Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ontslag genomen, studiekosten hoe regelen?

Pagina: 1
Acties:

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:25
Ik ga per 1 jan werken bij een nieuwe baas.
Mijn nieuwe baas neemt mijn studieschuld die ik bij m'n huidige werkgever over.

Nu heb ik daar een paar vraagjes over, hoop dat jullie mij er een stukje mee op weg kunnen helpen! :)

Op dit moment van schrijven maak ik nog steeds studiekosten. Op precies te zijn gaat het hier om reiskosten die ik maak van woon-school. Ik krijg hier een bedrag voor per retour. Nu heb ik dus bij m'n huidige baas het contract op gezegd. Maar ik kan toch wel gewoon mijn reiskosten blijven indienen totdat ik het contract uitdien? Aan de ene kant is het een zinloos geschuif van geld heen-en-weer. Maar ik moet een afrekenspecificatie van de studieschuld in leveren bij m'n nieuwe baas.
Kan ik dus mijn studiekosten tot 1 januari blijven indienen? (Is dat normaal?)

2e vraag... Mag de werkgever de studieschuld verekenen met mijn salaris?
Of moet hij me de kans geven het op een andere manier te voldoen?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee, studieschuld wordt meestal in de overeenkomst van de oude werkgever doorgezet. *edit*tenzij anders overeengekomen in je nieuwe contract

Stel; jij hebt voor 2000 schuld staan en er is afgesproken dat daar elk half jaar 25% vanaf gaat, dus na 2 jaar schuldenvrij, dan zou je nieuwe werkgever dat behoren te respecteren en niet minderen in je salaris.

En voor je declaraties; indienen tot de laatste dag. Bewaar wel kopieen en/of fax-bevestigingen voor als ze later moeilijk gaan doen! Ik heb zelfs 3 maanden na mijn laatste werkdag nog declaraties ingediend (buitenlandse creditcard-verrekeningen en andere langzame instanties).

[ Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 09-11-2006 20:57 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Die eerste vind ik te lastig. Die tweede, zo zal het ongetwijfeld gaan. Vind ik in ieder geval de logische manier. Jij moet het dan maar regelen met je nieuwe werkgever, daar heeft je oude werkgever niets mee te maken. Maar goed, das de boeren-logica approach :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:25
MAX3400 schreef op donderdag 09 november 2006 @ 20:55:
Stel; jij hebt voor 2000 schuld staan en er is afgesproken dat daar elk half jaar 25% vanaf gaat, dus na 2 jaar schuldenvrij, dan zou je nieuwe werkgever dat behoren te respecteren en niet minderen in je salaris.
Zo werkt het niet bij mij in het contract... Die regel die je hierboven beschrijft, geldt bij mij als ik mijn studie heb afgerond en nog bij de desbetreffende baas werk.
OzBoz schreef op donderdag 09 november 2006 @ 20:56:
Die tweede, zo zal het ongetwijfeld gaan. Vind ik in ieder geval de logische manier. Jij moet het dan maar regelen met je nieuwe werkgever, daar heeft je oude werkgever niets mee te maken. Maar goed, das de boeren-logica approach :)
Ja, zo dacht ik er ook over. Vind het ook redelijk normaal btw. Maar goed ff checke! wat de mogelijkheden zijn! ;)

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
1. Lastig, lijkt me af te hangen van de relatie die je met je oude werkgever hebt.
2. Zijn geen regels voor; maar het is gebruikelijk dat de nieuwe werkgever de schuld overneemt van de oude zonder dat er verrekening op het salaris plaats vindt.
Het is echter net zo goed mogelijk dat je oude werkgever op je laatste salaris de schuld inhoudt en je deze kosten opnieuw declareert bij je nieuwe werkgever. Als het salarisbedrag niet toereikend is om de schuld mee te verrekenen zul je dus zelf moet bij betalen.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

1. Wat betreft studiekosten blijven declareren bij je oude werkgever: Natuurlijk! Je hebt gewoon een afspraak met je werkgever, die inhoudt dat hij die kosten betaalt (en dat jij een deel terug moet betalen als je weggaat). Die afspraak houdt niet eerder op dan je contract afloopt, dus op 31 dec (neem ik aan).

2. Je oude werkgever zal gewoon een bepaald bedrag willen zien (de kosten van de studie minus het deel dat kwijtgescholden is omdat je er al een bepaalde tijd zit). Hoe je dat verder met je nieuwe werkgever regelt hangt van jullie zelf af. Je kunt alles regelen, varierend van volledige betaling door nieuwe werkgever (bonus vooraf zeg maar), inhouding van salaris (in 3 maand, of 30 jaar, of wat je maar wilt), of kwijtschelding in termijnen (elk jaar 1/3e deel ofzo).
Pagina: 1