[Zalman CNPS8000] 3-pins aansluiting i.t.t. 4 pins?

Pagina: 1
Acties:

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:48
Hallo :),

Zoals zo velen heb ik ook de stock Intel CPU-fan van mijn systeempje veranderd. Omdat deze nogal wat herrie maakt en nou ook niet echt de meest koele fan is, heb ik een Zalman CNPS8000 gehaald. Deze is volgens de site, geschikt voor C2D processoren. :)

Enfin, koelpasta aangebracht, ding geïnstalleerd, maar dan het aansluiten van het stekkertje... Deze is 3 pins in tegenstelling tot de boxed cooler die er 4 heeft :o. Ik kan het stekkertje er wel op aansluiten, maar dan draait de fan niet :/ . Logischerwijs heb ik hem dan maar aangesloten op een van de Chassis-fan aansluitingen, maar nu zit het BIOS elke keer als ik de pc opstart dat de CPU-fan heeft gefailed :+. Niet echt prettig dus :P.

Volgende puntje is dat deze cooler nou niet echt koeler is dan de boxed. In tegenstelling zelfs; ik haal nu (stressed) nog steeds een temperatuur van 54 graden, ongeveer net zo warm als de andere...

Weten jullie raad voor deze probleempjes? :)

edit:
Nou vergeet ik de specs ook nog :o
Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,4 GHz
Asus P5B Deluxe WiFi/AP
Zalman CNPS8000

[ Voor 5% gewijzigd door ReZ1987 op 09-11-2006 16:10 . Reden: Systeemspecs vergeten :+ ]

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Leuke fan, Ik krijg ook steeds CPU fan failed hoor. Maar wat maakt dat uit?
Ik heb gewoon die F1 voor resume gedisabled. Dan start hij gewoon door. Dat is met een CNPS7700.
Echter denk ik dat je veel te veel koelpaste heb gebruikt of dat hij niet goed zit. Hij moet flink omlaag gaan. Ik zou zeggen, doe het eens opnieuw. Je moet ongeveer een rijstkorreltje koelpasta erop doen. Het is om de oneffenheden te dichten, niet om het hele opvlakte te witten :P :)

En naar mijn weten kan je de fan wel op de CPU connector aansluiten. Er blijft dan 1 pinnetje over maar dat maakt niet uit. Die wordt toch niet gebruikt bij de zalman :)

[ Voor 15% gewijzigd door ID-College op 09-11-2006 16:17 ]

• ReZ1987
Bedankt voor je reply :P.
Goed om te weten dat ik niet de enige ben met de "CPU-Fan" errors en dat het zo te verhelpen is :).

Alleen snap ik nog steeds niet dat hij zo warm wordt... Voor mijn idee heb ik juist te weinig in plaats van te veel koelpasta gebruikt :+. Ja, ik heb wel eens vaker koelers ingebouwd ;).
Maar ik zal het zometeen nog even dunnetjes overdoen O-) .

Edit op je edit: Ik heb het geprobeerd, maar toen draaide de fan toch ECHT niet :X.

[ Voor 10% gewijzigd door ReZ1987 op 09-11-2006 16:20 ]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
ReZ1987 schreef op donderdag 09 november 2006 @ 16:20:
Bedankt voor je reply :P.
Goed om te weten dat ik niet de enige ben met de "CPU-Fan" errors en dat het zo te verhelpen is :).

Alleen snap ik nog steeds niet dat hij zo warm wordt... Voor mijn idee heb ik juist te weinig in plaats van te veel koelpasta gebruikt :+. Ja, ik heb wel eens vaker koelers ingebouwd ;).
Maar ik zal het zometeen nog even dunnetjes overdoen O-) .

Edit op je edit: Ik heb het geprobeerd, maar toen draaide de fan toch ECHT niet :X.
Oke dat zou kunnen, ik heb het weleens vaker gehad, toen ik nog stage liep, das inmiddels alweer een jaar geleden. Maar op de chassis fan kan ook.
Ik heb dan wel een andere pc, maar ergens staat bij mij de optie "Wait for F1 if error". Als je die disabled dan komt het wel op het scherm te staan, maar boot hij gewoon door.
Ik zou de cooler ff opnieuw erop plaatsen, gewoon rustig en met beleid. Als je het goed doen dan moet hij beter presteren dan je oude. Verder helpt goede koelpasta ook. (arctic silver) ipv die standaard zalman rommel.
Heb je de fan op full speed staan?

• ReZ1987
ID-College schreef op donderdag 09 november 2006 @ 16:29:
[...]

Oke dat zou kunnen, ik heb het weleens vaker gehad, toen ik nog stage liep, das inmiddels alweer een jaar geleden. Maar op de chassis fan kan ook.
Ja :)
Ik heb dan wel een andere pc, maar ergens staat bij mij de optie "Wait for F1 if error". Als je die disabled dan komt het wel op het scherm te staan, maar boot hij gewoon door.
Oke, zal het zo wel even proberen :P
Ik zou de cooler ff opnieuw erop plaatsen, gewoon rustig en met beleid. Als je het goed doen dan moet hij beter presteren dan je oude.
Jep, en dat zou je ook mogen verwachten van een Zalman ;)
Verder helpt goede koelpasta ook. (arctic silver) ipv die standaard zalman rommel.
Oke, als het zometeen nog steeds zo brak is als nu ga ik dat zeker kopen O-)
Heb je de fan op full speed staan?
Jazeker :*) . Q-Fan disablen helpt wel :P

Verwijderd

Ideetje om ff uit te zoeken wat de +12V is, de Ground en de Sensor (aansluiting)?
Daarna kun je eventueel zelf een verloopje maken naar je Zalman koeler :)
(het is niet voor niets tweakers.net ;) )
Je kunt eventueel denk ik de draadjes van je boxed koeler doorknippen, zodat je meteen een stekkertje hebt dat op de 4pins van je mobo past. Daarna de +12V, de GND en Sensor draadjes verbinden met de bijbehorende draadjes van je koeler, dat zou moeten werken.

• ReZ1987
Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 23:39:
Ideetje om ff uit te zoeken wat de +12V is, de Ground en de Sensor (aansluiting)?
Daarna kun je eventueel zelf een verloopje maken naar je Zalman koeler :)
(het is niet voor niets tweakers.net ;) )
Je kunt eventueel denk ik de draadjes van je boxed koeler doorknippen, zodat je meteen een stekkertje hebt dat op de 4pins van je mobo past. Daarna de +12V, de GND en Sensor draadjes verbinden met de bijbehorende draadjes van je koeler, dat zou moeten werken.
Hmm, ja goed idee. Ik heb er zelf ook al over nagedacht om het zo op te lossen, maar ben nou niet zo erg handig met zelf draadjes aan elkaar maken O-). Al is het nu wel irritant als je nu de pc aandoet. De F1-error is weg, maar hij geeft wel elke keer vier bloedirritante piepjes. -O-

Ik heb even in het boekje van het moederbord opgezocht wat elk pinnetje doet en daar stond in:
code:
1
2
3
---------------
| x1 x2 x3 x4 |
--======-------

Met:
x1 = GND
x2 = CPU FAN PWR
x3 = CPU FAN IN
x4 = CPU FAN PWR

Terwijl een standaard casefanaansluiting zo in elkaar zit:
code:
1
2
3
------------
| x1 x2 x3 |
---======---

Met:
x1 = GND
x2 = +12V
x3 = Rotation

Welke kabeltjes moet ik nou met welke pinnetjes verbinden :X?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

Sorry voor m'n onbeleefdheid maar heb even een vraagje.

Ik hoorde/las ergens (weet niet meer waar) dat een PC niet wil starten met een 3 pin conector op de CPU fan. Gezien ik ook een Zalman besteld heb die ook 3 pins ipv 4 heeft wil ik even weten of een PC wel wil starten met zo'n 3pin fan?

• ReZ1987
Zoals ik ook in de TS heb gezegd, start de pc wél met een 3-pins connector op de 4-pins aansluiting, maar draait de fan gewoonweg niet :P. Misschien is het wel moederbordafhankelijk? If so; dan werkt het in ieder geval wel op een Asus P5B Deluxe WiFi/AP :)

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-02 19:31
Die 4de pin is gewoon voor PWM aansturing van die fan, kun je alleen in je bios de fan snelheid regelen en nu kan dat dus niet.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• ReZ1987
peeter123 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:34:
Die 4de pin is gewoon voor PWM aansturing van die fan, kun je alleen in je bios de fan snelheid regelen en nu kan dat dus niet.
Dus zoals jij claimt heeft de fan de 4e pin (van links) dus helemaal niet nodig? :?
Dat verklaart nog steeds niet waarom de fan niet draait als ik hem daarop aansluit ;)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

Ok bedankt voor het antwoord (had niet goed gelezen 8)7 )

Maar ik zit zo in de handleiding te kijken van mijn toekomstige mainboard en zie dat de connector bijna hetzelfde is.

(3 pin)
- Ground
- +12V
- RPM

(4 pin)
- Ground
- +12V
- RPM
- control

Misschien is de connector op je mobo of van de fan zelf kapot. Werkt de boxed cooler wel op die ene connector?

[ Voor 10% gewijzigd door Nemesizz op 10-11-2006 15:10 ]

• ReZ1987
Lezen blijft nog steeds een kunst :P. Ik heb die vraag ook al in de TS behandeld. Juist omdat de stock koeler zoveel herrie maakte en ook niet geweldig koelde heb ik de CNPS8000 gehaald :). Met andere woorden: de boxed koeler werkt prima op die 4-pins connector, maar de 3-pins vertikt het gewoon :X.

Ik zal later op de middag nog wel even wat testjes doen want zoals jij het nu stelt moet het dus wel mogelijk zijn om de 3-pins koeler op de 4-pins aansluiting te doen werken? :)

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-02 19:31
ReZ1987 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:51:
[...]

Dus zoals jij claimt heeft de fan de 4e pin (van links) dus helemaal niet nodig? :?
Dat verklaart nog steeds niet waarom de fan niet draait als ik hem daarop aansluit ;)
Nee die 4de pin is ook helemaal niet nodig, ze hebben het blokje toch ook zo geplaatst dat je er ook een 3 pin fan op kunt aansluiten, anders hadden ze dat ook niet gedaan. O-) Voor die tweede stelling heb ik helaas ook geen antwoord. 8)7

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Pagina: 1