[beamer] kiezen benq w100/acer ph112

Pagina: 1
Acties:
  • 1.808 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Begin van het jaar ben ik op mij zelf gaan wonen en het is al een tijd lang een wens om een beamer in de huiskamer te hangen.

Het doel is een instap beamer om te kijken of het bevalt en als dat zo is dan stap ik later wel over op hogere resoluties e.d. ik zit dus te kijken naar beamers voor onder de 750,- Zoals ik al zei ik ben al een tijdje aan het kijken/zoeken. In deze zoektocht ben ik een aantal dingen te weten gekomen:
- voor films is 16:9 native het best
- dlp techniek haalt in het goedkopere segment betere resultatan
- rainbow effect heb ik gezien bij een andere acer beamer vind ik niet storrend
- geluid >= 30db

Na heel wat zoeken vergelijken lezen wikken en wegen heb ik een short list overgehouden van 2 beamers. (Deze voldoen aan bovengenoemde punten):
- benq w100
- acer ph112

benq w100 acer ph112
PROCONPROCON
  • 2x component in
  • positieve review op projectorreview.com
  • 7 segmenten kleurenwiel 2x speed
  • 28db geluid
  • duurder dan acer (650,-)
  • 1300 lumen
  • goedkoper dan benq (460,-)
  • 1700 lumen
  • weinig reviews e.d. over te vinden.
  • geen component in

zijn er mensen die een van deze 2 beamers hebben, of misschien dezelfde keus hebben moeten maken? Als mensen een mening hebben graag iets dieper dan op kieskeurig.nl, iedereen is daar positief over het product. Dus daar schiet je ook niet veel mee op ;)

Ik zou ze ook graag beide een keer in werking zien, maar ik heb nog geen gewone winkel gevonden die beide op "demo" heeft staan, dus als iemand die weet in omgeving rotterdam hoor ik het ook graag

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:06
Ik stond 2 maanden gelden voor dezelfde keuze als jij nu staat(goedkope beamer, later komt wel een top spec) alleen had ik drie opties en ben ik voor de 3e optie gegaan:

De benq w100 viel voor mij af omdat deze maar een 2x speed kleurenwiel heeft wat nadelig kan zijn wanneer je af en toe eens gamed zoals in mijn geval, bovendien vond ik het net iets teveel geld.

De acer viel voor mij af omdat ik hier geen goede reviews over kon vinden, bovendien is het aantal lumen aan de hoge kant en is het meer een presentatie beamer dacht ik.

De epson tw20 is het geworden vanwege de positieve reviews, lens shift(zeer handig!!) en omdat het een lcd beamer is(dus geen "last" van kleurenwielen). De prijs van de tw20 zit tussen de w100 en de acer in(ongeveer 610euro dacht ik)

Bij cons noem jij het aantal lumens van de beamer, maar het is niet hoe meer lumen hoe beter(zoek maar eens wat info over lumens). Dus misschien is daar enige rectificatie op zijn plaats.

Ik hoop je zo een beetje op weg geholpen te hebben, want ik werd ook niet veel wijzer van bijvoorbeeld kieskeurig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2024

Kul

Ik sta eigenlijk voor dezelfde keuze.
(widescreen, goedkoop, beetje stil, goedkoop, en het liefst DLP)

Ik heb vorige week nog op kieskeurig gekeken, en toen stond de PH112 daar voor 552€ (een daling van 90€ in een week, even afwachten wat het doet.)

Als je het echt alleen als instap wilt zou ik de goedkoopste nemen, want als het bevalt zou je een nieuwe kopen, en staat de oude stof te verzamelen, en mocht het tegenvallen heb je er (relatief) weinig aan besteed.

Mocht je er een kopen, en die vervangen door een duurdere wil ik hem wel overnemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121043

Ik heb een jaar lang de benq pe5120 gehad, de voorganger van de genoemde benq projector.

Ben er toch een jaar lang blij mee geweest. Wat je daar zegt, dat de acer beter is door een lichtopbrengst van 1700ansi lumen, moet je met een korrel zout nemen. In een slecht verduisterde ruimte komt dit van pas, maar als je in een verduisterde ruimte een film kijkt, kan dit echt storend worden.

Nog vragen? Shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
thanks voor de tips :)

over het algemeen lees ik in reviews e.d. dat bij goedkopere lcd beamers je snel last hebt van de pixels en en (hoe heet dat ook al weer???) kippengaas oid. Is dat bij die epson ook het geval? en is hij niet hinderlijk lawaairig? ik zie in de specs dat hij 31 db doet?

en weet iemand hoe dat werkt met zo'n kleurenwiel en snelheid?

over de lumen heb ik ook nagedacht. Het is zo dat ik in mijn huiskamer nog niets van gordijnen of iets heb om te verduisteren. Ook woon ik 3 hoog dus komt er redelijk wat licht van straat lantaarns binnen, vandaar dat ik de meer lumen als een voordeel neergezet heb.

je hebt de pe5120 een jaar gehad? nu een betere gekocht ofzo?

[ Voor 4% gewijzigd door -Jaap-io op 09-11-2006 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Die PE5120 heb ik ook hangen, voor films leuk maar ooit ga ik wel overstappen op meer resolutie. Hij is erg stil, geen last van kippengaas of pixels (bij dvd's dan). Voor computeren totaal geen goede resolutie, ook niet handig om computer op aan te sluiten, beter een dvd speler met component. Hij was toendertijd ook wel redelijk goed getest in het goedkope segment.

Ik zit ongeveer op 3 meter afstand en heb dan echt geen last van pixels of wat dan ook, wel is het regenboog effect er.. bijvoorbeeld bij ondertiteling, maar dan moet je je hoofd snel draaien wil dat echt irritant zijn. Ik ben niet echt tevreden over het zwart, ik dacht dat dat bij DLP echt zwart zou zijn maar je ziet precies ook met totaal zwarte achtergrond waar de projector projecteert door een soort grijze vierkante waas. Dat is waar ik me het meest aan stoor, alles is goed genoeg om ernaar te kijken, maar donkergrijs ipv zwart is zwaar irritant. Vooral als de film net iets smaller is dan het te projecteren beeld, dan heb je de film en 2 grijze balken boven en beneden het beeld. (dat is praktisch altijd het geval)

Het is absoluut een pre dat je je kamer kunt verduisteren. Multimedia of een heldere tekenfilm kan zelfs bij daglicht nog goed te kijken zijn, maar als er (zoals bij mij eerst) een heel klein beetje licht op schijnt van (backlight vd dvd speler, lantaarnpaal, kiertje onder de deur) dan wordt je helemaal gek. Als je een donkere film zit te kijken is het echt heel iritant als je een bepaald gedeelte van het scherm ook maar een klein beetje verlicht hebt. Op een gegeven moment concentreer je je alleen nog maar op de vlek van de verlichting dus dan doe je er snel genoeg iets aan.

Ansilumen is niet echt belangrijk. Mijne is geloof ik 1100, meer dan genoeg bij een verduisterde kamer, in de economy stand is hij 800 en dat is bij heldere films ook goed te doen. Ik zou zeker niet teveel nemen want dat is alleen goed bij presentaties in een niet verduisterde ruimte. (of als je heel ver moet stralen). Ik zou in ieder geval nooit en te nimmer een projector met meer lumen kopen omdat ik nog geen gordijnen heb hangen, het effect is minimaal en met de straatverlichting van tegenwoordig zit je je snel te ergeren (ook bij indirect licht), verduisteren is een must.

Wat wilde je precies weten van het kleurenwiel dan? Het is een schijf met doorzichtig, rood, groen, blauw, geel glas (of een kleur minder, weet ik niet precies). Die draait op hoge snelheid langs de lens, voor het menselijk oog wordt het gewoon wit maar als de enkele monochrome lcd precies op de juiste frequentie beeldjes laat zien worden die beeldjes en kleuren door je ogen vermengd met elkaar en heb je normale video. Als het kleurenwiel langzamer draait krijg je minder herrie maar meer last van regenboog effect, dat lossen ze dan weer op door kleinere gekleurde glaasjes te gebruiken. Ik had ooit een projector met een kleurenwiel waar elke kleur maar 1 keer op voorkwam, die draaide op gloeiende snelheid en maakte daarbij een gierend lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
oke duidelijke verhaal :)

wat ik nog wil weten over dat kleurenwiel is hoe het nou zit met aantal kleuren/segmenten. Ik heb namelijk een beamer gezien met een 5 segmenten wiel en een 7 segmenten wiel wat is het verschil en wat is beter?

Ik begrijp uit je verhaal dat een sneller kleuren wiel niet altijd een prettiger/beter beeld levert.

Ik zal de gordijnen/verduistering opnemen in de begroting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
-Jaap-io schreef op donderdag 09 november 2006 @ 23:23:
thanks voor de tips :)

over het algemeen lees ik in reviews e.d. dat bij goedkopere lcd beamers je snel last hebt van de pixels en en (hoe heet dat ook al weer???) kippengaas oid. Is dat bij die epson ook het geval? en is hij niet hinderlijk lawaairig? ik zie in de specs dat hij 31 db doet?
Ik heb absoluut geen last van pixels(uitgezonderd wanneer je er 80cm vanaf staat, maar ik neem aan dat je toch wel minimaal 2 meter van je scherm afzit? In een stille kamer maakt hij een klein beetje lawaai, maar ik gebruik dan ook altijd de theater black mode, dan gaat de lamp langer mee, en maakt de beamer minder lawaai. (en mijn surround set maakt op een zacht niveau al meer lawaai)
De tw20 heeft trouwens ook hele goedkope lampen mocht je die willen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-06 06:54

FaceDown

Storende factor.

Je moet niet naar de specs van het kleurenwiel kijken, maar naar het beeld dat de verschillende beamers opleveren. Specs say nothing, image says everything ;)

Ik heb zelf een infocus screenplay 4800 (resolutie 800x600) gekocht voor 450 euro 2e hands. Resolutie lijkt weinig, maar deze resolutie is al voldoende om DVD mee te kijken! Ik heb een veeeel duurdere HD ready LCD projector gezien en deze gaf GEEN scherper beeld. Wel met HD materiaal natuurlijk, maar niet met DVD laat staan met TV. De duurdere LCD had zelfs een veel beroerder zwart niveau.

Als je de keuze hebt zou ik wel voor een breedbeeld projector gaan. Dan krijg je dus minimaal de resolutie 854 x 480. Perfect voor DVD, TV, games etc! Zorg dat je daar een High contrast scherm bij neemt. Deze schermen zijn licht grijs, ipv wit. Dit komt de zwartniveau's zeer ten goede. Verder moet het scherm natuurlijk 16:9 zijn en een zwarte rand bevatten van enkele centimeters. Ook dit komt het contrast zeer ten goede.

Wat wil je op de beamer aan gaan sluiten? Als het een DVD speler is; kan deze een progressive signaal uitsturen? Of alleen interlaced? TV bronnen zijn alleen interlaced. De meeste beamers hebben daarvoor een 'de-interlacer' aan boord, om te zorgen dat je niet ziet dat het beeld uit 'lijntjes' is opgebouwd. Hier is ZEER veel kwaliteitsverschil in. Mijn beamer bevat hiervoor de Faroudja chip. Deze staat als zeer goed bekend. Goedkopere nieuwe beamers hebben deze over het algemeen niet.

Zeker als je naar een instapbeamer kijkt zou ik de 2e hands markt in de gaten houden. Zeer regelmatig komen er leuke beamers voorbij. Kijk eens op htforum.nl daar staan er een boel te koop en daar zitten de mensen die er echt verstand van hebben.

Een rijtje beamers waar je naar uit zou kunnen kijken:

Infocus X1 (= screenplay 4800 die ik heb)
Infocus screenplay 4805 (verbeterde 4800, en breedbeeld! staat een te koop op htforum.nl 499,-)
Epson TW10(H)
Epson TW20
Epson TW200 (en de rest van de serie TW 600 etc)
Sanyo PLV-Z2 (HD! staat er een te koop op htforum.nl)
Sanyo PLV-Z1 (ook te koop op htforum voor 450,-!)

Dit zijn allemaal beamers die als goed bekend staan bij de liefhebbers. Blijf verre van Acer beamers! Ook Benq beamers zijn niet geweldig, enkele uitzonderingen daargelaten. Koop NOOIT een beamer op basis van specs alleen. Je hebt kans dat de kleuren van geen kanten kloppen, dat het screendooreffect (of kippengaas effect) enorm storend aanwezig is, of dat je zoveel regenboogeffect hebt dat je er koppijn van krijgt (komt voor bij een aantal mensen).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

-Jaap-io schreef op donderdag 09 november 2006 @ 23:23:[..]
over de lumen heb ik ook nagedacht. Het is zo dat ik in mijn huiskamer nog niets van gordijnen of iets heb om te verduisteren. Ook woon ik 3 hoog dus komt er redelijk wat licht van straat lantaarns binnen, vandaar dat ik de meer lumen als een voordeel neergezet heb.
[..]
Kijk hiermee uit. Meer lumen wil niet zeggen beter. Veel projectoren zijn geschikt voor in presentatieruimtes. Deze hebben VEEL lumens, maar bij een film zouden ze je hele huiskamer kunnen verlichten, waardoor je contrast en zwartwaardes naar de haaien zijn.
Beter is om een projector met weinig lumen te nemen en je kamer wat beter te verduisteren; dus verduisteringsrolgordijntjes bijvoorbeeld.

Belangrijk: Als je je kamer niet kunt verduisteren, krijg je met GEEN ENKELE beamer goed beeld, ook niet met een van 5.000 euro.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
FaceDown schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 10:31:
Je moet niet naar de specs van het kleurenwiel kijken, maar naar het beeld dat de verschillende beamers opleveren. Specs say nothing, image says everything ;)
dat is idd ook een vraag uit de startpost ;) het probleem is echter dat ik niet zoveel winkels ken die de instap beamers op voorraad en demo hebben. Vandaar dat ik eerst een selectie op specs heb gemaakt.
FaceDown schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 10:37:
[...]
Belangrijk: Als je je kamer niet kunt verduisteren, krijg je met GEEN ENKELE beamer goed beeld, ook niet met een van 5.000 euro.
ik had inderdaad al begrepen dat ik ook eens moest kijken hoe ik mijn kamer donker kan maken ;)

verder bedankt voor het duidelijke verhaal ik zal van het weekeind eens gaan grasduinen op htforum, had me daar vorige week toevallig al aangemeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
Zo even een update/kick

Kwa beamers ben ik er nog niet uit, maar een ander besluit heb ik wel genomen. Er moest namelijk ook nog een a/v versterker komen om het beeld van alle bronnen naar zowel de tv als de beamer te kunnen uitvoeren. Ik heb daarvoor gekozen voor de yamah rx-v659(t) Heeft alles wat je nodig hebt ;)
- prima geluid
- conversie van video signaal (alle inputs naar alle outputs behalve downscaling van composite)
- audio delay om het beeld lipsync te krijgen :)
- 2 zone instelling zodat ik tijdens het koken in de keuken toch het geluid kan horen zonder de buren te irriteren ;)
- afstel mic. voor de surround speaker
- 7.1 versterker en evt 9.1 als je de 2e zone uitgang ook voor surround gebruikt :Y)
- nog veel meer: http://www.yamaha-online....=1311&archivset=&newsset=

de beamer zal nog even moeten wacht, geeft tijd om nog beter te orienteren. Ik hou jullie op de hoogte van de voorderingen en de keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
mooie receiver! veel plezier alvast daarmee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

In die volgorde heb ik het ook gedaan. Groots geluid bij klein beeld is belangrijker dan klein geluid bij bioscoop formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
Pixal schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:07:
In die volgorde heb ik het ook gedaan. Groots geluid bij klein beeld is belangrijker dan klein geluid bij bioscoop formaat.
het is voornamelijk een praktisch stap. Mijn vriendin heeft het niet zo op kabeltjes... op deze manier hoef ik alleen maar component en stroom naar de beamer te halen. De beamer zal overigens nog wel dit jaar komen verwacht ik. Binnenkort sinterklaas leuk kadootje :) alleen niet door de schoorsteen proppen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

-Jaap-io schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:17:
[...]

het is voornamelijk een praktisch stap. Mijn vriendin heeft het niet zo op kabeltjes... op deze manier hoef ik alleen maar component en stroom naar de beamer te halen. De beamer zal overigens nog wel dit jaar komen verwacht ik. Binnenkort sinterklaas leuk kadootje :) alleen niet door de schoorsteen proppen..
Ik wil geen roet in het eten gooien maar zoek wel even uit of je av receiver van elke input component output kan maken, dat is niet standaard namelijk. Ik zie wel in je lijstje iets staan over conversie maar ik weet niet of dat ook voor component geldt? Mijn Denon avr 1804 bleek het niet te kunnen, component uit kan alleen als het component in komt. Dus naar mijn versterker loopt ook een dvi kabel van 10 meter voor het geval ik iets vanaf de pc wil zien.

En van die kabeltjes kan je beter opgeven, het worden er toch steeds meer 8) Ik heb alles weg kunnen werken maar achter het kastje is het een chaos.

(Mijn benQ is van 2 meter hoogte op een houten vloer gevallen en doet het nog perfect, zelfs geen krasjes ergens. Dus je kan het natuurlijk wel proberen met die schoorsteen.)

[ Voor 20% gewijzigd door Pixal op 15-11-2006 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
Pixal schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:45:
[...]

Ik wil geen roet in het eten gooien maar zoek wel even uit of je av receiver van elke input component output kan maken, dat is niet standaard namelijk. Ik zie wel in je lijstje iets staan over conversie maar ik weet niet of dat ook voor component geldt? Mijn Denon avr 1804 bleek het niet te kunnen, component uit kan alleen als het component in komt. Dus naar mijn versterker loopt ook een dvi kabel van 10 meter voor het geval ik iets vanaf de pc wil zien.

En van die kabeltjes kan je beter opgeven, het worden er toch steeds meer 8) Ik heb alles weg kunnen werken maar achter het kastje is het een chaos.
de reciever kan van alles component maken, en van s-video, composite en andersom (hij doet dus alleen niet component naar s-video/composite)

die kabeltjes vind ik niet boeiend maar mijn vriendin wel ;)

• Dvamber
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-10-2023
FaceDown, wat is er mis met de Acer projectoren (bvb de ph112)? Het enige wat ik mis , is een demo. Ik vind geen enkele zaak waar ik dat spul eens kan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Dvamber schreef op donderdag 16 november 2006 @ 22:28:
FaceDown, wat is er mis met de Acer projectoren (bvb de ph112)? Het enige wat ik mis , is een demo. Ik vind geen enkele zaak waar ik dat spul eens kan bekijken.
Ik heb 1 keer een Acer gekocht voor op het werk (presentaties) en de kleuren zagen er absoluut beroerd uit (groen was geel, paars blauw en dat soort ellende). Voor presentaties was deze (goedkope) beamer prima, maar je wilt er echt geen films op kijken. Verder zie je ook nauwelijks tot geen Acer beamers voorbij komen op fora als htforum.nl en dat zegt eigenlijk al genoeg.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
Ik ga vanavond kijken bij een 2ehands Sanyo Z2 zoals bovengenoemd van htforum.nl :)

ben wel benieuwd mooie specs het enige waar ik nog mee zit gezien de specs zijn de lumen. Zoals eerder genoemd kan ik mijn kamer niet goed verduisteren, dus ik benieuwd in hoe verre dit een onoverkomelijk probleem gaat worden. de projectie afstand is ongeveer 3 / 3.5 meter.

Kan niet wachten tot vanavond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2024

Kul

-Jaap-io schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 10:31:
Ik ga vanavond kijken bij een 2ehands Sanyo Z2 zoals bovengenoemd van htforum.nl :)
Zou je een korte beoordeling kunnen schrijven? ik ben er zelf ook nog niet helmaal uit wat voor beamer het gaat worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 186357

Heb je al gekeken naar de Infocus IN72. Deze staan nu ook te koop (met 1jr garantie) op Ebay voor € 499. De infocus IN72 komt goed uit vele testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

-Jaap-io schreef op woensdag 15 november 2006 @ 10:53: Ik heb daarvoor gekozen voor de yamah rx-v659(t) Heeft alles wat je nodig hebt ;)
- prima geluid
- conversie van video signaal (alle inputs naar alle outputs behalve downscaling van composite)
Heel verstandig! Het is echt super handig om alle video bronnen aan je receiver te hangen en vanaf je receiver met 1 kabel naar beamer te gaan (en evt extra outputs voor andere displays). Mijn Yamaha kan ook converteren en dat is echt heel handig. En scheelt idd een hoop kabels, het werkt ook gewoon veel netter.
-Jaap-io schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 10:31:
Ik heb een jaar of 1.5 a 2 gedraaid met de Panasonic pt-ae500, vergelijkbaar met de Z2 (zelfde LCDs erin). Echt een prima projector, ook nu nog best wel ok. 1280x720 is gewoon echt een hele fijne resolutie voor een projector thuis. Je kan er heel goed desktop werk mee doen alsof het een hele grote computer monitor is. En je kan er HD films mee kijken :).
Het contrast van de nieuwe generatie projectoren is wel een stuk verbeterd, maar ook naar de Z2 generatie is nog heel goed te kijken. En HD ziet er echt fantastisch uit!

Wat mij betreft hebben 1280x720 projectoren heel veel meerwaarde tov PAL of NTSC resolutie projectoren! Ik gebruik mijn projector heel vaak in 1280x720.

Afbeeldingslocatie: http://my.hifi.nl/userimages/uid1417_1e13b4cb23c29281fe7ba007e86747a3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
De kogel is dan eindelijk door de kerk

Zoals eerder al gezegd ben ik vrijdag gaan kijken voor een Z2 van sanyo. En ja wat kan ik nog meer zeggen? Dit is het eerste moment dit weekeind dat ik achter de computer zit ;)

Het is een hele mooi beamer. Waar ik over twijfelde was het aantal lumen. Ik heb toen ik ging kijken de beamer ook zien draaien met al het kunstlicht aan en zelfs toen was nog duidelijk te zien wat je aan het kijken was. Natuurlijk is een verduisterde ruimte beter! (aan te bevelen zelfs) Kwa kleuren e.d. moet ik hem nog verder afstellen, maar hij heeft een aantal standaard presets en daar is prima mee te kijken. Ik moet wel zeggen dat mijn standaard niet zo hoog ligt met een 10 jaar oude sony 4:3 soms uitvallende tv ;) dan is een beeld van 2 meter breed echt super!

Ik heb alleen nog niets aan mijn av hangen wat native 720p eruit poept zoals een 360 of PC. Dus het volgende (nadat alle kabelgootjes hangen) is waarschijnlijk een nette htpc. Dat is het eerste echte nadeel wat ik nu ondervind van XBMC (xbox media center)

Als er mensen nog vragen hebben, laat het maar weten! Ik weet niet of ik snel antwoord ;)

foto's komen in de loop van de week

ps hij maakt minder geluid dan mijn draaiende xbox!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Ik heb zojuist een Acer PH112 gekocht, maar het eco geluidsniveau (28 db) klinkt harder dan ik had gehoopt.

Ik zit nu te twijfelen om de PH112 terug te brengen en een BenQ W100 te nemen, welke in eco 25 db zou moeten zijn.

Ik vraag me alleen af hoe die 28 en 25 db gemeten zijn. Het zou bijv. kunnen dat de 25db van BenQ op een grotere afstand van de beamer is gemeten.....

Iemand hier een idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
Cyb schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:36:
Ik heb zojuist een Acer PH112 gekocht, maar het eco geluidsniveau (28 db) klinkt harder dan ik had gehoopt.

Ik zit nu te twijfelen om de PH112 terug te brengen en een BenQ W100 te nemen, welke in eco 25 db zou moeten zijn.

Ik vraag me alleen af hoe die 28 en 25 db gemeten zijn. Het zou bijv. kunnen dat de 25db van BenQ op een grotere afstand van de beamer is gemeten.....

hoe het precies gemeten is kan ik je niet vertellen, maar ik verwacht (aanname) dat er een standaard is om dat te meten.

Ik heb zelf in de tijd voor een 2e hands beamer gekozen, maar ik denk dat als ik nu tussen deze 2 zou moeten kiezen en geld geen rol speelde ik sowiezo voor de benq zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 186357

Kijk ook eens naar de Infocus IN72.

Ik heb 2 weken terug op Ebay bij infocusinternationaal een nieuwe infocus IN72 gekocht. Deze was nieuw in doos, stevig verpakt en koste 499 + 40(verzendkosten) euro, 1 jaar garantie. Hij maakt wel wat geluid maar niet storend. Het beeld is erg mooi en helder (projecteer nog wel op een witte muur). In een aantal reviews komt hij beter uit de test dan de w100.

zie:
http://www.projectorcentr...multimedia-projectors.htm
http://www.projectorrevie...rs/infocus/IN72/index.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Righteye
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 09:55

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Zeer interressant onderwerp. Ik kwam op dit topic op zoek naar reviews van de Acer PH112 en na 30 min. is mijn horizon weer wat breder geworden. Ik zal mijn onderzoek en besluiten tot nu toe hier ook planten.

Tot nu toe dus op de Acer PH112 uitgekomen, verder op Marktplaats aan het mailen met iemand die een 3M S10 design beamer te koop heeft met scherm voor soortgelijke prijs. In elk geval besloten om eerst de beamer te kopen en dan een paar dagen dat ding in de lucht houden en afstellen ivm.plaatsing van de beugel en het scherm. Is denk ik de enige manier om het perfect te krijgen, zonder keystone vervorming of verlies van beeld.

Mijn situatie:
Beamer hangt max 2,5 meter van het scherm (de wand) omdat daar weer achter een gigantische plafondventilator hangt. Kan wel wat schipperen naar links en rechts om de ventilator heen.
Ongeveer max 2 bij 2,5 meter ruimte op wand (zit ik wel tegen het plafond en als zoonlief in de box gaat staan is hij het scherm :D ) Dus eìgenlijk maar 1 en een beetje meter bij 2,5 meter projectie ruimte.
Beamer wordt voornamelijk gebruikt voor het kijken van films (DVD's). Hij moet kunnen worden aangesloten op mijn Media Center, Mijn PC en een DVD-speler.
Verder mag hij niet te duur worden (absolute max 650 euro, moet ook nog bekabeling en plafondbeugel kopen tenslotte).
De beamer komt in de woonlkamer te hanegn, zodoende is volledige verduistering, zeker zomers wanneer het lang licht is niet mogelijk. Gordijnen kunnen natuurlijk dicht,maar ook die houden niet alles tegen.
De lamp mag niet te duur zijn en de winkel waar ik hem koop moet in de buurt zijn. Heb geen zin in gekloot met terugsturen enzo, als je pech hebt en hij gaat een paar keer heen en weer betaal je je blauw.

Kandidaten
Ondanks de wat negatieve kritiek op de Acer PH112 blijft dit voorlopig toch mijn eerste keus Genoeg ingangen en native 16:9 op een mooie resolutie. Verder is kieskeurig.nl positief qua reviews en de geposte problemen lijken voornamelijk instellings problemen te zijn.
Ook de prijs 499,- bij de Dynabyte (2 jaar haal en breng garantie) en de ophangbeugel (40,- Ebay) zijn erg overtuigend. De schermgrootte/afstand en het aantal Lumen kloppen met wat ik wil.
Ondanks generaliserende uitspraken over de PH112 in dit topic verder geen specifieke negatieve aspecten ontdekt (afgezien van het feit dat de luchtavoer direct naar beneden is en je tocht voelt als je eronder door loopt.)

Hier nog mijn andere potientiele kandidaten in een mooi overzicht.

Scherm / Beugel
Gaan beide waarschijnlijk hier vandaan komen, denk een HD Manual 16x9 schermpje, afmeting hangt af van plaatsing van de beamer. Ophangbeugel wordt een witte Spider 1.

[ Voor 97% gewijzigd door Righteye op 17-12-2006 09:31 ]

Weblog van Righteye's gezinnetje - De grote grappige plaatjes website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Righteye

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Cyb schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:36:

Hoe issie verder (beeld, geluid, liefst wat foto's) ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Righteye schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 23:21:
[...]

Hoe issie verder (beeld, geluid, liefst wat foto's) ??
Over het beeld ben ik wel tevreden, alleen is het geluid hoger dan ik had ingeschat. (Ik heb zowieso snel een hekel aan omgevingsgeluid. Ik slaap dan ook altijd met oordopjes in etc :P)

Foto's zal ik nog wel posten als het lukt met het maken van foto's in het donker.

De Acer PH112 is btw zeer lastig verkrijgbaar, aangezien het product niet meer gemaakt wordt bij Acer. Bijna alle winkels/leveranciers kunnen de beamer niet meer leveren.
Ik verkoop de mijne btw ook V&A aangeboden: Acer PH112 (1 dag oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Righteye

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Cyb schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 23:38:
[...]

Over het beeld ben ik wel tevreden, alleen is het geluid hoger dan ik had ingeschat. (Ik heb zowieso snel een hekel aan omgevingsgeluid. Ik slaap dan ook altijd met oordopjes in etc :P)

Foto's zal ik nog wel posten als het lukt met het maken van foto's in het donker.

De Acer PH112 is btw zeer lastig verkrijgbaar, aangezien het product niet meer gemaakt wordt bij Acer. Bijna alle winkels/leveranciers kunnen de beamer niet meer leveren.
Ik verkoop de mijne btw ook V&A aangeboden: Acer PH112 (1 dag oud)
Alvast bedankt voor de foto's. Ben zeer benieuwd. Kun je ook even een fotootje van de aansluitingen maken ? Kan nergens plaatjes op inet vinden. Gevonden !:

Afbeeldingslocatie: http://www.klappe.nu/ph112back.jpg

Heb ook nog even op htforum.nl een search naar de ph112 op. Leverde wel interressante topicjes op.

Verder de knoop maar doorgehakt, bij Dynabyte online een PH112 besteld. Kan ik afhalen hier in Deventer binnenkort. Ik hou jullie op de hoogte. Wat me over de streep trok waren 3 redelijk uitgebreide reviews van bezoekers van kieskeurig.nl die zich wel redelijk in de stof verdiept hadden.

[ Voor 27% gewijzigd door Righteye op 17-12-2006 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Righteye schreef op zondag 17 december 2006 @ 09:18:
[...]
Verder de knoop maar doorgehakt, bij Dynabyte online een PH112 besteld. Kan ik afhalen hier in Deventer binnenkort. Ik hou jullie op de hoogte. Wat me over de streep trok waren 3 redelijk uitgebreide reviews van bezoekers van kieskeurig.nl die zich wel redelijk in de stof verdiept hadden.
De kans is erg groot dat ze het niet meer op voorraad hebben, en er niet meer aan kunnen komen. (Webshops zijn vaak niet/slecht gelinkt aan de voorraden.) Misschien als je geluk hebt.
(De mijne kan je kopen voor 469 euro ;))

• Righteye

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Nou kennelijk had ik geluk, binnen 3 dagen gebeld door Dynabyte dattie klaar stond.
Snel op gaan halen, uitpakken en aansluiten.

WAUW ! Voor dat geld en zo'n beeld, ik ben werkelijk van de kaart.
Momenteel projecteer ik nog gewoon op een geel gesausde muur met lichte structuur, maar dat gaat eigenlijk prima. Voor de grap effe opp het plafond gebeamd (glad wit) en dat zag er nog veel beter uit.

Beamer staat op 5 meter van de wand en een beeld van zeker 2,5 bij 1,5 meter, echt vette shit.
Ook de problemen waarover ik gelezen heb kwamen niet voor.
Lawaai valt bere mee, zeker in ECO modus. De AB doet het overal, je hoeft dus niet achter je beamer te zitten, sterker nog de beamer stond achter mij en ik ABde naar voren toe. Werkte prima.

Ik moet wel effe zeggen dat ik geen super Home Cinema nerd ben, goed beeld is bij mij goed beeld en verder niets. Ben dus niet zo'n pixelneuqer om het maar effe zo te zeggen, ongetwijfeld zullen de opmerkingen m.b.t. beeldkwaliteit van de freaks kloppen, maar ik als gewone jongen vindt het prima zo. Mij zie je niet meer in de bios.

Kortom: Wil je thuis een leuke HT inrichten en is dit je eerste beamer, dan is het een goede deal (zeker met 2 jaar garantie voor dat geld). Zal nog wel wat pics plaatsen.

• -Jaap-io
  • Nu online
Mooi dat je tevreden bent met je aankoop!

Bij mij kan het idd ook nog beter als ik een scherm e.d. zou kopen. Een beamer is idd een hele andere beleving en veel groter beeld. De mensen die mij zijn geweest reageren ook alleen maar positief, sommige vonden het beeld zelfs te groot ;)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Mooi dat je tevreden bent met je aankoop. Hoe heb je hem nu aangesloten? En heb je hem hangen? Een scherm kopen zou ik nog wel doen, een grijs 16:9 scherm van 2m breed of zoiets. Dat voegt nog wel wat toe (mooi kader eromheen enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Righteye

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Alle verdere info is te vinden op http://www.htforum.nl/~showcase/usersetdetail.php?id=138.
Vond het wel zo logisch om mijn verdere bevindingen e.d. op een echt HT (Home Theater) forum te zetten :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03 14:53

JerNL

I said goodday!

Jag schreef op donderdag 21 december 2006 @ 17:49:
Mooi dat je tevreden bent met je aankoop. Hoe heb je hem nu aangesloten? En heb je hem hangen? Een scherm kopen zou ik nog wel doen, een grijs 16:9 scherm van 2m breed of zoiets. Dat voegt nog wel wat toe (mooi kader eromheen enzo).
Hoezo grijs? alle schermen hebben toch gewoon een wit oppervlak?

nothing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 17:49
Hou ook rekening met de kosten van je lampen. Bij veelvuldig gebruik kan dit ook nog een leuk kostenplaatje met zich meenemen. :|

Er kan veel verschil in de kosten van de lampen zitten. 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door muppet99 op 22-12-2006 13:28 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

muppet99 schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 13:27:
Hou ook rekening met de kosten van je lampen. Bij veelvuldig gebruik kan dit ook nog een leuk kostenplaatje met zich meenemen. :|

Het mooie is dat de lamp van de Acer PH112 supergoedkoop is vergeleken met andere beamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Ik heb mijn Acer PH112 inmiddels weer verkocht, vanwege het geluid wat de beamer maakt. (Vrij laag, maar hoger dan ik had verwacht.)

Hier nog een foto:
Afbeeldingslocatie: http://img164.imagevenue.com/loc318/th_46680_IMGP4544_Large_122_318lo.JPG

Hier een geluidfragment van geluid van de beamer:
http://elektron.its.tudelft.nl/~jtjang80/temp/IMGP4550.WAV (kan zijn dat winamp deze niet wilt afspelen, maar mediaplayer weer wel)
Je hoort de beamer in eco-mode (28db in specs), op 1 cm voor de beamer. Op 0:19 hoor je de beamer in normal mode (30-31db in specs), en op 0:23 weer in eco.

Wat je hoort zijn twee geluiden, namelijk 2x ~44mm fan, en de color wheel. Het geluid van de colorwheel is in eco en normal hetzelfde, en veroorzaakt de hoge toon, welke ik de hard vind.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyb op 24-12-2006 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Anoniem: 186357 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:18:
Kijk ook eens naar de Infocus IN72.
[...]
Zeker een interessante beamer.

Het geluid van de IN72 zou vergelijkbaar zijn met de BenQ W100, maar de IN72 zou wel een hogere toon hebben (wat minder prettig is).

Zag op een ander forum iemand die de fan in de IN72 (een fan van het merk Delta) wil vervangen door een Nexus fan (bekend om zijn stilte). De hoge toon wordt alleen waarschijnlijk wel veroorzaakt door de color wheel.

Zou je misschien de mogelijkheid hebben om een geluidsfragmentje van de IN72 op te nemen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Righteye

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

muppet99 schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 13:27:

De lampen voor de PH112 zijn iig. erg goedkoop. Ongeveer 130 euro per stuk met 2000 branduren (3000 in ECO). Prima te doen dus.

Verder vindt ik toch de geluidsoutput erg meevallen. Zeker als je hem op een plankje aan je plafond bevestigd. Als je daar dan onder of schuin achter zit, geen probleem. Maar goed, misschien heb ik niet zulke gevoelige oren.

[ Voor 20% gewijzigd door Righteye op 30-12-2006 14:57 . Reden: 2 nullen vergete ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191133

ik denk dat dat 2000 branduren moet zijn en 3000 in eco-mode.

ik zelf heb de PH110 en deze heeft immidels al dik 700 branduren er opzitten sinds ik deze in februari dit jaar heb aangeschaft. ik gebruik de beamer eigenlijk alleen maar in eco-mode, en hoewel het beeld dan iets minder is is het nog steeds ruim acceptabel.

de beamer heeft mij toen een 650,- euro gekost en als de lamp op is, koop ik gewoon een nieuwe beamer. en snel rekensommetje leert ons dat 3000/4 = 750 / 365 = 2,05 jaar. dus als ik elke dag stipt 4 uur film zou kijken en dat alle 365 dagen in het jaar zou de beamer nog 2 jaar mee gaan. en tot nu toe kom ik amper aan 2 uur per dag dus dan wordt het mischien wel 4jaar voordat deze lamp op is.

eens kijken wat voor beamers ze over 4 jaar in de catalogus hebben staan, zien we dan wel weer 8) .
Pagina: 1