MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF
Via de Active Directory en policies (wat je automatisch al hebt als je over gaat op een Windows omgeving) kan dat maar ook via SMS(2003), wat veel en veel duurder is, kan dat.
Sorry voor de late reactie, maar ben een week ziek gezien.
Ik weet dat je met SMS, msi installers kunt maken en uitdelen (hoe en wat verder nog niet na gekeken), maar heeft SMS ook een vervangende applicatie voor de NAL, dus een schil van waaruit de gebruikers programma`s kunnen starten.
Ik weet dat je met SMS, msi installers kunt maken en uitdelen (hoe en wat verder nog niet na gekeken), maar heeft SMS ook een vervangende applicatie voor de NAL, dus een schil van waaruit de gebruikers programma`s kunnen starten.
MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF
nee, dat heeft het niet.
SMS client kan software en hardware inventories maken van clients en die slaat ie op in een database.
Vervolgens kun je op je SMS server een aantal dingen doen zoals b.v. een package maken.
Een package is een set met bronbestanden.
Daar hang je dan (uit mijn hoofd) commands aan, b.v. installeren met deze opties, installeren met die opties, deinstalleren, etc.
Verders kun je zeggen dat de software met het system accoutn geinstalleerd moet worden omdat de gebruiker b.v. geen local admin is (wat ook de bedoeling is).
Ook kun je die packages adverteren aan alle computers die meer dan X schijfruimte vrij hebben en minder dan X MB RAM hebben etc....
Omdat alles in een database zit kun je zo'n beetje elk mogelijk criteria bedenken hoe je bepaalt wie welke packages mag draaien.
Gewoon aan bepaalde domain local/domain global groepen kan natuurlijk ook.
Of bepaalde PC's, of bepaalde OU's....
Hoe dan ook, NAL werkt anders.
Bij ZEN maak je een snapshot van een installatie van een applicatie.
Als je die app dan start vanuit ZEN zal die app praktisch altijd werken want die hele snapshot wordt gecontroleerd. Als er dan ergens een verkeerde DLL staat vervangt hij hem gewoon.
Bij SMS kun je alleen software distribueren.
Met SMS kun je nog veel meer, maar in jouw vraagstelling komt het daar op te neer...
SMS client kan software en hardware inventories maken van clients en die slaat ie op in een database.
Vervolgens kun je op je SMS server een aantal dingen doen zoals b.v. een package maken.
Een package is een set met bronbestanden.
Daar hang je dan (uit mijn hoofd) commands aan, b.v. installeren met deze opties, installeren met die opties, deinstalleren, etc.
Verders kun je zeggen dat de software met het system accoutn geinstalleerd moet worden omdat de gebruiker b.v. geen local admin is (wat ook de bedoeling is).
Ook kun je die packages adverteren aan alle computers die meer dan X schijfruimte vrij hebben en minder dan X MB RAM hebben etc....
Omdat alles in een database zit kun je zo'n beetje elk mogelijk criteria bedenken hoe je bepaalt wie welke packages mag draaien.
Gewoon aan bepaalde domain local/domain global groepen kan natuurlijk ook.
Of bepaalde PC's, of bepaalde OU's....
Hoe dan ook, NAL werkt anders.
Bij ZEN maak je een snapshot van een installatie van een applicatie.
Als je die app dan start vanuit ZEN zal die app praktisch altijd werken want die hele snapshot wordt gecontroleerd. Als er dan ergens een verkeerde DLL staat vervangt hij hem gewoon.
Met SMS kun je nog veel meer, maar in jouw vraagstelling komt het daar op te neer...
mookie
Misschien kun je eens kijken naar Powerfuse (www.res.nl). Dit wordt veel gebruikt in terminal server omgevingen maar is ook geschikt om applicaties op desktops aan te bieden. Powerfuse gebruikt namelijk wel een eigen schil.spokey schreef op maandag 20 november 2006 @ 10:00:
Sorry voor de late reactie, maar ben een week ziek gezien.
Donec eris felix, multos numerabis amicos
Eventueel in aanvulling met softgrid heb je ook wel een leuke oplossing misschien. TS je zou ook kunnen kijken of ts/citrix iets is. Dan draai je alles op de server, scheelt aardig in beheer en gebruikers hebben overal toegang tot hun eigen applicaties. Werkstations kun je gewoon XP houden, even centraal een keer een ICA client over uitrollen en verder eigenlijk geen beheer meer van nodig.mookie schreef op maandag 20 november 2006 @ 22:11:
nee, dat heeft het niet.
Powerfuse is inderdaad goed te gebruiken voor een custom shell voor werkstations e.d.
Uiteindelijk hangt aan alles een prijskaartje dus ik zou goed nadenken hoe je het nu wil hebben. Als je de overstap Novell -> Windows maakt zou ik het gelijk zo goed mogelijk proberen te doen. Dure applicaties moet je natuurlijk wel kunnen verantwoorden richting directie. Maar daar moet wel uit te komen zijn
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Pagina: 1