Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-11 09:41
Hallo allemaal,

Het volgende:

Mijn jaarcontract loopt 21 november af, in mijn huidige contract staat echt "..eindigt op 21-11-2006"
Daarom heb ik aan mijn vestigingsleider op vrijdag 27 oktober gevraagd hoe het nou met mijn contract zit (samen met een andere collega wiens contract ook bijna afliep), volgens mijn vestigingsleider werden onze contracten stilzwijgend verlengt voor onbepaalde tijd (vast contract), ok, ik blij...

Nu komt er dinsdag de interim-directeur langs, en neemt mij even mee naar de spreekkamer, en daar krijg ik te horen dat mijn contract dus niet verlengt wordt, en dat ze proberen mij bij een andere vestiging (aparte BV) kwijt te raken..nou dat kwam ff koud op mijn dak...

Indien ik bij die andere vestiging aan de slag kan (hiervoor moet ik eerst op gesprek met die directeur) dan willen ze mij inlenen op mijn huidige vestiging om lopende projecten af te ronden.

Mijn vragen zijn:
Kunnen ze dit maken na een mondelinge toezegging op het verlengen van mijn contract?
En wat moet ik doen met mijn openstaande vakantiedagen? (ik heb nog ruim 3 weken verlof tegoed)

Na enige zoek tochten op internet kunnen ze in principe zonder verdere info je je contract laten uitdienen en de laatste dag zeggen, "bedankt en tot ziens", het contract eindigd immers op een vaste datum.

De volgende opmerking staat in mijn contract:
"Bij gebleken geschiktheid kan na beeindiging van het jaarcontract een vast dienstverband worden aangeboden:

mjah, wat moet ik hier allemaal mee, misschien kunnen jullie mij helpen?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah... Ze hoeven je contract niet te verlengen... Dus in feite is het kiezen of delen; of geen contract óf een contract bij die andere bv...

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ze mogen idd gewoon je contract stop zetten. Op het moment dat je toch nog een dag werkt met toestemming van je baas dan wordt het contract automatisch stilzwijgend verlengt met eenzelfde periode als het huidige contract.

Wat betreft je vakantie dagen ben ik niet helemaal zeken. Maar volgens mij moeten ze je of de mogenlijkheid geven om ze op te nemen en als dat niet meer mogenlijk is moeten ze ze gewoon uitbetalen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Niox
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Niox

I'm sorry, who?

Evink schreef op woensdag 08 november 2006 @ 22:49:
Kunnen ze dit maken na een mondelinge toezegging op het verlengen van mijn contract?
In principe is een mondelinge afspraak rechtsgeldig. Bewijs alleen maar eens dat die afspraak gemaakt is..
De volgende opmerking staat in mijn contract:
"Bij gebleken geschiktheid kan na beeindiging van het jaarcontract een vast dienstverband worden aangeboden:
Er staat kan worden, dus daar kom je niet verder mee.

Als je alles onder controle hebt, ga je gewoon niet snel genoeg.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
Evink schreef op woensdag 08 november 2006 @ 22:49:
Hallo allemaal,

Het volgende:

Mijn jaarcontract loopt 21 november af, in mijn huidige contract staat echt "..eindigt op 21-11-2006"
Daarom heb ik aan mijn vestigingsleider op vrijdag 27 oktober gevraagd hoe het nou met mijn contract zit (samen met een andere collega wiens contract ook bijna afliep), volgens mijn vestigingsleider werden onze contracten stilzwijgend verlengt voor onbepaalde tijd (vast contract), ok, ik blij...

Nu komt er dinsdag de interim-directeur langs, en neemt mij even mee naar de spreekkamer, en daar krijg ik te horen dat mijn contract dus niet verlengt wordt, en dat ze proberen mij bij een andere vestiging (aparte BV) kwijt te raken..nou dat kwam ff koud op mijn dak...

Indien ik bij die andere vestiging aan de slag kan (hiervoor moet ik eerst op gesprek met die directeur) dan willen ze mij inlenen op mijn huidige vestiging om lopende projecten af te ronden.

Mijn vragen zijn:
Gezien de bepaling uit je contract die aanhaalt, is dit een heel twijfelachtige manier van werken. Maar je kunt er alleen wat mee als je vestigingsleider dit bevestigt. Vrije dagen mag je in principe opnemen en als je ze niet opneemt (behoudens zwaarwegend bedrijfsbelang), worden ze uitbetaald.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:34

Robtimus

me Robtimus no like you

StevenK schreef op donderdag 09 november 2006 @ 06:03:
Gezien de bepaling uit je contract die aanhaalt, is dit een heel twijfelachtige manier van werken.
Dit is inderdaad heel twijfelachtig. Met deze constructie omzeilen ze nml ook de maximum-aantal-tijdelijke-contracten regel. Een werkgever mag je een beperkt aantal tijdelijke contracten (ik dacht 3) aanbieden, daarna moeten ze het omzetten in een vast contract. Aangezien dit een andere BV is en dus ook een andere werkgever, kun jij exact hetzelfde werk blijven doen maar wel met een eerste tijdelijke contract. Het zou me niet eens zoveel verbazen als ze je bij die nieuwe BV na 2 of 3 contracten weer terugschuiven naar je huidige werkgever...

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Evink
Niox schreef op donderdag 09 november 2006 @ 02:32:
[...]
In principe is een mondelinge afspraak rechtsgeldig. Bewijs alleen maar eens dat die afspraak gemaakt is..
Dit moet geen probleem zijn, ik had er namelijk een collega bij staan.

Betreft de vakantie dagen, ik voel niet zoveel voor het laten uitbetalen, immers de helft gaat dan naar de belasting

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Evink schreef op donderdag 09 november 2006 @ 08:23:
[...]

Betreft de vakantie dagen, ik voel niet zoveel voor het laten uitbetalen, immers de helft gaat dan naar de belasting
Tja, áls je vestigingsleider bevestigd dat hij een verlenging heeft toegezegd en je krijgt nóg geen verlenging dan kan je je vrij dagen natuurlijk nu opnemen.

Immers, als je wist dat je contract niet verlengd zou worden dan zou je wel op zoek gaan naar ander werk, dat heb je nu niet kunnen doen. Wellicht dat je dat in die vrije dagen kunt doen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
IceManX schreef op donderdag 09 november 2006 @ 08:20:
[...]
Dit is inderdaad heel twijfelachtig. Met deze constructie omzeilen ze nml ook de maximum-aantal-tijdelijke-contracten regel. Een werkgever mag je een beperkt aantal tijdelijke contracten (ik dacht 3) aanbieden, daarna moeten ze het omzetten in een vast contract. Aangezien dit een andere BV is en dus ook een andere werkgever, kun jij exact hetzelfde werk blijven doen maar wel met een eerste tijdelijke contract. Het zou me niet eens zoveel verbazen als ze je bij die nieuwe BV na 2 of 3 contracten weer terugschuiven naar je huidige werkgever...
Voor zover ik me herinner staat er ook een bepaling mbt inleenopdrachten in de flexwet om dit soort trucs te voorkomen.

Die laatste zin in het contract is trouwens de zwakste formulering die ik ooit gezien heb wat voor een intentieverklaring door moet gaan. Er spreekt geen verplichting uit, en zelfs geen intentie, maar alleen een mogelijkheid.

• StevenK
Evink schreef op donderdag 09 november 2006 @ 08:23:
[...]

Als die collega dat ook nog steeds wil bevestigen, dan zou ik zeker stampij gaan maken.
Als de helft naar de belastingen gaat, betekent dat dat jij meer dan ongeveer 50k per jaar krijgt...
IceManX schreef op donderdag 09 november 2006 @ 08:20:
[...]
Dit is inderdaad heel twijfelachtig. Met deze constructie omzeilen ze nml ook de maximum-aantal-tijdelijke-contracten regel.
Nee hoor; de flexwet heeft namelijk specifiek een regel voor 'opvolgend werkgeverschap'. Het maakt niet uit voor welke BV je werkt, het aantal contracten wordt gewoon doorgeteld.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

StevenK schreef op donderdag 09 november 2006 @ 09:35:
Als de helft naar de belastingen gaat, betekent dat dat jij meer dan ongeveer 50k per jaar krijgt...
Nee hoor. Uitbetaalde vakantiedagen worden voor zover ik weet, evenals speciale bonussen, in een bijzonder tarief belast, dat ongeveer op de helft neerkomt. Al verdien je minimumloon.

Wat betekent mijn avatar?

• StevenK
Dido schreef op donderdag 09 november 2006 @ 09:42:
[...]

Nee hoor. Uitbetaalde vakantiedagen worden voor zover ik weet, evenals speciale bonussen, in een bijzonder tarief belast, dat ongeveer op de helft neerkomt. Al verdien je minimumloon.
De vakantiedagen worden uitbetaald tegen hetzelfde tarief waartegen je normale salaris ook belast wordt.

Als je bijvoorbeeld op de laatste pagina van deze pdf kijkt, zie je dat de hoogte van het bijzonder tarief variabel is, aansluitend, op de normale loonschalen.

[ Voor 25% gewijzigd door StevenK op 09-11-2006 09:50 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Dido schreef op donderdag 09 november 2006 @ 09:42:
[...]

Nope. Het heet op je loonstaat wel 'bijzonder tarief', maar dat is gewoon de schaal waartegen je laatste deel van je loon belast wordt volgens het progressieve stelsel. Mocht dit door eenmalige grote inkomsten te hoog uitkomen dan is het invullen van een belastingformulier voldoende om het teveel betaalde (volgens het reguliere progressieve stelsel) terug te krijgen.

Verwijderd

Misschien heb je hier wat aan.
Als je jaarcontract afloopt
Tegen het aflopen van een contract is juridisch niet veel te doen, behalve als de werkgever in het tijdelijke arbeidscontract (per ongeluk) iets heeft gemeld over een opzegtermijn, bijvoorbeeld dat de werknemer een maand opzegtermijn heeft. De werkgever moet dan zelf eveneens de wettelijke opzegtermijn van een maand in acht nemen en toestemming vragen aan het CWI voor beëindiging van het contract. Je baan houd je er meestal niet mee, wel kan procederen consequenties hebben voor de doorbetaling van je loon.
Als het tijdelijke contract wettelijk een contract voor onbepaalde tijd is geworden, eindigt het nooit meer ‘van rechtswege’. De werkgever zal altijd toestemming van het CWI of de kantonrechter moeten vragen. Volgens de Flexwet gaat een tijdelijk contract automatisch over in een vast contract als het contract drie keer is verlengd of als de werknemer al drie jaar op tijdelijke basis in dienst is. Uitzendcontracten tellen dan ook mee.
Bron: Dirk van Genderen, advocaat bij Stadhouders Advocaten te Utrecht
Als er zoiets staat heeft hij de plicht om het eerder te melden (die interimmer). Niet dat het de werksituatie zou bevorderen als je het tot een rechtzaak/ontslagaanvraag zou komen, maar wel verstandig ivm uitkering (in uiterste geval dan). En natuurlijk zoals eerder aangegeven met je collega navraag doen, je hebt immers een getuige van het gesprek over verlengen van je contract.

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
StevenK schreef op donderdag 09 november 2006 @ 09:35:
[...]

Als die collega dat ook nog steeds wil bevestigen, dan zou ik zeker stampij gaan maken.

[...]
Speelt het niet ook nog een rol of die vestigingsmanager wel bevoegd was die toezegging te doen?

Verwijderd

uhm je jaar contract loopt af ok is het je eerste contract bij die firma voor een vastgestelde periode of heb je er al meer gehad ?

• Evink
Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 11:19:
uhm je jaar contract loopt af ok is het je eerste contract bij die firma voor een vastgestelde periode of heb je er al meer gehad ?
Het is mijn eerste contract bij deze werkgever.

Tot een aanvaring wil ik het eigenlijk niet laten komen, het wereldje waar ik in werk is niet groot, zij het ook dat ik bij 1 van de grootse werkgever werk. (nog wel)
cowgirl schreef op donderdag 09 november 2006 @ 10:10:
[...]

Speelt het niet ook nog een rol of die vestigingsmanager wel bevoegd was die toezegging te doen?
Dat is ook weer zo'n onduidelijk punt, in principe heeft hij de leiding van de toko, echter word hij regelmatig teruggefloten (wat hij als zeer irritant vindt)

In iedergaval bedankt voor jullie reacties, ik zal de bespreking vrijdag even afwachten, misschien bieden ze wel wat leuks

[ Voor 35% gewijzigd door Evink op 09-11-2006 12:25 ]

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Hoe is je bespreking afgelopen? Ben wel benieuwd... :)
Pagina: 1