Toon posts:

Radeon X1300 256MbB werkt niet op Asus P4C800 De Luxe.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn Nvidia FX5600 videokaart vervangen door een ATI Radeon X1300 256MB AGP.
Helaas wil de computer niet starten met de Radeon X1300 videokaart. :( Het scherm blijft zwart. De SELF TEST start niet en ook het POST Menu van de BIOS verschijnt niet. Ook geen piepgeluiden vanuit het BIOS zijn hoorbaar. Alles draait verder maar totaal geen BIOS selftest.
Het moederboord is een Asus P4C800 De Luxe.
Nadat ik de Radeon X1300 weer omgewisseld had voor de Nvidia FX5600 start de computer gewoon weer normaal op. Het lijkt wel of de BIOS die Radeon X1300 niet kan herkennen. ATI geeft op hun site aan dat met de X1300 problemen zijn met bepaalde moederboorden waarvoor zij nog geen oplossing hebben.
Het maakt overigens niet uit of de monitor analoog of digitaal aangesloten wordt op de videokaart. Het scherm blijft in beide gevallen zwart.
Heeft iemand hier ook ervaring mee en misschien een oplossing hiervoor?
Ik denk dat ik toch maar weer een Nvidia videokaart ga aanschaffen. Die FX5600 heeft nog nooit problemen gegeven. ATI valt mij behoorlijk tegen. Hoor vaker dat ATI toch wel "crap" is. Onbetrouwbaar en onstabiel dus die ATI videokaarten. :?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je al een BIOS update uitgevoerd? Misschien dat dat helpt :)

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-07 16:22
Lees FAQ.. en gebruik de search

Ik lees nu pas goed: BIOS-kwestie

Maar je kunt nog altijd proberen:
je moet eerst de drivers van je oude videokaart verwijderen voordat je nieuwe videokaart erin stopt

[ Voor 22% gewijzigd door Silver7 op 08-11-2006 22:32 ]

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:33

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

zowieso :S meteen roepen dat ati crap is slaat ook helemaal nergens op
en dan heb ik zelf niet eens ooit een ati kaart gehad.

heb je die nieuwe kaart al eens getest in een andere pc ?
nee toch ?, nou dan weet je ook niet zeker dat de videokaart het probleem is !
ooit gehoord van een DOA ?
zal wel gewoon rma gevalletje zijn

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ati is zeker geen crap, en je moet ook niet te snel conclusies trekken hieruit.

Probeer inderdaad eens een BIOS update. Mocht dit niet helpen, probeer een andere VGA kaart te krijgen, als het idd zo is dat deze dus problemen geeft met sommige moederborden. Leuke vergelijkbare kaart *als je toch Nvidia wil* is een 6200. Overweeg anders een X1600, wel iets duurder.

/edit

@Silver7

Drivers komen hier niet aan te pas, hij krijgt al geen beeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Exorcist op 08-11-2006 22:47 ]

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-07 16:22
Exorcist schreef op woensdag 08 november 2006 @ 22:46:

@Silver7

Drivers komen hier niet aan te pas, hij krijgt al geen beeld.
Oke, Exorcist, Het schoot me als eerste binnen, maar nu weet ik wel bete..

Verwijderd

Topicstarter
BIOS update heb ik uitgevoerd. De laatste te verkrijgen BIOS heb ik opgehaald van de Asus site en deze geflasht. Dit ging goed. Het vreemde is dat de kaart wel een aantal dagen gewerkt heeft. Opeens nadat de vorige dag de PC nog goed functioneerde weigerde de BIOS zonder dat ik iets aan mijn PC configuratie veranderd heb.

@Exorcist: sorry voor mijn opmerking dat ATI crap zou zijn. Deze opmerking kwam door de problemen.
Weet jij of de Nvidia 6200 kaart een resolutie van 1680x1050 via DVI ondersteund?
De X1300 ondersteund die resolutie wel.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

kaart ook al geprobeerd in een ander systeem?

en btw, ATI kaarten zijn niet crap ;) heb zelf een X1600 hier... werkt geweldig :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, moet de kaart nog proberen in een ander systeem.
Het blijft raar omdat de kaart eerst prima functioneerde. Na de 1e installatie had ik totaal geen probleem dat de BIOS geen self test wilde uitvoeren.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:33

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

zolang je die kaart niet in een ander systeem hebt gehangen weet je ook niet of het de kaart is die kapot is , of je kaart <-> mobo kwestie

as said before ...

maar waarom denkt hier niemand aan een kapot bios ? :S

als ik het goed begrijp dan heeft hij zn bios geflashed en een aantal dagen erna begon het ?

of snap ik het verhaal weer niet

[ Voor 37% gewijzigd door CrankyGamerOG op 09-11-2006 21:21 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Topicstarter
De kaart functioneerde goed met een oudere BIOS versie. Nadat ik dus geen BIOS Self test meer kreeg heb ik met de jumper de actie clear CMOS uitgevoerd. De BIOS is Crash Free. Daarna heb ik de "oude" videokaart gemonteerd en een update voor de BIOS uitgevoerd met de laatste versie. Toen weer de ATI kaart gemonteerd maar helaas nog steeds een zwart scherm en totaal geen POST test. Weer de Nvidia kaart erin en dan start de POST test weer voor de BIOS. Het lijkt inderdaad op een conflict tussen de BIOS en die ATI X1300 kaart. Maar waarom herkende de BIOS dan eerst wel de videokaart? Ik ga de kaart nog proberen in een ander systeem om te testen of de kaart misschien wel kapot is.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dat lijkt juist niet op een bios conflict.
De kaart deed het, en toen niet meer. Klinkt eerder als een defecte kaart...
Prop em eens in een andere PC.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
De kaart van de X1300 was dus defect. Ik heb hem nu omgewisseld voor een X1600PRO. :P
Dus ik heb weer voor een ATI kaart gekozen en ik was te snel met mijn oordeel over ATI.
Iedereen nog bedankt voor de diverse adviezen hier. :*)
Pagina: 1