Toon posts:

[Excel] Kolommen vergelijken op non gelijke waarde

Pagina: 1
Acties:
  • 1.953 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

IK heb 2 excel files met ieder een aantal tabblden. Nou hebben beide files ieder een tabblad waar zo'n 25 kolommen per tabblad in zitten. Vroeger waren de gegevens van kolom 1 2 en 3 in file 1 gelijk aan de gegevens van kolom 1 2 en 3 in file 2. Met de jaren zijn bijde vervuild geraakt, en heeft bijvoorbeeld file 1 data in kolom 2 die in file 2 in kolom 2 niet voorkomt maar ook file 2 heeft in kolom 2 data die in file 1 kolom 2 niet voorkomt. Wat ik zou willen doen is in beide files de 3 kolommen met elkaar vergelijken dat de gegevens die niet in beide files gelijk zijn roodkleuren of op een of andere manier aangeven eventueel naar een nieuwewerkblad kopieren ofzo. Heb me suf gezocht op internet naar adins etc kon niks vinden om dit probleem op te lossen.

Iemand enig idee?

Alvast bedankt,

Verwijderd

Kan je niet een extra tabblad aanmaken met een IF functie. In die IF vergelijk je de waarde van tabblad 1 kolom 1 met die van tabblad 2 kolom 1. Hang er een voorwaardelijke opmaak aan en je kan zien welke niet overeenkomen.

• Master ray
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11-2023
Aanvulling op DaJaN:
Ook cross workbooks (XLS-files) kun je vergelijken.
bijv. of kolom a, rij 2 gelijk is aan kolom a rij 2 in een ander workbook. =A2-[Book1.xls]Sheet1!A2
Je kunt dit veschil ook uitdukken in 0 of 1 (niet verschillen, wel verschillend) en dan conditional formatting toepassen op de resultaat kolom om je kleurcodering te creeren.

Raymond Ebben, SAS consultant, Netherlands

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daar ook aan gedacht maar ik heb niet dezelfde aantallen regels per kolom.

ik heb zegmaar

Kolom1 Kolom 2

1 1
2 2
3 5
4 4
5 6
5 5
6 6
9
10

Daarnaast ben ik neit zo een super excel genie, weet ff neit waar ik moet beginnen.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:53

Dido

heforshe

Zoek in de help eens naar VLOOKUP of VERT.ZOEKEN
Daarmee kun je kijken of iets in een gegeven kolom voorkomt (dat lijkt te zijn wat je wilt).

Wat betekent mijn avatar?