Toon posts:

Gentoo kernel panic

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In tegenstelling tot het grote gentoo/debian bash topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1175189/0

Wil ik het weer eens over serieuze gentoo dingen hebben :) Ik ben nu al geruim een jaar een tevreden debian gebruiker. Maar ik hou graag van experimenteren, net als iedereen hier op got, dus ik dacht laat ik gentoo eens proberen. Nu heb ik die tutorial van de site van gentoo gebruikt om mijn systeem op te zetten. http://www.gentoo.org/doc/en/gentoo-x86-quickinstall.xml Helemaal gelukt, daar ik natuurlijk al ervaring had met debian en ik dus wel wist waar ik moest zijn. Het was niet nieuw voor me. Alleen natuurlijk het zelf opbouwen van de / en subdirectories. Ach ja was ook een kwestie van een paar commands. Nou tutorialtje doorgelopen, eerst wel even in een virtual machine om te testen. Nu ga ik dus rebooten en ik krijg een kernel panic:

VFS: Cannot open root device "hda3" or unknown-block(0,0)
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)

dus ik ga ff met die live-cd kijken naar mijn kernel parameters in /boot/grub/menu.lst:

default 0
timeout 5

title Gentoo Linux
root (hd0,0)
kernel /boot/kernel root=/dev/hda3

Lijkt mij goed, komt overeen met de tutorial, en ik heb nog ff op een debian systeem gecheked en hier stond precies hetzelfde

een /etc/fstab (niet dat het iets uitmaakt):

/dev/hda1 /boot ext2 noauto,noatime 1 2
/dev/hda3 / ext3 noatime 0 1
/dev/hda2 none swap sw 0 0

Wat doe ik nu fout, want dit lijkt mij te kloppen :?

edit: chips, volgens mij weet ik em al :X --> root (hd0,0) 8)7

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ext3-support netjes in de kernel gebakken? (Noem je er niet bij namelijk.)

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op donderdag 09 november 2006 @ 20:44:
Ext3-support netjes in de kernel gebakken? (Noem je er niet bij namelijk.)
Ja zit erin, update in TS, nee is em ook niet, nou gaat grub weer zeuren van file-not-found.

edit:

@ osiris beneden: ja klopt

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2006 20:48 ]

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 20:40:
edit: chips, volgens mij weet ik em al :X --> root (hd0,0) 8)7
root (hd0,0) is om je boot-partitie te kunnen vinden, in GRUB dus. En da's hda1, dat klopt dus als een bus als ik je fstab moet geloven.. Daar is niets mis mee hoor ;)

Zit je nou trouwens in een virtuele machine te werken of hoe ben je nou bezig? Is je hda3 wel écht je root-filesystem? :P

[ Voor 14% gewijzigd door Osiris op 09-11-2006 20:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op donderdag 09 november 2006 @ 20:47:
[...]

root (hd0,0) is om je boot-partitie te kunnen vinden, in GRUB dus. En da's hda1, dat klopt dus als een bus als ik je fstab moet geloven.. Daar is niets mis mee hoor ;)

Zit je nou trouwens in een virtuele machine te werken of hoe ben je nou bezig? Is je hda3 wel écht je root-filesystem? :P
Ik werk virtueel nu ja. hda3 = / en hda1 = /boot, ik ga zo nog ff mijn config file doorspitten van mijn kernel of ik echt zeker weten ext3 erin heb gebakken, begin nu te twijfelen namelijk ;)

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik heb hier nu niet even een Gentoo-bak meer bij de hand, maar heb je wel de general (IDE / ATAPI ) chipset drivers meegecompileerd ?

Laat het even weten als je het antwoord hebt ;)

0.0

Verwijderd

Topicstarter
Weten jullie wat: ik bak wel ff een nieuwe kernel en dan laat ik jullie het resultaat weten ;) en nu lijkt het probleem al gevonden te zijn, geen ext3 support 8)7 Ach ja weer wat geleerd ;) Het interesseert mij wel gentoo, al zal ik als ik snel een installatie nodig heb toch debian verkiezen, maar voor iets als mijn laptop die ik altijd helemaal door-configureer is dit een interessante optie. En misschien ook iets voor mijn dual-p3. Lekkere schone kernel, compiled snel en boot ook wel snel denk ik. Bedankt osiris voor het opmerken van de ext3 driver support in de kernel. Als ik namelijk de kernel van kernel.org haal is ext3 standaard ingesteld, dus ik ben weer eens te lui geweest :)

edit: wel slecht van die tutorial dat het er niet in staat eigenlijk.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2006 21:12 ]

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Let op, in een virtual machine moet je diverse dingne meecompilen, lees de Xen of VMWare guide om het daarin te bouwen. Het zijn namelijk niet echt gesimuleerde machines; maar je moet een host-aware kernel bakken met de juiste drivers. Dit heb je dadelijk niet nodig als je je kernel echt "live" gaat bakken op de machine.

Verwijderd

Topicstarter
GX schreef op donderdag 09 november 2006 @ 22:55:
Let op, in een virtual machine moet je diverse dingne meecompilen, lees de Xen of VMWare guide om het daarin te bouwen. Het zijn namelijk niet echt gesimuleerde machines; maar je moet een host-aware kernel bakken met de juiste drivers. Dit heb je dadelijk niet nodig als je je kernel echt "live" gaat bakken op de machine.
Ik gebruik Microschoft Virtual Machine ;)

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

:? Bah :P

Los daarvan, misschien heb je ook daarin wel speciale hdd-aansturingsmeuk nodig. Mocht je het in VMware of Xen gaan draaien weet je nu iig waar je moet zoeken. Ik vermoed dat het MS-dinges niet veel anders zou werken.

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 20:59:
edit: wel slecht van die tutorial dat het er niet in staat eigenlijk.
D'r staat toch écht "configure it" en "Configure your kernel" ;), lees anders dat ene topic wat je aanhaalde eens door over wat ik te melden heb over sommige mensen die Gentoo proberen O-)

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 00:56:
[...]

D'r staat toch écht "configure it" en "Configure your kernel" ;), lees anders dat ene topic wat je aanhaalde eens door over wat ik te melden heb over sommige mensen die Gentoo proberen O-)
Zoals ik al eerder zei, ben ik een verwend debian gebruikertje en altijd als ik een kernel zelf bak zit alles wat ik nodig heb er al in ;) Daarom, heb ik de eerste keer het niet zelf geconfigureerd, maar ik ben bereid om te leren, en zal dat ook doen. Nu wel zelf geconfigureerd en het werkt als de spreekwoordelijke trein. (mijn kernel heeft namelijk geen vertraging :+)

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 12:22:
[...]

Zoals ik al eerder zei, ben ik een verwend debian gebruikertje en altijd als ik een kernel zelf bak zit alles wat ik nodig heb er al in ;)
Pff, da's ook geen sport meer -O- :+
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 12:22:
Daarom, heb ik de eerste keer het niet zelf geconfigureerd, maar ik ben bereid om te leren, en zal dat ook doen. Nu wel zelf geconfigureerd en het werkt als de spreekwoordelijke trein. (mijn kernel heeft namelijk geen vertraging :+)
Gefeliciteerd d:)b En veel compile-plezier enzo toegewenst :+

Verwijderd

Topicstarter
Moet lukken :+ Ik heb zojuist mijn eigen besturingssysteem wat ik aan het maken ben aan het porten naar een linux ontwikkelomgeving ;) Dus ik heb genoeg compile ervaring hoor.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2006 12:35 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:42

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je moet ook geen quick-guide gebruiken, maar het gentoo handboek :p
Daar staat het namelijk heel nadrukkelijk in vermeld dat je wel je root en boot filesysteem moet meecompileren (of met een initrd moet willen werken).

Maar ik moet toegeven dat ik opzich wel een beetje handige guide mis over hoe je nou een kernel echt goed moet inrichten... Ik zit vaak ook met opties te vechten waarvan ik niet weet of ze nou nodig zijn of niet. Zie bijvoorbeeld m'n topic over een nForce 430 moederbord waarvan de nic niet wou werken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Osiris
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:52:
Maar ik moet toegeven dat ik opzich wel een beetje handige guide mis over hoe je nou een kernel echt goed moet inrichten... Ik zit vaak ook met opties te vechten waarvan ik niet weet of ze nou nodig zijn of niet. Zie bijvoorbeeld m'n topic over een nForce 430 moederbord waarvan de nic niet wou werken.
Als je twijfelt of iets nou wel of niet nodig is, kun je hem altijd (nou ja, meestal) gewoon als module compilen. Vervolgens met `modprobe` de module laden en als het daarna werkt, dan is het dus die ene module en niet die andere :+

[ Voor 14% gewijzigd door Osiris op 10-11-2006 17:14 ]

Pagina: 1