Een tijdje geleden had ik eens Ubuntu geïnstalleerd, daar was GRUB bij zodat ik kon dualbooten met XP
De partitie-indeling:
80GB
C: Windows
D: Data
?: Linux
?: Swap
Nu heb ik er onlangs een 250GB schijf bijgestoken. Deze is door problemen met kabels Slave op de Primary ipv Master op de Secondary.
Schijfindeling:
Primary Master: 80GB HD
Primary Slave: 250GB HD
Secondary Master: DVD-RW
Secondary Slave: CD-RW
Nu wou ik mijn 2 schijven omzetten naar dynamische volumes, zodat ik een RAID0 partitie kon maken. Eerste delete ik de 2 partities met Linux op met Partition Magic. Zonder opnieuw op te starten converteerde ik de 2 schijven naar Dynamische Volumes. Ik startte opnieuw op en er komt geen GRUB meer, dit had ik gehoopt, maar dan start hij opnieuw op. Dit blijft doorgaan.
Toen dacht ik met de Win XP setup mijn MBR en bootsector te herstellen, maar toen ik fixboot invoerde kwam dit:
Ik heb dan N geantwoord op de vraag of ik wou doorgaan.
Toen heb ik fixmbr geprobeerd:
Hier heb ik ook N op geantwoord.
Dan heb ik CHKDSK geprobeerd:
Bij diskpart stonden mijn schijven en partities ertussen, maar bij empty space stond er telkens 0MB en de schijfletters waren vraagtekens.
Wat moet ik doen om mijn data te redden?
De partitie-indeling:
80GB
C: Windows
D: Data
?: Linux
?: Swap
Nu heb ik er onlangs een 250GB schijf bijgestoken. Deze is door problemen met kabels Slave op de Primary ipv Master op de Secondary.
Schijfindeling:
Primary Master: 80GB HD
Primary Slave: 250GB HD
Secondary Master: DVD-RW
Secondary Slave: CD-RW
Nu wou ik mijn 2 schijven omzetten naar dynamische volumes, zodat ik een RAID0 partitie kon maken. Eerste delete ik de 2 partities met Linux op met Partition Magic. Zonder opnieuw op te starten converteerde ik de 2 schijven naar Dynamische Volumes. Ik startte opnieuw op en er komt geen GRUB meer, dit had ik gehoopt, maar dan start hij opnieuw op. Dit blijft doorgaan.
Toen dacht ik met de Win XP setup mijn MBR en bootsector te herstellen, maar toen ik fixboot invoerde kwam dit:
code:
1
2
3
4
5
| C:\fixboot De doelpartite is Onbekend bestandssysteem op Opstartpartitie. Fixboot probeert het type bestandssysteem te herkennen. Fixboot kon de partitie niet openen |
Ik heb dan N geantwoord op de vraag of ik wou doorgaan.
Toen heb ik fixmbr geprobeerd:
code:
1
2
3
4
5
6
| ** Waarschuwing ** Het lijkt erop dat deze computer een niet-standaard of ongeldige MBR heeft. FIXMBR kan de partitietabellen beschadigen als u doorgaat. Hierdoor kunnen alle partities van de actieve vaste schijf ontoegankelijk worden. Ga niet door als u geen problemen met het verkrijgen van toegang tot het station. |
Hier heb ik ook N op geantwoord.
Dan heb ik CHKDSK geprobeerd:
code:
1
| Het opgegeven station is niet geldig of er bevindt zich geen schijf in het station |
Bij diskpart stonden mijn schijven en partities ertussen, maar bij empty space stond er telkens 0MB en de schijfletters waren vraagtekens.
Wat moet ik doen om mijn data te redden?