[3D Max] Model aanpassen na mapping?

Pagina: 1
Acties:

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Sinds enkele weken ben ik 3D Max aan het leren gebruiken voor mijn opleiding. De studenten worden behoorlijk aan hun lot over gelaten, dus ik probeer met tutorials de basis van het programma onder de knie te krijgen. Modelleren gaat al redelijk, en UVW-mapping begin ik ook te snappen. De opdracht is om een low-poly model van een vogel te maken. 300 polygonen is het maximum. Ik heb nu een redelijk model, en ben ook een texture gaan bouwen op basis van enkele foto's. Vrij lage resolutie, niet supermooi, maar de verwachtingen zijn ook niet echt hoog aangezien we geen goed bronmateriaal hebben. Bovendien is het mijn allereerste model.

Afbeeldingslocatie: http://www.geertvdheide.nl/crow1.jpg

Nu ik de textuur met enige moeite redelijk mooi op het model heb weten te plakken met behulp van Unwrap UVW, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de vleugels van de vogel nog iets mooier wil maken. Er wordt niet veel veranderd, alleen het aantal polygonen wil ik wat hoger hebben, zodat het minder hoekig wordt. Dit kan met autosmooth niet bereikt worden, dus zijn extra polygonen noodzakelijk. De vraag is: Moet ik dan het hele UVW mapping-proces opnieuw doen? En dus ook de textuur weer aanpassen? Of kan de map behouden blijven? Graag enige uitleg hierover, want ik kan er niet veel over vinden op internet.

Commentaar en kritiek op het model is ook welkom, maar wees aardig voor me, ben een beginner :)

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
in 3dsmax is niet mogelijk de mesh aan te passen en je uv map te houden zoals ie is. Sorry :P

commentaar, maak het model wat levendiger, buig de vleugels ligtjes, de staart ook enzo :)
opacity mapje erbij en je zit goed, al mag de texture nog wel iets meer contrast hebben.

vleugel vorm kan wat verbetering gebruiken.

op hoeveel polygonen zit je nu? een wire laten zien is ook altijd handig voor mensen om hun commentaar op te baseren.

voor een eerste model, vet :)

[ Voor 89% gewijzigd door Schuey op 09-11-2006 16:05 ]

• Yanik
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-01 16:11
Schuey schreef op donderdag 09 november 2006 @ 16:01:
in 3dsmax is niet mogelijk de mesh aan te passen en je uv map te houden zoals ie is. Sorry :P
Het is wel mogelijk hoor, alleen je kunt bepaalde tools niet gebruiken, want die vernielen je uv layout.

-Collapse je mesh+uv modifier zodat ie er ingebakken zit.
-Volgens mij mocht je alleen de cut tool en een paar andere tools gebruiken, maar geen extrude, bevel en chamfer, want die zorgen ervoor dat er nieuwe polygonen ontstaan. Wanneer je de cut tool gebruikt dan snij je in bestaande polygonen die al uv-coordinaten hebben.

Ook heb je in de edit-poly opties een preserve-uv boxje staan, maar die raad ik je alleen aan wanneer je bijvoorbeeld een vertexpuntje wilt verslepen, maar niet de uvlayout, want die blijft dan op z'n plek. Experimenteer er maar mee op een teepot+checker patroon die zichtbaar is in de viewport ,dan begrijp je wel wat het doet. Maar in jouw case zou ik hem afgevinkt laten.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Bedankt voor de reacties! Ik ga er even mee experimenteren.

@Schuey: Het model is inderdaad nog niet echt levendig, maar dit is omdat het model zal worden geanimeerd met behulp van bones. Daarom is de vorm nu nog helemaal recht en symetrisch, dat veranderd later dus nog wel.

Verder nog opmerkingen of aanwijzingen bij het aanpassen na uvw-mapping?

Edit: Het is redelijk gelukt om de vleugels te verbeteren. De texture is hier en daar wel licht verwrongen, maar ik ben tevreden. Nu nog de animatie... *zoekt tutorials over bones-animatie*

[ Voor 21% gewijzigd door geert1 op 11-11-2006 13:16 ]