Verschil ODBC / OLEDB

Pagina: 1
Acties:
  • 319 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196443

Topicstarter
Hoi,

Ik probeer de verschillen tussen ODBC DSN(-less) en OLE DB Providers duidelijk te krijgen. Zoals ik nu begrijp heeft OLE DB voor elke gegevensbron een aparte provider die specifiek is voor die gegevensbron.

En dan ODBC...

ODBC maakt gebruik van DSN, een methode om verbinding te maken met een database via ASP. ODBC verwerkt SQL requests en zet ze om naar requests die de afzonderlijke database systemen begrijpen. ODBC maakt dus gebruik van een algemene laag en werkt specifieke dingen uit.

Bij een DSN-less connection wordt de driver name en alle driver-specifieke informatie in de connection string.

Denk ik nu juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Dat klopt ja :)

ODBC werkt in dit geval als een tussenlaag en kan weleens performance problemen opleveren tov OLE DB. Aan de andere kant moet je dus wel meer administratie bijhouden, aangezien je direct je provider opgeeft per connectie. OLE DB ligt ook redelijk dicht bij ADO connections (of ADO is misschien wel een vorm van OLE DB; maar dat weet ik zo 1-2-3 niet :))

Wat wil je eigenlijk met deze informatie doen? Gewoon uit nieuwsgierigheid weten wat de verschillen zijn, of vraag je het vanwege een specifiek probleem?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 21:53

mulder

ik spuug op het trottoir

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196443

Topicstarter
Niet gewoon uit nieuwsgierigheid, maar voor mijn scriptie :)

Don Facundo, de eerste link schiet ik eigenlijk niet zo heel veel mee op... En waar zou ik dan verkeerd denken volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 21:53

mulder

ik spuug op het trottoir

Nou de eerste link legt het wat uitgebreider uit en ik zeg niet dat je verkeerd denkt, vond het in eerste instantie beetje kort door de bocht ;) Het is ook imho geen of-of situatie.

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-01-2024

Korben

() => {};

ADO is nog een abstractielaag er bovenop; in ADO heb je basisobjecten als Command, Recordset, enz., en daarmee kun je allerlei providers gebruiken, ODBC, OLEDB of zelfs een provider specifiek voor het soort database dat je gebruikt, zoals SQL Server.

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-05 16:11
BtM909 schreef op donderdag 09 november 2006 @ 13:35:
ODBC werkt in dit geval als een tussenlaag en kan weleens performance problemen opleveren tov OLE DB.
Volgens mij is dat dikke onzin. OLEDB is een plain C API/library en die van OLEDB gaat door een aantal COM lagen heen.

Om ODBC te kunnen gebruiken moet je meer code schrijven maar ( afhankelijk van de driver natuurlijk ) zul je altijd sneller kunnen zijn dan met OLEDB.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

farlane schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 08:58:
[...]

Volgens mij is dat dikke onzin. OLEDB is een plain C API/library en die van OLEDB gaat door een aantal COM lagen heen.

Om ODBC te kunnen gebruiken moet je meer code schrijven maar ( afhankelijk van de driver natuurlijk ) zul je altijd sneller kunnen zijn dan met OLEDB.
Met de eerste doel je waarschijnlijk op ODBC? ;)

Anyhoe: van een aantal willekeurige websites:
OLEDB is the successor to ODBC [...] . In many cases the OLEDB components offer much better performance than the older ODBC.
ODBC = slow, old
OLEDB = faster, if you use its api
ADO = easy and slightly slower or the same as oledb
ADO.NET = incomplete implementation of ADO, wait for ADO.net 2
Belangrijkste is dat je wel kijkt of je OLEDB als native driver kan gebruiken, vandaar dat ik ook aangaf dat het performance verbeteringen kan geven :)

Wij zijn in een aantal van onze producten ook afgestapt op het relatieve langzame ODBC en gebruiken dat alleen nog maar voor historische rapportage :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-05 16:11
BtM909 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 11:18:
Met de eerste doel je waarschijnlijk op ODBC? ;)
Erm ... ja :)
ODBC = slow, old
OLEDB = faster, if you use its api
ADO = easy and slightly slower or the same as oledb

Belangrijkste is dat je wel kijkt of je OLEDB als native driver kan gebruiken, vandaar dat ik ook aangaf dat het performance verbeteringen kan geven :)
Ik weet niet wat je referenties zijn, en ook niet hoe die tests zijn uitgevoerd. Veel zal afhangen van de kwaliteit van de ODBC/OLEDB drivers schat ik. Een korte zoektocht op het web leert me dat er net zoveel tests gedaan worden die in het voordeel van ODBC uitvallen als in het voordeel van OLEDB.

Edit
Dit zou dus moeten getest worden _zonder_ van ADO gebruik te maken

Edit2
Done :)
Heb je mss een link naar de website waar deze quotes vandaan komen?

[ Voor 20% gewijzigd door farlane op 13-11-2006 12:38 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Dan moet je dus niet m'n belangrijkste zin niet quoten ;)

Pagina: 1