[Illustrator] bleed wordt niet meegenomen in pdf

Pagina: 1
Acties:
  • 303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05-2023
Dag allemaal,
Ben al een tijdje aan het rommelem om iets van illustrator CS op de juiste manier naar pdf te krijgen, maar het lukt niet echt.

Ik heb een ontwerp voor een envelop. Nu heb ik met de rectangle tool een rechthoek ter grootte van de envelop gemaakt en met object->Crop area->make de cropmarks gemaakt.
Aangezien er "afloop" van toepassing is, dacht ik bij het opslaan als PDF dat ik gewoon in de settings de bleed van 0 naar naar bv 2mm verander in de "marks & bleeds" en "all printer's marks" aan moet zetten. Maar het resultaat is alleen alles wat binnen de crop area valt, en er wordt niets met de bleed en marks gedaan.

Graag zou ik de afloop en eventueel de cropmarks meenemen in de pdf. Iemand die toevallig weet wat ik hier fout doe? Of is dit iets wat Illustrator niet kan?

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:50
Wat als je de crop area ook 2mm vergroot aan alle kanten? (werkt niet net getest) Of niet met een crop area werken maar gewoon je document size op de grote van je envelop zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Lone op 09-11-2006 14:28 ]

• hing
daar dacht ik ook al aan, maar om je objecten dan op de juiste manier te positioneren op het geresizede document is erg lastig (ben ook nog niet zo heel handig in illustrator moet ik toegeven)
Want hoe krijg je je elementen zodanig gepositioneerd dat het deel dat buiten de croparea valt ook op exact dezelfde manier buiten mijn document valt?
Alles selecteren & groupen en dan alignen met het artboard werkt niet omdat het deel dat afloopt niet symetrisch is...

• hing
Damn, dit werkt ook niet. Alles wat buiten mijn documentsize valt wordt ook meegenomen in het pdf-document :(

Verwijderd

na veel prutsen met de opslaan als pdf doe ik dat niet meer. Het enige wat ik goed werkend heb gekregen is printen naar een postscript bestand en dan door distiller gooien

Op andere manieren ging er altijd iets mis met kleuren, channels of crops ed

Verwijderd

en als je knipmasker maakt?
een vierkant zonder vulling (of rondje weet niet hoe je documnet eruit ziet)
bovenop zetten dan alles selecteren en dan knipmasker maken.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Mensen die opmaken in illustrator moeten sowieso tegen de muur. Ow, das wat lomp. Maar ik weet wel dat Indesign heel wat fatsoenlijker om gaat met het genereren van een goede PDF dan Illustrator. Kortom, niet moeilijk doen en plemp het ff in Indesign, das namelijk een pakket wat je voor opmaken van dingen gebruikt.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• hing
opmaak heb ik helaas van iemand overgenomen die het in illustrator had gemaakt.
Ik had er wel over nagedacht om het in indesign te gooien, maar dat is denk ik meer werk om alles in orde te krijgen.

Wat ik nu gedaan heb is het volgende:
ik heb de crop area gereleased. vervolgens de rectangle zowel in de hoogte als breedte 4mm vergroot zodat ik aan alle zijden 2mm "bleed" krijg. Deze heb ik vervolgens omgezet naar PDF. Zitten nu alleen geen cropmarks op. Nu maar hopen dat de drukker hier mee om kan gaan.

vis10us, wat is een "knipmasker"?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

hing schreef op donderdag 09 november 2006 @ 21:37:
opmaak heb ik helaas van iemand overgenomen die het in illustrator had gemaakt.
Ik had er wel over nagedacht om het in indesign te gooien, maar dat is denk ik meer werk om alles in orde te krijgen.

Wat ik nu gedaan heb is het volgende:
ik heb de crop area gereleased. vervolgens de rectangle zowel in de hoogte als breedte 4mm vergroot zodat ik aan alle zijden 2mm "bleed" krijg. Deze heb ik vervolgens omgezet naar PDF. Zitten nu alleen geen cropmarks op. Nu maar hopen dat de drukker hier mee om kan gaan.

vis10us, wat is een "knipmasker"?
knipmasker is denk ik een achterlijke vertaling voor 'crop mask'. De reden waarom ik nooit NL adobe programma's gebruik. Komt ook beter over bij mijn collega's dan wanneer ik roep dat ik weer met mijn toverstaf en natte vinger in de weer ben geweest :)

Ik weet niet of je een PDF met cropmarks kan uitdraaien als ze niet al in het document zitten, twijfel ik een beetje over omdat in een cPDF deze in de regel in het document zitten. Drukker heeft namelikj wel cropmarks nodig.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

mja ik haat het dat we op school nederlandse programma's hebben, maar het zou iig moeten werken met die cropmasker zo als ik het zei (zo doe ik het ook altijd).

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

OzBoz schreef op donderdag 09 november 2006 @ 22:26:
[...]

Komt ook beter over bij mijn collega's dan wanneer ik roep dat ik weer met mijn toverstaf en natte vinger in de weer ben geweest :)
You just made my day :D :D

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 20:42
OzBoz schreef op donderdag 09 november 2006 @ 22:26:
De reden waarom ik nooit NL adobe programma's gebruik. Komt ook beter over bij mijn collega's dan wanneer ik roep dat ik weer met mijn toverstaf en natte vinger in de weer ben geweest :)
Oeh, das er een om in te lijsten, OzBoz! _/-\o_

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• hing
Een half jaar na dato, maar eindelijk een oplossing gevonden voor diegenen die nog geinteresseerd zijn.
Je moet niet opslaan als pdf maar printen naar "Adobe PDF". Daar heb je onder "setup" de mogelijkheid om "Crop artwork to corp area" ipv artboard in te stellen.
Alleen de grootte van de rest van het document om de croparea moet nog handmatig ingesteld worden.

Verwijderd

w00t, heb je nu je deadline met een half jaar gemist? zo ja, r.e.s.p.e.c.t! _/-\o_

no offense overigens, maar ik denk dat je in Indesign toch sneller en netter klaar was geweest...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2007 09:55 ]

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
wees blij dat hij de oplossing post :)
Kan ervoor zorgen dat andere mensen ook de oplossing vinden :) (voor ze de deadline missen ;) )

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 20:42
Toch raar van Adobe dat zoiets alleen op die route in te stellen is...

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pagina: 1