aan een 7600GT te denken (de passief gekoelde :P )

Verwijderd

zijn er geen moederborden met een agp slot, pci-ex slot en socket 775?

Verwijderd

Topicstarter
@ C3llTheTick : Ja, maar ik heb gehoord dat je AGP kaart dan onder zijn kunnen presteert

@Microkid: Ik heb 3dmark06 gedraaid en had constant 0fps bij de cpu test :'( . Sowieso heb ik gelezen dat deze graka behoorlijk veel beter presteert met een krachtigere cpu. Ik heb hem dan ook overclocked gehad @ 3,36 en je merkt idd een verschil in score.

Maar wat ik niet wist is dat een hdd ook een bottleneck kan zijn, bij gamen is dat toch alleen in laadtijden te zien? Want ik heb gewoon 2 7200RPM Maxtor schijfjes nl.

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:26
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 12:03:
@Microkid: Ik heb 3dmark06 gedraaid en had constant 0fps bij de cpu test :'( . Sowieso heb ik gelezen dat deze graka behoorlijk veel beter presteert met een krachtigere cpu. Ik heb hem dan ook overclocked gehad @ 3,36 en je merkt idd een verschil in score.
Nofi hoor, maar het aantal FPS in de CPU-test is zelfs bij m'n E6600 @ stockspeeds nog dramatisch laag (< 3 FPS). 3DMark06 leunt vooral op grafische prestaties :o.

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Das normaal die cpu test...althans daar ga ik van uit...heb een 7800gt met E6600 en haal 1 fps bij cputest
Pagina: 1