Toon posts:

[access] directory doorzoeken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig om een database te maken waarin men een zoekcriteria op kan geven die betrekking heeft op een map op de c: schijf. Als de criteria voldoet moet het document geopend worden.
Tot zover werkt het:

Private Sub Knop2_Click()

Dim mod_ID, stAppName, stPathName

id = Me!id
stAppName = "C:\Program Files\QuickTime\PictureViewer.exe "
stPathName = "C:\bestanden\" & id & "\*.jpg"
If Dir(stPathName) <> "" Then
Call Shell(stAppName & stPathName, 1)
Else
MsgBox "Dit nummer komt niet voor."
End If
End Sub

Met de deze code wordt het bestand (indien hij bestaat) geopend met de pictureviewer. Beter zou ik het vinden als het bestand wordt geopend in een ole besturingveld in het opzoekformulier in access.
Is dit eenvoudig op te lossen, of betekent dit dat je het bestand dan moet gaan importeren in de database zelf?

Verwijderd

dan voeg je toch gewoon een afbeelding contol (in dit voorbeeld 'afbeelding2') toe aan je formulier?
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Private Sub Knop2_Click()
  Dim stBaseDir     As String
  Dim stPictureFile As String

stBaseDir = ("C:\bestanden\" & Me!id & "\")
  stPictureFile = Dir(stBaseDir & "*.jpg")
  If stPictureFile <> "" Then
    Afbeelding2.Picture = _
        (stBaseDir & stPictureFile)
  Else
    MsgBox "Dit nummer komt niet voor."
  End If
End Sub

Verwijderd

Topicstarter
hmm lukt nog niet helemaal. Bedoel je nu een afhankelijk ole object toevoegen in het formulier en deze een besturingselementbron afbeelding2 geven? Misschien dat ik een ole plugin mis ofzo, hij geeft namelijk een foutmelding.

Verwijderd

gewoon een control uit de werkset. zoals het tekstvak en het label een control zijn, is er ook een genaamd afbeelding. plaats deze op je form, noem het afbeelding2, en dan zou de eerder geposte code moeten werken.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-06 12:11

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 11:21:
dan voeg je toch gewoon een afbeelding contol (in dit voorbeeld 'afbeelding2') toe aan je formulier?
Ik zou het nog iets anders doen:

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Dim id, id_Complete, stAppName, stPathname As String

id = Me!id
id_Complete = id & ".jpg"
stAppName = "C:\Program Files\QuickTime\PictureViewer.exe"
stPathName = "C:\Bestanden\"

If Dir(stPathName) <> "" Then
    Call Shell("C:\Program Files\QuickTime\PictureViewer.exe " & stPathName & id_Complete"", 1)
        Else MsgBox "Dit nummer komt niet voor"
            End If
            Exit Sub

Ik kan het nu zelf niet uitproberen maar ik heb iets soortgelijks gemaakt voor .html-pagina's wat wel werkt en goed ook.

Als je trouwens wilt zoeken op bestandsnamen, zorg er dan voor dat je altijd namen hebt die conform een door jezelf opgegeven format hebben. Het kan ook anders maar dan maak je het jezelf erg moeilijk, VBA is hier niet echt voor bedoeld maar je kan het er wel voor gebruiken. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Topicstarter
Hey, perfect het werkt.

Ik heb nu het probleem dat ik de afbeelding alleen vullend kan weergeven of alleen een uitsnede. Als ik vullend kies is het net iets te klein om te lezen en een uitsnede is veel te ver ingezoomd.

Is er ook iets mogelijk om de cursor te laten veranderen in een vergrootglas als over de afbeelding heen ga?

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-06 12:11

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Dan zul je iets met standaard instellingen van de viewer moeten doen. Wat je nu doet is de afbeelding openen met behulp van de viewer en dus zul je de viewer moeten aanpassen zo dat het naar de zin is.

Er zal ook wel een manier zijn om de viewer te embedden in een form maar dan moet je een functie gaan maken waarmee je dergelijke zaken kan, alleen is dat vele malen moeilijker en tijdrovend. Of het dan nog wel nut heeft om dat te maken dat is niet aan mij om te beoordelen. Ik kan daar alleen niet bij helpen.

Krankzinnige muziek vind je hier.

Pagina: 1