Nieuwe hifi apparatuur kan niet uit...

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:37
Het valt me op dat steeds meer nieuwe hifi apparatuur geen "uit-knop" meer heeft, waaronder mijn cdspeler en versterker.
De ouderwetse (??) uit-knop zet nu alles op standby, en echt "uit" lijkt niet meer te bestaan.

Nu vind ik die ledjes soms hinderlijk in mijn slaapkamer (sfeerverlichting regel ik op een andere manier ;)) en blijft mijn apparatuur ook stroom vreten als ik deze niet gebruik.

Een simpele oplossing is natuurlijk alles op 1 stekkerblok met aan-uitknop te steken en bij afwezigheid die knop om te zetten.

Nu vraag ik mij af of dit wellicht schadelijk is voor de apparatuur. Deel je ideeën...

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-02 17:34

Nik

Zodra je 'm eerst in stand-by zet kan het geen kwaad. * Nik heeft alles op een remote control zitten, en de pc op zo'n stroomverdeelblok met allemaal losse schakelaars en 1 hoofdschakelaar. T spul draait al jaren goed zo.

het enige wat ik me kan bedenken, is dat behoorlijk wat apparatuur tegenwoordig een hoop instellingen verliest na x uur geen stroom (soort van reset modus noemen ze dat).

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:46
Mijn versterker en CD-speler kan ik gewoon 'echt' uit zetten hoor :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dcorstanje schreef op donderdag 09 november 2006 @ 21:17:
Het valt me op dat steeds meer nieuwe hifi apparatuur geen "uit-knop" meer heeft, waaronder mijn cdspeler en versterker.
De ouderwetse (??) uit-knop zet nu alles op standby, en echt "uit" lijkt niet meer te bestaan.

Nu vind ik die ledjes soms hinderlijk in mijn slaapkamer (sfeerverlichting regel ik op een andere manier ;)) en blijft mijn apparatuur ook stroom vreten als ik deze niet gebruik.

Een simpele oplossing is natuurlijk alles op 1 stekkerblok met aan-uitknop te steken en bij afwezigheid die knop om te zetten.

Nu vraag ik mij af of dit wellicht schadelijk is voor de apparatuur. Deel je ideeën...
Mijn cdspeler heeft geen aan/uitknop, maar ik heb het idee dat dat gedaan is omdat de receiver van hetzelfde merk geschakelde stroom achterop heeft...

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

je kan het natuurlijk gewoon schakelen via een stekkerblok, nadeel is wel dat veel apparatuur zijn instelingen kwijtraakt als het lang van de stroom is geweest

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Het hangt gewoon af van merk tot merk, hoor.
Al mijn Marantz-spul kan gewoon uit, mijn Cambridge-Audio spul deels (versterker wel, CDspeler niet), etc...

Het stekkerblok idee is niet slecht, maar zoals hierboven al gezegd met die instellingen kan je dan wel eens een tegenval hebben. :)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
je kan zo'n stekkerblok instellen dat hij aangaat als de receiver van standby naar aan springt. Sommige stekkerblokken hebben namelijk een verstelbare instelling voor aanschakelen als het hoofdapparaat een bepaald vermogen opneemt. Zo kun je de receiver op stand-by laten staan en de rest uitzetten. Overigens valt het stroomgebruik enorm mee hoor. Ik ben een paar maanden geleden eens met mijn verbruikmeter door het huis gegaan, en de meeste apparaten trekken bijna niets in standby. Oudere apparaten willen nog wel eens veel gebruiken in standby of zelfs als ze uit staan.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59

voodooless

Sound is no voodoo!

pianoman schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:05:en de meeste apparaten trekken bijna niets in standby.
Tel het maar eens 24/7*356 op, en reken uit wat het je kost. Ik denk dat je toch gaat schrikken ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Eindewege
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

Eindewege

Het beste dorp van nederland

voodooless schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:07:
[...]

Tel net maar een 24/7*356 op, en reken uit wat het je kost. Ik denk dat je toch gaat schrikken ;)
Inderdaad, zeker als je ziet dat het niet alleen een trend is bij hifi apparaten, maar ook bij monitors, computers, tv's en broodroosters. Ik erger me er ook wel eens aan, zeker als die apparaten nog piepen of brommen als ze stand-by staan.

Van Zeeland dan misschien ??

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:16
24*7*52 bedoel je, en dan nog gaat het waarschijnlijk om 5 euro, of iets in die trend.

Recievers hebben volgens mij best wel vaak geschakelde stekkeraansluitingen, mijn H/K AVR 130 heeft een geschakelde en een niet geschakelde spanningsuitgang, aan de geschakelde zit mijn DVD speler (die niet werkt zonder de Reciever) en mijn PS2 (Die qua beeld rechtstreeks de TV in gaat) zit aan de niet geschakelde. Dan gaat de DVD dus volledig uit, bespaart ook weer wat.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Verwijderd

TomSwinnen schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:41:
mijn Cambridge-Audio spul deels (versterker wel, CDspeler niet),
Was dat niet andersom? Ach who cares :P

• Eindewege
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

Eindewege

Het beste dorp van nederland

coptician schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:12:
24*7*52 bedoel je, en dan nog gaat het waarschijnlijk om 5 euro, of iets in die trend.
Reken maar uit, 24*7*52*eenpaarwatt is toch aardig wat kilowattuur, goed voor een aardig aantal tientjes per jaar die opgaan aan bromgeluiden.

Consumentenbond over slaapverbruik

[ Voor 18% gewijzigd door Eindewege op 10-11-2006 16:35 ]

Van Zeeland dan misschien ??

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:48
Al mijn Denon spul gaat gewoon uit hoor ;-)
Met een grote ronde knop!

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Thomas.be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-12-2023
Panasonic receiver/dvd enkel standby :(

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
ik praat echt over orde van grootte van 1-2 watt, dan heb je het over iets van €2 á €3 per jaar. MAar dat zal per apparaat enorm verschillen. Mijn pc gebruikt in standby mode 0,7 watt meer dan wanneer hij uit staat. diverse apparaten kwamen niet of nauwelijks boven de 1 watt uit. Bij een beetje tweaker staat er veel moderne apparatuur, en bespaar je al een veelvoud als je in plaats van al die standby gewoon 1 peertje vervangt door een spaarlamp.

Ik had wel enkele oudere (+/- 10 jaar en ouder) adapters die vrolijk 15 watt trekken zelfs als er niks is aangesloten.

Veel apparaten gebruiken wat stroom om de batterij opgeladen te houden. Die wordt gebruikt voor interne klok, instellingen in het geheugen etc.

Mijn punt is dat de besparing door het vermijden van stand-by niet in verhouding staat tot besparingen op lampen, of andere manieren om stroomgebruik laag te houden. Zeg nou zelf, hoeveel van jullie hebben bij de aanschaf van de tv(s) en computermonitor(en) gekeken naar het stroomgebruik en dat daadwerkelijk als factor laten meewegen om voor het ene model te kiezen en niet voor het andere? Heb je kamers die verlicht worden door meerdere lampen en zou een lamp minder veel verschil maken?

Ik zeg dit niet onder het motto "who cares", maar juist omdat ik me dit jaar echt verdiept heb in energiegebruik, omdat ik dit jaar voor het eerst zelf de energierekening betaal. (voorheen huurwoning gehad met gedeelde rekening voor het hele gebouw).

Er is natuurlijk wel een verschil tussen 3 apparaten en 30 apparaten.

1 Watt, 24 uur per dag kost gemiddeld (piek-/daltarief) €1,75 per jaar of €0,15 per maand. Dus voordat we verzanden in een discussie of het wel of niet duur is, je kunt het zo uitrekenen, en voor jezelf bepalen of het de moeite is.

Als je het gemiddeld verbruik met 20 watt omlaag zou kunnen krijgen bespaar je €3,- per maand.

Maar voor esthetische overwegingen zou je dus zo'n geschakeld stekkerblok kunnen gebruiken. Ik neem aan dat de optie led bedekken met een laagje verf niet gewenst is.
Pagina: 1