[Verbouwing] Welke kabels in muur voor Plasma aansluiting?

Pagina: 1
Acties:
  • 10.689 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-12 23:54
Ik ben nu bezig met het huis wat we gekocht hebben te bekabelen en heb nu voor een toekomstige Plasma TV (heb ik dus nog niet) een aantal kabels alvast in de muur weg te werken. Ik heb er een stopcontact in de muur laten zetten en ook een 22 mm PVC buis waar ik een aantal kabels wil gaan leggen.

Mijn idee was 3 component/ RGB kabels, een scart, een TV coax, en een HDMI kabel. Is dit voldoende of komt er nog weer een nieuwe standaard aan de komende tijd?

Deze 3 kabels passen door de buis, als ik hem openzaag en dan weer dichtmaak (dan geen last van de stekkers).

Ik weet dus nog niet welk merk type Plasma (of LCD) er komt te hangen.

Wel zal ik er sat-tuner, dvd speler, karaoke, surround versterker aan gaan hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door Bigfoot op 09-11-2006 20:26 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-12 12:51
Waarom leg je niet wat extra buisjes in de muur? Kost je vrijwel geen moeite als je bezig bent en later ben je er super blij mee.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je hebt nog geen TV?

Het lijkt me handig om te bedenken wat je aan wil gaan sluiten (dus, welke uitgangen hebben de randapparaten). Daarna bedenken welke TV al die inputs kan verwerken (bijvoorbeeld 2x HDMI of 3x SCART). Daarna een TV op het oog hebben en geld reserveren en dan pas je kabels gaan leggen.

*edit*
Hoe ga je je surround versterker aansluiten op je TV? Gaat 'ie het videosignaal doorlussen (dus DVD-speler -> versterker -> videosignaal naar TV)?

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 09-11-2006 20:32 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-12 21:25
Misschien ook wat voor het geluid?
Dus een aantal tulp-kabels.. kun je dan zowel voor gewoon lijnsignaal als digitaal gebruiken.

• Bigfoot
Geluid als er TV via de kabel wordt gekeken mag via de ingebouwde boxen. Wanneer via sat gekeken wordt of andere externe bronnen, dan gaat het via de surround versterker.

• MAX3400
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bigfoot schreef op donderdag 09 november 2006 @ 22:32:
Geluid als er TV via de kabel wordt gekeken mag via de ingebouwde boxen. Wanneer via sat gekeken wordt of andere externe bronnen, dan gaat het via de surround versterker.
Ja, maar dan is nog de vraag hoe/wat je aan wil sluiten. Mijn digitale decoder staat naast mijn TV en heeft direct een videosignaalaansluiting (3x woordwaarde) naar mijn TV en een audiosignaalkabel naar mijn versterker. Dan hoef ik toch geen buis te monteren en open te zagen voor zowel video als geluid voor mijn decoder?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:37

orf

Heb je geen losse tuner bij je plasma tv? Hier op LCD twee erg flinke kabels tussen tuner en tv.

Verwijderd

Ik zou nog iets doen voor geluid. Eventueel een optisch kabeltje voor digi sound terug naar versterker. Verder niet teveel. Ja kan beter een goede switchbox kopen. Dan heb je maar een paar kabels naar je TV nodig.

Overigens; weet je zeker dat je op die plek gaat kijken? Ik heb een nieuwbouwhuis en hoewel alles erg lang overdacht is heb ik nu toch een beteje spijt van de plaats waar alles uit de muur komt. (ook alle aansluitngen voor speakers etc etc komt op die plek uit + kabels in muur voor TV)

• Yuco
  • Laatst online: 05-12 11:13

Yuco

Womanizer!

Ik en mijn vriendin hebben pas de sleutel gekregen van een nieuwbouwhuis. Dezelfde vraag heeft mij bezig gehouden. Ik ben echter van mening dat het alleen maar prettig als je flexibel bent. Hiermee bedoel ik dat je in staat moet zijn ten alle tijden kabels te kunnen verwisselen/aanbrengen/weg halen. Tevens kan ik niet in de toekomst kijken dus wie weet wat voor kabel ik nog meer wil aanbrengen. Gameconsoles hebben bijvoorbeeld hun eigen specifieke kabels. Inmiddels heb ik een hele mooie pvc achtige buis (gehaald bij de bouwmarkt) in mijn muur weggewerkt waar ik echt van alles door kan proppen (dus zelfs meerdere scarts kabels). Ik zal proberen binnekort eens wat foto's online te zetten om beter uit te leggen wat ik bedoel. Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://img244.imageshack.us/img244/3628/img2578ajw5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img123.imageshack.us/img123/3847/img2579atr8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img123.imageshack.us/img123/2233/img2580asu7.jpg
De zwarte lijnen op bovenstaande afbeelding stellen de tv en het tv dressoir voor.

Heb helaas nog geen foto's paraat om te laten zien dat buis inmiddels niet meer zichtbaar (weggestucd) is als alleen de 2 rondes om de kabels in en uit te halen.
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 11:13:
Overigens; weet je zeker dat je op die plek gaat kijken? Ik heb een nieuwbouwhuis en hoewel alles erg lang overdacht is heb ik nu toch een beteje spijt van de plaats waar alles uit de muur komt. (ook alle aansluitngen voor speakers etc etc komt op die plek uit + kabels in muur voor TV)
En inderdaad, het wegwerken van kabels in de muur heeft als gevolg wat je niet echt meer kunt schuiven met je interieur. Het kan maar gezegd zijn ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Yuco op 10-11-2006 19:31 ]

• djluc
Eigenlijk zou je meerdere buizen in een soort raamwerk door de muur moeten werken, maarja, dan houd je geen muur over ;)

• _PM
  • Laatst online: 13:01

_PM

Bigfoot schreef op donderdag 09 november 2006 @ 20:24:
...een 22 mm PVC buis waar ik een aantal kabels wil gaan leggen.

Mijn idee was 3 component/ RGB kabels, een scart, een TV coax, en een HDMI kabel. Is dit voldoende of komt er nog weer een nieuwe standaard aan de komende tijd?

Deze 3 kabels passen door de buis, als ik hem openzaag en dan weer dichtmaak (dan geen last van de stekkers).
22mm.. een degelijke component kabel is al 1cm een scart 1cm en waar laat je de rest dan?
Als je kabels koopt die met zijn alle door 22 mm kunnen dan kan je heel wat verbetering behalen door andere kabels te kopen. (als serieus advies bedoelt).
Mijn nieuwbouw huis wordt op dit moment gebouwd, ik weet zelf ook nog niet precies wat ik met bekabeling ga doen... ik denk dat ik de plasma/lcd maar op een voorzetwandje of meubel ga hangen om het kabelprobleem op te lossen.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:18

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik heb zelf een kabelgoot in de muur gefreesd en daar de volgende kabels in gelegd:

Adio (tulp)
Component
Scart
HDMI
stroom
coax

Het enige wat ik nou miste was een VGA kabel. Ik dacht dat het perfect via de HDMI->DVI kabel kon maar de samsung LCD tv die ik heb ondersteund computers singalen beter via de VGA kabel.
Echt een heel groot gemis is het niet aangezien je nog wel perfect 720P singalen kan versturen maar net niet de native resolutie.

Ok zijn er tegenwoorden tv's met een ingebouwde cardreader dus dan kan een USB kabel ook handig zijn.

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Uhh als je een kabelgoot infreest (goed idee btw ;) ), dan zal ik er ook een ethernetkabel inleggen. Gebruik dan wel een PATCH kabel STP (CAT6), dan weet je cker dat je m.b.t. de kwaliteit en bandbreedtecompatabiliteit goed zit.

• djluc
Je zou ook gewoon een metalen koker verticaal in de muur kunnen zetten, een vierkante koker van 5x5 bijvoorbeeld. Dan heb je zeker plaats genoeg. Vervolgens afsmeren en je kunt het netjes weg laten stucen.

Verwijderd

Ik zou wel uitkijken.... zonder tv alvast kabels gaan trekken lijkt me niet slim. Met een beetje pech wordt je keuze hierdoor beperkt.
Een beetje omgekeerde wereld als je het mij vraagt :? Kijk als het nou om CAT5 kabels gaat ok, maar beeld/audio kabels...

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:18

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

djluc schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:19:
Je zou ook gewoon een metalen koker verticaal in de muur kunnen zetten, een vierkante koker van 5x5 bijvoorbeeld. Dan heb je zeker plaats genoeg. Vervolgens afsmeren en je kunt het netjes weg laten stucen.
Ja dat is eigenlijk ook wat ik heb gedaan, eerst een geleuf gefreesd en daarin een kunstof kabelgoot van iets van 5x3 er in gezet en netjes dicht gestuct.
Hier een foto van hoe het er nu uit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://fsconcepts.nl/PIX/lcdtv.jpg

Ik moest ook al eerst de kabels er in doen voordat ik de tv zelf had. Kan eigenljik prima de meeste tv's hebben toch allemaal de zelfde standaard aansluitingen. Als je er nog een reciever tussen zet kun je daar ook nog een heleboel apparaten op aan sluiten. Ik heb zelf allemaal verleng kabels gebruikt zodat je daar weer alles op aan kan sluiten zoals een speciale kabel als die van de xbox.
Op die manier zijn je kabels ook nooit te kort. Hoef je daar in iedergeval nog geen rekening mee te houden. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tweak-Freak op 10-11-2006 16:42 ]

• djluc
Ik zie er niets van ;) Is toch wel erg chique zo, zag pas zo'n tv met een kabelgootje er onder. Dat is toch, ondanks dat het er netjes uit zag, niet zo mooi als bovenstaande afbeelding.

• Bigfoot
_PM schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 12:49:
[...]

22mm.. een degelijke component kabel is al 1cm een scart 1cm en waar laat je de rest dan?
Als je kabels koopt die met zijn alle door 22 mm kunnen dan kan je heel wat verbetering behalen door andere kabels te kopen. (als serieus advies bedoelt).
Mijn nieuwbouw huis wordt op dit moment gebouwd, ik weet zelf ook nog niet precies wat ik met bekabeling ga doen... ik denk dat ik de plasma/lcd maar op een voorzetwandje of meubel ga hangen om het kabelprobleem op te lossen.
Is 22 cm diameter dus in een cirkel. Daar krijg je wel 4 kabels van een cm doorsnede in.

Verwijderd

Ik heb een plasma hangen en wil nu een klein stuk gaan fresen.
Ik ga een voedingskabel , een component kabel en een VGA + audio kabel erin stoppen.
Hoe moet ik dit doen?
Ik heb begrepen dat de voedingskabel en de overige kabels apart moeten worden 'ingepakt' ivm warmteontwikkeling.
Kan ik een freesmachine huren bij de Gamma , dan een klein gedeelte freesen en 2 van die kabels erin stoppen? Wat moet er om de kabels heen? PVC?

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

evol

hello world

Hebben jullie allemaal een stopcontact direct bij de tv of gaan de kabels ook achterlangs de plint?

Ik zit nu met het probleem dat ik een tv in onze nieuwbouwwoning aan de muur wil, met daaraan een satellietontvanger. Liefst zo min mogelijk in het zicht, dus niet direct eronder. Maar je moet wel kunnen zappen naar die ontvanger...lastig...

Hoe hebben jullie dit opgelost? Een meubel eronder, kabels via de plint naar een andere plek, of nog een andere oplossing?

Move along people. Nothing to see here.

• djluc
Er zijn ook zender-kastjes voor verkrijgbaar, dan kan die ontvanger enzovoorts gewoon de meterkast in.

• evol
  • Nu online

evol

hello world

Ik zit te denken om van mijn tv aan de muur de kabels in een buis recht naar beneden te laten lopen en dan via de kruipruimte naar de voorzieningen toe (stroom, sat ontvanger, etc.).
Is dit een reële optie, zijn er meer mensen die de kruipruimte gebruiken om kabels uit het zicht te houden?

• Bigfoot
djluc schreef op maandag 20 november 2006 @ 17:01:
Er zijn ook zender-kastjes voor verkrijgbaar, dan kan die ontvanger enzovoorts gewoon de meterkast in.
Ja, dat is lekkere kwaliteit zeker. Lijkt me nogal zonde kwaliteit als je digitaal HD content ofzo kan aanleveren naar een groot plasma scherm, omdat dat dan vervolgens met zo'n composiet video zendertje vanuit de meterkast over te stralen.....

• djluc
Alleen het afstandsbedienings signaal gaat daarmee verzonden worden. Het beeld gaat gewoon via een kabel. Je hoeft de ontvanger dus niet meer in het zicht te zetten voor de afstandsbediening. Je hebt bijna altijd wel een ruimte of een andere etage waar je zo'n kastje kwijt kunt.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Yuco schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 12:34:
Ik en mijn vriendin hebben pas de sleutel gekregen van een nieuwbouwhuis. Dezelfde vraag heeft mij bezig gehouden. Ik ben echter van mening dat het alleen maar prettig als je flexibel bent. Hiermee bedoel ik dat je in staat moet zijn ten alle tijden kabels te kunnen verwisselen/aanbrengen/weg halen. Tevens kan ik niet in de toekomst kijken dus wie weet wat voor kabel ik nog meer wil aanbrengen. Gameconsoles hebben bijvoorbeeld hun eigen specifieke kabels. Inmiddels heb ik een hele mooie pvc achtige buis (gehaald bij de bouwmarkt) in mijn muur weggewerkt waar ik echt van alles door kan proppen (dus zelfs meerdere scarts kabels). Ik zal proberen binnekort eens wat foto's online te zetten om beter uit te leggen wat ik bedoel. Zie hieronder:

[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
De zwarte lijnen op bovenstaande afbeelding stellen de tv en het tv dressoir voor.

Heb helaas nog geen foto's paraat om te laten zien dat buis inmiddels niet meer zichtbaar (weggestucd) is als alleen de 2 rondes om de kabels in en uit te halen.

[...]

En inderdaad, het wegwerken van kabels in de muur heeft als gevolg wat je niet echt meer kunt schuiven met je interieur. Het kan maar gezegd zijn ;)
Ditzelfde hebben we ook bij een vriend van me gedaan alleen ietsje anders. Achter de wand waar de TV aan hangt zit de hal, we hebben een gat naar de hal gemaakt ter hoogte van de TV op 15 cm van de vloer en in de hal hebben we zo'nzelfde buis weggewerkt in de muur. Het voordeel was hiervan dat we niet z'n halve huis leeg hoefden te halen / schoon maken. :)
Maar waar is die buis die zo helemaal omhoog gaat voor? Ik zie er geen vertakking in? :P

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:40

Klippy

Still Game

Beekforel schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 22:56:
[...]

Maar waar is die buis die zo helemaal omhoog gaat voor? Ik zie er geen vertakking in? :P
Volgens mij om over die andere buis te komen :+
Die is voor een lampe denk ik :)
Ziet er zo wel een beetje raar uit inderdaad, maar volgens mij zitten er wel meer rare dingen verstopt achter het stucwerk in moderne woningen. En later zie je 't toch niet meer.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Ik ging vandaag even bij de Gamma informeren. Een freesmachine 4 uurtjes huren kost 60 euro! Is dat gebruikelijk? Ik hoef maar 50 centimeter te freesen, uurtje werk. Hoeft maar 3 centimeter diep te zijn. Iemand enige tips?

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12 15:01

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Goede haakse slijper misschien?

• djluc
Gewoon met de hand bikken?

Verwijderd

:) Ik zit in de WAO als het hierop aankomt :)
Hoe ziet dat eruit?
[edit : google }

Gaat dat lukken met een redelijk harde dragende muur?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2007 00:12 ]

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12 15:01

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Moet met een diamandschijf of een steenschijf wel lukken denk ik. Moet je even bij de bouwmarkt op de hoek vragen.

Verwijderd

Een freesmachine is denk ik de meest aangewezen machine. De vraag is even hoe breed de sleuf moet zijn. Als je namelijk een aantal sleuven tegen elkaar moet fresen ivm de breedte dan loopt je frees continu weg. In dat geval en in het geval je vreemde gaten/ bochten/ vormen/ etc moet maken kun je beter een boorhamer met een half ronde beitel huren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 01:07:
Een freesmachine is denk ik de meest aangewezen machine. De vraag is even hoe breed de sleuf moet zijn. Als je namelijk een aantal sleuven tegen elkaar moet fresen ivm de breedte dan loopt je frees continu weg. In dat geval en in het geval je vreemde gaten/ bochten/ vormen/ etc moet maken kun je beter een boorhamer met een half ronde beitel huren.
Ik moet een rechte lijn naar beneden, 40 of 50 cm. Daar komt een stroomkabal, een VGA kabel en een component kabel in. Dus 6 dunne kabels (vga/3xcomp/audiolinksrechts) en 1 dikkere stromkabel. diepte 3 centimeter. Breedte 3 centimeter. Dus 3*3*50.

Ik heb in pricipe twee linkerhanden, maar heb wel zelf de plasma aan de muur met beugel weten te hangen, waterpas zelfs. Wat is wijs?

Verwijderd

mijn advies frees er dan 2 ietsjes uit elkaar gaat het niet ten koste van je geluid en beeld

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2007 19:28 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 19:27:
mijn advies frees er dan 2 ietsjes uit elkaar gaat het niet ten koste van je geluid en beeld
eentje voor de voeding en een voor beeld geluid?

Verwijderd

sorry voor late reply

ja, voeding kabel kan namelijk nog al een grootte stoor zender zijn.

Verwijderd

je kan ook een (betonboor) bedrijf bellen!!

deze maken ook sleuven etc, wel iets duurder dan machines huuren
Maar je hoeft zelf niets te doen.

dus geen risico van defecte machine of een ongeval

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 13:36:
je kan ook een (betonboor) bedrijf bellen!!

deze maken ook sleuven etc, wel iets duurder dan machines huuren
Maar je hoeft zelf niets te doen.

dus geen risico van defecte machine of een ongeval
Op een ander forum wordt geadviseerd om gewoon een klopboor te gebruiken. Maar volgens mij is dat ook enorm veel werk.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2007 18:42 ]

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-12 21:49
Niet helemaal Audio, Video & hifi, maar goed..

Ik heb zelf vaak leidingen aangebracht en enige ervaring in de bouw opgedaan. Er zijn twee typen apparaten die geschikt zijn:

-Muursleuvenfrees (kalkzandsteen, of ander zacht materiaal)
-Muursleuvenzaag (steen/beton, of ander hard materiaal)

Ik kan je zeggen dat frezen echt een smerige klus is. Je freest alles weg, dit wordt allemaal gruis en stof. De sleuvenzaag werkt veel schoner, je zaagt zeg maar alleen twee evenwijdige sleuven. Het tussenliggende stuk haal je er handmatig uit met een speciale beitel. Dit gaat heel makkelijk. Ook is het met de sleuvenzaag makkelijker om meerdere sleuven naast elkaar te maken. Je laat of een zaag door een bestaande lopen, of je zaagt nog twee sleuven, zodat je drie stukken hebt om uit te bikken. De breedte/diepte zijn makkelijk instelbaar. Natuurlijk is dit ook nog een vies karwei, maar in vergelijking met frezen stukken beter te doen. Nog een voordeel: je gaat mooi recht. Zie het als cirkelzagen door hout in vergelijking met decoupeerzagen.

Tot slot: Ik denk, dat als je twee linkerhanden hebt, dat het moeilijkste niet is om de sleuf te maken, maar om hem weer strak dicht te krijgen!

Succes!

(Benieuwd wat je gaat doen...!!)

edit: zo'n sleuvenzaag is dus de "grote broer" van de haakse slijper methode van hierboven. Voordeel van een sleuvenzaag is dat de diepte instelbaar is, te sleuf haaks staat en tegelijk een tweede gemaakt wordt!

[ Voor 7% gewijzigd door breekbrood op 21-01-2007 17:00 ]

Verwijderd

Dank voor de tip.Ik zag op een site (google sleuvenzaag en dan plaatjes) dat ie maar 26 euro kost voor een dag huur. Dat is beter dan de 125 euro die ze bij de Gamma vragen voor een dag huur van een betonfreeser. Ik ga van de week even bo-rent bellen.

• breekbrood
Ja,

Het plaatje hier onder geeft het principe iets beter aan:

http://www.skippy-rent.nl...s/machine/Sleuvenzaag.jpg

[ Voor 82% gewijzigd door breekbrood op 21-01-2007 17:36 ]

Verwijderd

breekbrood schreef op zondag 21 januari 2007 @ 17:25:
Als je op skippy-rent.nl hebt gekeken (daar klikte ik iig op),

Dan bedoel ik die kleine van € 18,- excl BTW en verzekering. Die grote van € 25,- excl BTW en verzekering is om een muur compleet door te zagen (kozijn plaatsen oid), en heeft ook maar één zaagblad.

Succes!
Is het zo een?

http://images.google.com/...afari%26rls%3Den%26sa%3DN

• evol
  • Nu online

evol

hello world

Zo'n sleuvenzaag (bijv. die van skippy rent), gaat dat ook door keihard prefab beton met kiezels en metalen vezels?
En aan wat voor slijtage moet je denken van t diamantblad? Wat komt er bij voor het zagen van ca. 2 - 3 meter (misschien 2 sleuven, dus dan 5 meter ofzo) ?

• breekbrood
Wat ze vragen voor slijtage weet ik niet, heb altijd gewerkt met 'eigen' gereedschap. Nu valt dat denk ik wel mee, heb nog nooit iemand (ook prof's die per dag meerdere huizen frezen (dus niet zagen)) hun gereedschap zien wisselen. Dus: ik denk dat slijtage pas (financieel) gaat mee spelen als je een heel huis gaat doen, niet voor de korte stukjes waar het hier over gaat. Dit is wel materiaal afhankelijk.

Verstandig is wel om, gezien het materiaal, per keer een centimeter ofzo (diepte) te zagen, en de zaag rustig door de snede te laten lopen (niet forceren/te hard duwen).

Met prefab beton heb ik geen ervaring, dus dat moet je even navragen bij de verhuurder. De wapening zit hierbij best diep, vooral de dikkere delen. Heb zelf nog nooit meegemaakt dat een muur te hard was voor een sleuvenzaag. Trouwens ook nooit last gehad van kozijnankers of ander metaal in de muur.

Misschien heb je hier iets aan?

http://www.klusidee.nl/Forum/viewtopic.php?t=16062

[ Voor 5% gewijzigd door breekbrood op 23-01-2007 10:10 ]

Verwijderd

Slijtage valt wel mee mits je de goede zaagbladen gebruikt. Beton is niet moeilijk gewoon een zo recht mogelijke lijn er in frezen(je hoeft nou ook weer niet precies waterpas) en dan met een beitel het tussen stukje er uit wippen.
Pagina: 1