Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-10 17:11
Omdat ik nog geen topic over linux smartphones of PDA´s op GoT tegengekomen was, besloot ik zelf maar eens te kijken wat er allemaal op de markt is.

In Nederland is dat dus eigelijk helemaal niet zo veel. Tot voor kort was er de Motorola A780, maar erg goed is die niet meer verkrijgbaar.

Smartphones die nu of binnenkort op de Europese markt komen:

Motorola A910

Motorola Motorola A1200
Tot nu toe alleen in Azië op de markt, nog onduidelijk of de A1200 ook naar de EU/USA komt.

Motorola E690
Is momenteel nog coming soon.

Imcosys smartphone
Wel op de Cebit geshowed, maar nog nergens te koop en op voorraad
gezien.

Qtopia Greenphone

FIC Neo1973
Kwam ik vandaag net tegen. Deze smartphone is qua specs niet echt de top (hoewel VGA resolutie scherm...), maar vooral het concept van deze smartphone staat me erg aan.

De Motorola telefoons draaien een op Linux gebaseerd OS, maar laten de gebruiker alleen toe om Java applicaties zelf te installeren.

De Imcosys heeft voor zover ik na heb kunnen gaan een vergelijkbaar gesloten systeem. Wel is die Imcosys smartphone qua specificaties om van te smullen.

De Qtopia Greenphone is meer op developers gericht denk ik, en ik weet daar ook niet van hoe makkelijk die verkrijgbaar wordt voor normale consumenten.

Ik draai zelf sinds een klein jaar voornamelijk Linux op mijn PC´s, en dan de Ubuntu distro. Wanneer ik een smartphone gebaseerd op Linux aanschaf, zou het natuurlijk mooist zijn als die een vergelijkbaar systeem gebruikt. Wanneer je alleen Java apps kunt installeren, hoef je natuurlijk niet persé een Linux gebaseerde telefoon te kopen.

Wellicht hebben andere mensen hier info aan toe te voegen of misschien ben ik de enige die hier informatie over zoekt...

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Verwijderd

Ik heb de Motorola A780, en inderdaad loopt op Linux. Qua functionaliteit merk ik niet direct wezenlijke verschillen met mijn huidige telefoon (Nokia N91) behalve dat de motorola ONTZETTEND traag kan zijn. Ook vastlopers (Ja, dit is NIET Linux'like) komen geregeld voor.
Verder tjah het is een smartphone, met routenavigatie (ingebouwde GPS) met extern nog een nummeriek toetsenbord op de klep (iets wat ik ontzettend handig vond om bijv. SNEL smsjes te typen of telefoon nummers op te zoeken ipv met de touchpen). Echter is het toetsenbord inmiddels al stuk, en kan de GPS op onverklaarbare wijze niet meer worden geactiveerd (veel gelezen probleem) en dus geen navigatie meer.
Ik sluit me aan bij de mening :+ dat telefoonfabrikanten (lees evt. Motorola) beschikken over een chip die ervoor zorgt dat een telefoon de geest geeft na precies 1 jaar :( ....

Verwijderd

E28 komt met een nieuwe, de R2821. Hier is een preview, en hier een bericht dat de FCC goedkeuring heeft gegeven. Verder is er niet veel info over te vinden, bijvoorbeeld over de prijs.

Het schijnt het eerste toestel te zijn dat live GSM/GPRS-to-WiFi handoff ondersteunt.
Imcosys smartphone
Wel op de Cebit geshowed, maar nog nergens te koop en op voorraad
gezien.
Imcosys verkoopt direct aan consumenten, dus je moet hem bij hun bestellen. € 318 + btw + verzendkosten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2006 11:25 ]

Verwijderd

Ik had op een gebroken engels website gelezen dat de firmware van die motorola smartphones GPL en opensource waren ofzo en ik heb op een andere site een firmware gevonden waarmee het een volwaardige linux distro wordt (je kan dus alles ermee doen, net als je bij WM smartphones al kan). De link mag ik hier niet plaatsen, maar je kan zelf zoeken naar "pashkovsky a1200" of "a1200 site:pashkovsky.com" ;)

Wat ook wel interessant is om te bekijken is OpenEZX (Iets als OpenWRT maar dan voor je moto)

Volgens mij kan je hier de sourcecode downloaden van de motorola website zelf

mod: ik heb de links er niet bij gezet maar ik denk dat het gewoon legaal is want bij die Linksys routers lopen ze hier op GoT ook andere linux firmwares te spammen

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2007 12:08 ]