Is waarschuwen voor lichtcontrole strafbaar ?

Pagina: 1
Acties:
  • 418 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-06 11:36
Ik maak er altijd een sport van om mensen te waarschuwen voor een lichtcontrole. Loop ik hierdoor echter zelf het risico op een boete ? Iemand heeft mij daar eens op gewezen, maar ik geloof het niet. Waarom mag Radio 538 dan wel voor snelheidscotroles waarschuwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 17:35

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Lijkt me nogal afhankelijk van de manier waarop je waarschuwd....

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Volgens mij mag het inderdaad niet, maar of je er ook een boete ofzo voor kunt krijgen, weet ik niet. Ik weet wel dat de politie er absoluut niet blij mee is dat diverse radiostations de niet-aangekondigde controles vermelden.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:59
is strafbaar is mij al eens door een instructeur verteld, evenals het seinen bij radar controler.

dan wordt het waarschijnlijk gewoon opgehangen aan 1 van de vele kapstokken...

[ Voor 29% gewijzigd door Schuey op 09-11-2006 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-08 10:08

reuzekind

Ik geloof in GoT

Het waarschuwen an sich is volgens mij niet verboden, maar ze zullen het je niet in dank afnemen. Daardoor zullen ze het je ook niet laten een bon te geven, als ze die kunnen geven. Waarschuw jij je medeweggebruikers door met groot licht te seinen, loop je de kans om een bon te krijgen voor het onrechtmatig voeren van groot licht.

Hmm, het is me nu niet helemaal duidelijk of het nu om een lichtcontrole voor auto's gaat of voor fietsers?

[ Voor 17% gewijzigd door reuzekind op 09-11-2006 13:13 ]

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:04

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zeg ook tegen mijn broertje dat hij zijn licht aan moet zetten 's avonds. Dat is toch niet strafbaar 8)7

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:46
Ik denk dat het meer gegooid wordt op het onnodig gebruik van grootlicht en claxon.
Je mag groot licht niet gebruik wanneer er personen in de buurt zijn, en claxon ook alleen maar aangeven van gevaarlijk gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Seinen is strafbaar omdat je niet onnodig groot licht mag voeren, niet omdat je het flitsen hindert ofzo. Uiteraard is het een stok om mee te slaan aangezien ik nog nooit ergens een boete wegens onnodig seinen heb gezien, maar goed.

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocalJoost
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-05 12:39

LocalJoost

plaatje hieronder

Volgens mij is het iets van belemmering van de rechtsgang.. zoiets?

Niet toegestaan dus :)

☻/ Trotse papa van Thijs en Bas :)
/▌Beesjes haal je uit het asiel, heb ik uit betrouwbare bron :)
/ \ BOB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Schuey schreef op donderdag 09 november 2006 @ 13:11:
is strafbaar is mij al eens door een instructeur verteld, evenals het seinen bij radar controler.
Volgens mij is het niet strafbaar. De vraag is gewoon hoe je dat doet.

Het seinen met groot licht is wel strafbaar. Dat mag nl. sowieso niet.
Arunia schreef op donderdag 09 november 2006 @ 13:12:
Ik denk dat het meer gegooid wordt op het onnodig gebruik van grootlicht en claxon.
Je mag groot licht niet gebruik wanneer er personen in de buurt zijn, en claxon ook alleen maar aangeven van gevaarlijk gedrag.
hufkes schreef op donderdag 09 november 2006 @ 13:12:
seinen is strafbaar omdat je niet onnodig dat licht mag voeren, niet omdat je het flitsen hinderd ofzo. Uiteraard is het een stok om mee te slaan aangezien ik nog nooit ergens een boete wegens onnodig seinen heb gezien, maar goed.
Juist.

[ Voor 51% gewijzigd door DeeJee op 09-11-2006 13:14 ]

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
Ik doel op lichtcontrole voor de fiets, door als voetganger tegen een passerende fietser letterlijk te verklaren dat er verderop een lichtcontrole is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Stephane schreef op donderdag 09 november 2006 @ 13:13:
Ik doel op lichtcontrole voor de fiets, door als voetganger tegen een passerende fietser letterlijk te verklaren dat er verderop een lichtcontrole is.
Dat is niet strafbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:46
Klopt, zie mijn eerste post en die van mijn ondercollega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Wel als je dat met groot licht doet :P

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
Lijkt mij ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
hufkes schreef op donderdag 09 november 2006 @ 13:15:
[...]

Wel als je dat met groot licht doet :P
Ik heb altijd een maglite bij me :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Stephane schreef op donderdag 09 november 2006 @ 13:16:
[...]

Ik heb altijd een maglite bij me :P
Dan kun je net zo goed bij die andere fietser op het stuur gaan zitten en de agentjes beschijnen tot je er voorbij bent :)

Of gewoon even flink chuck norissen met die maglite, dan is de controle ook gelijk over.

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is echt niet strafbaar zolang je zelf geen overtreding maakt. Bijv. seinen met de lichten van je auto is wel een overtreding. Maar gewoon tegen iemand zeggen op de fiets natuurlijk niet. Verzeker jezelf er alleen wel van dat je je ID-kaart bij je hebt en verder alles in orde hebt qua verlichting e.d. Want als je opvallend blijft staan waarschuwen trek je natuurlijk ook de aandacht van agenten en gaan ze je wel even doorlichten. Lullig als ze je dan pakken omdat je geen id-kaart bij je hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Gaan ze je doorlichten? Bij een licht-controle? Dan hoeven ze geen boetes meer uit te delen... Zo zullen ze je ook nooit in het zonnetje zetten.

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
hufkes schreef op donderdag 09 november 2006 @ 13:19:
Gaan ze je doorlichten? Bij een licht-controle? Dan hoeven ze geen boetes meer uit te delen... Zo zullen ze je ook nooit in het zonnetje zetten.
ja leuke woordspeling he!!! B) :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

hufkes schreef op donderdag 09 november 2006 @ 13:19:
Scherp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 11:30

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

-> Vervoer

Let wel, nu het in vervoer staat, mag het wel wat serieuzer. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

mOrPhie schreef op donderdag 09 november 2006 @ 13:22:
-> Vervoer

Let wel, nu het in vervoer staat, mag het wel wat serieuzer. :)
mag of moet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 21:09

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

DeeJee schreef op donderdag 09 november 2006 @ 13:12:
[...]

Het seinen met groot licht is wel strafbaar. Dat mag nl. sowieso niet.
Mag dat sowieso niet?
Als een tegenligger verkeerd afgestelde of een defecte koplamp heeft, doe ik dat ook wel eens. Maar dat mag dus niet?

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stephane schreef op donderdag 09 november 2006 @ 13:13:
Strafbaar is het niet, inderdaad. Maar of het nou slim is..... Persoonlijk zou ik het in ieder geval niet doen. Ik heb een pesthekel aan fietsers die in het pikdonker overal zonder licht doorheen menen te moeten karren. Je bent een gevaar voor jezelf en anderen en daarnaast ben je anderen ook nog eens tot last. Ik "negeer" fietsers zonder licht dan ook altijd in het donker. Doe net of ze niet bestaan totdat ik toch echt eens aan de kant moet gaan springen om een botsing op een haartje na te voorkomen. "Sorry! Had je niet gezien!"

Het valt me trouwens op, dat het tegenwoordig haast wel "mode" lijkt te zijn om op een zwarte fiets, zonder enige reflectie, met zwarte of heel donkere kleding, met zwarte of heel donkere jas, met zwarte of heel donkere muts of pet, met zwarte schoenen, zonder verlichting rond te rijden in het donker. (En dan bij voorkeur natuurlijk ook nog eens door rood licht.) Echt le-vens-gevaarlijk als je het mij vraagt.

/me heeft een paar weken geleden weer eens een bijna helemaal witte winterjas gekocht, zodat hij goed opvalt in het donker.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2006 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

HaaZ schreef op donderdag 09 november 2006 @ 13:28:
[...]

Mag dat sowieso niet?
Als een tegenligger verkeerd afgestelde of een defecte koplamp heeft, doe ik dat ook wel eens. Maar dat mag dus niet?
Nee volgens mij mag dat dan niet. Alleen als waarschuwing in geval van een gevaarlijk situatie.
Net zoals een claxon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:09

Hu9o

Schokkend

Ik sein nooit naar mensen al ik weet dat er ergens een controle is. Bijvoorbeeld een snelheids controle, i k erger me aan mensen die te hard rijden of boven op je rijden, dan ga ik toch zeker die mensen niet waarschuwen.

Voor fietsen zonder licht eigenlijk hetzelfde, het is nog nooit voorgekomen maar toch. Als je iemand waarschuwt, dan kunnen er 2 dingen zijn, 1) Hij/Zij fietst zonder licht omdat het niet werkt 2) Hij/Zij fietst zonder licht omdat het onhandig is (lawaai maakt/zwaarder trapt).

In beide gevallen zijn ze fout, die boete er voor bedoelt om ze te leren dat ze zo niet gezien worden. De volgende keer krijg je ze misschien wel zelf onder de auto omdat ze geen licht aan hadden...

Maar goed, ik heb ook nog nooit een bekeuring gekregen en zie de politie ook als een 'vriend'. Misschien kijk ik er wel anders tegenaan als ik ook eens op de bon ben geslingerd.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Fietsen zonder licht is heel erg gevaarlijk. Sinds ik zelf auto rij besef ik dat pas goed.

Seinen zodra er een snelheids controle is doe ik wel. Ik ben daar al regelmatig zelf mee geholpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

[...]

Mag dat sowieso niet?
Artikel 32 RVV 1990 meldt daarover:
Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
a.bij dag;
b.bij het tegenkomen van een andere weggebruiker en
c.bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.
Dus het mag officieel nooit aangezien je dan met punt b. in overtreding bent.

Claxonneren in dat geval zou nog eerder in aamerking komen
Artikel 28 RVV:
Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.
Maar doen moet je het wel al dreigend gevaar zien :P

[ Voor 8% gewijzigd door hufkes op 09-11-2006 13:59 ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 21:09

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

hufkes schreef op donderdag 09 november 2006 @ 13:54:
[...]

Artikel 32 RVV 1990 meldt daarover:

[...]

Dus het mag officieel nooit aangezien je dan met punt b. in overtreding bent.

Artikel 28 RVV:

[...]

Hm, dus als ik iemand tegenkom die groot licht voert, mag ik niet seinen, want dan ben ik zelf in overtreding en loop ik kans beboet te worden. Nouja, dan maar verblind worden en toeteren (naar een tegenligger 500 meter verderop :+ )

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

De mierenneuker zal dan inderdaad antwoorden met "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet" en bovendien heb je als de tegenligger nog 500m verwijderd is best genoeg tijd om te stoppen voordat je verblind bent hoor :+

Hij krijgt van mij ook een flinke bak licht in zijn bakkes, maar ik doe wel vaker iets dat officieel niet mag in het verkeer O-)

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
Ik kan hier dus uit concluderen dat het waarschuwen van een andere fietser niet strafbaar is. Omdat de politie niet blij is met het feit dat je ze belemmerd in het uitvoeren van hun taak (een target = x-aantal boetes uitschrijven voor kleine delicten voordat ze naar huis mogen) zullen ze de neiging hebben om je te pakken op alles waar ze je mogelijkerwijs op kunnen pakken als een soort van wraak. Dus wanneer je fietsers wijst op een mogelijke controle dien je er zelf voor te zorgen dat je op dat moment je ID bij je hebt, en de betreffende ambtenaar niet per ongeluk beledigd of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Mag dat sowieso niet?
Geen idee of dat niet mag, maar als een tegenligger zijn grootlicht nog aanheeft en t aanlaat kan die ook van mij grootlicht verwachten. Ach bij kapotte lampen waarom, moet diegene toch zelf weten of die zo wilt rondrijden. Ze snappen het toch niet, denken ze alleen maar wat moet die idioot met zn grote licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 18:49
Ik sein wel 'ns bij snelheidscontroles, bij defecte verlichting van m'n tegenliggers of bij het voeren van mistlichten of grootlicht van m'n tegenliggers maar fietsers zonder licht zal ik nooit inlichten, simpelweg omdat fietsen zonder licht ontzettend gevaarlijk is en ze dus zo snel mogelijk moeten zorgen dat hun licht weer werkt. Fietsers zonder licht zijn haast onzichtbaar in het verkeer, pas op 't allerlaatste moment worden ze opgemerkt, bovendien zorgt het voor ontzettend veel ergernis.

Je gaat toch ook niet in het donker autorijden zonder licht :?

[ Voor 11% gewijzigd door Wouter! op 09-11-2006 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Haha, doe ik ook wel eens bij auto's voor snelheids controles (vanaf de fiets). Kwam er iets nadat ik dat een keer deed opeens een motor naast me rijden. Hij iets van stop eens effe. Ik hem een hand geven, en iets van, u bent zeker van de politie :P ?
Hij een heel verhaal tegen mij ophangen waarom ik dat niet moest doen, en kwam er gelukkig goed vanaf. ;)
Ik weet niet zeker of ze je echt kunnen bekeuren voor dat soort dingen, dacht het wel onder het motto van "hun werk verstoren" ofzo. hoezo belachelijk :P
Ze vinden het in iedergeval niet leuk. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:39

orf

Artikel 28 RVV:

Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.

Knipperen ís met groot licht seinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

orf schreef op donderdag 09 november 2006 @ 22:52:
[...]

Knipperen ís met groot licht seinen.
oops, inderdaad niet zo goed gelezen :P

Nou ja, hoe dan ook is het officieel dus gewoon verboden, maar blijf het vooral veel en vaak doen bij van die struikrovers.. wie weet scheelt het weer een paar procent inkomsten.

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-08 08:23
Ik sein altijd, athans waar ze hier in de buurt staan is meer om geld te vangen dan dat het daadwerkelijk een gevaarlijk wegdeel is(voor de bestuurders die 90 rijden ipv 80). Helaas zijn er op die B-weg ook genoeg mensen die ala need for speed of dronken met 140 of 160 tegen een boom of stenen brug aanrijden. Dit is echter altijd s'avonds of in het weekend, en dan staan ze er uiteraard niet.
Pagina: 1