[C# .NET 2.0] IP Adres veranderen met C#

Pagina: 1
Acties:

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:40
Beste jullie,

Momenteel ben ik een (poging aan het doen om een) programma te schrijven waarme ik automatisch het ip-adres van de pc kan veranderen.
eerst krijgt de pc via DHCP een ip adres voorgeschoteld, vanuit een share word mijn programma gestart. deze maakt verbinding met een mysql database, en haalt hieruit het statische ipadres wat moet worden toegewezen aan de netwerkkaart.
afijn, de connectie naar mysql werkt al prima. maar hoe ik het ip adres moet veranderen is mij een raadsel.
ik heb op verschillende plaatsen gezocht (MSDN, Google, CodeDev, GoT) maar kan geen duidelijke manier vinden om het ipadres van de netwerkkaart te veranderen.
er zijn een heleboel methodes om ip informatie op te vragen (NetworkAdapter, NetworkInformation, IPGlobalSettings), maar niet om te wijzigen. er zijn manieren om dit via WSH (Windows Scripting Host) te doen, ook via WMI zou het moeten kunnen, en ook het Register zou moeten werken.
Geen van allen zijn eigenlijk een echte "nette" manier om het ip-adres te doen.

Weet iemand een goede, eenvoudige, en toch nette manier om dit te verwezelijken?

mvg,

Thijs

Even niets...

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

WMI is de standaard management interface voor Windows systemen. WMI is dus een nette manier om dit te doen.
In .Net kun je heel eenvoudig van WMI gebruik maken via de System.Management namespace.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11 13:15

Korben

() => {};

Ten eerste vraag ik me af waarom je eerst met DHCP een adres toewijst en vervolgens een statisch IP uit een database wilt halen, want dit kan ook prima met DHCP.

Verder ben ik het eens met MTWZZ; WMI is de enige nette manier om het IP-adres te veranderen. Dit is namelijk eigenlijk helemaal niet bedoeld om door een applicatie te worden veranderd.

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• MTWZZ

MTWZZ

One life, live it!

Plus het feit dat je bij het opstarten van .Net applicaties vanaf een share problemen krijgt met Code Access Security is het beter om dit via de DHCP server af te laten handelen.
Je kunt MAC adressen ook een "vast" IP adres geven via DHCP.
IMO: gebruik de tools die hiervoor bedoeld zijn en bouw pas een maatwerk app als het echt niet anders kan.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 10:50

_Thanatos_

Ja, en kaal

Daarbij, een .NET applicatie in je starup wil je ECHT niet.

日本!🎌

• FireDrunk
Nee het gaat hier om een applicatie die op een lan party gedraaid word,
het gaat zo

pctje komt binnen, prik netwerkkabel erin, DHCP wijst range 130.2.x.x toe
persoon trekt van share installatie file die onder andere dit programma installeert
programma zet persoon aan de hand van gebruikersnaam en wachtwoord (via MySql) op 130.1.x.x
en kan daarmee gebruik maken de competitieservers.
heeft meerdere redenen. nu weten we wie op welk ip zit, en kunnen we mensen weren die nog niet betaald hebben, en kunnen ongeoorloofde mensen niet zomaar op het netwerk (tenzij ze de ip range raden...)

Even niets...

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:12

CodeIT

Code IT

Kun je dat dan niet beter met een proxy oplossen? Als de user zich heeft aangemeld gaat al het verkeer er doorheen, en zo niet dan niet. Je kan dan alle webrequest door je proxy laten afhandelen om zo het inloggen te laten gebeuren.

• FireDrunk
we willen sowieso iedereen een statisch ip adres geven om netwerk verkeer van de dhcp pakketten te voorkomen, en we willen weten wie er op een bepaald ip adres zit.
en alleen een hostname en/of mac-adres (zoals je via DHCP weet) is niet genoeg

Even niets...

• MTWZZ

MTWZZ

One life, live it!

Het lijkt me beter om het volgende te doen:
- PC komt binnen en wordt aan het LAN gehangen.
- De PC krijgt een adres in de 130.2.x.x range omdat die nog niet bekend is
- Je laat de gebruiker een website bezoeken waarop je zijn IP en MAC adres achterhaalt (PHP dingetje en een ARP lookup)
- Voeg het MAC adres toe aan een database
- Laat de gebruiker opnieuw een IP adres aanvragen
- Klaar

Het enige is dat je wel een DHCP server nodig hebt die tegen een database kan praten maar die zijn wel te vinden zoals hier

Je zou zelfs transparent proxying kunnen doen zodat elke willekeurige website die binnen 130.2.x.x wordt opgevraagd redirect naar de sign-on pagina.

[ Voor 11% gewijzigd door MTWZZ op 10-11-2006 19:55 ]

Pagina: 1