[SB Audigy 2] Krakend/piepend geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 468 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
Probleem met mn Audigy 2 kaart. Ik heb last van een krakend/piepend/storend geluid. Ik kan de oorzaak gewoon niet achterhalen en dus ook niet oplossen.

Situatie
Sound Blaster Audigy 2 (volgens mij de Platinum) aangesloten op mijn Pioneer VSX-D514 met een digitale coaxiale aansluiting. Verdere specs: AMD64 3500+, Asus A8V, 1 Gb RAM, XFX GF6800LE, 60+180 Gb IDE en nog een DVD-brander. Computer is op geaard stopcontact aangesloten.

Wanneer treedt het op?
Dit is heel onregelmatig. Als ik WinAmp aan heb staan en rustig in windows aant werken ben dan verschilt het. Ben ik bijvoorbeeld rustig dit bericht aan het typen (met alleen een download via FTP draaien, voor de rest geen progs open) dan gaat het goed en is het geluid goed. Maar als ik dan bijvoorbeeld wat anders ga doen, zeg een nieuw IE-scherm open begint het geluid te piepen/kraken. Heel irritant. Ander voorbeeld: met NFS Carbon gaat het tijdens het spelen goed, maar met de tussenfilmpjes begint het geluid weer heel erg te piepen/kraken. Raar. OS maakt niks uit, ik heb het zowel onder XP Prof x64 als onder Vista RC1 x64. Ook software maakt niet uit. WinAmp, Windows Media Player 11, allemaal geprobeerd. Met het afspelen van films ofzo (dus dan poept de SPDIF gewoon een AC3 stream uit naar mn receiver) gaat het goed, geen problemen.

Wat heb ik al geprobeerd?
Ik dacht in eerste instantie aan een hardware conflict. Ik had het meeste last van tijdens het surfen op internet, dus had ik mijn onboard LAN uitgeschakeld om het zo te proberen. Geen verschil, nog steeds kraken. Volgende stap dacht ik aan mn harde schijf, omdat het ook meestal gebeurd bij veel HD-activiteit. Maarja, kan niet zomaar mn harde schijf eruit halen 8)7. Ik heb de geluidskaart in alle PCI-sloten geprobeerd, andere IRQ-adressen geprobeerd, niets heeft geholpen. Nieuwste drivers geinstalleerd.

Het rare is dat het heel onregelmatig is. Het kan ook zo een poosje goed gaan en een half uurtje later helemaal misgaan :| Rebooten helpt soms wel, soms niet.

Weet iemand wat het kan zijn? Dingen die ik nog kan proberen? Ideeen? Graag!

Edit: nu weer: toen ik op de knop 'Verstuur bericht' klikte niks aan de hand. Na het redirecten werd de pagina geladen en ja hoor, piepen/kraken als een gek. Misschien toch iets icm. harde schijf ofzo?

[ Voor 4% gewijzigd door RooN op 09-11-2006 18:21 ]

smile an everlasting smile

• RooN
helemaal niemand? :'(

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Combinatie HDD sluit ik niet bij voorbaat uit. Wat je eens zou kunnen proberen is alles in je mixer afzonderlijk te muten als het piept. Kijken of daar iets zit :)
Ook kun je eens proberen of het probleem ook optreed als je gewoon een 5.1 of 2.0 set aansluit via de analoge uitgangen.
En heb je toevallig je PC speaker doorgeloopt naar je geluidskaart? Wil ook nog wel eens werken als je dat weghaalt namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RooN
The Eagle schreef op maandag 13 november 2006 @ 10:52:
Combinatie HDD sluit ik niet bij voorbaat uit. Wat je eens zou kunnen proberen is alles in je mixer afzonderlijk te muten als het piept. Kijken of daar iets zit :)
Heb ik standaard altijd al. Alleen Master en Wave zijn niet gemute.
Ook kun je eens proberen of het probleem ook optreed als je gewoon een 5.1 of 2.0 set aansluit via de analoge uitgangen.
Zou ik idd nog wel es kunnen proberen.
En heb je toevallig je PC speaker doorgeloopt naar je geluidskaart? Wil ook nog wel eens werken als je dat weghaalt namelijk :)
Nope :) heb ik niet.

Bedankt voor je reactie! Maar denk dat er toch iets is met mn geluidskaart. Het is nu ook zo met het kijken van films (AC3 dus) dat het geluid een half uurtje ofzo goed doet, en daarna gaat haperen. Deze haperingen zijn heel kort, minder dan een seconde. Het begint met ongeveer 1 keer per minuut maar dit loopt al snel op naar vaker tot je niet meer lekker kunt kijken (ok, luisteren :p).

Bah... :(

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En als je wave mute? Dan ook nog problemen? Ik gok namelijk van wel ;)
Probeer eens je codecs weg te gooien en opnieuw te installeren. Geldt ook voor de drivers / software van je Audigy. Mogelijk is er ergens iets niet helemaal goed overschreven tijdens de install :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RooN
Volgens mij heb ik t gevonden :D Ik ben alle processen langs gegaan die iets met audio te maken konden hebben en heb deze een voor een beëindigd ('End process' in taakbeheer).

Bij het proces audiodg.exe was het raak. Na het killen van dit proces lijkt het gekraak weg! Ben nu al geruime tijd kraakvrij aan het werken, heerlijk!

Even gegoogled wat het nou voor proces is:

"audiodg.exe" is a part of Windows Vista. System services like adio driver runs in different and isolated login session as the locally logged-in user in Windows Vista. This ensure that content and plug-ins cannot be modified by other applications (e.g. by spyware).

Maakt me ook niet uit eigenlijk, ben allang blij dat t weg is!

• RooN
OK, misschien toch niet audiodg.exe.....het proces loopt nu weer gewoon maar nog steeds geen gekraak :) dan toch waarschijnlijk een andere!

Edit: is ook wel logisch want audiodg.exe is een proces van Windows Vista. Aangezien ik het probleem ook in XP had, kan dat het gewoon niet zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door RooN op 19-11-2006 20:18 ]

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Toevallig beetje zoals dit ?
[Audigy 2]Crashend/piepend/irritant geluid bij belasting

Ik had tevens ook hele hoge piepgeluiden.

[ Voor 16% gewijzigd door Tutti-frutti op 19-11-2006 20:18 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• RooN
Ongeveer maar niet helemaal...bij mij is het meer kraken dan piepen. En ik heb t ook niet specifiek bij belasting, als ik iets aan t kopieren ben van de ene HD naar de andere bijvoorbeeld dan is er niks aan de hand. Ook tijdens het spelen van NFS gaat het goed. Daarom vond ik t zo raar.

Maar ik heb het dus opgelost door processen te killen en de opstartregisters schoon te maken (dus echt alleen het hoognodige voor het opstarten laten staan).

• RooN
Intussen alweer een poosje verder maar het probleem is op een gegeven moment gewoon teruggekomen. Ik heb ergens een Audigy 1 kaart vandaan gehaald om deze te proberen: exact hetzelfde probleem. Volgens mij heeft mn systeem een hekel aan Audigy kaarten :(

Pagina: 1