In tegenstelling tot het grote gentoo/debian bash topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1175189/0
Wil ik het weer eens over serieuze gentoo dingen hebben
Ik ben nu al geruim een jaar een tevreden debian gebruiker. Maar ik hou graag van experimenteren, net als iedereen hier op got, dus ik dacht laat ik gentoo eens proberen. Nu heb ik die tutorial van de site van gentoo gebruikt om mijn systeem op te zetten. http://www.gentoo.org/doc/en/gentoo-x86-quickinstall.xml Helemaal gelukt, daar ik natuurlijk al ervaring had met debian en ik dus wel wist waar ik moest zijn. Het was niet nieuw voor me. Alleen natuurlijk het zelf opbouwen van de / en subdirectories. Ach ja was ook een kwestie van een paar commands. Nou tutorialtje doorgelopen, eerst wel even in een virtual machine om te testen. Nu ga ik dus rebooten en ik krijg een kernel panic:
VFS: Cannot open root device "hda3" or unknown-block(0,0)
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)
dus ik ga ff met die live-cd kijken naar mijn kernel parameters in /boot/grub/menu.lst:
default 0
timeout 5
title Gentoo Linux
root (hd0,0)
kernel /boot/kernel root=/dev/hda3
Lijkt mij goed, komt overeen met de tutorial, en ik heb nog ff op een debian systeem gecheked en hier stond precies hetzelfde
een /etc/fstab (niet dat het iets uitmaakt):
/dev/hda1 /boot ext2 noauto,noatime 1 2
/dev/hda3 / ext3 noatime 0 1
/dev/hda2 none swap sw 0 0
Wat doe ik nu fout, want dit lijkt mij te kloppen
edit: chips, volgens mij weet ik em al
--> root (hd0,0)
Wil ik het weer eens over serieuze gentoo dingen hebben
VFS: Cannot open root device "hda3" or unknown-block(0,0)
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)
dus ik ga ff met die live-cd kijken naar mijn kernel parameters in /boot/grub/menu.lst:
default 0
timeout 5
title Gentoo Linux
root (hd0,0)
kernel /boot/kernel root=/dev/hda3
Lijkt mij goed, komt overeen met de tutorial, en ik heb nog ff op een debian systeem gecheked en hier stond precies hetzelfde
een /etc/fstab (niet dat het iets uitmaakt):
/dev/hda1 /boot ext2 noauto,noatime 1 2
/dev/hda3 / ext3 noatime 0 1
/dev/hda2 none swap sw 0 0
Wat doe ik nu fout, want dit lijkt mij te kloppen
edit: chips, volgens mij weet ik em al